ابطال وکالت بلاعزل

ابطال وکالت بلاعزل

ابطال وکالت بلاعزل


امروز با موضوع ابطال وکالت بلاعزل با شما هستیم.

دعوای ابطال وکالت بلاعزل، که این روزها، دست مایه ارتکاب بسیاری از جرایم شده است، قابل طرح در دادگاه‌های حقوقی می‌باشد.

گاهی اوقات ممکن است وکالت بلاعزل طلاق و یا وکالت بلاعزل سند در رهن بانک جعل شده باشد که با استعلام از دفترخانه صادر کننده وکالت بلاعزل، قابل پیگیری و طرح شکایت جعل و استفاده از سند مجعول است.

رویه محاکم قضایی در سالهای گذشته، اعطای وکالت بلاعزل در فروش ملک و اصطلاحا معامله وکالتی را پذیرفته است. اما این موضوع، از خطرات پیش روی معامله وکالتی و یا وکالت کلی فروش اموال نکاسته و همواره امکان سو استفاده هر دو طرف وجود دارد.

اعطای وکالت بلاعزل سند در رهن بانک، بدون ذکر این موضوع می‌تواند خطر در مظان اتهام کلاهبرداری قرار گرفتن برای موکل را در پی داشته باشد.

ابطال وکالت بلاعزل در مواردی که قصد و رضای موکل در اعطای وکالت بلاعزل نبوده و یا اثبات این موضوع که حق عزل وکیل طی عقد لازمی شرط نشده است، از عمده دلایل تقدیم دادخواست ابطال وکالت بلاعزل به شمار می رود.

مشکلات موجود در تکلیف وکالت بلاعزل پس از فوت، وکالت بلاعزل سند در رهن بانک، معامله وکالتی و خطرات معامله وکالتی، راههای پیشگیری از سو استفاده از وکالت بلاعزل و در نهایت نحوه تنظیم دادخواست ابطال وکالت بلاعزل از نکات مندرج در ادامه این نوشتار است که دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و همکار گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به تهیه ان همت گماشته است.

وکیل ملک در آجودانیه | وکیل در آجودانیه

سوالات متداول درباره ابطال وکالت بلاعزل و دادخواست وکالت بلاعزل

  • وکالت بلاعزل چیست و در چه مواردی تنظیم می‌شود؟
  • تفویض وکالت بلاعزل چیست و راه ابطال وکالت بلاعزل چیست؟
  • تکلیف وکالت بلاعزل بعد از فوت یکی از طرف ها چیست؟
  • آیا می توان ابطال وکالت بلاعزل را پس از انتقال مورد وکالت مطرح نمود؟
  • معامله وکالتی چیست و چه خطراتی دارد؟
  • وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی جهت دعوای ابطال وکالت بلاعزل چه ویژگیهایی دارد؟
  • مدارک لازم جهت طرح دعوای وکالت بلاعزل چیست و مرجع صالح به رسیدگی دعوای ابطال وکالت بلاعزل کدام دادگاه است؟

وکالت بلاعزل

وکالت، بر اساس قانون مدنی ایران، عقدی جایز است. یعنی هر زمان که موکل اراده نماید می‌تواند وکیل انتخابی خود را عزل نموده و یا با اقدام به موضوع وکالت، وکالت را از اعتبار بیندازد. حال اگر عدم عزل وکیل، ضمن عقد لازمی مانند بیع یا نکاح، شرط شده باشد و این موضوع در سند وکالت قید شود، موکل، امکان عزل وکیل را ندارد.

در این حالت، اصطلاحا، وکالت بلاعزل است و موکل حق عزل وکیل را ندارد. در بعضی از اسناد وکالت بلاعزل، قید می‌شود که موکل حق عزل وکیل را تا زمان عمل به موضوع وکالت از خود سلب و ساقط می‌نماید.

یا این که وکیل حق تفویض وکالت بلاعزل را دارد و یا تا مثلا ده سال حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط می‌نماید که خطرات معامله وکالتی در ادامه خواهد آمد.

با توجه به اینکه اعطای وکالت و سند وکالت فقط در نفس وکالت موثر است، وکالت بلاعزل تغییری در ماهیت سند وکالت نداده و وکیلی که عدم عزل وی شرط شده است، به قایم مقامی از موکل، اقدام به تنظیم سند یا قرارداد می‌نماید.

انواع دعاوی بانکی

تکلیف وکالت بلاعزل در صورت فوت

همان گونه که عرض شد، وکالت بلاعزل هیچ تفاوتی با وکالت دارای حق عزل ندارد. فوت وکیل یا موکل از مواردی است که باعث ابطال وکالت می‌شود. در صورت فوت وکیل یا موکل، ابطال وکالت بلاعزل، خود بخود صورت گرفته و نیازی به طرح دعوای ابطال وکالت بلاعزل در محاکم قضایی نیست.

معامله وکالتی چیست؟

گاهی طرفین معامله، به دلیل آماده نبودن سند مالکیت و یا عدم فراهم آوردن موجبات انتقال سند رسمی، اقدام به انجام معامله وکالتی می‌نمایند.

یعنی به جای حضور در دفتر اسناد رسمی، جهت انتقال قطعی موضوع معامله، اقدام به تنظیم سند وکالت بلاعزل می‌نمایند تا پس از تحقق شرایط، نسبت به انتقال رسمی اقدام نمایند.

گاهی نیز مالک، صرفا نسبت به اعطای وکالت به شخصی اقدام می کند تا از طرف او، نسبت به عقد قرارداد و تحویل وجوه حاصله به موکل اقدام نماید. در قانون مدنی ایران، نیت و قصد در معامله و جهت معامله اهمیت به سزایی دارد.

خطرات معامله وکالتی

فروش مورد معامله توسط خود موکل

در صورتی که معامله ای انجام داده اید که امکان انتقال رسمی در دفتر اسناد رسمی را به هر دلیلی ندارد، حتما قراردادی نیز منعقد نمایید و لازم است جهت عدم انکار طرفین، دو شاهد نیز ذیل قرارداد را امضا نمایند. اخذ اثر انگشت از طرفین و رسید وجوه پرداختی و شماره چکها و تاریخ آن‌ها نیز از اقدامات دیگر است.

در غیر این صورت، موکل می‌تواند راسا نسبت به فروش مجدد موضوع معامله به غیر اقدام نماید و اثبات انجام معامله بسیار سخت خواهد بود.

دعاوی اعتراض ثالث

 

انقضا مدت وکالت بلاعزل

در معاملاتی که با تنظیم سند وکالت بلاعزل منعقد می نمایید، دقت فرمایید که اقدام جهت انجام موضوع وکالت به زمان مقید نشده باشد. چرا که با انقضا زمان، وکالت بلاعزل بی اثر شده و امکان سو استفاده وجود دارد.

 

ضم امین و ضم وکیل به وکیل در معامله وکالتی

حق عزل وکیل، ضم امین، ضم وکیل و عمل به موضوع وکالت در مواردی که وکالت بلاعزل به عنوان معامله تنظیم می‌شود از ضروریات است. به این نکات توجه فرمایید.

 

ادعای عدم انجام معامله و اعطای وکالت بلاعزل

ممکن است موکل، بعدها ادعای عدم انجام معامله نموده و نسبت به طرح دعوای ابطال وکالت بلاعزل اقدام نماید. در این گونه موارد، نسبت به تنظیم صورتجلسه و یا مبایعه نامه اقدام فرمایید. تنظیم مبایعه نامه در دفاتر رسمی بهتر است.

راههای ابطال وکالت بلاعزل

  1. استعفای وکیل از وکالت بلاعزل

  در صورتی که وکیل در وکالت بلاعزل با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی از موضوع وکالت بلاعزل استعفا نماید، وکالت  بلاعزل ابطال شده و بی اثر می‌شود.

  1. طرح دعوای ابطال وکالت بلاعزل در دادگاه

گاهی شخصی که وکالت بلاعزل داده است، مدعی می‌شود که اصولا عقد لازمی بین طرفین منعقد نشده است تا وی عدم عزل وکیل را بر اساس شرط ضمن عقد، پذیرفته باشد.

این ادعا با بررسی مدارک و مستندات، شهادت شهود و یا اقرار خوانده قابل اثبات است. در این گونه موارد لازم است تا با مراجعه به دادگاه حقوقی، نسبت به طرح دعوای ابطال وکالت بلاعزل، اقدام نماییم.

مدارک لازم جهت دادخواست ابطال وکالت بلاعزل

  1. وکالت نامه ای که ابطال ان مورد درخواست است.
  2. مدارک شناسایی مانند کارت ملی یا شناسنامه.
  3. استشهادیه و گواهی شهود.
  4. هر مدرکی که با موضوع ارتباط دارد.
ممنوع الخروج نمودن ضامن

مشاوره حقوقی ابطال وکالت بلاعزل

دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، با همکاری گروه وکلای مهر، اقدام به راه اندازی سیستم مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری برای عزیزان نموده است.

جهت مشاوره حقوقی درباره شرایط ابطال وکالت بلاعزل، شرایط ابطال وکالت بلاعزل طلاق به زوجه، وکالت در طلاق توافقی، نحوه تنظیم قراردادهای مرتبط با معاملات وکالتی، با موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان تماس گرفته و نسبت به رزرو وقت مشاوره حقوقی اقدام فرمایید.

وکیل تضمینی ابطال وکالت بلاعزل

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل دادگستری در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

۱۴ دیدگاه

  • آقا  پس از دادن وکالت بلاعزل اگرمن بخواهم خودم کارم راانجام دهم چطور نمیتوانم ؟ 

  • سلام و شبتون بخیر. بنده و برادرانم ملکی را از مرحوم پدرم به ارث برده ایم. اخیرا همه وراث به یکی از برادرانم در دفترخانه وکالت بلاعزل داده ایم که کارهای اداری لازم برای انتقال سند ملک مزبور را انجام دهد، کارهایی از قبیل مراجعه به شهرداری و پرداخت عوارض و هزینه های دیگر، مراجعه به دارایی و پرداخت مالیات و …، و نیز به مراجعه به هر سازمان یا اداره ای که لازم باشد. در این عقد وکالت اختیارات دیگر از قبیل صلح، فروش و … را هم ذکر کردیم. طبق توافق اولیه که بیرون از دفترخانه به صورت شفاهی داشتیم، قرار شده بود که برادرمان از این وکالت بلاعزل استفاده کرده و تمام کارهایی اداری لازم برای انتقال سند را انجام دهد و در پایان سند به نام یکی از ما یعنی بنده انتقال یابد ولی این موضوع یعنی انتقال سند به نام بنده در وکالتنامه قید نشده. متاسفانه برادرمان که وکیل بلاعزل است، خلاف توافق شفاهی ما عمل کرده و می خواهد ملک را به شخص ثالثی بفروشد. برادر بی وجدان ما از اعتماد ما سوءاستفاده کرده. حال که می خواهد این کار را بکند، ما چطور می توانیم مانع این خیانتش بشویم؟ با ضم وکیل یا با چه راهکار دیگری؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • سلام، پدر بنده قصد دادن وکالت بلاعزل در مورد کلیه ی اموال منقول و غیر منقول را به من و برادم دارند.سوالی که ایشان دارند اینست که چگونه میتوانند این وکالت را بدهند به نحوی که بعد از فوتشان این وکالت دارای اعتبار باشد و هر دو برادر به طور یکسان و مساوی  از این وکالت در کلیه ی اموال حق داشته باشند و بهره مند گردند؟ممنون از پاسختان

    • سلام
      وکالت اگر به صورت بلاعزل هم واقع شده باشد، با فوت یکی از دو طرف هم از بین میره و منحل میشه و پایان می پذیره راه دیگه ای که وجود داره این است که تا زمان حیات پدرتون وکالت بین شما و برادرتون باقی باشه و برای بعدها شما و طرف دیگر رو به عنوان وصی برای اداره ی اموالشون تعیین نمایند.

  • با سلام من و خواهرم به یکی از برادران بدون داشتن علم کافی به بلاعزل بودن وکالت داده ایم.الان چطور میتوانیم آنرا باطل کنیم بهر زبانی هم با ایشان مذاکره کردیم راضی به ابطال نمیشود.آیا ضم امین میتواند مانع از سواستفاده شود یا باید درخواست ابطال را به دادگاه تحویل دهم.
    جقدرزمان میبره ازطریق دادگاه باطل بشه و آیا جلسه دادگاهی تشکیل میشه یا دادگاه رای رو میده وبه دفترخانه تحویل میدیم وفقط درصورت اعتراض برادرم جلسه دادگاه تشکیل میشه؟؟؟

    • سلام
      برای ابطال وکالت بلاعزل، لازمه که ابتدا شرط عدم عزل وکیل باطل بشه
      ضم امین و ناظر استصوابی میتونه مشکل شما رو حل کنه
      البته امکان فسخ وکالت بلاعزل هم وجود داره
      طول دادگاه و نتیجه پرونده به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و در هر صورت برای شنیدن حرفهای طرفین و بررسی دلایل دادگاه تشکیل خواهد شد.

  • سلام
    پدرم قبل از فوت وکالت بلاعزل به وراث در جهت نقل و انتقالات اموالش اعطا نمود و سپس یکی از وراث با تبانی سردفترخانه بعد از فوت پدرم با آن وکالت چندین وکالت تفویض نموده و سند رسمی تنظیم نموده که منشا همگی آنها وکالتی است که پدرم قبل از فوت اعطا نموده و از این طریق موجب تضییع حق اینجانب گردیده اند
    میخواستم راهنمایی کامل بفرمایید حکم این وکالتهای تفویض شده و سندهای تنظیم شده با آن وکالت قبل از فوت چیست؟
    اینجانب برای احقاق حقم چه باید بکنم
    ممنون

    • سلام
      تفویض وکالت اگر بعد از فوت پدرتون باشه معتبر نیست و تمام معاملات بعد از اون باطل خواهد شد. البته باید اثبات کنید که تفویض وکالت بعد از فوت انجام شده
      اما اگر انتقال اسناد قبل از فوت پدرتون بود و مبایعه نامه ای در بین نباشه، میتونین حساب ایام وکالت رو مطالبه کنید.
      برای مشاوره و توضیح موضوع با شماره های ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ تماس بگیرید.
      موسسه حقوقی مهر پارسیان

      • تمام انتقالات و تفویض ها بعد از فوت پدرم با اون وکالت قبل از فوت پدرم میباشد
        یعنی اینجانب میتوانم دادخواست مبنی بر ابطال همه وکالتهای تفویض شده و سندهای تنظیم شده که بر مبنای وکالت باطله بوده بدهم؟

  • با سلام
    برای دادخواست الزام به تنظیم سند و اثبات وقوع بیع چه مدارکی نیاز است تا در دادگاه موفقیت حاصل شود
    ممنون میشم کامل راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *