اعتبار اسناد در تجارت بین الملل

اعتبار اسناد در تجارت بین الملل

اعتبار اسناد در تجارت بین الملل


در مقاله اعتبار اسناد در تجارت بین الملل با بررسی موضوع اعتبارات اسنادی تجاری بین المللی همراهتان هستیم.
چنانچه اهل تجارت یا خرید و فروش تجاری هستید با عبارت اعتبار اسنادی آشنا خواهید بود.

اعتبار اسنادی چیست؟

منظور از اعتبارات اسنادی؛ آن دسته اسنادی است که توسط موسسات مالی صادر می‌شود و تعهدی است برای پرداخت مقداری پول، که به طور کلی در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد را اعتبارات اسنادی یا LC می‌نامند. اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود. در بازرگانی و تجارت بین‌الملل، زمانی که خریدار از یک کشور و فروشنده از کشوری دیگر برای انجام معامله اقدام کنند، اعتبار اسنادی اهمیت بسزایی پیدا می‌کند. برای انجام معامله علاوه بر وجود اعتبارنامه که نقش اساسی دارد، موضوع هایی مثل شخص یا شرکت فروشنده، بانک یا موسسه مالی صادرکننده(از طرف شخص خریدار) بانک ابلاغ کننده(از طرف فروشنده) نیز دارای اهمیت هستند.

بنا بر رویه ای که در مورد اعتبار اسنادی وجود دارد، هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌دلیل ماهیت معاملات بین المللی که شامل عواملی همچون مسافت و تفاوت قوانین کشورها و …، اعتبارات اسنادی یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین المللی شده است.
به همین شیوه بانک به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است، تا زمان دریافت تائیدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده اند وجه را پرداخت نخواهد کرد.

به عبارت دیگر، اعتبار اسنادی یک روش بین المللی در مبادله ارز بین خریدار و فروشنده است. یکی از نگرانی‌های افرادی که قصد خرید و فروش تجاری دارند این است که مبلغی که در قرارداد ذکر شده است را دریافت نکنند. در چنین موقعیتی شبکه بانکی جهانی‌ وارد عمل می‌شود و نقش نمايندگان مالی‌ هر دو طرف مذاکره را ایفا می‌کند.

نکته: به دلیل محدودیت های وضع شده توسط بانک مرکزی انواعی از این اعتبارات غیر قابل استفاده در ایران است و یا احتیاج به مجوز بانک مرکزی دارد.

مزایای اعتبارات اسنادی

  • اطمینان فروشنده از اینکه پس از ارایه اسناد حمل وجه اعتبار را مطابق شرایط اعتبار از بانک کارگزار یا تایید کننده دریافت می کند.
  • امکان کنترل تاریخ حمل و تحویل نهایی کالا.
  • تحصیل اسناد حمل مطابق با مفاد موافقت اولیه تحت شرایط قرارداد میان طرفین.
  • اطمینان از اینکه پرداخت وجه اعتبار به فروشنده فقط بعد از انتقال و فک مالکیت کالا از وی صورت میگیرد.
  • امکان کسب تسهیلات بیشتر برای فروشنده در مقابل اعتبار گشایش یافته برای تهیه کالای سفارش شده.
  • تعهد بانک برای پرداخت بها در معاملات بجای فرد فروشنده.

وجود خطرهایی (ریسک ها) برای درخواست دهنده اعتبار اسنادی

  • عدم تحویل کالاها
  • تحویل ناقص
  • تحویل کالای نا مرغوب
  • تحویل زود یا دیر هنگام
  • خرابی کالا در حین انتقال
  • مشکلات مربوط به مبادلات ارزی
  • مشکل در بانک صادرکننده یا دریافت‌کننده
  • دزدیده شدن

سند تجاری ال سی (LC) چیست؟

ال سی (LC) مخفف عبارت انگلیسی Letter of Credit است و در کشور ما به عنوان اعتبار اسناد تجاری بین المللی شناخته می‌شود. اعتبار اسنادی از جمله خدمات مهم بانکی است که میزان ریسک یا خطر معاملات بین‌المللی و داخلی را به صورت قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. ال سی (LC) در حقیقت همان اسنادی است که بانک‌ها و موسسات مالی برای افراد حقیقی یا حقوقی صادر می‌کنند تا به طرف مقابل آن‌ها در معامله تعهد بدهند که مبلغی که باهم توافق کردند در موعد مقرر به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

اهمیت این اسناد زمانی بیشتر می شود که خریدار قصد دارد از کشور خود با فروشنده ‌ای در کشور دیگر معامله تجاری انجام دهد. در چنین شرایطی بانک به عنوان واسطه و امین، در قالب اعتبار اسنادی به فروشنده تعهد می‌دهد که خریدار، مبلغ معین شده را در زمان مقرر پرداخت می کند و اگر به هر دلیلی توان پرداخت این مبلغ را به طور کامل نداشت، بانک موظف است خود کسری آن را پرداخت کند.

مراحل بعد از تجدید نظر خواهی

بانکی که قرار است در آن حساب ال سی (LC) انجام شود، برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی قبل از اینکه تعهدی بدهد، تحقیقات لازم را به عمل می‌آورد تا مطمئن شود درخواست‌کننده توان مالی لازم برای اجرای تعهداتش را دارد. مهم‌ترین تفاوت اعتبار اسنادی با چک، تعهدی است که بانک به طرف دیگر معامله می‌دهد.

ال سی (LC) در چه مواردی استفاده می‌شود؟

اعتبارات اسنادی به دلیل نقش واسطه‌گری که دارند، در معاملات بین‌المللی کاربرد دارند. البته در مرزهای داخلی ایران هم از ال سی(LC) ریالی برای انجام
معاملات تجاری استفاده می‌شود.

انواع اعتبار اسنادی

انواع متفاوت اعتبار اسنادی این امکان را به متقاضیان می‌دهد، که با توجه به شرایطی که دارند، بهترین انتخاب را داشته باشند و این تنوع عبارتند از؛

1. اعتباراسنادی وارداتی یا صادراتی Imports or Exports L/C

منظور اعتباری اسنادی است که خریدار برای واردات به کشور خود گشایش می کند، اعتبار وارداتی و این اعتبار از لحاظ فروشنده کالا که در کشور دیگر قرار دارد اعتبار صادراتی می‌باشد.

2. اعتباراسنادی قابل برگشت Revocable L/C

در این قسم از اعتبار اسنادی، خریدار و یا بانک گشایش کننده اعتبار می‌توانند، بدون اطلاع ذی نفع، هرگونه تغییر یا اصلاحی در شرایط اعتبار بوجودآورند(بدون اجازه فروشنده). از این نوع اعتبار استفاده چندانی نمی‌شود، زیرا فروشنده اطمینان لازم را نسبت به پایدار ماندن اعتبار و انجام تعهدات خریدار ندارد.

3. اعتباراسنادی غیر قابل برگشت Irrevocable L/C

در این نوع از اعتبار اسنادی، هرگونه تغییر شرایط اعتبار از جانب خریدار یا بانک گشایش کننده اعتبار، موکول به موافقت و رضایت فروشنده است. فروشندگان معمولا از این گونه اعتبار استقبال بیشتری می‌کنند.

4. اعتباراسنادی تایید شده Confirmed L/C

اعتبار اسنادی است که خریدار ملزم می‌شود، تا اعتبار صادره از سوی بانک خود را به تایید هر بانک معتبر دیگر که مورد نظر فروشنده است، برساند. این نوع اعتبار اسنادی حاکی از اطمینان نداشتن به حیثیت اعتباری بانک صادرکننده و یا وضعیت متزلزل سیاسی یا اقتصادی کشور خریدار است.

5. اعتباراسنادی تایید نشده Unconfirmed L/C

این نوع اعتبار اسنادی در شرایط متعارف و بدون نیاز به تایید بانک دیگری گشایش می‌یابد. اگر در شرایط اعتبار کلمه Confirmed ذکر نشود آن اعتبار تایید نشده تلقی می‌شود.

6. اعتباراسنادی قابل انتقال Tranferable L/C

به اعتبار اسنادی گفته می‌شود که طبق آن، ذینفع اصلی حق دارد همه یا بخشی از اعتبار گشایش شده را به شخص یا اشخاص انتقال دهد. در واقع این نوع اعتبار یک امتیاز برای فروشنده محسوب می‌شود.

7. اعتباراسنادی غیر قابل انتقال Untransferable L/C

به اعتبار اسنادی گفته می‌شود که ذینفع حق واگذاری کل یا بخشی از آن را به دیگری ندارد. در تجارت بین الملل عرف بر غیر قابل انتقال بودن اعتبار است و همچنین در ایران برای گشایش اعتبار قابل انتقال نیاز به مجوز بانک مرکزی می‌باشد.

8. اعتبار اسنادی نسیه یا مدت‌دار (یوزانس) Usance L/C

نوعی اعتبار اسنادی است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارائه اسناد از سوی ذینفع پرداخت نمی‌شود، بلکه پرداخت وجه آن، بعد از مدت تعیین شده صورت می‌گیرد.در واقع فروشنده به خریدار مهلت می‌دهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد. معامله یوزانس معمولا در کشورهایی انجام می‌گیرد که کمبود ارز دارند.

9. اعتباراسنادی دیداری At Sight L/C

نوع دیگری از اعتبار اسنادی است که طبق آن بانک ابلاغ کننده پس از رویت اسناد حمل ارایه شده از طرف ذینفع (فروشنده)، در صورت رعایت تمامی شریط اعتبار از سوی وی، بلافاصله وجه آن را پرداخت می‌کند.

10. اعتباراسنادی پشت به پشت (اتکایی) Back to Back L/C

این نوع اعتبار اسنادی متشکل از دو اعتبار جدا از هم است. اعتبار اول به نفع ذینفع گشایش می‌یابد که خود به هر دلیلی قادر به تهیه و ارسال کالا نیست. به همین جهت با اتکا بر اعتباری که به نفع وی گشایش یافته است، اعتبار دیگری برای فروشنده دوم(ذینفع دوم) که می‌تواند کالا را تهیه و ارسال کند، از طرف ذینفع اول گشایش می یابد.

اعاده اعتبار ورشکسته

11. اعتباراسنادی ماده قرمز Red Clause L/C

در این نوع اعتبار اسنادی فروشنده می‌تواند قبل از ارسال کالا، وجوهی را بصورت پیش پرداخت از بانک ابلاغ کننده یا تایید کننده دریافت کند. علت این نام گذاری آن است که اولین بار که این اعتبار گشایش یافت بانک بازکننده اعتبار برای جلب توجه بانک ابلاغ کننده شرایط اعتبار را که به مقداری از وجه اعتبار را به عنوان پیش پرداخت به ذینفع پرداخت می‌کند را با جوهر قرمز نوشت که از آن به بعد به اعتبار ماده قرمز معروف شد.

12. اعتباراسنادی ماده سبز Green Clause L/C

اعتبار اسنادی ماده سبز مانند اعتبار اسنادی ماده قرمز است،‌ با این تفاوت که پیش‌پرداخت به ذی‌نفع برای کالاهایی صورت می گیرد که به نام بانک به انبار سپرده و رسید انبار آن به نفع بانک صادرشده باشد. مالکیت چنین کالاهایی با بانک خواهد بود. هنگامی که کالا برای حمل آماده می‌شود،‌ بانک برگه ترخیص انبار را صادر نموده و آن را به نام خود در اختیار حمل‌کننده قرار می‌دهد و از طریق بارنامه،‌ مالکیت آن را به نام خود در‌می‌آورد. دقت بانک گشایش‌کننده«اعتبار اسنادی سبز» در پیگیری تمام مراتب کار مهم است تا نهایتاً اطمینان حاصل شود که در هیچ‌ یک از مراحل،‌ کالا از تملک بانک خارج نمی‌گردد.

13. اعتباراسنادی گردان Revolving L/C

نوع دیگری از اعتباراسنادی است که پس از هر بار استفاده ذینفع از اعتبار، همان مبلغ اسناد تا سطح اعتبار اولیه افزایش می یابد، در واقع بدون احتیاج به افتتاح یا اصلاح اعتبار جدید، اعتبار موجود خود به خود تجدید می‌شود.

14. اعتبار اسنادی داخلی Internal L/C

اعتبارات اسنادی فقط محدود به معاملات بین‌المللی نمی‌شود و در داخل کشور هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اعتبار که به صورت ریالی انجام می‌شود، مقصد داخل مرزهای ایران است و از قوانین داخلی تبعیت می‌کند. غیرقابل برگشت است و هرگونه تغییر در شرایط اعتبار و یا ابطال آن تنها با رضایت فرد ذینفع می‌تواند صورت ‌بگیرد.

شرایط و مقررات اعتبار اسنادی

شرایط و مقررات اعتبار اسنادی قوانین و شرایطی است که بین فروشنده و خریدار در نظر گرفته می شود و هر دو موظف و ملزم به رعایت آنها خواهند شد، برخی از این شرایط«انتخاب دقیق ویژگی‌های کالا یا خدمات، قیمت آن و سر رسید اعتبار برای حمل ‌و ‌نقل اوراق و محصول» که باید به دقت تعیین شود.

اسناد مقرر در اعتبار اسنادی

یکسری اسناد در اعتبار اسنادی باید وجود داشته باشند، که بدون انها معامله امکان پذیر نخواهد بود و پولی مبادله نخواهد شد، این اسناد برخی باید توسط خریدار و برخی توسط فروشنده فراهم گردد و در اختیار بانک اصلی، بانک کارگزار و یا بانک تنظیم کننده قرار بگیرند. بارنامه، سیاهه تجاری، گواهی مبداء ساخت، سیاهه حمل، گواهی بازرسی بین المللی اسناد پرداخت و قرارداد از این دسته اند. هر کدام از این اسناد در مرحله خاصی مورد بازرسی قرار گرفته و باعث می شود، کالا برای انتقال به مرحله بعد راه پیدا کند.انواع اسناد مقرر در اعتبار اسنادی عبارتند از؛

  • بارنامه
  • سیاهه تجاری
  • سیاهه حمل
  • سند بازرسی بین المللی
  • سند پرداخت
  • گواهی مبداء
  • تفاهم نامه

مدارک موردنیاز جهت گشایش اعتبار اسنادی

برای افتتاح اعتبار اسنادی، مدارک و اسنادی به شرح ذیل مورد نیاز است؛

  • فرم تکمیل شده تقاضای گشایش اعتبار.
  • پیش فاکتور ممهور توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت هنگام ثبت سفارش.
  • فرم ثبت سفارش کالا مهر شده و شماره شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت.
  • بیمه‌نامه باربری.
  • فرم ارائه تسهیلات برای گشایش اعتبار اسنادی صادراتی.
  • تعهدنامه ورود.
  • ترخیص و گواهی ترخیص.
  • تعهدنامه نوسانات نرخ ارز.

مدارک مورد نیاز برای گشایش اعتبار اسنادی داخلی

مدارک مورد نیاز برای گشایش اعتبار اسنادی داخلی(ریالی) به شرح ذیل است:

  • مدارک شناسایی جهت احراز هویت.
  • اعتبارسنجی و استعلام وام و چک برگشتی.
  • صورت‌های مالی و آخرین اظهارنامه مالیاتی.
  • اعتبارسنجی ضامن‌ یا ضامن‌ها.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای گشایش اعتبارات اسنادی بین‌المللی

در خصوص گشایش اعتبارات اسنادی بین‌المللی شرایط و مدارک زیر مورد نیاز عبارتند از؛

وکیل ملک گرگان

الف) برای متقاضیان حقوقی:

  • اساسنامه شرکت.
  • پروانه بهره ‌برداری.
  • لیست اعضای هیئت مدیره.
  • لیست افراد دارای حق امضا.
  • آخرین روزنامه رسمی.
  • موافقت نامه اعضای هیئت مدیره در خصوص ایجاد ال سی(LC).
  • صورت های مالی شرکت.
  • آمار تولید و فروش شرکت در 3 سال اخیر.
  • برآورد هزینه تولید و مبلغ حاصل از فروش تا پایان سال جاری.

ب) برای متقاضیان حقیقی:

  • اظهارنامه مالیاتی.
  • جواز کسب.
  • آمار تولید و فروش در 3 سال اخیر.
  • آمار سود و زیان در 3 سال اخیر.
  • فرم ثبت سفارش از وزارت بازرگانی.
  • بیمه‌نامه (لازم است که کرایه حمل کالا نیز در آن قید شده باشد.)
  • پروفرما (سندی که در آن صادرکننده شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور کالا به واردکننده اعلام می‌کند.)
  • تائیدیه ترخیص کالا از خارج.
  • کارت بازرگانی.
  • طرح توجیهی دریافت تسهیلات بانکی.
  • آمار بودجه عملیاتی.

نکته: تمام هزینه‌ های مربوط به پست، تمبر مالیاتی و سوئیفت با متقاضی است.

نکته: اعتبارات اسنادی بین ‌المللی تابع قوانین اینکوترمز است. اینکوترمز مجموعه‌ای از قوانین بین‌المللی است که از تفسیر متفاوت اصطلاحات تجاری در کشورهای مختلف تشکیل شده است و از ایجاد سوتفاهم جلوگیری می‌کند.

وثیقه اعتبار اسنادی

ممکن است با توجه به قوانین بانک عامل برای صدور اعتبار اسنادی به وثیقه‌ هم نیاز باشد.که می تواند یکی از موارد ذیل به عنوان وثیقه قرارگیرد؛

  • سند ملکی
  • سپرده مدت‌دار بانکی
  • اوراق مشارکت
  • ضمانت‌نامه بانکی
  • سفته با امضای دو نفر ضامن معتبر
  • وجه نقد

نکته: سر رسید اعتبار اسنادی داخلی نمی‌تواند از ۱۸ ماه بیشتر باشد. فقط در صورت درخواست یکی از طرفین معامله و تائید طرف مقابل.

نکته: پس از پرداخت هزینه‌ های مربوطه امکان تمدید مهلت اعتبار وجود دارد.

مراحل گشایش اعتبار اسنادی

گشایش اعتبار اسنادی LC شامل مراحل ذیل است:

  • عقد قرارداد: پیش فاکتور تائید شده یا قراردادی جداگانه‌ای که روش پرداخت و سایر شرایط مهم معامله را تعیین تکلیف کرده باشد.
  • درخواست گشایش اعتبار: بعد از نوشتن قرارداد و انتخاب نوع ال سی(LC)خریدار باید به بانک مراجعه کند و درخواست گشایش اعتبار بدهد. خریدار باید کلیه مدارک مورد نیاز بانک و مجوزهای تجاری لازم را به همراه داشته باشد.
  • اعلام گشایش اعتبار از بانک خریدار به بانک فروشنده: بانک خریدار بعد از اعتبارسنجی و گشایش اعتبار، این موضوع را به بانک فروشنده اعلام می‌کند. بانک برای یک شماره ۸ رقمی را به اعتبار اختصاص می‌دهد، متن آن را ترجمه می‌کند و به صورت کدهای استاندارد سوئیفت برای بانک فروشنده ارسال می‌کند تا بررسی‌های لازم انجام شود.
  • ابلاغ اعتبار بانک به فروشنده: بانک کارگزار بعد از دریافت اعلام گشایش از بانک خریدار، این موضوع را به فروشنده اطلاع می دهد.
  • تحویل کالا به حمل‌کننده: فروشنده با اطلاع از گشایش اعتبار، محصول خود را طبق شرایط قرارداد تهیه کرده و به شرکت حمل‌کننده تحویل می‌دهد.
  • دریافت اسناد از حمل‌کننده: حمل‌کننده بعد از تحویل گرفتن کالا اسناد مربوط به آن را به فروشنده تحویل می‌دهد.
  • حمل کالا: شرکت حمل‌کننده بعد از دریافت کالا و صدور اسناد حمل، آن را به خریدار در کشور مقصد تحویل می دهد.
  • تحویل اسناد به بانک: فروشنده اسناد حمل، فاکتور فروش، لیست عدل‌بندی، گواهی مبدأ، گواهی بازرسی و … را به بانک تحویل می‌دهد.
  • دریافت وجه: بانک کارگزار بعد از دریافت اسناد و چک کردن آن‌ها با شرایط اعتبار اسنادی، وجه موردنظر را به فروشنده پرداخت می‌کند. بانک حداکثر ۵ روز فرصت دارد تا اسناد را بررسی نماید.
  • ارسال اسناد کنترل‌شده به بانک گشایش‌کننده.
  • بررسی اسناد توسط بانک گشایش‌کننده و دریافت وجه از خریدار.
  • تحویل اسناد به خریدار.
  • ارائه اسناد به حمل‌کننده و تحویل کالا.

طرف های یک اعتبار اسنادی و نقش آنها در مبادله این اسناد

برای شکل گیری یک اعتبار اسنادی/ LC شکل بگیرد و بتوان با استفاده از آن در بازار بین المللی به مبادله و معامله پرداخت، باید یک سری شرایط و طرف‌های ذی نفعی وجود داشته باشند و هر یک مطابق با قوانین و مقررات تدوین شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی عمل نمایند.

وکیل اعتراض به مالیات

متقاضی اعتبار اسنادی نقش او در صدور این اسناد

یک شخص حقیقی یا حقوقی می تواند، متقاضی صدور اعتبار اسنادی باشد، که تمایل دارد از کشور دیگری کالا وارد کند یا در داخل کشور به عنوان خریدار معامله‌ای انجام دهد و به دلیل انجام معاملات بین المللی از بانک مشخصی درخواست گشایش LC می‌نماید. او برای گشایش اعتبار اسنادی باید با مدارک لازم به بانک مراجعه کند و بانک پس از بررسی شرایط وی و دریافت درخواست‌ها تکمیل شده توسط وی حساب مورد نظر را نزد خود برای وی باز کرده و امکان پرداخت پول به فروشنده را از این طریق برایش فراهم می‌آورد.فرد درخواست‌دهنده بعد از این‌که مجوزهای موردنیاز واردات کالا را گرفت، با توجه به قراردادی که با فروشنده دارد یا مطابق پیش‌فاکتور صادر شده از سوی فروشنده، با تکمیل فرم تقاضای افتتاح ال سی(LC) موردنظر خود از بانک تقاضا می‌کند که تعهد پرداخت را انجام دهد.

بانک گشایش کننده اعتبار اسناد و کارکرد آن

اعتبار اسنادی بنا به درخواست متقاضی یا به دستور یک ارگان دولتی، در نزد بانک گشایش کننده حساب که اقدام به گشایش یک چنین حسابی می کند،صورت می پذیرد.یعنی بانکی که به درخواست متقاضی و براساس قوانین و دستورالعمل‌های شبکه بانکی برای خرید یا واردات کالا اعتبار اسنادی صادر می‌کند و متعهد به پرداخت خریدار می‌شود بانک گشایش‌کننده نام دارد. گشایش این حساب باید مطابق با قوانین و دستورالعمل‌های بین المللی انجام شود و نحوه پرداخت پول هم به فروشنده بر اساس قوانین و در صورت انجام تعهدات توسط آن صورت می‌گیرد و تا مادامی‌که این تعهدات انجام نشود اعتبار نزد بانک باقی خواهد ماند.

بانک کارگزار و نقش آن در گشایش اعتبار اسنادی

به طور معمول بانک کارگزار، در کشور طرف فروشنده قرار داشته و توسط بانک گشایش کننده انتخاب می شود، کاری که بانک کارگزار انجام می‌دهد، این است که اصل حساب و موجودی و اصلاحات مربوط به فروشنده را بررسی کرده و از بانک اصلی استعلام می‌کند و اگر بانک اصلی با دریافت اطلاعات و اسناد اجازه پرداخت را به وی داد، این بانک اقدام به پرداخت مبلغ به فروشنده نموده و اگر بانک اصلی این اجازه را صادر نکند، فقط مبادله اسناد را انجام خواهد داد در واقع بانک کارگزار یک رابط بین بانک اصلی و خریدار و فروشنده است و وظیفه بررسی اسناد و مدارک فروشنده و خریدار و حساب اعتبار اسنادی آن را بر عهده دارد. در واقع بانک کارگزار جهت پرداخت وجه از خریدار به فروشنده با بانک گشایش‌کننده همکاری دارد. این همکاری شامل:

  • ابلاغ اصل اعتبار به فروشنده
  • بررسی اسناد ارائه شده است

اگر بانک اصلی اجازه پرداخت به بانک کارگزار را بدهد، بانک کارگزار می‌تواند پرداخت را هم انجام دهد.

ذینفع اعتبار اسنادی

یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند( فروشنده یا صادرکننده) ذینفع یک اعتبار اسنادی، باشد و طرف اصلی خریدار ، شخص فروشنده است و باید مطابق با قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های صادر شده تحت عنوان شرایط حساب اسنادی کالایی که فروخته است را در مدت معین و مقرر شده با واسطه‌های قانونی ذکر شده در معامله به خریدار تحویل دهد. فروشنده ذینفع اعتبار است و از طریق فروش کالای خود نفع مورد نظر را کسب می‌کند و قطعا باید به تعهدات خود هم عمل نماید و این کار توسط بانک اصلی و بانک کارگزاری نظارت می‌گردد و بعد از اینکه کالا را ارسال کرد و مدارک مورد نیاز را به بانک کارگزار ارائه داد، می‌تواند وجه تعیین‌شده را دریافت ‌کند.

بانک تنظیم کننده اعتبار اسنادی

در گشایش حساب LC و انجام معامله های بین المللی و پرداخت پول آنها مانند اعتبار اسنادی تایید شده گاهی ممکن است، بانک دیگری به منظور تضمین‌ کردن پرداخت وجه توسط خریدار و بانک عامل وارد عمل شود. که این بانک دیگر تحت عنوان بانک تنظیم کننده وارد میدان شده و اقدام به تایید بانک کارگزار و اعتبار خریدار می نماید و پس از تایید آنها، خود اقدام به پرداخت وجه معامله کرده و کار انتقال پول را به فروشنده انجام دهد، در این موارد وجود یک بانک ثالث دیگر ضرروی نخواهد بود و نقل انتقال پول و بررسی قوانین و اسناد و مدارک معامله توسط خود این بانک انجام می شود.

وکیل مفاسد اقتصادی کرج

هزینه‌های اعتبار اسنادی

برای اعتبار اسنادی هزینه‌های مختلفی لحاظ شده است، که در این قسمت در رابطه با هرکدام از آن‌ها به ارائه توضیحی مختصر می‌پردازیم. این هزینه‌ها که باید آن را به بانک گشاینده اعتبار پرداخت شود شامل موارد ذیل است؛

الف) هزینه پیش‌پرداخت اعتبار اسنادی: مبلغی که باید به‌عنوان پیش‌پرداخت به بانک گشاینده پرداخت شود، که به طور معمول شامل ۱۰ درصد از ارزش پروفرما اینوس است.

ب) مبلغ کارمزد گشایش اعتبار: هزینه‌ای که باید برای کارمزد ایجاد اعتبار اسنادی پرداخت شود که برای محاسبه این کارمزد باید نرخ ارز را به‌صورت به‌روز در ارزش پروفرما ضرب کرد.

پ) هزینه کارمزد فروش ارز: برای محاسبه این هزینه باید ارزش پروفرما را بر اساس نرخ ارز محاسبه کرد.

تنزیل اعتبار اسنادی

اگر یك سند تجاری مانند اعتبار اسنادی به‌صورت وعده‌دار صادر شود. برای مثال،در برات موقع صدور ، تاریخ مشخصی ذکر شده باشد، دارنده آن می‌تواند پیش از رسیدن موعد سررسید به بانك یا شخص ثالث مراجعه کرده و بانک هم با كم كردن درصدی از مبلغ ثبت‌شده در سند، وجه برات را به صورت نقدی به دارنده آن پرداخت كند. سپس در تاریخ سررسید، تمام وجه نوشته شده بر روی برات از پذیرنده حواله یا دیگر مسئولین برات دریافت کند.

تنزیل اعتبار اسنادی به ۲ صورت با حق رجوع به فروشنده و بدون حق رجوع به فروشنده انجام می‌شود و شرایط موردنیاز برای تنزیل اعتبار اسنادی به ترتیب ذیل است؛

  • اعتبار صادراتی از نوع غیرقابل برگشت باشد.
  • فروشنده جزو مشتریان خوش‌حساب بانک باشد.
  • بانک گشایش‌کننده مورد قبول بانک کارگزار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • متقاضی شرایط عمومی قید ‌شده در دستورالعمل‌ها و مقررات صادرات و واردات را داشته باشد.
  • متقاضی هم خوش‌حساب بوده و فاقد بدهی بانکی و چک برگشتی باشد.
  • اسناد حمل مورد قبول بانک گشایش‌کننده اعتبار باشد.

برخی اصطلاحات رایج و مربوط به اعتبار اسنادیL/C

برخی اصطلاحات رایج و مربوط به اعتبار اسنادی عبارتند از؛

دموراژ: هزینه معطلی کشتی.

دیسپچ: هزینه دریافتی از مالک کشتی به دلیل زودتر رسیدن بار.

سورشارژ: هزینه اضافی مربوط به کرایه حمل.

کابوتاژ: حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اعتبار اسناد در تجارت بین الملل در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *