گرفتن مهریه از مادر شوهر

گرفتن مهریه از مادر شوهر

گرفتن مهریه از مادر شوهر


امروز با موضوع گرفتن مهریه از مادر شوهر همراه با شما هستیم.

شاید شنیده این قبیل تعابیر را شنیده باشید؛ دعوای عروس و مادرشوهر را در آسمان‌ها نوشته‌اند، زبان مادرشوهر مثل کاکتوس است،زبان فلانی مثل زبان مادرشوهر است و ضرب المثل‌هایی مانند این که حاکی از برخوردهای همیشگی مادرشوهر و عروس است.

این قصه ماجرای تازه‌ای نیست، به کشور و فرهنگ ما هم محدود نمی‌شود. از روزی که پشت لبهای پسر سبز شده است، مادر هر روز به قد و بالایش نگاه می‌کند.

هنوز حرفی به زبان نمی‌آورد اما در ذهن خود همه کارها را سر و سامان می‌دهد: سربازی، شغلی خوب و آبرومند، یک چاردیواری که بتواند زندگی مستقلی تشکیل دهد و… اما گاهی اوقات دلسوزی‌های مادرانه رنگ و بوی از لجاجت با عروس را به خود می‌گیرد و این اختلافات باعث می‌شود برخی عروسان به این بیندیشند که کاش بشود مهریه را از مادر شوهر  مطالبه کرد و یا مهریه را ابزاری برای کنترل دخالت مادر شوهر در زندگیشان قرار دهند.

نکات مهم گرفتن مهریه از مادر شوهر

  • از مادر شوهر چگونه مهریه بگیریم ؟
  • مادر شوهر و پدر شوهری که مهریه را پرداخت نکند به زندان می‌روند؟
  • اگر خانواده شوهر از پرداخت مهریه ضمانت کنند تحت چه شرایطی این ضمانت صحیح است؟

آیا شخصی به غیر شوهر می‌تواند در عقدنامه متعهد به پرداخت مهریه گردد؟

پاسخ به این پرسش مثبت است و مرسوم است برخی اشخاص جهت اطمینان بیشتر از خانواده طرف شوهر می‌خواهند در سند عقدنامه خود را ضامن تعهدات شوهر معرفی نمایند و این سند که جزو اسناد رسمی است قابلیت اجرا علیه متعهدین و الزام ایشان به ایفای تعهدات را دارد.

وکیل رابطه نامشروع تهران

ضامن می‌تواند هر شخصی اعم از مادر شوهر و غیره باشد. مضاف آنکه پس از عقد در سند دیگری نیز می‌توان ضامن اخذ کرد یا به تعداد ضامنین افزود.

می شود بعد از عقد در صورت عدم درج نام مادر شوهر به عنوان ضامن مهریه، مهریه  را از او مطالبه کنیم؟

بله باید از طریق مشاوره با وکیل به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید و سند تعهد ضمانی را تنظیم نمایید چرا که مفاد سند نکاحیه باید به طرز دقیقی در این سند منعکس گردد و خواننده گرامی باید آگاه باشد خلاء ضمانت اجرایی مناسب در اسناد تنظمی می‌تواند منتهی به تضییع حق گردد.

اگر مهریه عندالاستطاعه باشد ولی مادرشوهر ضامن مهریه باشد می‌توان بدون در نظر گرفتن قید عندالاستطاعه بودن مهریه را از وی مطالبه نمود؟

پاسخ به این پرسش مثبت است و حتی شرط خلاف آن در ضمانت پذیرفته نیست و ضامن باید از پس تعهدات بر بیاید و قابلیت الزام وی از طریق محاکم دادگستری وجود دارد.

نحوه مطالبه مهریه از مادر شوهر

برای مطالبه و گرفتن مهریه از مادرشوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمی بودن سند از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده نسبت به مطالبه مهریه اقدام نمود. تفاوت های اقدام به مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده را قبلا طی مقاله ای با عنوان وکیل است، خاطر نشان می ‌گردد برای مطالبه مهریه کمتر از 20 میلیون تومان می‌توانید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید.

آیا فوت شدن مادر شوهری که ضامن مهریه شده است ضمانت او را منتفی می‌نماید؟

در صورتي که خدايي ناکرده ضامن (مادر شوهر موصوفه ) فوت شد، بدهي از روي ترکه او برداشته مي شود.

دفتر وکیل ارث در تهران

اگر مادر شوهر که ضامن شده است مهریه را پرداخت نکند به زندان می‌رود

با مطالبه مهریه از مادر شوهر و عدم پرداخت مهریه توسط وی و همچنین عدم اثبات اعسار وی از پرداخت مهریه، می توان بر اساس ماده 3 نحوه اجرای محمکومیت های مالی، تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را نمود.

اما توجه به این نکته ضروری است که دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار اصلی به دادگاه خانواده مطرح شود و نیازی نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام نمود.

مطالبه مهریه از مادر شوهر و پرداخت مهریه توسط وی، ذمه شوهر یا زوج را  به ضامن مشغول نموده و ضامن در صورتی که با رضایت شوهر، مهریه را ضمانت کرده و پرداخت نموده باشد، می‌تواند برای وصول مبلغی که پرداخت نموده است، به شوهر یا بدهکار اصلی مراجعه نماید. و اما اگر ضمانت پرداخت مهریه توسط ضامن بدون اخذ اجازه متعهد و بدهکار اصلی باشد، ضامن پس از پرداخت دین نمی‌تواند به زوج، مراجعه نماید.

وکیل گرفتن مهریه از مادر شوهر

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مهریه عقد نکاح  یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مطالبه مهریه پس از فسخ نکاح

شماره های تماس

  • 021-88663925
  • 021-88663926
  • 021-88663927
  • 021-88663628
  • 021-88799562
  • 021-88795408
  • 021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • 09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

 

[stextbox id=’info’]

مشاوره حقوقی امور کاری و استخدامی

مشاوره حقوقی امور پولی و بانکی

مشاوره حقوقی امور مالی و مالیاتی

مشاوره حقوقی بورس و اوراق بهادار

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی

مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی آنلاین

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی حضوری

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *