اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز

اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز

اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز


امروز با موضوع اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز همراه شما هستیم.

اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز، قابل طرح در دادگاه حقوقی محل وقوع ملک می‌باشد.

صلاحیت شورای حل اختلاف در رسیدگی به اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز، در قانون شوراهای حل اختلاف احصا نشده است.

طرفین برای انجام بعضی از امور مالی خود باید مواردی رعایت کنند که می‌تواند در زمینه ی انجام مراحل و تشریفات اداری و حقوقی باشد.

بعضی از مراجع حقوقی، که افراد برای انجام امور حقوقی خود اقدام می کنند، صلاحیت رسیدگی به اختلافات و منازعات اشخاص را دارند تا بتوانند، اختلافات آن‌ها را به نحو احسن، حل و فصل نمایند.

در این صورت، فقط این مراجع قضایی صالح به حل اختلاف و صدور رای هستند و باید در این امور مداخله نمایند.

گاهی اوقات هم در بعضی از امور حقوقی در ان طرف دیگر دعوا وجود ندارد و برای انجام بعضی امور، که حسبی هستند، صالح به رسیدگی می‌باشند و باید تصمیم گیری نمایند.

بعضی از مراجع قضایی دولتی غیر دادگستری هستند و در بعضی از امور حقوقی، صلاحیت رسیدگی دارند و به همین خاطر در امور حسبی و اموری که فقط در مورد انجام برخی مسائل در مورد اموال افراد می باشد، تصمیم گیری می‌نمایند.

تصمیمات این مراجع می‌تواند در صورتی که مورد رضایت اشخاص ارجاع دهنده به ان نباشد در مرجع بالاتر مورد اعتراض قرار بگیرد و این مراجع غالبا دادگاه ها هستند.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در این مقاله، به بررسی رویه ی قانونی اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز، پرداخته و نتایج ان برای مطالعه در وب سایت گروه وکلای مهر، منتشر می‌شود.

وکیل ملکی فرحزاد

سوالات درباره اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز

  • واحد افراز ثبتی چیست؟
  • تقسیم مال مشاع چگونه انجام می‌شود و تفاوت افراز ملک با تقسیم مال مشاع چیست؟
  • شرایط تقسیم توسط اواحد افراز اداره ثبت چیست؟
  • اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز، چگونه انجام می‌شود؟
  • در صورت قبول و یا رد اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز، به چه نحو عمل می‌شود؟
  • چگونه می توان با دفتر وکالت محمدرضا مهری در تهران، به صورت آنلاین مشاوره حقوقی داشته باشیم؟

واحد افراز ثبتی

اداره ی ثبت اسناد و املاک کشور، نهاد و مرجعی است که در حوزه هر شهرستان در امور مختلف حقوقی جهت انجام تشریفات اداری برای انجام امور حقوقی که لازم الرعایه می باشد، فعالیت می کند و صلاحیت رسیدگی دارد.

برای انجام این فعالیتها، واحدهایی وجود دارد که هر کدام، این سازمان را در جهت انجام بهتر وظایف خود راهنمایی می کند.

یکی از این مراجع، واحد افراز ثبتی است که این مرجع در جهت انجام یکی از امور شایع و مهم امور حسبی فعالیت می کند.

تقسیم ملک مشاعی که مالکین ان درخواست تقسیم ان را داشته باشند به این مرجع تقدیم می‌شود تا بر حسب امر، اقدام به انجام و رسیدگی به درخواست نماید.

در این صورت پس از وصول درخواست به واحد افراز ثبتی اداره ثبت اسناد و املاک، برای این عمل، تشریفاتی را در نظر می گیرد که در بدو امر، کارشناسی را برای بررسی ملک مشاع ارجاع می‌دهد تا در صورت تایید نظر کارشناس مبنی بر قابل تقسیم بودن ملک، دستور تقسیم و تفکیک ملک را بدهد.

دادخواست اثبات مالکیت ملک مشاع

تقسیم مال مشاع

واحد افراز ثبتی اداره ثبت، در صورتی صلاحیت به افراز دارد که ملک، مال غیر منقول و مشاعی باشد و مالکین ان درخواست افراز ان نمایند.

این مرجع، تنها مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تقسیم و افراز ملک مشاع از جمله زمین مشاعی می‌باشد.

در این مورد، دادگاه و شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی ندارند.

با توجه به اینکه مرجع واحد افراز ثبتی یکی از واحدهای اداره ثبت اسناد و املاک می باشد، در نتیجه، ملک مشاعی جهت تقسیم باید دارای سند مالکیت رسمی برای مالکین مشاع باشد و یا اینکه جریان ثبتی ان خاتمه یافته باشد تا مرجع واحد افراز ثبتی اداره ثبت، صالح به تقسیم باشد.

درخواست تقسیم مال مشاعی، از جانب هر یک از شرکا مطرح شود، یک درخواست غیرمالی است و در صورتی که در مالکیت ملک مشاع تعارض و اختلافی باشد، دادخواست مزبور، مالی می‌شود که مستلزم پرداخت هزینه دادرسی بر اساس قیمت منطقه ای ملک مشاعی می‌باشد.

شرایط تقسیم ملک مشاع توسط واحد افراز ثبتی

برای اینکه تقسیم ملک مشاعی توسط واحد افراز ثبتی انجام پذیرد، شرایطی لازم و ضروری می باشد که به شرح ذیل است:

مال مورد تقسیم، غیرمنقول باشد که شامل زمین و یا خانه باشد.

ملک و مال غیرمنقول، مشاع باشد.

جریان ثبتی ملک خاتمه یافته باشد و یا سند رسمی مالکیت داشته باشد.

مالکیت ان متعارض نباش، چرا که در صورت اختلاف در مالکیت، دادگاه صالح به رسیدگی خواهد بود.

بین شرکای ملک مشاع شریکی که محجور بوده و حکم حجر او صادر شده نباشد، در این صورت دادگاه صالح خواهد بود.

ابطال اسناد مالکیت معارض

برای ملک مشاعی که درخواست تقسیم ان به واحد افراز ثبتی داده شده است، سند مالکیت معارض صادر نشده باشد.

ملک قابل تقسیم باشد و انجام تقسیم، به ضرر شرکا و غیر نباشد.

اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز

در صورت حصول شرایط لازم برای اقدام مرجع واحد افراز ثبتی، جهت تقسیم ملک مشاع و کارشناسی که برای ارزیابی ملک و قابل تقسیم بودن ان ارجاع می‌شود، تصمیم و دستور تقسیم و تفکیک ملک مشاعی توسط واحد افراز ثبتی داده می‌شود.

تصمیم مسوول واحد ثبتی به ضمیمه یک نسخه از صورت مجلس و فتوکپی نقشه افرازی (‌در صورتی که ملک قابل افراز اعلام شود) به کلیه ‌شرکا ابلاغ می‌شود تا چنانچه اعتراضی داشته باشند، وفق مقررات ماده ۲ قانون افراز و فروش املاک مشاع به دادگاه محل وقوع ملک تسلیم ‌نمایند.

در صورتی که تصمیم واحد افراز ثبتی به دلیل عدم وجود شرایط به جهت تقسیم، مبنی بر رد درخواست تقسیم باشد،‌ از تصمیم واحد افراز ثبتی، می توان به دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول مشاعی، اعتراض کرد و دادگاه به اعتراض مورد نظر رسیدگی می کند.

تصمیم دادگاه در مورد اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز ملک مشاعی، قطعی و غیرقابل تجدید نظر می‌باشد.

قبول و یا رد اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز ملک مشاعی

در صورتی که دادگاه صالح به رسیدگی در مورد اعتراض به تصمیم واحد افراز ثبتی، تصمیم واحد افراز ثبتی را قبول نماید و تایید کند، در این صورت به دلیل اینکه این تصمیم دادگاه لازم الاجرا و قطعی می باشد، امکان تجدید نظر نخواهد بود و در نتیجه ملک مورد درخواست، قابل تقسیم توسط واحد افراز ثبتی نخواهد بود و مالکین مشاع می‌توانند جهت تقسیم ملک مشاع، درخواست فروش مال مزبور را به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک ارائه نمایند.

وکیل تنظیم قرارداد شمال تهران

به همین دلیل، این درخواست از جانب هر یک از شرکا مطرح خواهد شد و دادگاه اقدام به صدور دستور فروش مال خواهد نمود و وجه حاصل از فروش ملک، طبق نظر کارشناس و دستور دادگاه، بین شرکا تقسیم خواهد شد.

در صورتی که تصمیم واحد افراز ثبتی مورد تایید و پذیرش دادگاه واقع نشود، در این صورت، دادگاه تصمیم واحد افراز ثبتی را رد خواهد نمود و در این مورد، تقسیم و تفکیک ملک انجام می‌شود. برای هر یک مالکین مشاع، سند مالکیت مفروز صادر می‌نماید.

مشاوره حقوقی درباره اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز

محمدرضا مهری به عنوان بهترین وکیل در زمینه امور مربوط به اعتراض به تصمیم واحد ثبتی در افراز، مشاوره حقوقی تقسیم ملک مشاعی، مشاوره حقوقی دستور فروش ملک مشاعی و تقسیم مال مشترک، به همراه تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می کند.

برای انجام امور حقوقی خود و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، می توانید با موسسه تماس بگیرید.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

نحوه شکایت از بانک ها

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (7 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *