اخذ اقامت آلمان از طریق خرید و اجاره ملک

اخذ اقامت آلمان از طریق خرید و اجاره ملک

 

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در این مقاله علاوه بر ارائه اطلاعات در خصوص نحوه خرید و اجاره ملک در آلمان، قیمت ملک در آلمان، هزینه ‌های زندگی در آلمان، به این سوال پاسخ دهد که آیا خرید ملک، اقامت دائم آلمان را به همراه دارد یا خیر.

 

نحوه خرید ملک در آلمان

خرید و فروش ملک در آلمان عمدتا از طریق آژانس‌های املاک صورت می‌گیرد. آگهی فروش ملک نیز از سوی آژانس ‌های املاک در فضاهای مجازی منتشر می ‌شود. اما اگر تمایلی به خرید ملک از طریق آژانس ‌های املاک و پرداخت کمیسیون ندارید، می‌توانید به آگهی‌ های فروش خصوصی مراجعه نمایید. بدین منظور با جستجوی واژه «privatverkauf» یا «von privat» به معنی فروش خصوصی به دنبال آگهی‌ های خرید و اجاره ملک در آلمان باشید.

 

قیمت املاک در آلمان

عدم علاقه آلمانی‌ها به تغییر دائمی منازل مسکونی و املاک خود و ترجیح زندگی در یک خانه برای تمام طول عمر خود، کشور آلمان را جزو کشورهایی قرار داده است که با نوسات قیمت در ملک سر و کار ندارد.

به طور کلی قیمت املاک در شهرهای شرقی آلمان، به نسبت شهرهای بزرگ‌ تر مانند مونیخ یا هامبورگ بسیار ارزان‌تر می‌باشد. اما برای آگاهی از وضعیت قیمت املاک با یک مثال پیش می‌رویم. اگر منزل مسکونی با متراژ ۱۴۰ تا ۱۸۰ متر مربع را در نظر بگیرید، میانگین قیمت‌ها در:

ویزای ازدواج آلمان

شهرهای شمال آلمان، مانند اشلسویگ هوشتاین (Schleswig-Holstein) حدود ۲۶۵ هزار یورو و در منطقه‌‌‌ی مکلنبورگ-فورپورمرن (Meckelnburg-Vorpommern) حدود ۱۹۴ هزار یورو؛

شهرهای غربی آلمان، مانند راینلند پفالز (Rheinland-Pfalz) ۲۰۹ هزار یورو، در نوردر این وستفالن (Nordrhein-Westfalen) 254 هزار یورو و در منطقه زارلند (Saarland) حدود ۱۹۶ هزار یورو؛

شهرهای شرقی آلمان، مانند ساکسونی (Sachsen)، براندنبورگ (Brandenburg) یا راکسن آن‌هالت (Sachsen-Anhalt)، از ۱۷۷ هزار تا ۲۵۴ هزار یورو؛

شهرهای جنوبی آلمان، مانند بایرن ۳۳۳ هزار و در بادن-وورتمبرگ (Baden-Wurttemberg) حدود ۳۱۳ هزار یورو؛

مناطق مرکزی آلمان، مانند شهر هسن حدود ۲۵۸ هزار یورو می‌باشد.

طبق گزارشات منتشر شده شهر برمن (Bremen)، کمترین نرخ قیمت املاک و شهر مونیخ بیشترین قیمت را دارد. به طوریکه یک ملک ۱۵۰ متری معادل ۲۶۵ هزار یورو در شهر برمن و معادل ۹۰۰ هزار یورو در شهر مونیخ قیمت دارد. بعد از مونیخ، شهرهای فرانکفورت (۵۲۵ هزار یورو)، دوسلدورف (۴۹۱ هزار یورو)، هامبورگ (۴۶۷ هزار یورو) و برلین (۳۳۷ هزار یورو)، بیشترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر قصد خرید ملک در آلمان را دارید، فراموش نکنید که علاوه بر مبلغی که در قبال خرید ملک پرداخت می‌نمایید، معادل ۱۳ تا ۱۷ درصد ارزش ملک برای هزینه‌ های جانبی باید در نظر بگیرید. ۳ تا ۷ درصد قیمت ملک را برای پرداخت کمیسیون به مشاور املاک باید اختصاص دهید. این کمیسیون یا به صورت کامل توسط خریدار و یا بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌گردد. حدود ۱۰ درصد از ارزش ملک برای مالیات بر انتقال ملک (حدود ۳.۵ تا ۶ درصد قیمت ملک)، هزینه‌های اجرایی، مترجم و هزینه دفتر اسناد رسمی (حدود ۱.۵ تا ۲ درصد قیمت ملک) باید در نظر گرفته شود.

هزینه ثبت شرکت در آلمان

 

نحوه اجاره و قیمت اجاره ملک در آلمان

عده‌ای ترجیح می‌دهند به جای خرید ملک، آپارتمان اجاره کنند. در کشور آلمان، اجاره ملک بسیار شایع‌ تر از خرید ملک می‌باشد. در حقیقت بیش از نیمی از جمعیت آلمان (حدود ۵۴ درصد) در املاک اجاره‌ای زندگی می‌کنند. اجاره ملک در شهرهای پرجمعیت آلمان (مونیخ، هامبورگ، کلن) به دلیل گران‌تر بودن و نیز کمبود اماکن اجاره‌ای به نسبت سخت‌ تر است. اجاره ملک نیز از طریق آژانس‌ های املاک صورت می‌گیرد. آپارتمان‌ها در کشور آلمان به صورت مبله، سرد یا گرم اجاره داده می‌شوند. بابت اجاره ملک، مبلغ معادل دو یا سه ماه اجاره (Katmiete) به علاوه ۱۹ درصد مالیات باید به آژانس املاک پرداخت شود.

قیمت اجاره ملک برای مثال در سه شهر برلین، هامبورگ و فرانکفورت از ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو برای آپارتمان ۱ خوابه و ۱۵۰۰ یورو تا ۱۷۰۰ یورو برای آپارتمان ۳ خوابه می‌باشد.

 

اخذ اقامت آلمان از طریق خرید یا اجاره ملک

اگرچه امکان خرید ملک برای مهاجران وجود دارد، اما خرید یا اجاره ملک تضمینی برای اخذ اقامت دائم آلمان نمی‌باشد. افرادی که قصد اخذ اقامت دائم آلمان را دارند، نباید فراموش کنند که اینکار تنها از طریق مهاجرت کاری یا از طریق ثبت شرکت در آلمان و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است. بنابراین افراد با ثبت شرکت در آلمان، می‌توانند درخواست اقامت دائم آلمان را برای خود و خانواده خود (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) بدهند. برای مثال فرد متقاضی می‌تواند با پرداخت ۱۰ هزار یورو بابت ثبت شرکت، ۱۵ هزار یورو بابت اقامت خود و ۵ هزار یورو بابت اقامت همسر و فرزندان، یک شرکت ثبت نماید. این فرد می‌تواند ملکی را هم برای سکونت و هم برای شرکتی که ثبت نموده است، خریداری نماید. اما اقامتی که اخذ می‌کند نه به واسطه خرید ملک، بلکه به دلیل ثبت شرکت و راه ‌اندازی کسب و کار در کشور آلمان می‌باشد؛ چرا که قطعا کشور آلمان متمایل به حضور فردی در کشور خود است که سود دهی اقتصادی داشته باشد.

سرمایه گذاری در آلمان

 

هزینه ‌های زندگی در آلمان

هزینه‌های زندگی در کشور آلمان شامل خوراک، پوشاک، حمل و نقل و هزینه مسکن می‌باشد. در مجموع هزینه ماهیانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو برای هر فرد (به غیر از هزینه مسکن) باید در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌ی اجاره مسکن نیز در قسمت مربوط به اجاره ملک مورد بررسی قرار گرفت.

 

بهترین وکیل مهاجرتی ثبت شرکت، خرید و اجاره ملک در آلمان

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری، با سالها تجربه‌ی مفید در زمینه ثبت شرکت، خرید و اجاره ملک در آلمان، همراه شما در تمامی مراحل مهاجرت به آلمان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ارشد مهاجرت در دپارتمان مهاجرت و حقوق بین‌الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.

گروه وکلای مهر، تنها گروه و موسسه حقوقی در ایران است که قوانین بین‌المللی و قواعد سرمایه گذاری خارجی را به زبان فارسی منتشر می‌نماید و داارای نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره از وزارت صمت می‌باشد.

دپارتمان مهاجرت و حقوق بین‌الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

۴ دیدگاه

  • باسلام و احترام
    وقت بخیر
    بنده قصد دارم در آلمان یک شرکت با مسولیت محدود ثبت کنم . البته پسرعمویم در دورتموند حدود ۱۵ ساله که ساکن و شاغل هستند و ایشان قصد دارد از آنطرف برای ثبت شرکت اقدام کند برایم . آیا ثبت شرکت از آلمان هزینه کمتری داره یا از ایران ؟
    ضمنا برای ثبت شرکت از آلمان و بنام بنده که در ایران هستم ، چه شرایطی دارد ؟
    با تشکر

    • سلام امکان ثبت شرکت در آلمان از ایران و آلمان وجود داره
      برای اطلاع از شرایط حتما باید با وکلای مهاجرتی ما مشاوره داشته باشین

  • سلام پدر یک آپارتمان به مدت ٩ ساله که در شهر هامبورگ اجاره کرده و در آلمان حساب بانکی نیز دارد ،آیا ما میتونیم بدون دعوتنامه تقاضای ویزای مسافرتی کنیم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *