دادگاه کیفری یک

دادگاه کیفری یک

دادگاه کیفری یک


امروز با معرفی وکیل دادگاه کیفری یک و بررسی صلاحیت های آن با شما هستیم.

قانون آیین دادرسی کیفری جدید صلاحیت رسیدگی به بسیاری از جرایم مهم را به دادگاه کیفری یک  واگذار نموده است که در قانون قبلی به عنوان دادگاه کیفری استان شناخته می شد.

نکات مهم در بررسی صلاحیت دادگاه کیفری یک

صلاحیت دادگاه کیفری یک در چه جرایمی است؟

ارکان و عناصر دادگاه کیفری یک چگونه است؟

تجدید نظر خواهی از آرای دادگاه کیفری یک در چه مرجعی امکان‌پذیر است؟

جلسات دادگاه کیفری یک با چند قاضی تشکیل می‌شود؟

وکیل دادگاه کیفری یک جهت دفاع از پرونده چه خصوصیاتی می‌بایست داشته باشد؟

در این مقاله که توسط  وکیل پایه یک دادگستری در موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری به نگارش در آمده است سعی شده است به تمامی سوالات شما عزیزان در باب صلاحیت دادگاه کیفری یک، وکیل متخصص دادگاه کیفری، طرح شکواییه در دعاوی کیفری پاسخ داده شود.

دادگاه کیفری یک

با تصویب قانون آیین دادرسی کیفری و اجرایی شدن ان، دادسراها و دادگاه ها نسبت به سابق، تغییراتی حاصل گردید که شناخت آن‌ها برای همه اعضای جامعه می‌تواند ضروری و مفید باشد.

وکیل کیفری خیابان پاسداران

ماده ۲۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه های کیفری را به دادگا کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوان و دادگاه های نظامی تقسیم می‌نماید.

صلاحیت دادگاه کیفری یک

ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری اشعار می دارد « به جرایم زیر در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود:

الف- جرایم موجب مجازات سلب حیات

ب- جرایم موجب حبس ابد

پ- جرایم مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از ان

ت- جرایم موجب تعزیر درجه سه و بالاتر

ث- جرایم سیاسی و مطبوعاتی

ارکان دادگاه کیفری یک (سیستم تعدد قاضی در دادگاه کیفری یک)

در دادگاه کیفری یک، سیستم تعدد قاضی حاکم است. ماده ۲۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می دارد: در دادگاه کیفری یک دارای رئیس و دو مستشار است که با حضور دو عضو نیز رسمیت می یابد. در صورت عدم حضور رئیس، ریاست دادگاه با عضو مستشاراست که سابقه قضایی بیشتری دارد.

تبصره ۲ ماده ۲۹۶ نیز در تکمیل ماده فوق بیان می دارد: « دادرس علی البدل حسب مورد می‌تواند به جای رئیس یا مستشار انجام وظیفه کند همچنین با انتخاب رئیس کل دادگستری استان، عضویت مستشاران دادگاه های تجدید نظر در دادگاه کیفری یک و دادگاه انقلاب در مواردی که با تعدد قاضی رسیدگی می کند بلا مانع است.

محل استقرار دادگاه کیفری یک

تبصره ۱ ماده ۲۹۶ مقرر می دارد: « دادگاه کیفری یک در مرکز استان و به تشخیص رئیس قوه قضائیه در حوزه قضایی شهرستان ها تشکیل می‌شود.

اتهام انتسابی به چه معناست؟

در حوزه هایی که این دادگاه تشکیل نشده است، به جرایم موضوع صلاحیت ان در نزدیکترین دادگاه کیفری یک در حوزه قضایی ان استان رسیدگی می‌شود.

دادگاه کیفری یک که مطابق قانون جدید آیین دادرسی کیفری با صلاحیت مشخص شده ای، تعیین شده است در واقع همان دادگاه کیفری استان است که در قانون سابق آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده بود.

مطابق تبصره ۳ ماده ۲۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری: «دادگاه‌های کیفری استان و عمومی جزائی موجود به ترتیب به دادگاه‌های کیفری یک و دو تبدیل می‌شوند.

جرائمی که تا تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون در دادگاه ثبت شده است، از نظر صلاحیت رسیدگی تابع مقررات زمان ثبت است و سایر مقررات رسیدگی طبق این قانون در همان شعب مرتبط انجام می‌شود.

این تبصره در مورد دادگاه انقلاب و دادگاه‌های نظامی نیز جاری است.

با توجه به حذف برخی از دادگاه‌های موجود و تشکیل برخی از دادگاه‌های جدید، تبصره ۳ در مقام تعیین تکلیف شایستگی رسیدگی به دعاوی در جریان در زمان لازم الاجرا شدن قانون حاضر است.

از نظر قواعد حل تعارض زمانی قوانین، اصولا قانون جدید مربوط به صلاحیت فورا اجراء می‌شود ( بند الف ماده ۱۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ) و معنی و مفهوم ان این است که در چنانچه در نتیجه قانون لاحق، دادگاهی صلاحیت رسیدگی به جرمی را که سابقا در صلاحیت ان بوده است از دست بدهد چنانچه هنوز حکم پرونده را صادر نکرده باشد، چنانچه هنوز حکم پرونده را صادر نکرده باشد، باید پرونده را با صدور  قرار عدم صلاحیت  به دادگاهی ارسال کند که بر اساس قانون لاحق صالح است.

وکیل شکایت ضرب و جرح عمدی

چنانچه قانون لاحق، دادگاه‌های موجود را به طور کلی حذف و دادگاه‌های جدیدی تاسیس کند قانون‌گذار می‌بایست جهت پرونده‌های دادگاه‌های انحلال یافته تعیین تکلیف نماید.
مطابق تبصره۳ ماده با لازم الاجرا شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری، دادگاه‌های کیفری یک به پرونده‌های دادگاه کیفری استان که منحل خواهند شد رسیدگی خواهند کرد.

در این خصوص در مورد پرونده‌های مطروحه دادگاه جانشین، صلاحیت خود را نه بر اساس قانون لاحق بلکه مطابق قانون حاکم در تاریخ ثبت پرونده در دادگاه قبلی ارزیابی خواهد نمود.

چنانچه در ان تاریخ دادگاه سابق  صلاحیت رسیدگی به پرونده را داشته باشد دادگاه جانشین نیز صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد، در غیر این صورت پرونده را به دادگاه جانشین  دادگاه صالح در ان تاریخ ارسال خواهد کرد.

مقدمات رسیدگی در دادگاه کیفری یک

زمانی که دادسرا در جرایم موضوع ماده ۳۰۲ ، دلایل کافی در  اتهام متهم را احراز نماید با قرار جلب به دادرسی و صدور کیفر خواست پرونده را به دادگاه کیفری یک ارسال می‌نماید مگر در جرایمی که مستقیما در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرد مانند لواط یا زنا.

در چنین پرونده‌هایی مطابق ماده ۳۸۳ چنانچه دادگاه دلایل کافی جهت مجرمیت احراز نماید حکم به محکومیت متهم صادر می‌نماید و الا چنانچه دلایل کافی جهت انتساب جرم به متهم را احراز ننماید می‌بایست قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب صادر نماید.

تعیین وکیل دادگستری در دادگاه کیفری یک

مطابق ماده ۳۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری هریک از طرفین دعوا ( شاکی و متهم ) می‌توانند تا سه وکیل به دادگاه کیفری یک معرفی نمایند که این امر اهمیت پرونده‌ها در دادگاه کیفری یک را نشان می‌دهد. مطابق تبصره ماده ۳۴۶ در غیر جرایم موضوع صلاحیت دادگاه کیفری یک هر یک از طرفین مجاز به انتخاب دو وکیل هستند.

مجازات جرم توهین

البته چنانچه هر یک از طرفین وکلای متعدد تعیین نمایند حضور یک وکیل پایه یک دادگستری جهت تشکیل جلسه دادگاه کفایت می‌نماید.

مرجع تجدید نظر خواهی آرای دادگاه کیفری یک

دادگاه کیفری یک بعد از آغاز به رسیدگی می‌بایست رای مقتضی را صادر نماید و نمی‌تواند قرار عدم صلاحیت صادر نماید مگر انکه عدم صلاحیت مربوط به صلاحیت ذاتی باشد و مرجع تجدید نظر از آرای دادگاه کیفری یک، مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، دیوان عالی کشور است.

وکیل متخصص دادگاه کیفری یک

جرایمی که در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار گرفته اند چرایم بسیار  مهمی هستند و از این رو قانون‌گذار سیستم تعدد قاضی را جهت دادگاه کیفری یک پیش‌بینی نموده است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳
  • ۰۹۱۲۱۲۸۱۰۱۴
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *