آیا نگهداری سگ در آپارتمان منع قانونی دارد؟

آیا نگهداری سگ در آپارتمان منع قانونی دارد؟

آیا نگهداری سگ در آپارتمان منع قانونی دارد؟


امروز با موضوع بررسی این سوال که آیا نگهداری سگ در آپارتمان منع قانونی دارد؟ با شما خواهیم بود.

امروزه نگهداری سگ و حیوانات خانگی در اکثر آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و حتی غیرمسکونی موضوعی طبیعی و رایج است. در حقیقت حیوانات خانگی از جمله سگ یک مهمان عزیز در بسیاری از خانواده‌ها محسوب می‌شوند، تا جایی که بعضا مشاهده می‌شود هزینه‌های نگهداری برخی از حیوانات با هزینه‌های انسان تفاوت فاحشی دارد؛ که بسیار تعجب برانگیز است. البته هزینه‌های نگهداری سگ و اینکه نگهداری سگ از نظر شرع جایز است یا خیر، موضوع بحث وکیل پایه یک موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان نمی‌باشد.

آنچه که وکیل گروه وکلای مهر را مجاب نمود تا نوشتاری در خصوص نگهداری سگ در آپارتمان تهیه نماید، این است که آیا اساسا مطابق قوانین موضوعه، نگهداری سگ و حیوانات خانگی منع قانونی دارد یا خیر؟

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص منع نگهداری سگ در آپارتمان

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

به استناد چه قانونی می‌توان همسایه را از نگهداری سگ در آپارتمان منع نمود؟

چنانچه در خصوص نگهداری سگ در آپارتمان بین ساکنان اختلافی حاصل شود، پیشنهاد وکیل پایه یک دادگستری موسسه حقوقی مهر پارسیان جهت رفع اختلاف چیست؟

آیا نگهداری حیوانات خانگی که باعث سرایت بیماری به ساکنین آپارتمان شود مجازات دارد؟

فروش مواد مخدر در فضای مجازی

نحوه طرح شکایت از صاحب حیوان چگونه است؟ چه مرجعی صلاحیت رسیدگی دارد و عنوان شکایت و تنظیم شکواییه چگونه است؟

[/stextbox]

 

این روزها متاسفانه نگهداری سگ و حیوانات خانگی در محل سکونت غالبا جنبه خودنمایی و حتی بعضا چشم و هم چشمی دارد به ویژه در کلان شهرها که در سال‌های اخیر خرید و فروش حیوانات خانگی همچون سگ و گربه با قیمت‌های نجومی و نام‌گذاری‌های عجیب و غریب همراه بوده است؛ به نحوی که به یک مد شباهت پیدا کرده است.

این مدگرایی جدا از ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها، نه تنها نگهدارنده را با مشکلاتی مواجه می‌کند بلکه در برخی موارد بهداشت نگهدارنده و سایرین را با خطر مواجه می‌نماید.

نگهداری سگ و حیوانات خانگی در فضای مشترک آپارتمان

آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها به صراحت نگهداری حیوانات خانگی در فضای مشترک و مشاع آپارتمان را ممنوع اعلام نموده است، هر چند برای نگهدارنده هیچ ضمانت اجرایی را پیش‌بینی ننموده است؛ بنابراین باید برای آگاهی از ضمانت اجرای نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان به قوانین و آیین‌نامه های دیگری استناد و استدلال نمود.

به موجب تبصره‌ی ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه خانگی در قسمت‌های مشترک ممنوع است، خواه قسمت‌های مشترک در قسمت‌های اختصاصی واقع شده باشد یا قسمت‌هایی باشد که محل تردد ساکنین است.

به موجب ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها قسمت‌های مشترک آپارتمان، قسمت‌هایی از ساختمان و اراضی متعلق به آن است که مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده تمامی ساکنین است و هیج یک از ساکنین حقی در استفاده انحصاری از آن را ندارند. پارکینگ، راه پله، پشت بام از جمله قسمت‌های مشترک آپارتمان محسوب می‌شوند.

اسقاط سرقفلی و حق کسب و پیشه

مستند قانونی نگهداری سگ و حیوانات خانگی در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان

مطابق قوانین نگهداری حیوانات خانگی در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان ممنوعیتی پیش‌بینی نشده است؛ اما می‌توان با استناد به برخی از قوانین در مواردی از همسایه‌ای که در واحد آپارتمان اختصاصی خود، حیوانات خانگی نگهداری می‌نماید شکایت نمود که ذیلا به توضیح آن می‌پردازیم:

اول اینکه نگهداری برخی از حیوانات خانگی ممکن است تهدید جدی علیه بهداشت عمومی محسوب شود. چنانچه همسایه‌ای از نگهدارنده سگ یا گربه یا هر نوع حیوان خانگی در دادسرا شکایت نماید باید موضوع شکایت را با استناد به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی ( بخش تعزیرات ) تنظیم نماید. به موجب ماده مزبور هر نوع اقدامی که تهدید علیه بهداشت محسوب شود موجب حبس تعزیری تا یکسال می‌باشد.

مطابق ماده فوق الاشعار چنانچه مرتکب به موجب قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتر باشد، مجازات اشد مورد حکم دادگاه قرار خواهد گرفت.

دوم اینکه چنانچه حیوانات خانگی در واحدهای اختصاصی آپارتمان نگهداری شوند و ایجاد سر وصدا نمایند به نحوی که مخل آسایش دیگر همسایه‌ها شود، به استناد ماده ۶۹۰ می‌توان از نگهدارنده شکایت نمود و علاوه بر رفع مزاحمت، دادگاه مرتکب را مطابق ماده مزبور، به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌نماید.

لازم به ذکر است دو موردی که بیان شد تنها اختصاص به قسمت‌های اختصاصی آپارتمان ندارد و در فضای مشترک ساختمان هم، وقوع چنین مواردی طبق مواد فوق، قابل شکایت است.

خدمات گروه وکلای مهر

پیشنهاد وکیل پایه یک دادگستری موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در خصوص رفع اختلافات بین همسایه‌ها این است که مدیر یا هییت مدیره آپارتمان مقرراتی را در این خصوص وضع نمایند تا ساکنین ملزم به رعایت احوال سایر همسایه‌ها باشند؛ یعنی تا حد امکان از حیوانات خانگی در آپارتمان نگهداری ننمایند، مگرآنکه نگهداری حیوانات موجب سلب آسایش و تهدید علیه بهداشت ساکنین آپارتمان نباشد.

کلاهبرداری سایت های همسریابی

چنانچه نگهداری سگ موجب سلب آسایش شما عزیزان شده است بهترین راه این است که اولا توسط مدیر ساختمان به همسایه خود تذکر دهید.

چنانچه از این طریق به مقصود خود نرسیدید می‌توانید به تنظیم شکایت اقدام نمایید. در این خصوص قبل از اقدام به شکایت حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشورت نمایید.

موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان، همکار گروه وکلای مهر با بهره‌مندی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در پرونده‌های کیفری آماده ارایه مشاوره حقوقی به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان در هر مقطع از دادرسی می‌باشند.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس وکیل کیفری در ونک

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *