اخراج ثلث از ترکه

اخراج ثلث از ترکه

اخراج ثلث از ترکه


با بررسی موضوع اخراج ثلث از ترکه همراهتان هستیم.

از لحظه تولد اشخاص در جامعه مدنی، قانون گذار برای آن‌ها وجود و هویت مستقلی را فرض می کند، که با توجه به این هویت و وجود مستقل، می‌توانند اعمال حقوقی و اعتباری را با توجه به اراده ی خود انجام دهند .این اعمال حقوقی، می‌تواند به صورت مالی و غیرمالی باشد که درهردوصورت برای آن قانون از لحظه تولد، اهلیت تمتع و استیفا درنظرگرفته است.

اقداماتی که شخص در دوران حیات خود انجام می‌دهد، درمورد امورمالی تا هر میزان که بخواهد می‌تواند دخل و تصرف داشته باشد. این حقی است که قانون گذار به اشخاص می‌دهد .باتوجه به اینکه حیات مدنی اشخاص درزمینه ی امورمالی محدود و مقید به شخصیت آنان می باشد، لذا این اهلیت که وابسته به شخصیت افراد می باشد از لحظه ی تولد ایجاد می‌شود و با فوت شخص ازبین می رود.
اخراج ثلث از ترکه متوفی طبق وصیت وی قبل از تقسیم ارث لازم است .به همین خاطر ممکن است که در دوران حیات شخص، فعالیت های مالی او منجر به تحصیل اموال و حقوقی مالی گردیده باشد که باید تکلیف این اموال و حقوق مالی وی مشخص و تعیین گردد.

با توجه به اینکه این اموال بعد از مرگ به ورثه متوفی منتقل می‌شود و بر اساس قوانین ارث، مالکیت اموال بین وراث تعیین و تقسیم می گردد. درنتیجه اگر شخص متوفی درزمان حیات خود وصیتی کرده باشد و بخواهد بعد از فوت در مورد اموال او طبق وصیت دخل و تصرف شود، میزانی که می‌تواند به موجب وصیت نامه دخل و تصرف داشته باشد، ثلث اموال می‌باشد. اخراج ثلث از ترکه، یکی از مواردی است که در وصیت شخص مطرح می گردد.

دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

نحوه تعیین اموال متوفی و میزان آن

پس از فوت شخص، به این دلیل برای اموال او تعیین تکلیف و تصمیم گیری می‌شود که وراث وی بتوانند اموال وی را بین خود انتقال دهند و تقسیم کنند. براین اساس، قبل از اینکه اموال به وراث منتقل شود، تشریفاتی لازم است که قانون‌گذار امین ماترک را مکلف به انجام آن نموده است. درواقع باید بعد از فوت وی، به درخواست وراث و یا امین، ماترک مهروموم و تحریرترکه صورت بگیرد تا حقوق وراث و سایر افراد حفظ گردد.
در تحریرترکه، میزان اموال موجود در زمان حیات متوفی، دارایی و حساب مالی او مشخص می گردد و همچنین درصورتی که متوفی در زمان حیات، مطالبات پولی داشته است ولی به نحوی وصول نشده باشد، این امر را وراث انجام می دهند.

ترتیب رسیدگی به اموال و حقوق مالی متوفی

برای اینکه مالکیت وراث نسبت به ماترک متوفی تحقق و استقرار پیدا نماید، باید مواردی را که متوفی در اموال خود در زمان حیات تصرف داشته است، تعیین تکلیف شود تا حقوق سایر افراد از ما ترک تامین گردد.
این حقوق، شامل دیون و تعهدات مالی است که متوفی در زمان حیات خود داشته است و در اصل مدیون، مقروض و یا بدهکار بوده است که باید از محل ماترک تصفیه و پرداخت گردد.
درموارد دیگر، ممکن است که متوفی قصد داشته باشد که بخشی از اموال او به غیر از اینکه به وراث منتقل گردد، بعد از مرگ متعلق به اشخاص دیگرگردد که در قالب وصیت نامه قرار می گیرد و اگر موضوع وصیت نامه تعلق مال و یا حقوق مالی به اشخاص باشد، دراین صورت باید تمام اموال او ارزیابی و تحریر شود و همچنین موضوع مال و حقوق مالی وصیت مورد قیمت قرارگیرد تا از ثلث اموال متوفی بیشتر نشود و قابل تنفیذ برای شخص موصی له(شخصی که به نفع او وصیت شده است) باشد.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

اخراج ثلث ازترکه

اخراج ثلث ازترکه، به عملی اطلاق می‌شود که در آن، بعد از تحریرترکه و تعیین میزان اموال متوفی، میزان ثلث اموال مشخص می‌شود و دو ثلث دیگر بعد از تصفیه ی دیون متوفی به وراث تعلق می گیرد .اخراج ثلث ازترکه درصورتی تحقق پیدا می کند که متوفی در قالب وصیت نامه تا سقف ثلث اموال خود را متعلق دیگر قرار می‌دهد .چون برای شخص دیگری است، قبل از انتقال آن به ورثه، باید متمایز گردد و به آن‌ها تعلق گیرد.
باتوجه به اینکه متوفی فقط باید طبق قانون تا ثلث اموال خود را مورد وصیت قراردهد، به همین دلیل باید اخراج ثلث انجام شود تا دو ثلث دیگر به ورثه منتقل گردد و حق آن‌ها ضایع نشود. درصورت اخراج ثلث و تعیین آن، هرگاه میزان آن از ثلث تجاوزکرد، دراین صورت، اخراج مازاد ثلث ترکه و تنفیذ مقدار مازاد بر ثلث ترکه، به عهده وراث خواهد بود که مقدار مازاد بر ثلث را تنفیذ و یا رد نمایند.

تعیین و مورد اخراج ثلث ازترکه

درمورد دیگری که اخراج ثلث از ترکه اهمیت بسیاری پیدا می کند و باعث حفظ حقوق وراث و یا سایر طلبکاران می-گردد، موقعی است که متوفی به موجب وصیت نامه ی خود، برای مدتی طولانی و یا به مدت عمر دیگری، حق انتفاع و منافع ملک خود و یا حق ارتفاق ملک خود را به طور رایگان و بلاعوض به دیگری به موجب وصیت نامه منتقل می کند.

دراین صورت اخراج ثلث اموال با احتساب مدتی که ملک مسلوب المنفعه(امکان منفعت از ملک برای وراث سلب شده باشد) بوده و هزینه و ارزش قیمتی که دراین سال ها ملک داشته است و انتقال منافع و منفعت آن به دلیل این دارای ارزش مالی است و متعلق موصی له قرارگرفته است، انجام و تعیین می‌شود.
هرگاه میزان قیمت منافع ملک در مدت زمان مقرر که به موجب وصیت نامه به سبب حق انتفاع و یا غیره ایجاد شده است از ثلث اموال متوفی بیشترگردد دراین صورت، تنفیذ مازاد بر ثلث اموال قابل تنفیذ توسط وراث خواهد بود و اگر تنفیذ نکنند، میزان مازاد بر ثلث به موصی له تعلق نخواهدگرفت.

نمونه پرونده موفق شرب خمر

دادگاه صالح در اخراج ثلث ازترکه

برای انجام اخراج ثلث ازترکه، باید در ابتدا میزان اموال تعیین و تحریرترکه شود و درصورت وجود وصیت نامه، میزان ثلث هم تعیین می گردد، دادگاه محل آخرین اقامتگاه متوفی، صالح به رسیدگی می‌باشد.
درخواست اخراج ثلث اموال ازترکه یک درخواست غیرمالی است و از موارد امورحسبی می باشد که درواقع مستلزم تقدیم دادخواست تحریرترکه می باشد تا درصورت وجود وصیت اخراج ثلث تعیین گردد.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اخراج ثلث از ترکه در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

3.5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام پدر من درسال 53 وصبت نامه ی محصری نوشته که ثلت اموال به خویش اختصاص داده و وصی تعیین کرده که به مصارف نماز و روزه وروضه وخمس ورکات و بدهکاری و طلبکاری انجام وظیفه کند و درسال 59 هم فوت کردهو در آخر وصیت نوشته شده که وصی حق دارد دریافت دارد وصی ادعا دارد که این و صیت تملیکی است تا سال 91وصی تمام اموال در اختیار داشته هرجا تقسیم کرده بین وارث ثلث بنام خود انتقا ل داده و هیچ یک از کارهای وصیت هم انجام نداده آیا این وصیت عهدی، است یا تکمیلی وصی حق داشته ثلت اموال بنام خود انتقال دهد آیا وصی منعزل نیست آیا بقیه وراثت می‌تواند شکایت کنند که ایشان حق گرفتن ثلت نداشته که بنام خود انتقال دهد لطفا راهنمایی کنید

    • سلام لطفا بعد از تعیین وقت مشاوره مدارکتون رو برای ملاحظه وکیل و اعلام نظر ارسال بفرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *