ابطال گواهی پایان کار ساختمان

وکیل وصول مطالبات از شهرداری

ابطال گواهی پایان کار ساختمان

در نوشتار پیش رو، نمونه ای از پرونده‌های انجام شده توسط وکلای همکار گروه وکلای مهر تهران، و موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در دعاوی مربوط به درخواست ابطال پایان کار در شهرداری تهران و دیوان عدالت اداری، منجر به صدور رای به نفع موکلین شده است و همچنین مرجع صالح برای ارائه درخواست اصلاح و ابطال پایان کار تشریح خواهد شد.

 

نمونه پرونده ابطال گواهی پایان کار ساختمان بابت پارکینگ

آقای م ح به وکالت از سوی مالک یک دستگاه آپارتمان به شرح زیر شکایتی را با خواسته ابطال پایان کار شماره 1111 صادر شده از شهرداری تهران، تقدیم دیوان عدالت اداری نموده است. به شرح دادخواست تقدیمی، خواهان مدعی شده است که با توجه به مالکیت موکل وی در یک واحد آپارتمان، در زمان صدور گواهی پایان کار و تفکیک طبقات پلاک ثبتی0000 بر اساس گردشکار اشتباه مامور فنی و بدون امعان نظر به اینکه پارکینگ ساختمان فقط گنجایش ده خو درو را دارد و تامین پارکینگ صرفا برای ده خو درو از سوی سازنده پیش‌بینی گردید. اما گنجایش خو درو در گواهی پایان کار 12 خو درو قید شده است.

حال با توجه به صدور گواهی پایان کار و تحویل آپارتمان ها به مالکین، مشخص گردید که ظرفیت پارکینگ تنها ده خو درو می باشد و پارکینگ ساختمان، گنجایش 12 خو درو ندارد. با ارجاع موضوع به کمیسیون ماده صد شهرداری مشخص گردید که مالک اصلی با تخلف از نقشه، جای دو پارکینگ را تبدیل به مغازه نموده است.

ابطال اسناد مالکیت معارض

کمیسیون ماده صد شهرداری با رسیدگی به پرونده، حکم به تخریب یکی از مغازه ها و اعاده به وضعیت سابق نموده است و بر این اساس پایان کار طبق رای قطعی کمیسیون ماده صد شهرداری و پس از پرداخت جریمه متعلقه صادر شده است. لذا صرف نظر از ایرادات شکلی در پرونده با توجه به اینکه اول: صدور پایان کار ساختمان 5 سال قبل از شکایت شاکی می باشد و همچنین سند ملک نیز 4 سال قبل به نام شاکی انتقال یافته است و دوم: شاکی پس از 5 سال استفاده از ملک به همین وضع، اقدام به طرح دعوی نموده و دلیلی مبنی بر بی‌اطلاعی از آراء کمیسیون ماده صد شهرداری و پایان کار ملک ارائه ننموده است. سوم: صدور پایان کار ساختمان بر اساس رای کمیسیون ماده صد انجام شده است و چهارم: با توجه به موارد مذکور دلیلی بر تخلف شهرداری موجود نیست، حکم به رد شکایت شاکی بر اساس ماده 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر می‌نماید. این رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری می‌باشد.

 

تحلیل حقوقی رای

بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها، مصوب 1334 صدور پروانه ساختمان هایی که در شهرها ساخته می‌شوند را در شمار وظایف شهرداری ها بر شمرده است. تبصره 5 ماده 100 قانون شهرداری شهرداری را ملزم به صدور گواهی پایان کار و احراز عدم وقوع تخلف کرده است.

به استناد بنده 1 ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، شکایت از تصمیم شهرداری ها در صدور پروانه پایان کار، با عنوان درخواست ابطال گواهی پایان کار در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار دارد.

مشاوره حقوقی قوانین شهرداری

 

مرجع صالح جهت مطالبه خسارت صدور پایان کار اشتباه توسط شهرداری

اگر به دلیل مامور شهرداری و یا مجموعه عوامل شهرداری، صدور گواهی پایان کار مبتنی بر اشتباه بوده و این گواهی در دیوان عدالت اداری ابطال شود، ذینفع می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و ارائه رای قطعی دیوان عدالت اداری، تقاضای خسارت و ضرر و زیان وارده را بنماید.

 

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری در تهران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همراهی گروه وکلای مهر تهران، با آموزش نکات حقوقی به افرادی که دارای مشکلات حقوقی با شهرداری و عوامل دولتی دارند، خواهان ایفای نقش و وظیفه مهمی در برخورداری تمامی اقشار جامعه از خدمات وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی دارد. جهت دریافت مشاوره حقوقی و انتخاب وکیل متخصص دیوان عدالت اداری در ایران، با تخصصی ترین گروه وکلای ایران تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق عمومی و اداری گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (19 امتیاز)

1 دیدگاه

  • اینجانب با توجه به بیش از 17 سال سابقه کار تخصصی شهرسازی و معماری و بیش از ده سال سابقه کار در امور سازمان بازرسی شهرداری تهران در امور مربوط به عمران و شهرسازی و معماری به عنوان کارمند رسمی این حوزه، در صورت صلاحدید مایل به همکاری با آن واحد محترم حقوقی می باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *