اجرای حکم دادگاه خارجی

امروز با بررسی موضوع اجرای حکم دادگاه خارجی با شما هستیم.

حکمی که در دادگاه‌های خارج ازکشور صادر می‌شود،طبق مقررات، قابل اجرا در ایران است.

حکم قطعی و لازم الاجرای صادرشده از دادگاه‌های خارجی،اعتبار امر مختومه را داردو این اعتبار،به هیچ وجه ازحکم دادگاه خارجی،سلب نشده و حق رسیدگی ماهوی، به دادگاه ایرانی تجویز نشده است.

قطعیت و لازم الاجرابودن حکم دادگاه خارجی راطبق قانون کشور صادرکننده حکم باید تشخیص داد.احکام صادرشده از دادگاه‌های خارجی در صورت احراز شرایطی،قابل اجرا در ایران می‌باشند.

معرفی بهترین وکیل بین المللی در تهران

متخصصین حقوق بین‌الملل و وکلای پایه یک دادگستری که در دعاوی بین‌المللی حق اعلام وکالت را دارند، امکان ارائه مشاوره حقوقی درباره چگونگی درخواست اجرای حکم خارجی در ایران را دارند.

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان و گروه وکلای مهر با مدیریت مستقیم محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی بین الملل، امکان ارائه خدمات مشاوره حقوقی و قبول وکالت در کلیه پرونده‌های حقوقی و مهاجرتی را دارد.

نحوه وصول مطالبات بیمه تامین اجتماعی

شرایط درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی

اگر حکم خارجی با قوانین مربوط به نظم عمومی و اخلاق حسنه ایران مغایرت نداشته باشد،می توان درخواست اجرای ان را از محکمه ایرانی نمود.

جهت اجرای حکم دادگاه خارجی،عدم مغایرت حکم خارجی،با مقررات وعهد نامه های بین‌المللی که ایران، عضویت در آن‌ها را پذیرفته است، باید احراز واثبات شود.

حکم دادگاه خارجی ،نباید در زمان درخواست اجرا از دادگاه‌های ایران، اعتبارخود را از دست داده باشد.

آیا حکمی که خلاف قوانین ایران باشد قابل اجراست؟

رسیدگی به موضوع دعوایی که دادگاه خارجی در موضوع ان دعوی حکم صادرنموده است، مطابق قوانین ایران، اختصاص به دادگاه‌های ایران نداشته باشد.

حکمی در ایران قابلیت درخواست اجرا دارد که، درباره اموال غیر منقول واقع در ایران و حقوق متعلق به همین اموال غیرمنقول نباشد.

قبلا درباره همین موضوع که حکم دادگاه خارجی صادر شده است،حکمی از دادگاه‌های ایران صادر نشده باشد.

از سوی دادگاه کشور خارجی صادر کننده حکم و یا مقامات صلاحیت دار، دستور اجرای حکم صادر شده باشد.

تاریخچه پذیرش اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران

تا سال ۱۹۲۸میلادی، هیچ حکمی که از دادگاه‌های خارجی صادر شده باشد در ایران، اجرا نمی شد.

دلیل عدم اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران، عدم پذیرش کاپیتولاسیون و به نوعی دخالت کشور بیگانه صادرکننده حکم برحکومت  ایران ارزیابی می‌شود.

اما پس از لغو کاپیتولاسیون و تصویب قانون مدنی،احکام صادره از دادگاه خارجی با شرایطی که شرح ان گذشت، در ایران مورد قبول قرار گرفت و اجرای حکم دادگاه خارجی به شرط بررسی درمحاکم داخل ایران و به امر دادگاه ایرانی،پذیرفته شد.

تحصیل پزشکی در کره جنوبی

الزام به امر و تصمیم دادگاه ایرانی جهت اجرای حکم دادگاه خارجی از این جهت اهمیت دارد که اجرای مستقیم حکم دادگاه خارجی توسط ماموران اجرای احکام ایران، مخل حاکمیت و اقتدار ملی و دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود.

نحوه اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران

اما پس از امر دادگاه، ماموران و دادورزان اجرای احکام، در واقع حاکمیت دادگاه داخلی را پذیرفته و امر دادگاه ایرانی را اجرا می‌نمایند و این منافاتی با حاکمیت وامنیت ملی ندارد.

قانون مدنی ایران،پا ازا جرای حکم دادگاه خارجی فراتر نهاده و اسناد تنظیم شده درکشورهای خارجی را به شرط معتبر بودن اسناد، عدم مخالفت با قوانین مربوط به نظم عمومی و اخلاق حسنه، رابطه متقابل کشور صادرکننده سند با ایران و تصدیق سفیر یا کنسول ایران بر روی اسناد مذکور،را نیز قابل پذیرش و استناد در محاکم ایران دانسته است.

امضا سفیر یا کنسول ایران در پای سند مورد استناد نیز باید به تایید وزارت امور خارجه ایران برسد.باتصویب قانون اجرای احکام مدنی،انقلابی در پذیرش و اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران پدید آمد که به شرح ان در ادامه می‌پردازیم.

دادگاه صالح جهت درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی

حکم دادگاه خارجی در دادگاه محلی قابلیت اجرا دارد که محکوم علیه درحوزه ان دادگاه سکونت و یا اقامت دارد و اگر محل سکونت واقامت محکوم علیه در ایران مشخص نباشد دادگاه عمومی تهران صلاحیت اجرای حکم دادگاه خارجی را دارد.

اگر عهدنامه ای بین ایران و کشور صادرکننده حکم وجود داشته باشد و در این عهد نامه ترتیب خاصی پی بینی شده باشد، اجرای حکم دادگاه خارجی مطابق همین عهد نامه و پیمان بین دو کشور است وگرنه طبق اصول عمومی اقدام و عمل خواهد شد.

وکیل اجرای احکام مدنی

مدارک مورد نیاز جهت درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی

علاوه بر تقاضای کتبی درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی،جهت شروع به اجرا،مدارک و مستندات ذیل نیز باید به درخواست منضم شود.

  • رونوشت مصدق حکم دادگاه خارجی که درخواست اجرای آن شده است. این تصویر لازم است به تصدیق مامورین کنسولی و وزارت خارجه کشور صادر کننده حکم رسیده باشد و ترجمه تایید شده آن به فارسی هم باید پیوست شود.
  • تصویر دستور از مقام صلاحیت دار مبنی بر اجرای حکم با ترجمه تایید شده به فارسی.
  • گواهی نماینده کنسولی یا سفیر ایران در کشور صادر کننده حکم دادگاه که مراتب صدور حکم دادگاه خارجی و همچنین دستور اجرای آن را گواهی کرده باشد.
  • تایید امضای سفیر یا مامور کنسولی کشور خارجی در ایران، توسط وزارت امور خارجه.

نحوه رسیدگی به درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی

پس از ثبت درخواست، پرونده توسط مدیر دفتر دادگاه به نظر قاضی می‌رسد.

قاضی رسیدگی کننده به درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی، در جلسه فوق العاده اداری، به درخواست رسیدگی نموده و قرار قبول تقاضای اجرای حکم خارجی و لازم الاجرا بودن ان را صادر می‌نماید و اگر مدارک را کافی ندید، با ذکر دلایل و مستندات، قرار رد درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی را صادر می‌نماید.

این قرار قابل اعتراض توسط ذینفع و یا وکیل وی می باشدکه در مهلت ده روز پس از ابلاغ قرار به عمل می‌آید.

فرجامخواهی از تصمیم قرا رد درخواست اجرای حکم خارجی

دادگاه تجدید نظر خارج از وقت و در جلسه اداری به موضوع رسیدگی نموده و نظر قطعی خود را اعلام می‌نماید. تصمیم دادگاه تجدید نظر دررد درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی، قابل فرجام خواهی نیست.

وکیل دیوان عدالت ونک

اعتبار اسناد رسمی لازم الاجرای خارجی در ایران

اسناد رسمی قابل اجرا که در کشورهای خارجی باتایید مامور کنسولی ایران در ان کشور که مطابق با قوانین کشور مذکور صادر شده باشد قابل اجرا در ایران هستند و به این اسناد در محاکم و دوایر اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک، اعتبار داده شده است.

نحوه درخواست اجرا و شرایط پذیرش این گونه اسناد به ترتیبی است که درباره اجرای حکم دادگاه خارجی به عرض رسید و از هرجهت تابع قوانین و مقررات داخلی ایران است. اسناد لازم الاجرا مانند چک، عقدنامه و یا تعهدات رسمی می‌باشد.

وکیل متخصص جهت درخواست اجرای حکم دادگاه خارجی

برخی از موسسات حقوقی معتبر بین‌المللی در اساسنامه خود، پذیرش پرونده‌های خارجیان در محاکم ایران را به ثبت رسانده اند و صلاحیت قبول مشاوره حقوقی و معرفی وکیل در پرونده‌های خارجی که قابل طرح در دادگاهها ومراجع شبه قضایی ایران مانند اداره اجرای اسنادرسمی را دارند.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان بر اساس مدارک ثبت شده و اساسنامه اولیه خود،امکان‌ پذیرش کلیه پرونده‌های خارجیان در ایران را دارد.

گروه وکلای مهر بابهره گیری ازتوان متخصصین حقوق بین‌الملل امکان قبول پرونده‌های بین‌المللی ایرانیان مقیم خارج وخارجیان مقیم ایران رادرتمامی دادگاهها درسطح دنیا دارد.

شماره تماس وکیل بین المللی در تهران

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

ساعت کار تامین اجتماعی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

موسسه حقوقی مهر پارسیان

۵/۵ - (۴ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *