مراسم عزاداری درونکلا

مراسم عزاداری درونکلا

مراسم عزاداری درونکلا


امروز با بررسی ابعاد حقوقی مراسم عزاداری درونکلا همراه شما هستیم.

مازندرانی‌ها از غرب تا شرق استان رسوم و آیین‌های مختلفی برای گرامیداشت ایام عزای سیدالشهدا(ع) دارند،

رسوم و آیینی که بسیاری از آن‌ها شکل و ساختاری عمومی و مشابه با رسوم و آیین‌های عزاداری سایر نقاط کشور دارد و بعضی‌ از آن ها هم منحصر به یک منطقه هستند.

سنت خاصی که بخشی از مازندرانی‌ها برای پذیرایی از عزاداران دارند، «فرمازنون» یا «فرما بزوئن» است.

در برخی روستاهای شهرستان بابل مانند درونکلا، روستاهای بادله و اسرم ساری، شهیدآباد بهشهر واسکس قائمشهر و برخی مناطق دیگر انجام می‌شود.

اما معروف‌ترین منطقه اجرای این رسم شهر سورک در ۵ کیلومتری مرکز استان است.

هر سال در روز عاشورا شهروندان آن بر اساس رسمی دیرینه اطعام‌دهی به مهمانان و عزاداران امام حسین(ع) را انجام می‌دهند.

عاشورای هر سال، سورکی‌ها درِ خانه‌های خود را به روی عزاداران و مسافران باز می‌کنند و خود را خادم سفره اباعبدالله(ع) می‌دانند.

هر سال در روز عاشورا چندین هزار نفر برای حضور در کنار سفره‌های عزاداری سورکی‌ها به این شهر سفر می‌کنند.

نکات مهم مراسم عزاداری درونکلا

ساب النبی به چه شخصی گفته می‌شود؟

مجازات توهین به مقدسات چیست؟

سبّ نبی چیست؟

سب در فرهنگ لغات در معانی دشنام، فحش و ناسزا استعمال شده است.

و در اصطلاح، عبارت است از رفتاری ضد شرف که از طریق ناسزاگویی محقق می‌شود و اخص از توهین محسوب می‌گردد.

منظور از اخص بودن آن است که هر توهینی، سب محسوب نمی‌شود ولیکن هر سبی توهین هم هست.

سب‌النبی حسب مورد به عنوان یکی از صور خاص بزه توهین یا قذف محسوب می‌شود.

رابطه بین سب و قذف، عام و خاص مطلق است زیرا هر قذفی سب هم هست ولیکن برخی از موارد سب قذف نیست.

مبنای شرعی جرم انگاری سب النبی چیست؟

مبنای شرعی حرمت سب‌النبی روایات متواتری است که در ذیل به دو نمونه، اشاره می‌کنیم:

امام صادق ( ع ) فرموده است: «پدرم به من خبر داد که رسول خدا (ص) فرمود:

مردم نسبت به من برابرند، هر که نشنود کسی مرا به بدی یاد می‌کند، بر او واجب است که دشنام دهنده مرا بکشد و به حاکم رجوع نکند.

و بر حاکم واجب است که در صورت مراجعه به او اهانت کننده به مرا بکشد.

همچنین از آن حضرت درباره کسی که به حضرت علی (ع) ناسزا می‌گوید و از آن حضرت برائت می‌جوید، پرسیده شد.

آن حضرت در پاسخ چنین فرموده‌اند: به خدا سوگند خون او مباح است.

البته هزار تن از ایشان ارزش یک تن از شما را ندارد، (پس اگر خطری شما را تهدید می‌کرد) او را رها سازید.

تعریف قانون مجازات اسلامی از ساب النبی چیست؟

در قانون مجازات اسلامی مصوب 1370، باب جداگانه‌ای به سب النبی اختصاص داده نشده بود و حتی در ضمن باب قذف نیز به این مهم اشاره‌ای صورت نگرفته بود.

قانون جدید مجازات اسلامی با یک نوآوری بسیار مطلوب و پس از اتمام فصل مربوط به قذف، در فصلی مجزا تحت عنوان « فصل پنجم – سب النبی » موضوع ناسزاگویی به پیامبران الهی و ائمه اطهار را به عنوان حدی مستقل جرم‌انگاری کرده است.

این فصل، جمعاً دو ماده‌ (262 و 263) دارد.

لازم به ذکر است که در اکثر کتب فقهی نیز قسمتی مستقل به بحث سب‌النبی اختصاص داده شده است.

وفق ماده‌ی 262:

هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند، ساب‌النبی است و به اعدام محکوم می‌شود.

قذف هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام و یا حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها یا دشنام به ایشان در حکم سب نبی است».

پیشینه‌ی تقنینی مجازات ساب النبی در قانون ایران

ماده‌ی262 این قانون، درکتاب حدود قانون سابق، فاقد سابقه تقنینی است ولیکن ماده‌ی 513 کتاب تعزیرات، حکمی مشابه حکم مقرر در ماده‌ی262 پیش‌بینی نموده است. این ماده چنین مقرر داشته است:

هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت، به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

توهین به مذهب از طریق جراید و رسانه چه مجازاتی دارد؟

ماده‌ی26 قانون مطبوعات نیز حکم مشابه دیگری به این صورت تقنین نموده است:

هر کس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن اهانت کند، در صورتی که به ارتداد منجر شود، حکم در حق وی صادر و اجرا و اگر به ارتداد نی‌انجامد، طبق نظر حاکم شرع براساس قانون تعزیرات با وی رفتار خواهد شد.

این ماده در مقام جرم‌انگاری دشنام یا قذف نسبت به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، تمامی انبیاء عظام الهی، ائمه معصومین علیهم‌السلام و نیز حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها می‌باشد.

مطابق این ماده مجازات قاذف و دشنام دهنده سلب حیات است.

دشنام و قذف با مطلق رفتار اعم از لفظ یا کتابت، محقق می‌شود و منحصر به الفاظ نمی‌باشد بنابراین، همان‌گونه که ممکن است دشنام یا قذف موضوع این ماده به بیان الفاظ محقق گردد، امکان تحقق با نوشتن (اعم از الکترونیکی و غیر‌الکترونیکی) نیز وجود دارد.

در خصوص حدود و ثغور مقصود مقنن از انبیاء عظام‌الهی اختلاف نظر وجود دارد.

برخی از حقوق‌دانان اعتقاد دارند که انبیاء عظام الهی صرفأ شامل یکصد نفر پیامبری می‌شود که به آنها در قرآن‌کریم اشاره رفته است.

اما به نظر می‌رسد با عنایت به تفسیر ادبی، مقصود از این تعبیر قانون‌گذار، تمامی انبیاء الهی است (اعم از آنان که صاحب شریعت و کتاب بوده اند و همچنین اعم از آنهایی که نام ایشان در قرآن مجید آمده است یانه) و استفاده از واژه «عظام» در واقع به جهت تکریم و تعظیم جایگاه والای ایشان است.

سب خداوند یا دین اسلام یا سب مذهب تشیع چه حکمی دارد؟

برخی از فقها در مقام پاسخ به این سؤال، فرموده‌اند: هرگاه سب با اراده جدی و واقعی باشد حکم آن قتل است.

وکیل تضمینی امور کیفری

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل بررسی ابعاد حقوقی مراسم عزاداری درونکلا

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین بررسی ابعاد حقوقی مراسم عزاداری درونکلا

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (17 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!