اعتراض به ابقاء قرار بازداشت

اعتراض به ابقاء قرار بازداشت

اعتراض به ابقاء قرار بازداشت


با موضوع اعتراض به ابقاء قرار بازداشت موقت همراهتان هستیم

بازداشت موقت از تصمیم‌هایی است که مقامات قضائی برای افرادی می‌گیرند که متهم به ارتکاب جرم می‌باشند اما هنوز ارتکاب جرم آنها ثابت نشده است. مقام قضائی در برخی موارد می‌تواند این قرار را تمدید (ابقا) کند یا این قرار را لغو کند. امکان اعتراض به ابقا (تمدید) قرار بازداشت وجود دارد. در این مقاله به بررسی مواردی می‌پردازیم که می‌توان نسبت به ابقاء قرار بازداشت اعتراض نمود.

مهمترین موضوعی که باید در هر مرحله از تحقیقات مقدماتی مورد توجه قرار گیرد احترام به آزادی افراد است، در شرایطی که ثابت نشده است که متهم واقعا مجرم است یا خیر، قرار بازداشت موقت می‌تواند باعث تضعیف حقوق قانونی افراد شود، به همین دلیل برای جلوگیری از سوء استفاده از این قرار و تضعیف حقوق فرد در صورت صدور حکم بازداشت موقت، متهم می‌تواند به این حکم اعتراض کند.

علاوه بر حق اعتراض که از حقوق متهم به حساب می‌آید، در این میان و در خصوص صدور قرار بازداشت متهم، حقوق دیگری نیز برای این فرد در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها حقوق‌ متهمان‌ به‌عنوان‌ شهروند از حیث‌ کرامت‌ ذاتی‌ انسان‌ها است، زیرا این‌ افراد هنوز متهم‌ هستند بنابراین‌ باید محل‌ نگهداری‌ آنان‌ از محکومان‌ جدا باشد و قواعد و موازین‌ ویژه‌ای‌ نسبت‌ به‌ آنان‌ رعایت‌ شود.

قرار بازداشت موقت

یکی‌ از موارد مهم‌ در صدور قرار بازداشت‌ موقت‌ این‌ است‌ که‌ اگر پس‌ از صدور قرار این بازداشت‌ مشخص شود که‌ فرد بازداشت‌ شده‌ هیچ‌گونه‌ ارتباطی‌ با اتهام‌ در پرونده‌ ندارد، در نتیجه‌ قرار بازداشت‌ موقت‌ منتفی‌ و قرار منع‌ پیگرد یا منع‌ تعقیب‌ صادر می‌شود، در این میان در صورتی که قرار بازداشت‌ غیرقانونی‌ و بدون‌ رعایت‌ موازین‌ قانونی‌ صورت گرفته باشد برای فرد جبران خسارتی در نظر گرفته خواهد شد.
اعتراض به ابقاء قرار بازداشت

یکی از اصول «اصل‌ الزامی‌ بودن‌ احتساب‌ ایام‌ بازداشت‌ در دوران‌ محکومیت» است.

به هر حال در ایام‌ بازداشت‌ فرد متهم از آزادی‌ رفت‌ و آمد محروم‌ شده است و در حقیقت‌ به‌ نوعی‌ قبل‌ از اینکه جرمش ثابت شود محکوم به‌ حبس‌ (زندان) شده است و در حبس‌ قرار دارد، به همین دلیل اگر جرمش ثابت شود و محکومیت حبس برایش در نظر بگیرند روزهای بازداشت موقت از زمان محکومیت او کسر خواهد شد.

در قرارهایی مانند قرار کفالت یا قرار وثیقه اگر متهم قادر به معرفی کفیل یا سپردن وثیقه (ضمانت) نباشد، قرار بازداشت صادر می‌شود. در صورتی که در قرار بازداشت موقت، متهم با وجود امکان معرفی کفیل یا سپردن وثیقه باز هم زندانی می‌شود، با اینکه ماده ۱۳۲ قانون آیین‌دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، به ذکر انواع قرارهای اختصاص دارد، اما قبل از آن در ماده‌ ۳۲ همان قانون، از قرار بازداشت سخن به میان آورده است.

کلاهبرداری از طریق شرکت موهوم

نکات مهم اعتراض به ابقا قرار بازداشت

نحوه احتساب (محاسبه) ایام بازداشت در حکم نهایی چگونه است؟
نحوه مطالبه خسارت بازداشت از  زندان و مقام قضایی چیست؟
راهکار اعتراض به ابقا بازداشت موقت در دادسراها چیست؟
آیا امکان وکیل گرفتن برای اعتراض به قرار بازداشت موقت وجود دارد؟
قرار بازداشت موقت دادسرای امنیت اخلاقی قابال اعتراض در کدام دادگاه است؟

سوالات روز مصاحبه ویزای شینگن

 نحوه احتساب ایام بازداشت
هرگاه متهم با صدور قرار تأمین (قرارهای که تامین کننده حضور متهم است) در بازداشت باشد و به موجب حکم غیرقطعی به حبس، شلاق تعزیری (شلاقی که در قانون میزان آن تعیین شده است) و یا جزای نقدی محکوم شود، مقام قضائی که پرونده تحت نظر او است باید با احتساب ایام بازداشت قبلی، مراتب را به زندان اعلام کند تا وی بیش از میزان محکومیت در زندان نماند.

نگهداری از زندانی در زندان محل اقامت
هرگاه دادگاه تجدیدنظر استان، حضور شخصی را که زندانی است لازم بداند، دستور اعزام او را به مسئول زندان یا بازداشتگاه صادر‌ می‌کند. چنانچه زندان یا بازداشتگاه در محل دیگری باشد، دادگاه‌ می‌تواند با کسب موافقت مرجع قضایی که متهم تحت نظر وی زندانی است، دستور دهد که متهم زندانی به طور موقت تا پایان رسیدگی در زندان نزدیک محل دادگاه نگهداری شود.
اعتراض به ابقاء قرار بازداشت

انواع بازداشت ها

اشخاص محکوم به حبس با ذکر مشخصات کامل، نوع جرم، میزان محکومیت، ایام بازداشت قبلی و مرجع صادر کننده حکم در برگه مخصوص، برای تحمل کیفر به زندان همان حوزه قضائی یا نزدیک ترین حوزه قضائی آن استان، حسب مورد، به همراه مأمور بدرقه زن و یا مرد و با رعایت موازین مراقبتی، اعزام و معرفی‌ می‌شوند.

زندان‌‌ها به زندان بسته، نیمه باز، مراکز حرفه آموزی و اشتغال و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی از جمله کانون اصلاح و تربیت برای اطفال و نوجوانان تقسیم‌ می‌شود.

به جز مواردی که در قانون یا در حکم دادگاه تصریح شده است، محکومان با توجه به نوع و مدت محکومیت، پیشینه و شخصیتشان، بر اساس تصمیم شورای طبقه بندی و تأیید قاضی اجرای احکام در یکی از بخشهای فوق نگهداری‌ می‌شوند.

در صورتی که محل اقامت محکوم به حبس، خارج از حوزه دادگاه صادرکننده حکم باشد، نامبرده برای تحمل ادامه حبس به زندان محل اقامت خود منتقل‌ می‌شود؛ مگر اینکه این امر موجب مفسده (فساد) باشد که در این صورت با تشخیص قاضی صادر کننده رأی قطعی به نزدیک ترین زندان به محل اقامت خود منتقل‌ می‌شود. هزینه انتقال از محل اعتبارات قوه قضائیه پرداخت‌ می‌شود.

تعدد جرم

نگهداری محکومان و متهمان در یک مکان ممنوع است.

نگهداری متهمان در بازداشتگاهها و زیر نظر سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور صورت‌ می‌گیرد.

در جریان تحقیقات مقدماتی، مرجع قضائی حسب مورد، اطفال و نوجوانان موضوع این قانون را به والدین، اولیاء، یا سرپرست قانونی یا در صورت فقدان یا عدم دسترسی و یا امتناع از پذیرش آنان، به هر شخص حقیقی یا حقوقی که مصلحت بداند،‌ می‌سپارد. اشخاص مذکور ملتزمند هرگاه حضور طفل یا نوجوان لازم باشد او را به مرجع قضائی معرفی نمایند. افراد پانزده تا هجده سال نیز شخصاً ملزم به معرفی خود به دادگاه‌ می‌باشند.

در صورتی که متهم بازداشت باشد آزادانه و تحت مراقبت لازم در جلسه دادگاه حضور‌ می‌یابد.
هرگاه رأی بر برائت (بی‌گناهی)، منع تعقیب (پیگیری) یا موقوفی تعقیب و یا تعلیق اجرای مجازات صادر شود و متهم در بازداشت باشد، بلافاصله به دستور دادگاه آزاد‌ می‌شود.
اعتراض به ابقاء قرار بازداشت

محاسبه مدت بازداشت و حبس

مدت تمام کیفرهای حبس از روزی شروع‌ می‌شود که محکومٌ علیه (کسی که رای بر علیه او صادر شده است) به موجب حکم قطعی لازم الاجراء، حبس شود. چنانچه محکومٌ علیه پیش از صدور حکم به علت اتهام یا اتهاماتی که در همان پرونده مطرح بوده تحت نظر یا بازداشت شده باشد، مدت بازداشت قبلی از میزان حبس او کسر‌ می‌شود.

گر مدت زمان تحت نظر یا بازداشت شدن متهم کمتر از بیست و چهار ساعت باشد، در احتساب ایام بازداشت، یک روز محاسبه‌ می‌شود.

در مورد محکومیت به مجازات‌‌های جایگزین حبس، شلاق و جزای نقدی، ایام بازداشت قبلی موضوع ماده (۵۱۵) به شرح زیر محاسبه‌ می‌شود:

الف- به ازای هر روز بازداشت قبلی، یک روز جزای نقدی روزانه، هشت ساعت خدمات عمومی و پنج روز از دوره مراقبت کسر‌ می‌شود.
ب- در مورد محکومیت به شلاق به عنوان مجازات تعزیری به ازای هر روز بازداشت قبلی، سه ضربه از شلاق کسر‌ می‌شود.
پ- در مورد محکومیت به جزای نقدی، مطابق مقررات فصل مربوط به نحوه اجرای محکومیت‌‌های مالی اقدام‌ می‌شود.

 عواقب عدم محاسبه بازداشت قبلی متهم

چنانچه قاضی صادر کننده حکم، ایام بازداشت قبلی را محاسبه نکرده باشد، قاضی اجرای احکام کیفری به احتساب این ایام، حسب ملاک‌‌های موضوع مواد فوق اقدام‌ می‌کند.

قطع انشعابات توسط مامورین شهرداری

قاضی اجرای احکام کیفری مکلف است دستور تعیین وقت پرونده محکوم به حبس را به گونه‌‌‌ای صادر کند که حداقل ده روز پیش از اتمام مدت حبس، پرونده تحت نظر قرار گیرد تا با تعیین تاریخ اتمام مدت حبس محکومٌ علیه (کسی که رای بر ضرر او صادر شده است) ، دستور آزادی وی را در تاریخ یاد شده صادر و به زندان اعلام کند، رئیس زندان نیز مکلف است پس از اتمام مدت حبس چنانچه محکومٌ علیه به اتهام دیگری در بازداشت نباشد، فوری برای آزادی زندانی اقدام نماید و نتیجه اقدامات را بلافاصله به قاضی اجرای احکام کیفری اعلام کند.

در صورتی که تخلف از این ماده منجر به حبس بیش از مدت مقرر در رأی گردد، قاضی اجرای احکام کیفری علاوه بر محکومیت انتظامی تا درجه چهار، طبق مواد (۱۴) و (۲۵۵) این قانون مسؤول پرداخت خسارت حبس اضافی به محکومٌ علیه (کسی که رای به ضرر او صادر شده است) است.
اعتراض به ابقاء قرار بازداشت

سه روز مرخصی ماهانه سهم کدام دسته از زندانیان است؟

محکومان‌ می‌توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه‌‌های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم پس از سپردن تأمین (تضمین) مناسب، ماهانه حداکثر سه روز از مرخصی برخوردار شوند.

در موارد بیماری حاد یا فوت بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر و یا ازدواج فرزندان، زندانی‌ می‌تواند به تشخیص دادستان حداکثر تا پنج روز از مرخصی استفاده نماید، تعیین مقررات موضوع این ماده و امتیاز هر یک از برنامه‌‌های اصلاحی و تربیتی، چگونگی انطباق وضعیت زندانیان با شرایط تعیین شده و نحوه اعطای مرخصی به آنان به موجب آیین نامه‌‌‌ای خواهد بود که ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط سازمان زندان‌‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه‌ می‌رسد.

بازداشت موقت چیست

در موارد شمول قسمت دوم این ماده، در صورت عجز از فراهم نمودن تأمین، اعزام محکوم تحت مراقبت مأموران، یک روز در ماه و به مدت ده ساعت بلامانع است.
اعزام متهمان بازداشت شده به مرخصی تنها به مدت و به شرح مقرر در تبصره فوق و با نظر مرجع صدور قرار جایز است.

در مواردی که زندانی دارای شاکی خصوصی است:
بنا به تشخیص دادستان یا قاضی اجرای احکام، اعطای مرخصی‌ می‌تواند در جلب رضایت شاکی مؤثر باشد، زندانی‌ می‌تواند علاوه بر مرخصی مذکور در این ماده پس از سپردن تأمین مناسب، در طول مدت حبس یک نوبت دیگر و حداکثر به مدت هفت روز از مرخصی استفاده نماید. در صورتی که محکوم بتواند بخشی از خسارت شاکی را پرداخت یا رضایت او را جلب کند،

آیا فعالیت صندوق قرض الحسنه مهر غیر قانونی است؟

این مرخصی فقط برای یک بار دیگر به مدت هفت روز تمدید‌ می‌شود.

محکومانی که به موجب قانون مشمول مقررات تعلیق اجرای مجازات نمی‌شوند، پس از تحمل یک سوم از میزان مجازات با رعایت شرایط مندرج در صدر ماده و به تشخیص دادستان‌ می‌توانند در هر چهار ماه حداکثر پنج روز از مرخصی برخوردار شوند.

رئیس قوه قضائیه‌ می‌تواند به مناسبت‌‌های ملی و مذهبی علاوه بر سقف تعیین شده در این قانون، حداکثر دو بار در سال به زندانیان واجد شرایط، مرخصی اعطاء کند.

مواردی که شخص باید به موجب مقررات شرعی به طور دائم در زندان باشد از شمول مقررات این ماده و تبصره‌‌های آن خارج است.

اعتراض به قرار بازداشت موقت در قانون جدید

هر کس به موجب حکم قطعی دادگاه به پرداخت جزای نقدی محکوم گردد و آن را نپردازد، اموال وی به وسیله مرجع اجرای حکم، شناسایی، توقیف (بازداشت) و با رعایت مقررات راجع به مستثنیات دین از محل فروش آنها نسبت به اجرای حکم اقدام‌ می‌شود، در صورت فقدان مال (نداشتن مال) یا عدم شناسایی آن، مرجع اجرای حکم‌ می‌تواند با توقیف بخشی از حقوق طبق قانون اجرای احکام مدنی و یا تمام یا بخشی از سایر درآمد‌‌های محکومٌ علیه برای وصول جزای نقدی اقدام مقتضی (مناسب) به عمل آورد، در صورت تقاضای تقسیط (قسط بندی) از جانب محکومٌ علیه و احراز قدرت وی به پرداخت اقساط، دادگاه نخستین که رأی زیر نظر آن اجراء‌ می‌شود‌ می‌تواند با أخذ تضمین مناسب امر به تقسیط (قسط بندی) نماید.
اعتراض به ابقاء قرار بازداشت

هرگاه اجرای حکم به شیوه‌های مذکور ممکن نگردد با رعایت مقررات مجازات‌‌های جایگزین حبس به ترتیب زیر عمل‌ می‌شود:

الف- در جزای نقدی تا پانزده میلیون ریال، هر سی هزار ریال به یک ساعت انجام خدمات عمومی رایگان تبدیل‌ می‌شود.
ب- در جزای نقدی بالای پانزده میلیون ریال، همچنین درصورت عدم شرایط اجرای بند (الف) این ماده، هر یک میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۱) ریال به یک روز حبس تبدیل‌ می‌شود.

چنانچه محکومٌ علیه (کسی که رای به ضرر او صادر شده است) قبل از صدور حکم محکومیت قطعی به جزای نقدی، به دلیل اتهام یا اتهامات مطرح در پرونده در بازداشت بوده باشد، دادگاه پس از تعیین مجازات، ایام بازداشت قبلی را در ازای هر یک میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۱) ریال یک روز از مجازات تعیین شده کسر‌ می‌کند.

بهترین وکیل کیفری تهران

قضات اجرای احکام موظفند رعایت مراتب فوق را به هنگام اجرای حکم، مراقبت نمایند و در صورت عدم رعایت خود اقدام کنند.
صدور حکم تقسیط (قسط بندی) جزای نقدی یا تبدیل آن به مجازات دیگر مانع استیفای (استفاده) ما به ازای بخش اجراء نشده آن از اموالی که بعداً از محکومٌ علیه به دست‌ می‌آید، نیست.

هرگاه محکومٌ علیه ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری برای پرداخت جزای نقدی حاضر شود، قاضی اجرای احکام‌ می‌تواند او را از پرداخت بیست درصد (۲۰%) جزای نقدی معاف کند. دفتر قاضی اجرا مکلف است در برگه احضاریه محکومٌ علیه معافیت موضوع این تبصره را قید کند.

معرفی وکیل تخصصی اعتراض به قرار بازداشت موقت دادسرا و دادگاه

اگر نیاز به مشاوره با برترین وکلای کیفری تهران دارید.
قرار بازداشت موقت به صورت غیر قانونی صادر و ابقا (تمدید، به قوت خود باقی ماندن) می شود.
امکان سپردان وثیقه در موارد غیر بازداشت موقت توسط قاضی سلب شده است.
با گروه وکلای تخصصی مهر پارسیان تماس بگیرید.

تلفن های ثابت دفتر وکیل جهت اعتراض به قرار بازداشت

02188663925
02188663926
02188663927

شماره موبایل وکیل کیفری و اعتراض به ابقا قرار بازداشت

09120067661
09120067662
09120067663

شماره واتس آپ جهت ارسال پیام تعیین وقت با وکیل کیفری

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام حداکثر ظرف 24 ساعت وقت مشاوره با برترین وکلای ایران تعیین خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
ارائه منظم اطلاعات و مشاوره حقوقی رایگان صرفا از طریق درج مقالات علمی حقوقی.
امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
اعتراض به ابقاء قرار بازداشت
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر.
معرفی بهترین وکیل اعاده دادرسی کیفری و حقوقی در تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی بانکی و پولی.
معرفی بهترین وکیل ملکی.
معرفی بهترین وکیل قراردادهای مشارکت در ساخت.
معرفی بهترین وکیل دادسرای جرایم امنیت اخلاقی، اقتصادی و پولشویی

نشانی بهترین وکیل کیفری تهران
تهران- میدان ونک- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد9.

5/5 - (28 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *