دادگاه کیفری دو

دادگاه کیفری دو

دادگاه کیفری دو


امروز با معرفی دادگاه کیفری دو همراه شما هستیم.

در این نوشتار که به همت مشاورین حقوقی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان ( گروه وکلای مهر ) برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، صلاحیت دادگاه کیفری دو، جرائم قابل رسیدگی در دادگاه کیفری دو و مسائل دیگر در باب دادگاه کیفری دو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قبل از هر چیز اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری و غیره هستید جهت دسترسی به بهترین وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

ماده ۲۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۴/۱۲/۱۳۹۲ کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در باب تشکیلات و صلاحیت دادگاه‌های کیفری اشعار می دارد:

دادگاه‌های کیفری به دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه‌های نظامی تقسیم میشود.

ترکیب اعضای دادگاه کیفری دو

مطابق ماده ۲۹۵ قانون فوق الذکر، دادگاه کیفری دو متشکل از رئیس یا دادرس علی‌‏البدل در حوزه قضائی هر شهرستان می‌باشد.

صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری دو 

ماده ۳۰۱ قانون آیین دادرسی کیفری اشعار می دارد:

قرار تامین خواسته کیفری

دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد، مگر انچه به موجب قانون در صلاحیت مرجع دیگری (مانند دادگاه ویژه روحانیت، دادگاه نظامی، دادگاه کیفری یک و غیره )باشد.

همان طور که در ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی حیطه صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک به طور صریح بیان شده است و صلاحیت رسیدگی به دعاوی در دادگاه کیفری یک مطابق نص صریح قانون از دادگاه کیفری دو تفکیک شده است.

یعنی اگر صلاحیت دادگاه هایی که به صراحت در قانون مشخص شده است را تفکیک کنیم (مانند صلاحیت دادگاه کیفری یک در ماده ۳۰۲، صلاحیت دادگاه انقلاب در ماده ۳۰۳، صلاحیت دادگاه اطفال و نوجوانان ماده ۳۰۴ ) بدین ترتیب صلاحیت دادگاه کیفری دو خود به خود مشخص می‌شود.

شرایط شروع به رسیدگی جرائم در دادگاه کیفری دو 

مطبق ماده ۳۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه‌های کیفری در موارد ذیل شروع به رسیدگی می‌کنند:

  •  کیفر خواست دادستان
  •  قرار جلب دادرسی توسط دادگاه کیفری
  • ادعای شفاهی دادستان

کیفرخواست دادستان

کیفرخواست عبارت است از ادعانامه ی دادستان یا درخواست مجازات ایشان برای متهم و صدور ان منوط است به صدور قرار جلب به دادرسی و رسیدگی قبلی قضات تحقیق در دادسرا.

جرائمی که بدون نیاز به صدور کیفرخواست، مستقیماً در دادگاه رسیدگی می‌شود مطابق ماده ۳۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری ، جرایم تعزیری درجه هفت و هشت است که به طور مستقیم در دادگاه مطرح می‌شود.

جرائم تعزیری درجه هفت و هشت مانند جرائم منافی عفت غیر از زنا و لواط، که مطابق ماده ۳۰۶ اصلاحی قانون آیین دادرسی کیفری به طور مستقیم و بدون نیاز به قرار جلب به دادرسی دادیار یا بازپرس و کیفرخواست دادستان در دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شود. رسیدگی به جرائم زنا و لواط به موجب بند الف ماده ۳۰۲ قانون فوق در صلاحیت دادگاه کیفری یک است.

نمونه شکایت ورشکستگی به تقلب

قرار جلب به دادرسی توسط دادگاه کیفری 

ماده ۲۶۷ قانون آیین دادرسی کیفری در همین خصوص مقرر می دارد:

در صورت نقض قرار منع تعقیب و صدور قرار جلب به دادرسی توسط دادگاه، بازپرس مکلف است متهم را احضار و موضوع اتهام را به او تفهیم کند و با أخذ آخرین دفاع و تأمین مناسب از وی، پرونده را به دادگاه ارسال نماید.

ادعای شفاهی دادستان در دادگاه: که به کیفرخواست شفاهی دادستان نیز معروف است.

شیوه رسیدگی به جرائم 

مطابق ماده ۳۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، شیوه ی رسیدگی در دادگاه کیفری دو به این شکل است که ” دادگاه با تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ ان به شاکی یا مدعی مخصوص، متهم، وکیل یا وکلای انان، دادستان و سایر اشخاصی که باید در دادگاه حاضر شوند انان را برای شرکت در جلسه رسیدگی احضار می‌کند و تصویر کیفرخواست برای متهم فرستاده می‌شود “

اعتراض به آراء صادر شده از دادگاه کیفری دو و امکان حضور وکیل

آراء صادر شده از دادگاه کیفری دو، قابل اعتراض در دادگاه‌های تجدید نظر مرکز همان استان است و به موجب قانون، تعیین می‌شود.

متهم وشاکی، امکان انتخاب وکیل پایه یک دادگستری را درجلسات محاکمه دارند.

طریق تشخیص صلاحیت و درجات جرائم

در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی قانون گذار برای تمییز صلاحیت مراجع قضایی، در فرض وجود صلاحیت محلی، مراجع قضایی را به تمییز صلاحیت بر مبنای ” درجه مجازات ها ” مکلف نموده است.

این امر کاملا تخصصی و فنی می باشد که باید توسط وکلای متخصص در امور کیفری مورد بررسی قرار گیرد.

افترا

وکیل متخصص  کیفری 

گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۵ سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور می‌باشد.

ضمنا، امکان اخذ مشاوره حقوقی آنلاین،به صورت کامل، از طریق مراجعه به سایت موسسه مهر پارسیان، وجود دارد.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی ۹ و پنجشنبه‌ها ۱۵ الی ۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری ، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

موبایل وکیل کیفری

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۱۷ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *