اعتراض به عملیات ثبتی

اعتراض به عملیات ثبتی

 

اعتراض به عملیات ثبتی

گروه وکلای مهر و بهترین وکیل در اعتراض به عملیات ثبتی، با توجه به طرح سوالاتی درباره اعتراض به عملیات ثبتی، پاسخ به سوالات را تکفل نموده که در ادامه خواهد آمد.

 

عملیات ثبتی

به کلیه امور مقدماتی که در اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه قبل از ثبت نهایی ملک در دفتر املاک انجام می‌شود، عملیات ابتدایی ثبتی اطلاق می‌شود. ممکن است در زمان جاری بودن عملیات مقدماتی ثبت، اعتراضاتی از سوی افراد ثالث به این روند صورت گیرد. این گونه اعتراضات که اعتراض به عملیات ثیتی نامیده می‌شود، از ادامه عملیات ثبتی جلوگیری نموده و تا تعیین تکلیف نهایی و رسیدگی به اعتراض به عملیات ثبتی در دادگاه صالح، صدور سند مالکیت به تعویق خواهد افتاد.

 

مرجع اعتراض به عملیات ثبتی

رسیدگی به اعتراض به عملیات ثبتی که با تقدیم عرض حال و یا دادخواست صورت می‌پذیرد، در صلاحیت دادگاه حقوقی محل وقوع ملک است. اعتراض به عملیات ثبتی به دو گونه قابل تصور است:

  1. اعتراض به عملیات ثبت، به عنوان اعتراض به اصل. در این حالت، معترض به اصل علیات ثبتی و مالکیت متقاضی ثبت ملک، معترض است و باید با دلایل و مدارک کافی، دلایل عدم ذیحق بودن متقاضی ثبت را به اثبات برساند. مهلت ثبت اعتراض به اصل عملیات ثبتی ۹۰ روز از تاریخ نخستین آگهی نوبتی باید به اداره ثبت اسناد و املاک محل با تقدیم دادخواست صورت گیرد.
  2. اعتراض به عملیات ثبتی با عنوان اعتراض به حدود و حقوق ارتفاقی. در این حالت اعتراض به عملیات ثبتی، ظرف ۳۰ روز پس از تنظیم صورت مجلس تحدید حدود از سوی مجاورین و همسایگان ملک قابل پذیرش خواهد بود.
تامین دلیل

اعتراض به عملیات ثبتی به اداره ثبت اسناد و املاک تقدیم می‌شود و توسط رییس اداره ثبت اسناد به دادگاه صالح، جهت رسیدگی ارسال می‌شود.

 

نحوه اعتراض به عملیات ثبتی

برای اعتراض به عملیات ثبتی ملک به دو شیوه عمل می‌شود.

  1. تقدیم دادخواست اعتراض به عملیات ثبتی به اداره ثبت. در این حالت اعتراض حتی در برگهای غیر دادخواست اگر در مهلت مقرر باشد پذیرفته شده و به دادگاه ارسال می‌شود.
  2. اعتراض به عملیات ثبتی به صورت تقدیم گواهی طرح دعوا. در این حالت اگر دعوایی در باره مالکیت ملک در جریان باشد،گواهی جریان دعوا به ثبت تقدیم می‌شود و مانند اعتراض اصلی باعث توقف جریان ثبتی خواهد شد.

 

اقدامات اداره ثبت اسناد پس از وصول

  1. ثبت اعتراض  و ارائه رسید به معترض با قید تاریخ اعتراض .
  2. درج مهر قرمز اعتراض به برگه اظهارنامه ثبتی برای هر اعتراض واصله.
  3. ارسال یک برگ از اعتراض به دادگاه صالح در صورتی که اعتراض  در مهلت مقرر باشد.
  4. اگر اعتراض به عملیات ثبتی خارج از مهلت باشد رییس اداره ثبت، نظر خود را ذیل اعتراض درج نموده و از رییس دادگاه درخواست می کند تا با حضور در اداره ثبت در خصوص این موضوع، اظهارنظر نماید. نظر رییس دادگاه محل درباره پذیرش یا عدم پذیرش اعتراض در خارج از مهلت و یا عذر موجه، لازم الاتباع است.

 

وکیل متخصص در دعوی اعتراض به عملیات ثبتی

برای طرح اعتراض، لازم است با تهیه برگ دادخواست، و منضم کردن دلایل و مدارک اعتراض از قبیل سند مالکیت یا بنچاق، استشهادیه شهود و سایر مدارکی که باعث اثبات حقی برای معترض می باشد، به اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه مراجعه و اعتراض خود را در مهلت مقرر ثبت نماید. اگر فورس ماژور یا عذر موجهی که باعث عدم ثبت اعتراض  در مهلت مقرر شده است، وجود دارد، تصریح به این موارد نیز لازم است. جهت اخذ مشاوره حقوقی در امور ثبتی و اعتراض به عملیات ثبتی می توانید با موسسه حقوقی محمدرضا مهری، برترین وکیل پایه یک دادگستری تهران در اعتراض به عملیات ثبتی با موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان تماس بگیرید.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *