ابطال قبض آب

ابطال قبض آب

ابطال قبض آب


امروز با بررسی موضوع ابطال قبض آب همراه شما هستیم.

با توسعه زندگی شهرنشینی و افزایش امکانات، برای اشخاص ساکن در شهرها امکاناتی نظیر ارسال آب و غیره به ساکنین در مکان‌های مسکونی صورت می‌گیرد.

که به همین خاطر اشخاص ساکن در منازل مسکونی و اداری می‌توانند از حقی به نام حق آبونمان استفاده کنند.

یکی از این حقوق به عنوان آبونمان، حق انشعاب آب که متعلق به ملک و برای مالک می‌باشد.

برای اشخاص، این امکان وجود دارد که با توجه به میزان نیاز خود از حق انشعاب استفاده و مصرف نمایند.

به همین جهت بر اساس مصرف اشخاص، برگه هایی تحت عنوان قبض آب منتشر می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است که مصرف کننده یا مالک حق انشعاب آب از قبض آب صادره ناراضی باشد و بخواهد که اقدام به طرح دعوای ابطال قبض آب نماید.

در این مقاله به بررسی رویه قانونی ابطال قبض آب که توسط موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و دفتر وکالت محمدرضا مهری، با راهنمایی گروه وکلای مهر به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

سوالات احتمالی درباره نحوه تنظیم دادخواست ابطال قبض آب، برق، گاز و تلفن

  • مدارک لازم برای تقدیم دادخواست ابطال قبض آب چیست؟
  • مراجع صالح برای رسیدگی به ابطال قبض آب کجاست؟
  • مطالبه‌ خسارت ناشی از ابطال قبض آب به چه نحو می باشد؟

موارد ابطال قبض آب

برای مشترکین واحدهای آپارتمانی که دارای حق انشعاب آب و آبونمان هستند، ماهانه به میزان مصرف آن‌ها، قبوضی منتشر می‌شود که باید ان قبوض را به واحد آبونمان فاضلاب، پرداخت نمایند.

تامین خواسته

به همین منظور در هر ساختمان کنتورهایی را منظور می دارند که با توجه به ان میزان نرخ مصرفی آب مشخص می‌شود.

مامور ارقام مندرج بر روی کنتور را یادداشت می‌نماید تا میزان بهای مصرفی آب توسط مالک حق انشعاب آب مشخص شود.

 این امکان وجود دارد که مامور در هنگام برداشت و یادداشت مبلغ رقم کنتور، اشتباه کند و رقمی را درج نماید که برخلاف واقع باشد.

در مواقعی برای مشترک قبضی صادر می‌شود که مشترک مصرف، مدعی است که از انشعاب آب مورد نظر استفاده نکرده است.

به همین خاطر نباید متعهد به پرداخت مبلغ مورد نظر باشد.

در بعضی موارد، با توجه به محلی که حق انشعاب در ان موجود می باشد، تعرفه متفاوت خواهد بود.

برای املاک با توجه به میزان مصرف و موضوع فعالیت آن‌ها، تعرفه ها به صورت خانگی، اداری و صنعتی تقسیم می‌شود که برای هر کدام مبلغ متفاوتی وجود دارد.

از این رو ممکن است که برای ملکی که خانگی است قبض آب به صورت تعرفه ی اداری و صنعتی محاسبه گردد که موجب تحمیل هزینه اضافی برای مشترک می‌باشد.

به همین خاطر مشترک می‌تواند نسبت به قبض آب که صادر شده و مدعی اشتباه در تعیین مبلغ می باشد، با مراجعه به واحد آبونمان، اعتراض خود را اعلام کرده و تقاضای تصحیح مبلغ قبض آب را داشته باشد.

طریقه ابطال قبض آب

در صورت مراجعه مشترک به قسمت واحد آبونمان آب، با اعلام اینکه بهای مصرفی مندرج در قبض آب با توجه به مصرف او غیر ممکن بوده است، و یا بیش از مبلغ مصرفی می باشد.

دستور موقت در دیوان عدالت اداری

با اثبات این مورد، درخواست تصحیح قبض آب را می‌نماید.

اگر مورد قبول او واقع نشد، می‌تواند با مراجعه به دادگاه عمومی و حقوقی ملکی که حق انشعاب مربوط به آب در ان واقع شده است، ابطال قبض آب را بخواهد.

دادگاه با توجه به مدارک لازم و ادله ی مصرحه، ادعای مالک انشعاب را مبنی بر اشتباه بودن مبلغ مندرج در قبض آب، تقاضای ابطال قبض آب را می‌پذیرد و حکم به ابطال ان می‌دهد.

ولی این امکان وجود دارد که در رسیدگی به اختلاف بین مالک انشعاب و واحد آبونمان، برای روشن شدن موضوع دعوی و صدور حکم ابطال قبض آب، امر مورد اختلاف را به کارشناس ارجاع دهد تا در مورد موضوع مطروحه کارشناسی نماید و بنابراین در صورت تایید ادعای مشترک و مصرف کننده، حکم به ابطال قبض آب می‌دهد.

مدارک لازم برای طرح دعوای ابطال قبض آب

کارت ملی و مشخصات سجلی مالک انشعاب آب

سند یا اجاره نامه محلی که حق انشعاب آب و کنتور، در ان نصب شده است

قبض آب مورد اعتراض

قبض های آب پرداخت شده قبلی

استشهاد محلی و یا شهادت شهود

درخواست ارجاع به کارشناس رسمی دادگستری

مراجع صالح برای رسیدگی به ابطال قبض آب

در دعاوی مربوط به حق انشعاب آب، بین مالک انشعاب و واحد آبونمان و یا اداره های دولتی وابسته به وزارت نیرو، با توجه به اینکه دعاوی می‌تواند متفاوت باشد.

در این صورت مرجع رسیدگی به ان هم متفاوت خواهد بود. در صورتی که مورد اعتراض در زمینه آیین نامه ای باشد که وزارت نیرو و یا اداره های دولتی ان را تصویب کرده باشند.

تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

در واقع به ضرر مالکین انشعاب آب و خلاف قانون باشد، در این صورت می توان،  ابطال آیین نامه را توسط وکیل متخصص دیوان عدالت اداری، از دیوان عدالت اداری خواست.

در صورتی که تصمیمات واحد آبونمان مبنی بر افزایش بهای میزان مصرفی مندرج در قبض آب باشد، و یا اینکه مبلغ قبض آب، به نحو اشتباه درج شده باشد، برای ابطال قبض آب، دادگاه نزدیک به محلی که حق انشعاب آب، در ان قرار دارد، صالح به رسیدگی ابطال قبض آب می‌باشد.

درخواست ابطال قبض آب یک دعوای غیر مالی است که متقاضی ابطال قبض آب، با تهیه و تنظیم مدارک و دادخواست ابطال قبض آب و با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، دادخواست را تقدیم دادگاه می‌نماید.

مطالبه‌ی خسارت ناشی از ابطال قبض آب

در صورتی که تصمیم دادگاه مبنی بر ابطال قبض آب باشد، و مالک انشعاب آب، بهای قبض را پرداخت نموده باشد می‌تواند مبالغی را که برای قبوض قبلی آب پرداخت نموده است و اشتباه بوده، استرداد نماید.

همچنین حق مطالبه‌ی خسارات ناشی از قطع آب(در صورتی که با توجه به اخطار واحد آبونمان مانع استیفای مالک حق انشعاب از مصرف آب گردیده است)و هزینه ها و حق الوکاله دادرسی را از باب تسبیب مطالبه نماید.

وکیل متخصص دعوای ابطال قبض آب، برق، گاز و تلفن

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های مطبوعاتی

021-88663926

021-88663927

شماره‌های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *