قانون جدید مهریه سال 98

قانون جدید مهریه سال 98

قانون جدید مهریه سال 98


امروز با بررسی قانون جدید مهریه سال 98 با شما هستیم.

قبل از هر چیز اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری ، هک حساب بانکی ، هک شدن وب سایت شرکت ها و غیره هستید یا نیازمند مشاوره تخصصی با وکیل مهاجرت در تهران هستید، جهت دسترسی به بهترین وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

مهریه از آثار و نتایج عقد نکاح می‌باشد. مهریه از جمله حقوق مالی زوجه محسوب می‌شود که به موجب عقد نکاح، زوجه مستحق آن میگردد. مهریه در قانون مدنی به سه قسم مهرالمسمی، مهرالمتعه و مهرالمثل مورد اشاره قرار گرفته است. در این نوشتار که توسط وکیل موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر تهیه و تنظیم شده است به بررسی شرایط تعیین مهریه، چگونگی مطالبه مهریه، اعسار مرد از پرداخت مهریه پرداخته شده است.

سوالات متداول در خصوص قانون جدید مهریه 98

  • مهریه چیست و روش‌های مطالبه مهریه به چه صورت است؟
  • چنانچه مرد از پرداخت مهریه امتناع نماید چه ضمانت اجرایی برای وی متصور می‌باشد؟
  • بهترین وکیل مطالبه مهریه کیست؟ مزایای بهره‌مندی از وکیل در دعاوی خانوادگی چیست؟
  • خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل مطالبه مهریه چیست؟

مهرالمسمی

به موجب قانون مدنی، چنانچه مهریه در عقد نکاح تعیین شده باشد به آن مهرالمسمی گفته می شود. توافق زوجین در مورد مهریه، به عنوان قرارداد تبعی شناخته میشود به عبارت بهتر مهریه قراردادی است که جنبه مالی دارد که این قرارداد هرچند از اصل عقد نکاح جداست اما در هرحال تابع عقد نکاح میباشد.

فرزند خواندگی

شرایط تعیین مهریه

از آنجا که مهریه به عنوان توافق و قرارداد شناخته می‌شود، شرایط مورد معامله در مالی که به عنوان مهریه تعیین می‌شود باید وجود داشته باشد. بنابراین شرایط ذیل در تعیین مهریه لازم‌‌الرعایه میباشد:

مالیت داشتن مهریه

مهریه باید مالیت داشته باشد به این معنا که دارای ارزش اقتصادی بوده و قابلیت داد و ستد داشته باشد.

قابلیت تملک مهریه

مهریه باید قابل تملک توسط زوجه باشد بنابراین موقوفات و مشترکات عمومی را نمی‌توان به عنوان مهریه تعیین نمود. همچنین بنابر قسمت دوم ماده 1078 قانون مدنی مالی که متعلق حق شخص ثالث است مانند مالی را که به موجب صدور اجراییه توقیف شده است را نمی‌توان به عنوان مهریه تعیین نمود.

موجود بودن مهریه عین معین

چنانچه مهریه، عین معین مانند یک واحد آپارتمان، یک اتومبیل مشخص باشد باید در هنگام عقد موجود باشد، در غیر این صورت، مهر باطل است و مثل یا قیمت آن به زن تعلق میگیرد.

چنانچه شوهر ملکی را به عنوان مهریه تعیین نماید مالک ملک باید شوهر باشد. در صورتی که مهریه، ملک دیگری باشد و پس از آن مالک آن را تنفیذ کند تعیین مهریه صحیح خواهد بود اما چنانچه مالک تنفیذ نکند مرد باید مثل یا قیمت را بدهد. البته لازم به ذکر است مرد می‌تواند ملک دیگری را با اذن مالک، به عنوان مهریه تعیین کند.

معلوم و معین بودن مهریه

مهریه باید معلوم باشد یعنی باید مقدار، جنس و وصف آن مشخص باشد. بنابراین چنانچه مهریه مقدار نامعلومی طلا یا پول باشد مهر باطل است در این خصوص ماده 1079 قانون مدنی بیان می‌دارد: « مهریه باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن بشود معلوم باشد.» علاوه بر معلوم بودن، مهریه باید معین باشد یعنی مردد نباشد بنابراین نمی‌توان یکی از چند چیز را به صورت مردد به عنوان مهریه تعیین نمود بنابراین چنانچه یکی از آپارتمان‌های زوج به صورت نامعین به عنوان مهریه تعیین شود چنین مهریه‌ای باطل است.

مشاوره قبل از طلاق چیست؟

قدرت تسلیم بر مهریه

مرد باید قدرت بر تسلیم مهریه را داشته باشد وگرنه قرارداد مهریه باطل است. بنابراین گردنبندی که در دریا غرق شده و پیدا کردن آن برای زوج ممکن نیست را نمیتوان به عنوان مهریه تعیین نمود.

مهریه باید منفعت عقلایی مشروع داشته باشد بنابراین مواد مخدر یا مشروبات الکلی را نمیتوان به عنوان مهریه تعیین نمود.

قانون مطالبه مهریه تا 110 سکه

نحوه مطالبه مهریه و چگونگی اجرای حکم مهریه در ماده 22 قانون حمایت خانواده پیش‌بینی شده است. به موجب ماده 22 قانون مذکور چنانچه مهریه در ضمن عقد تا 110 سکه  یا معادل آن تعیین شده باشد نحوه مطالبه و وصول آن میتواند به استناد ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی انجام گیرد، اما در اسناد ازدواجی که مهریه بیشتر از 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن باشد برای مطالبه مازاد بر 110 سکه، تنها توانایی مالی مرد ملاک پرداخت مهریه قرار خواهد گرفت. با توجه به این قانون

در واقع ماده 22 قانون حمایت خانواده آن‌طور که برخی تصور می‌نمایند تعداد مهریه را کاهش نداده است بلکه صرفا ضمانت اجرای مازاد بر 110 سکه را کاهش داده است. توضیح اینکه چنانچه زوج از پرداخت مهریه تا 110 سکه یا معادل آن خودداری نماید و دادخواست اعسار ندهد یا دادخواست اعسار وی مورد پذیرش قرار نگیرد به موجب قانون و درخواست زوجه، دادگاه حکم به حبس مرد خواهد داد.

بنابراین در قانون جدید مهریه، توانایی مالی زوج و وصول مهریه تا 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن است و قانون فرض را بر این موضوع بنا نهاده که زوج توانایی مالی تا پرداخت 110 سکه را دارد. از همین رو چنانچه زوج از پرداخت استکاف ورزد زوجه می‌تواند اقدام به دریافت دستور جلب زوج نماید.

وکیل تمکین

اعسار مرد از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه

با توجه به اینکه مهریه معمولا به صورت تعدادی سکه تعیین می‌شود و از آنجا که قیمت سکه در ایران به صورت غیر منطقی افزایش پیدا نموده است مطابق دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های جدید قوه قضاییه، حتی اگر مهریه تا 110 سکه باشد مرد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه تقدیم دادگاه نماید. دادگاه پس از بررسی دادخواست و دلایل آن چنانچه با اعسار یا ناتوانی مرد موافقت نماید می‌تواند حکم به تقسیط مهریه صادر نماید.

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل مطالبه مهریه

مهریه هم از طریق دادگاه خانواده و هم از طریق ادارات اجرای ثبت قابل مطالبه است. چنانچه خواهان مطالبه مهریه میباشید قبل از هر اقدامی با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید. موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره‌مندی از گروه وکلای مهر با دارا بودن کادر تخصصی وکیل خانواده به شما عزیزان در تمامی پرونده‌ها و دعاوی خانوادگی از جمله طلاق، مهریه، نفقه و غیره مشاوره حقوقی به صورت حضوری و تلفنی ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

وکیل متخصص مطالبه مهریه

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره های تماس

  • 021-88663925
  • 021-88663926
  • 021-88663927
  • 021-88663628
  • 021-88799562
  • 021-88795408
  • 021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665
مشاوره حقوقی با وکیل

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • 09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

وکیل پایه یک دادگستری

5/5 - (5 امتیاز)

6 دیدگاه

  • سلام من 2ساله نرفتم دادگاه زنم طلاق غیابی گرفته الان 22م نفقه و 113 عدد سکه طلبکارها اگه تقاضای اعسار بدم زندان هم. میفرستن؟
    اگه میفرستم چقد؟
    با نشکر

    • سلام حدود یکماهه که زندان برای مهریه نمیفرستن
      در صورت بازداشت به دلیل عدم پرداخت مهریه مدت نامعلومه وباید اعسارتون رو ثابت کنید تا بتونین از بازداشت خلاص بشین

  • سلام وقت بخیر مدت 3 سال هست که جدا زندگی میکنم از همسرم توی دادگاه هم حکم علیه بنده داده شده الان 30م نفقه و 100 سکه طلبکار هستن ، حکم جلب دارن ، اگه منو جلب کنه و بازداشت بشم، ایا توی بازداشت میتونم درخواست اعسار بدم؟

    • سلام بله میتونین اعسار از پرداخت یکجای محکوم به رو تو زندان هم ثبت کنید و البته الان هم میتونین از طریق دفاتر خدمات قضایی نسبت به ثبت دادخواست اعسار اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *