دایر کردن مطب در محل مسکونی

دایر کردن مطب در محل مسکونی

دایر کردن مطب در محل مسکونی


دایر کردن مطب در محل مسکونی

بر اساس قانون شهرداری ها، تاسیس محل کسب در اماکنی که دارای سند مسکونی هستند، ممنوع می باشد و شهرداری مکلف است با اطلاع قبلی نسبت به پلمپ محل کسبی که دارای کاربری مسکونی است اقدام نماید. اما در همان قانون شهرداری ها، تعدادی از مشاغل از این قاعده مستثنا هستند و در مواردی که قانون اجازه داده است، امکان تاسیس محل کار و کسب در اماکن مسکونی را دارند. یکی از استثناهای این قانون، اجازه تاسیس دفتر وکالت و مطب پزشکان در ساختمان های مسکونی می باشد که در قانون موصوف، فقط مالک، امکان فعالیت در محل های مسکونی را دارد.

اما در ماده واحده راجع به قانون محل مطب پزشکان، که در سال 1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، امکان دائر کردن مطب در محل مسکونی توسط پزشک مستاجر و حرفه های وابسته با پزشکی، دارای مجوز قانونی اعلام شده اند. گروه وکلای مهر به بررسی موضوع پرونده ای که موضوع ان شکایت از شورای شهر بابت تلقی موسسات بهداشتی و درمانی خصوصی و فضای مسقف کلینیک و اورژانس، به عنوان اماکن تجاری توسط شورای شهر مشهد، می باشد نموده است.

‌قانون محل مطب پزشکان

‌ماده واحده – فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان حرف و وابسته در ساختمان‌های مسکونی و تجاری ملکی و اجاری بلامانع است. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه بیستم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در‌تاریخ 1366.10.20 به تایید شورای نگهبان رسیده است.

قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

‌رییس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی

امکان دایر کردن مطب در اماکن مسکونی از سوی مستاجرین

بر اساس رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری، دائر کردن مطب در محل مسکونی استیجاری هم منافاتی با قانون محل مطب پزشکان ندارد. دادنامه شماره 78 مورخ 21/2/1395 هیات عمومی دیوان عدالت اداری عینا برای مطالعه در ادامه خواهد آمد.

مطابق ماده واحده قانون محل مطب پزشکان مصوب سال 1366 مقرر شده است، «فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان حرف وابسته در ساختمان های مسکونی و تجاری و ملکی و اجاری بلامانع است.» به موجب قسمت آخر تبصره ذیل بند 24 ماده 55 قانون شهرداری نیز دایر کردن مطب توسط مالک در محل مسکونی از نظر قانون مذکور به عنوان استفاده تجاری محسوب نشده است و با توجه به مفاد رأی شماره 576 – 14/7/1371 هیات عمومی دیوان عالی کشور، اماکن استیجاری مطب پزشکان که برای خدمت عمومی و تخصصی پزشکی و معالجه بیماران مورد استفاده واقع می‌شود محل کسب و پیشه یا تجارت محسوب نمی‌شود.

با توجه به مراتب بندهای 2 و 10 ماده 3 مصو به شماره 1861/3/ش – 23/5/1386 شورای اسلامی شهر مشهد که موسسات بهداشتی و درمانی خصوصی و فضای مسقف کلینیک و اورژانس شخصی را مشمول بهای خدمات مجوز بهره‌برداری تجاری تلقی کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع وضع تشخیص داده می‌شود و … ابطال می‌شود.

امکان شکایت از شورای شهر و درخواست ابطال مصوبات شورای شهر

در مواردی که هر ذینفع، مصو به شورای شهر را خلاف قانون بداند و این مصو به خللی در حقوق وی ایجاد نماید، می توان با تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری و تقاضای ابطال مصو به خلاف قانون شورای شهر، با تکمیل مدارک و مستندات، رای ابطال مصو به را دریافت نمود.

وکیل کهنه کار ملکی در تهران

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

برترین وکلای دادگستری در ایران، با گرد هم آمدن در موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، قادر به ارائه خدمات ویژه و تخصصی در پرونده‌های دیوان عدالت اداری می‌باشند. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین با برترین وکیل ایران و متخصص پرونده‌های دیوان عدالت اداری، با ما تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق اداری و عمومی گروه وکلای مهر

1.5/5 - (2 امتیاز)

16 دیدگاه

  • با سلام . از سال 1361 در شهر الوند قزوین مطب استیجاری داشته ام . چند سالی است که شهرداری الوند به بهانه تجاری شدن مخل اینجانب را تحت فشار قرار داده است . با استعلام از نظام پزشکی قزوین و دادخواست از دیوان عدالت و پس از تغییر محل مطب بنا به دستورالعمل دولت محترم این مشکل رفع شد .
    مدتی است در محل مطب جدید باز شهرداری الوند به بهانه تغییر کاربری مسکونی به مطب طلب جریمه سنگین از صاخبخانه را کرده است .
    در همین شهر چند مطب استیجاری دیگر هم وجود دارد که شهرداری فقط به من گیر داده است .
    خواهشمند است به اینجانب کمک نمایید .
    دکتر سید کاظم میرخان نظام پزشکی 17782
    قزوین شهر الوند خیابان امام اول کوچه 8
    همراه 09128816614
    تلفن 02832222612

    • سلام برای مشاوره با وکیل متخصص در این موضوع نیاز به تعیین وقت مشاوره است.
      در صورت تمایل اعلام بفرمایید تا وقت مشاوره تنظیم شود

  • سلام اگر در اپارتمان مسکونی مطب دندانپزشکی بزنیم امکان تابلو زدن هست؟

    • سلام بله طبق قانون محدودیتی نداره ولی تابلو باید در حدی باشه که زیباسازی شهرداری ایران نگیره و منجر به مزاحمت برای همسایه ها نشه

  • سلام
    ایا امکان این وجود داره در منزل مسکونی مستاجر مطب رادیولوژی درایر کنه بدون کسب رضایت همسایه ها ؟

    • سلام دائر کردن مطب اشکالی نداره ولی اگر همسایه ها شاکی باشن شهرداری به عنوان مشاغل مزاحم محل رو پلمپ خواهد کرد.

      • با سلام، این مطلب عالی بود. مطالعه کردم و جهت اطمینان خواستم از شما سوال کنم که آیا در یکی از واحدهای آپارتمان مسکونی خودم میتوانم مطب شخصی روانشناسی تاسیس کنم(کلینیک نه، فقط خودم خواهم بود) یا باید تغییر کاربری داده بشه؟ همچنین نصب یک تابلوی کوچک ۵۰ سانتی ایرادی خواهد داشت؟

        • سلام وقت به خیر
          در صورت عدم شکایت همسایه ها به دلیل مزاحمت، منع قانونی نداره

  • سلام ایا برای دایر کردن مطب در ملک مسکونی از نظر قانونی الزام به اخذ رضایت از ساکنین آپارتمان هست؟

    • سلام خیر نیازی به اخذ رضایت همسایه ها نیست ولی اگر همسایه شکایتی به شهرداری ببره بابت مشاغل مزاحم جلوی ادامه فعالیت گرفته خواهد شد.

  • سلام
    اگر نیازی به اخذ رضایت نیست، پس برای چی در صورت شکایت از ادامه فعالیت جلوگیری خواهد شد؟ اگر رضایت همسایه شرط نیست، اساسا شکایت چه معنا داره؟

    • سلام
      در صورتی که از مشاغل مزاحم محسوب بشه امکان شکایت و جلوگیری از فعالیت توسط شهرداری وجود داره

  • سلام و عرض ادب. جسارتا ممنون میشم سوالم رو جواب بدین .
    من ملک مسکونی زیر ۱۵۰ متر مربع رو به یک دندانپزشک اجاره دادم. آیا مالیات بر اجاره به من تعلق میگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *