اعاده دادرسی از رای داوری

اعاده دادرسی از رای داوری

اعاده دادرسی از رای داوری


بهترین وکیل اعاده دادرسی در این نوشتار به بررسی اعاده دادرسی از رای داوری پرداخته است، چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید، با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

 

بررسی امکان تقاضای اعاده‌ دادرسی در آراء داوری در نظام حقوقی ایران

نهاد اعاده ‌دادرسی یک شیوه خاص و استثنائی اعتراض به آراء قطعی محاکم است که به سبب آن، پرونده ای که با رای قطعی مختومه شده‌، دوباره مفتوح و مورد رسیدگی قرار می ‌گیرد و منظور از این­ که یک روش خاص و استثنائی اعتراض به آراء قطعی محاکم، این است که در برابر روش ‌های عمومی اعتراض به آراء محاکم قرار دارد، به­ تعبیر دیگر دو روش عمومی اعتراض به آراء محاکمی وجود دارد؛ «واخواهی» و «تجدید نظر خواهی» که در این دو روش، هر شخصی که رایی علیه او صادر شده باشد (اعم از آنکه محکوم شده باشد یا حقی برای او به اثبات نرسیده باشد) می ‌تواند نسبت به آن رای اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد در همان مرجع (واخواهی) یا مرجع بالاتر (تجدید نظر) نماید و به ­غیر از محکومیت، موجب دیگری برای طرح این درخواست وجود ندارد.

ولی در مقابل روش‌ خاص و استثنائی اعتراض به آراء اعاده ‌دادرسی، صرف صدور حکم به ضرر شخص برای طرح این اعتراض کافی نیست و بایستی بطور حتمی علت مشخصی که توسط قانون تعیین شده نیز وجود داشته باشد، به ­تعبیر دگر، جهات و مبانی طرح این درخواست‌ ها، محدود و غیر معمول می‌ باشد.

انواع داوری

داوری بر اساس طرفین اختلاف به انواع ذیل قابل دسته ­بندی است که عبارتند از؛

الف) داوری داخلی: طرفین اختلاف اتباع یک کشور (ایران) می باشند.

ب) داوری بین المللی: یکی از طرفین اختلاف به هنگام انعقاد قرارداد تجاری و درج شرط داوری ضمن عقد و یا انعقاد موافقت نامه داوری دارای تابعیت کشور خارجی باشد.

  1. امکان اعاده ‌دادرسی آراء داوری داخلی

قانونگذار در داوری داخلی، نهاد اعاده‌ دادرسی نسبت به رای داور را پیش‌ بینی نکرده ­است و متضرر از رای داوری (اعم از محکوم ‌علیه یا خواهانی که رای داوری به نفع او صادر نشده‌ است) نمی ‌تواند بعد از صدور و قطعی شدن رای داوری، از داور تقاضای اعاده ‌دادرسی و صدور رای داوری جدید نماید، لذا متضرر از رای داور فقط می ‌تواند نسبت به این رای داوری طبق از قانون آئین دادرسی مدنی اعتراض و تقاضای ابطال رای داور را از دادگاه صالح درخواست نماید و بدیهی است حکم قطعی مبنی بر ابطال رای داور (رای به نفع معترض به رای داور) و حکم قطعی مبنی بر بطلان دعوای ابطال رای داور (رای به ضرر معترض به رای داور) مشمول قواعد عام اعاده ‌دادرسی مدنی و تابع جهات مندرج در قانون آئین دادرسی مدنی می ‌باشد.

معاونت در ارتشاء و پولشویی

جهات اعاده دادرسی آراء داوری داخلی

نسبت به احکامی که قطعی ­شده ­اند، ممکن است به جهات ذیل تقاضای اعاده دادرسی داده ­شود، که عبارتند از؛

  • موضوع حکم مورد ادعای خواهان نبوده باشد،
  • حکم به‌ میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد،
  • وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد،
  • حکم صادره با حکم دیگری در خصوص همان دعوا و اصحاب آن که در گذشته توسط همان دادگاه صادر شده است متضاد باشد، بدون آنکه سبب ‌قانونی موجب این مغایرت باشد،
  • طرف مقابل متقاضی اعاده دادرسی حیله و تقلبی به ‌کار برده که در حکم دادگاه موثر بوده است،
  • حکم دادگاه مستند به اسنادی بوده که پس از صدور حکم، جعلی بودن آن ها ثابت شده باشد،
  • پس از صدور حکم، اسناد و مدارکی به ‌دست آید که دلیل حقانیت متقاضی اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و مدارک یاد شده در‌ جریان دادرسی مکتوم بوده و در اختیار متقاضی نبوده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اعاده دادرسی از رای داوری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نکته: نسبت به حکمی که پس از اعاده دادرسی صادر می ‌گردد، دیگر اعاده دادرسی از همان جهت پذیرفته نخواهد شد.

متقاضی اعاده دادرسی آراء داوری داخلی

متقاضی اعاده دادرسی در امور مدنی ذی ­نفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی او و در اعاده دادرسی غیر از طرفین دعوا شخص دیگری به هیچ‌ عنوان نمی ‌تواند داخل در دعوا شود. به ­تعبیر دیگر اشخاصي كه حق تقاضای اعاده دادرسي دارند، به شرح ذیل عبارتند از؛

  • خواهان و خوانده دعوا،
  • نمايندگان طرفين دعوا،
  • قائم مقام طرفين دعوا.
وکیل ملکی شمال تهران

مهلت تقاضای اعاده دادرسی آراء داوری داخلی

مهلت تقاضای اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور 2 ماه به شرح ذیل می ­باشد، که عبارتند از؛

  • نسبت به آراء حضوری قطعی از تاریخ ابلاغ،
  • نسبت به آراء غیابی از تاریخ انقضای مهلت واخواهی و درخواست تجدید نظر.

جهات پذیرش تقاضای اعاده دادرسی آراء داوری داخلی خارج از مهلت قانونی

اگر متقاضی اعاده ‌دادرسی رای داوری، درخواست خود را خارج از مهلت ‌های فوق تقدیم دادگاه نماید، اما برای این تاخیر، دارای یکی از عذر های موجه به شرح ذیل داشته باشد، تقاضای او پذیرفته می ‌شود که عبارتند از؛

  • مرضی که مانع از حرکت است،
  • فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد،
  • حوادث قهریه از قبیل: سیل، زلزله و حریق که بر اثر آن تقدیم دادخواست واخواهی در مهلت مقرر ممکن نباشد،
  • توقیف یا حبس بودن به نحوی که نتوان در مهلت مقرر دادخواست واخواهی تقدیم کرد.

مرجع صالح رسیدگی به اعاده دادرسی به آراء داوری داخلی

همانگونه که در سطور فوق بیان­ گردید، متضرر از رای داوری (اعم از محکوم ‌علیه یا خواهانی که رای داوری به نفع او صادر نشده ‌است) نمی ‌تواند بعد از صدور و قطعی شدن رای داوری، از داور تقاضای اعاده ‌دادرسی و صدور رای داوری جدید نماید، لذا متضرر از رای داور فقط می ‌تواند نسبت به این رای داوری طبق قانون آئین دادرسی مدنی اعتراض و تقاضای ابطال رای داور را از دادگاه صالح درخواست نماید و بدیهی است حکم قطعی مبنی بر ابطال رای داور (رای به نفع معترض به رای داور) و حکم قطعی مبنی بر بطلان دعوای ابطال رای داور (رای به ضرر معترض به رای داور) مشمول قواعد عام اعاده ‌دادرسی مدنی و قابل رسیدگی در دادگاه ­ها است و مرجع صلاحیت‌ دار در رسیدگی به درخواست اعاده ‌دادرسی دادگاهی است که حکم قطعی را صادر کرده است و دادگاه صالح ابتدادر مورد قبول یا رد درخواست اعاده دادرسی قرار لازم را صادر می ‌نماید و در صورت قبول درخواست مبادرت به‌رسیدگی ماهوی خواهد نمود.

شکایت از پزشک گوش و حلق و بینی

این مرجع پس از احراز انطباق موضوع تقاضا با یکی از موارد مذکور در قانون ­آئین ­دادرسی­ مدنی، تجویز یا عدم تجویز اعاده دادرسی، را در قالب یکی از دو قرار ذیل اعلام می ­دارد که عبارتند از؛

قرار پذیرش اعاده ‌دادرسی آراء داوری داخلی

با صدور قرار قبولی اعاده ‌دادرسی، پرونده از حالت مختومه خارج و مجدد در مسیر رسیدگی قرار می ‌گیرد، برای آن وقت رسیدگی تعیین می ‌شود و طرفین آن احضار می ‌گردند و از آن پس مثل سایر پرونده ‌های در جریان با آن برخورد می ‌شود و تشریفات رسیدگی بدوی یا تجدید نظر (بر حسب اینکه حکم موضوع اعاده ‌دادرسی، حکم بدوی قطعی بوده باشد) نسبت به آن اجرا می ‌گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اعاده دادرسی از رای داوری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط صدور قرار پذیرش اعاده ‌دادرسی آراء داوری داخلی

اگر دادگاه وجود همه شرایط ذیل را احراز نماید، قرار قبولی اعاده ‌دادرسی را صادر می‌ نماید که عبارتند از؛

  • تقاضا در مهلت مقرر طرح شده باشد،
  • تقاضا منطبق بر یکی از جهات قانون آئین دادرسی مدنی باشد،
  • دلیل ابرازی متقاضی اعاده‌ دادرسی متناسب با جهت مورد درخواست باشد،
  • دلیل ابرازی شرایط قانونی مربوط به آن جهت را داشته باشد.

قرار عدم پذیرش اعاده‌ دادرسی آراء داوری داخلی

و اگر دادگاه یکی از شرایط 4 گانه فوق ­الذکر را احراز ننماید، قرار رد تقاضای اعاده ‌دادرسی را صادر می‌ نماید و پرونده مختومه و بلا اقدام باقی می‌ ماند.

نمونه قرارداد آزمایشی کار

امکان اعاده ‌دادرسی آراء داوری بین ‌المللی

به­ نظر قانونگذار در داوری بین ‌المللی نهاد اعاده ‌دادرسی از رای داور یا به تعبیر قانونگذار «تقاضای رسیدگی مجدد» را پیش‌ بینی نموده ‌است و در قانون مذکور به متضرر از رای داوری، حق درخواست اعاده ‌دادرسی از داور برای رسیدگی مجدد و صدور رای داوری جدید را اعطا کرده ‌است.

جهات اعاده دادرسی آراء داوری بین­ المللی

نسبت به احکامی که قطعی­ شده ­اند، ممکن است به جهات ذیل تقاضای اعاده دادرسی داده ­شود، که عبارتند از؛

  • رای داوری مستند به سندی بوده باشد که جعلی بودن آن به موجب حکم نهایی ثابت شده باشد،
  • پس از صدور رای داوری مدارکی یافت شود که دلیل حقانیت معترض بوده و ثابت شود که آن مدارک را طرف مقابل مکتوم داشته یا باعث کتمان آن ها شده ‌است.

متقاضی اعاده دادرسی آراء داوری بین ­المللی

متقاضی اعاده دادرسی در امور مدنی ذی­ نفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی او  و در اعاده دادرسی غیر از طرفین دعوا شخص دیگری به هیچ‌ عنوان نمی ‌تواند داخل در دعوا شود. به ­تعبیر دیگر اشخاصي كه حق تقاضای اعاده دادرسي دارند، به شرح ذیل عبارتند از؛

  • خواهان و خوانده دعوا،
  • نمايندگان طرفين دعوا،
  • قائم مقام طرفين دعوا.

مرجع صالح رسیدگی به اعاده دادرسی آراء داوری بین ­المللی

مرجع صالح رسیدگی به اعاده دادرسی آراء داوری بین­ المللی، دادگاه عمومی واقع در مرکز استانی است که مقر داوری در آن قرار دارد و تا زمانی که مقر داوری مشخص نشده، به عهده دادگاه عمومی تهران است.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های اعاده دادرسی از رای داوری پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی اعاده دادرسی از رای داوری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص اعاده دادرسی از رای داوری با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اعاده دادرسی از رای داوری در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام ببخشید داور یک حکمی بده میشه ازش اعاده دادرسی کرد مرسی که وقت می زارید جواب میدید

    • سلام وقت شما بخیر
      متضرر از رای داوری (اعم از محکوم ‌علیه یا خواهانی که رای داوری به نفع او صادر نشده ‌است) نمی ‌تواند بعد از صدور و قطعی شدن رای داوری، از داور تقاضای اعاده ‌دادرسی و صدور رای داوری جدید نماید، لذا متضرر از رای داور صرفا می ‌تواند نسبت به رای داوری طبق قانون آئین دادرسی مدنی اعتراض و تقاضای ابطال رای داور را از دادگاه درخواست نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *