اجرای رای داوری

اجرای رای داوری

اجرای رای داوری


با بررسی موضوع ابلاغ، اجراء و نحوه ابلاغ و اجرای رای داوری همراهتان هستیم.

مراحل پس از صدور رای داور

  1. ابلاغ رای داور
  2. اجرای رای داور
  3. اعتراض به رای داور

فرآیند ابلاغ رای داوری

  1. رای و تصمیمی که داور می گیرد مانند رای و تصمیم دادگاه باید ابلاغ شود.
  2. در صورتی که طرفین راه حل خاصی برای ابلاغ رأی داور در نظر نگرفته باشند(مثل اظهار نامه یا ارسال از طریق پست یا ابلاغ حضوری) ابلاغ رأی داور توسط دادگستری انجام می شود به این نحو که شخص داور یا کسی که رأی به نفع او صادر شده به دادگاه عمومی دادخواست ابلاغ رأی داور می دهند.
  3. ابلاغ رأی داور بدون تشکیل جلسه رسیدگی و صرفاً با درخواست که به موجب فرم دادخواست انجام می شود از جمله دعاوی غیر مالی است، صورت میگیرد.
  4. اجرای رأی داور هم به موجب دادخواست ذینفع و پس از رسیدگی و تشخیص دادگاه و صدور دستور اجرای حکم خطاب به اجرای احکام شروع می شود.
  5. بسیاری از ضمانت اجرایی هایی که در مرحله اجرای حکم برای احکام دادگستری وجود دارد برای رأی داور هم قابل اعمال است.
  6. معترض به رأی داور در صورتی که مدعی عدم رعایت مقررات و عدول داور از حدود اختیارات خود باشد حق درخواست ابطال آن را دارد.

فرآیند اجرای رای داوری یا درخواست صدور اجرائیه رای داوری

گاه پس از رسیدگی و صدور رای توسط داور ممکن است محکوم علیه، بی واسطه مبادرت به اجرای مفاد رای نماید. اجرای رای داور به صورت داوطلبانه و با توجه به توافق پیشین مبنی بر ارجاع امر به داوری امری امکانپذیر است. اما در صورتی که محکوم علیه از اجرای رای داور امتناع نماید، محکوم له می تواند برای صدور اجرائیه به دادگستری متوسل شود و درخواست کند.

قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

اجرای رای داور

باصدور رای داوری، محکوم علیه باید ظرف 20 روز پس از ابلاغ، مفاد رای داور را به اجرا بگذارد و در صورت خودداری از اجرای رای مذکور، ذینفع(محکوم له) میتواند با مراجعه به دادگاه تقاضای صدور اجرائیه نماید. دادگاه صادر کننده یا دادگاهی است که دعوا را به داوری ارجاع داده است، یا دادگاه صالحی است که در صورت بروز اختلاف صلاحیت به رسیدگی آن دعوا را داشته و یا دادگاهی است که مقر داوری در حوزه قضایی آن قرار دارد و در صورتی که در محل مقر داوری دادگاهی وجود نداشته باشد دادگاه صالح دادگاه عمومی تهران است.

نکته: در صورتی که ارجاع دعوا به موجب قرارداد داوری بوده باشد، ذی نفع( محکوم له) متقاضی صدور اجرائیه باید به دادگاه صالح دادخواست تقدیم کند و اگر ارجاع اختلاف به داوری توسط دادگاه صالح انجام شده باشد، ذی نفع( محکوم له) میبایست درخواست صدور اجرائیه بدهد.

دادگاه صالح جهت صدور اجرائیه رای داوری

  1. ارجاع به داوری به موجب موافقتنامه داوری: درصورتی که مبنای صلاحیت داور جهت رسیدگی و صدور رای، قرارداد داوری باشد، ذی نفع( محکوم له) برای تقاضای صدور اجرائیه، باید دادخواست خود را به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد تقدیم نماید.
  2. 2. ارجاع داوری به داوری توسط دادگاه: اگر رسیدگی به اختلاف، ابتدا در دادگاه جریان داشته و توسط دادگاه به داوری ارجاع شده باشد، ذی نفع باید درخواست خود مبنی بر صدور اجرائیه را به همان دادگاه تقدیم نماید.

نکته: در صورتی که دادگاه، خود را صالح به صدور اجرائیه در موضوع دعوا نداند، ضمن صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به مرجع صالح می فرستد.

ساز و کار داوری در نظام حقوقی ایران

نکته: تعیین داور توسط دادگاه در موارد مذکور در قانون، به معنای رسیدگی به دعوا نمی باشد و در این مورد نیز محکوم له باید دادخواست صدور اجرائیه را به دادگاه صالح به رسیدگی به اصل دعوا تقدیم نماید.

تکلیف دادگاه نسبت به صدور اجرائیه رای داوری

بعد از وصول تقاضای صدور اجرائیه، دادگاه صالح بایستی اقدام به بررسی شرایطی چون صحت قرارداد داوری، قابلیت ارجاع دعوا به داوری، شرایط صحت رای داور و … کند و پس از ارزیابی صحت رای داوری، اقدام به صدور اجرائیه می نماید. فلذا در صورتی که رای داور به جهت مغایرت با نظم عمومی و قوانین آمره، عدم قابلیت رسیدگی به اختلاف توسط داور و … از اساس باطل باشد، صدور اجرائیه منتفی است و در چنین مواردی نیازی به درخواست ذی نفع یا طرح دعوای ابطال رای داوری نمی باشد.

نکته: در صورتی که طرفین در قرارداد داوری، در مورد اجرای رای نیز توافق کرده باشند، باید به آن توافقات پایبند باشند. در غیر اینصورت اجرای رای داور نیز تابع تشریفات اجرای حکم دادگاه خواهد بود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

اعتبار داوری

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *