شورای عالی مالیاتی

شورای عالی مالیاتی

شورای عالی مالیاتی


بهترین وکیل حوزه حقوق اداری در این نوشتار به بررسی وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، حدود وظایف و اختیارات و مرجع صالح رسیدگی به اعتراض نسبت به تصمیم­ات شورای ­عالی مالیاتی

در فرآیند ممیزی، تعیین و وصول مالیات تحقق اختلاف میان مودی و سازمان مالیاتی امری ممکن است و امروزه دادرسی شبه قضایی همپای دادرسی قضایی در جهت حل و فصل، دفاع از حقوق و ترسیم مرزها و محدوده ­های مربوط به حقوق و تکالیف قانونی شهروندان نقش اساسی دارد و به ­همین سبب در سازمان مالیاتی مراجعی برای رسیدگی به اختلاف­ات فوق تشکیل شده است که در نظام مالیاتی کشور ما در راس آن ها شورای ­عالی ­مالیاتی قرار دارد، به­ نحوی­ که بخش اعظمی از اختلاف­ات سازمان امور مالیاتی با شهروندان در گام نخست توسط این­گونه مراجع رسیدگی می­ شود. این گزاره می­تواند نمودی از اهمیت مراجع شبه­ قضایی دادرسی در جهان مدرن باشد و در قلمرو حقوق مالی مبتنی بودن تمامی اعمال دولت بر قانون و این­که باید مرجعی مستقل جهت نظارت بر این امر وجود داشته باشد، از ویژگی نظام­ های مردم سالار و مبتنی بر حاکمیت قانون است.

شورای عالی مالیاتی

آراء قطعی هیات­ های حل اختلاف مالیاتی به استثناء مواردی که رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور مالیاتی مربوط قطعی شده است، برابر قانون مالیات­ های مستقیم قابل شکایت و رسیدگی در شورای عالی مالیاتی خواهد بود.

مودی یا اداره امور مالیاتی میتوانند ظرف 1 ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی، به استناد عدم رعایت قوانین و‌ مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را درخواست کنند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شورای عالی مالیاتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

ترکیب و اعضاء شورای­ عالی­ مالیاتی

شورای­ عالی ­مالیاتی مرکب است از 25 نفر عضو که به ­پیشنهاد رئیس کل سازمان امور‌ مالیاتی کشور و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی و از بین افراد ذیل منصوب می‌ شوند؛

  • اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور حقوقی،
  • اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور اقتصادی،
  • اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور مالی،
  • اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور حسابداری و حسابرسی،
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا معادل در رشته‌ های مذکور می‌ باشند،
  • حداقل 15 نفر از اعضاء شورای­ عالی­ مالیاتی باید از کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی و یا سازمان ­ها و واحدهای تابعه آن که دارای‌ حداقل 6 سال سابقه کار در مشاغل مالیاتی باشند.
تبادل لوایح چیست؟

رسمیت جلسه­ های شورای ­عالی­ مالیاتی

جلسه های شورای­ عالی ­مالیاتی با حضور حداقل 2/3 (دوسوم) اعضاء رسمی است و تصمیم­ات آن ها با رای حداقل نصف +1 حاضرین معتبر‌ خواهد بود.

دوره عضویت اعضاء شورای ­عالی ­مالیاتی

دوره عضویت اعضاء شورای ­عالی­ مالیاتی 3 سال از تاریخ انتصاب است و در این مدت قابل تغییر نیستند، مگر به تقاضای خودشان یا ‌به موجب حکم قطعی دادگاه اختصاصی اداری رای محکومیت صادر شده و رای قطعی و لازم‌ الاجرا است.

انتصاب مجدد اعضاء پس از انقضاء 3 سال مذکور بلامانع است، رئیس‌ شورای عالی ­مالیاتی از بین اعضاء شورا که کارمند وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد، به پیشنهاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی‌ کشور و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می‌ شود.

شعب شورای ­عالی مالیاتی

شورای­ عالی مالیاتی دارای 8 شعبه و هر شعبه مرکب از 3 نفر عضو خواهد بود. رئیس و اعضاء شعب از طرف رئیس شورای ­عالی مالیاتی منصوب می­ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شورای عالی مالیاتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

وظایف و اختیارات شورای­ عالی مالیاتی

وظایف و اختیارات شورای­ عالی مالیاتی به شرح ذیل عبارت است از؛

  1. تهیه آئین نامه‌ ها و بخشنامه‌ های مربوط به اجرای قانون مالیات مستقیم در مواردی که از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی ‌کشور ارجاع می‌ گردد و یا در مواردی که شورای­ عالی­ مالیاتی تهیه آن را ضروری میداند، پس از تهیه به رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور پیشنهاد کند.
  2. بررسی و مطالعه به­ منظور پیشنهاد و اعلام نظر در مورد شیوه اجرای قوانین و مقررات مالیاتی،
  3. پیشنهاد اصلاح و تغییر قوانین و‌ مقررات مالیاتی و یا حذف بعضی از آن ها به وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل‌ سازمان امور مالیاتی کشور،
  4. اظهارنظر در مورد موضوع­ات و مسائل مالیاتی که وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل‌ سازمان امور مالیاتی کشور حسب اقتضاء برای مشورت و اظهارنظر به شورای عالی‌ مالیاتی ارجاع مینماید،
  5. رسیدگی به آراء قطعی هیات‌ های حل اختلاف مالیاتی که از لحاظ عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقض رسیدگی مورد شکایت‌ مودی یا اداره امور مالیاتی واقع شده باشد،
  6. در مواردی که رای هیات ­های حل اختلاف مالیاتی نقض می شود، شورای­ عالی مالیاتی موظف است 1 نسخه از رای هیات را برای ‌رسیدگی نزد دادستان انتظامی مالیاتی ارسال دارد، تا در صورت احراز تخلف اقدام به تعقیب نماید.
قصور در انجام وظیفه پزشکی چه مجازاتی دارد؟

نکته: نظر اکثریت اعضاء شورای‌ عالی مالیاتی پس از تنفیذ وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، حسب مورد، برای کلیه ماموران و مراجع مالیاتی لازم‌ الاتباع است.

نحوه رسیدگی به شکایت در شورای عالی مالیاتی

مودی مالیاتی یا اداره امور مالیاتی می­تواند ظرف 1 ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقض رسیدگی با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را درخواست کنند.

هر وقت از طرف مودی یا اداره امور مالیاتی شکایتی در موعد مقرر از رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی واصل شود که ضمن آن با اقامه دلایل‌ و یا ارائه اسناد و مدارک به ­صراحت یا به­ صورت­ تلویحی ادعای نقض قوانین و مقررات موضوعه یا ادعای نقض رسیدگی شده باشد، رئیس شورای­ عالی­ مالیاتی‌ شکایت را جهت رسیدگی به یکی از شعب مربوط ارجاع خواهد نمود.

شعبه مزبور موظف است بدون ورود به ماهیت امر فقط از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی‌ های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و ‌مقررات موضوعه به موضوع رسیدگی و مستند به جهات و اسباب و دلایل قانونی رای مقتضی بر نقض آراء هیات‌ های حل رسیدگی و مستند به‌ جهات و اسباب و دلایل قانونی رای مقتضی بر نقض آراء هیات‌ های حل اختلاف مالیاتی و یا رد شکایت مزبور صادر نماید، رای شعبه با اکثریت مناط‌ اعتبار است و نظر اقلیت باید در متن رای قید گردد.

در مواردی که رای مورد شکایت از طرف شعبه نقض میگردد، پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگر ‌ارجاع خواهد شد و اگر در آن محل یک هیات بیشتر نباشد، به هیات حل اختلاف مالیاتی نزدیکترین شهری که با محل مزبور در محدوده 1 ‌استان باشد ارجاع می‌ شود. مرجع مزبور مجدد به موضوع مالیاتی بر طبق قانون مالیات مستقیم و با رعایت نظر شعبه شورای عالی مالیاتی رسیدگی و رای‌ مقتضی می دهد. رایی که بدین ترتیب صادر می‌ شود قطعی و لازم‌ الاجراست.

بهترین مشاور حقوقی بانکی شمال تهران

نکته: شرح فوق در مواردی که آراء صادره از هیات‌ های حل اختلاف مالیاتی توسط دیوان عدالت اداری نقض می‌ گردد، نیز‌ جاری خواهد بود.

رویه رسیدگی در شعب شورای عالی مالیاتی

هرگاه در شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه رویه‌ های مختلف اتخاذ شده باشد، حسب ارجاع وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل ‌سازمان امور مالیاتی کشور یا رئیس شورای­ عالی­ مالیاتی هیات عمومی شورای­ عالی­ مالیاتی با حضور رئیس شورا و روسای شعب و در غیاب رئیس‌ شعبه 1 نفر از اعضاء آن شورا به انتخاب رئیس شورا تشکیل خواهد شد و موضوع مورد اختلاف را بررسی کرده و نسبت به آن اتخاذ نظر و اقدام به‌ صدور رای مینماید، در این صورت رای هیات عمومی که با 2/3 (دوسوم) آرای تمام اعضا قطعی است برای شعب شورای ­عالی مالیاتی و هیات­ های حل‌ اختلاف مالیاتی و ماموران مالیاتی در موارد مشابه لازم‌ الاتباع است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شورای عالی مالیاتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

‌مرجع صالح رسیدگی اعتراض به آراء شورای عالی مالیاتی

امروزه اصل حق تجدیدنظر قضائی از آراء مراجع مالیاتی از اصول پذیرفته شده، نظام­ های حقوقی مختلف است. زیرا که در دادرسی­ های مالیاتی مرجع رسیدگی بی­ طرف نیست، بلکه نماینده دولت است و مسئول وصول مالیات است. طبق قانون دیوان عدالت اداری هدف از تاسیس دیوان عدالت اداری تضمین اجرای اصل حاکمیت قانون در مراجع و دستگاه­ های اداری نظارت بر آراء صادره از مراجع اختصاصی ارادی شبه قضائی است.

عفو محکومین

رسیدگی به اعتراض و شکایت نسبت به تصمیم­ات شورای عالی مالیاتی طبق قانون دیوان عدالت اداری در صلاحیت این دیوان است و با توجه به حدود وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی، صلاحیت دیوان عدالت ادارای در رابطه با تصمیم­ات شورای مذکور را می­توان به دسته ذیل تقسیم نمود که عبارت است از؛

  • صلاحیت ماهوی،
  • صلاحیت شکلی.

توقف رای هیات حل اختلاف مالیاتی

هرگاه شکایت از رای هیات حل اختلاف مالیاتی از طرف مودی به عمل آمده باشد و مودی به میزان مالیات مورد رای وجه نقد یا ‌تضمین بانکی،­ سپرده و یا وثیقه ملکی معرفی کند یا ضامن معتبر که اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد، معرفی نماید، رای هیات تا صدور‌ رای شورای­ عالی مالیات موقوف‌ الاجرا میماند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شورای عالی مالیاتی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *