اعتراض به دستور تخلیه

اعتراض به دستور تخلیه

اعتراض به دستور تخلیه


امروز با موضوع اعتراض به دستور تخلیه همراه شما هستیم.

نکات مهم در بررسی موضوع

  • آیا سوال شما در خصوص دستور تخلیه است؟
  • آیا اعتراض به دستور تخلیه در دستگاه های قضایی امکان‌پذیر است؟
  • آیا در خصوص چگونگی توقف در اجرای دستور تخلیه اطلاعاتی دارید؟
  • آیا از رویه بررسی دستور تخلیه و اعتراض به ان مطلع هستید؟
  • آیا شما به وکیل متخصص جهت طرح دعوی اعتراض به دستور تخلیه نیاز دارید؟

دستور تخلیه

دعوای تخلیه زمانی به وجود می‌آید که مالک مال غیر منقول، علیه شخصی که سابقا با رضایت و اذن او در ملک وی تصرف داشته است، دعوای تخلیه ملک را مطرح نماید.

از مهم ترین دعاوی مطرح شده در خصوص تخلیه ملک، دعاوی ما بین موجر و مستاجر است و زمانی مطرح می گردد که مدت اجاره ی مستاجر به پایان رسیده است و مستاجر از تخلیه ملک امتناع می ورزد.

در این حالت موجر می‌تواند درخواست تخلیه ملک مورد اجاره را دهد. بنابراین با درخواست موجر، مرجع رسیدگی کننده دستور فوری تخلیه را صادر می‌نماید.

همچنین در خصوص تنظیم اظهارنامه در جهت تخلیه ملک، باید اظهار داشت که برای درخواست تخلیه عین مستاجره نیازی به ارسال اظهارنامه به مستاجر نمی باشد و صرف انقضای مدت قرارداد اجاره کفایت می کند.

اعتراض به عملیات اجرایی

موجر می‌تواند به دلایل زیر درخواست تخلیه ملک را دهد:

  •  تخلیه به دلیل انقظای مدت اجاره
  • عدم پرداخت اجاره بها به مدت ۳ ماه
  • عدم انجام تعد طرف مقابل

رویه قضایی در اجرای دستور تخلیه

از انجائی که دستور تخلیه، در زمره ی احکام محسوب نمی گردد شرایط اجرای احکام نیز در مورد ان جاری نیست.

بنابراین اجرای دستور تخلیه که به وسیله دستگاه قضایی صادر می‌شود، احتیاجی به صدور اجرائیه ندارد و دستور تخلیه صرفا جهت اجرا به مستاجر ابلاغ می گردد.

مامور اجرا موظف است ظرف مدت ۲۴ ساعت از زمان وصول دستور تخلیه، ان را به مستاجر ابلاغ نماید و از وی رسید بگیرد.

پس از ابلاغ دستور تخلیه مستاجر مکلف است ظرف مدت سه روز پس از ابلاغ دستور تخلیه، که از سوی دادگاه یا شورای حل اختلاف صادر شده است، نسبت به تخلیه عین مستاجره اقدام نماید.

این مهلت در خصوص حکم تخلیه ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه است.

بنابراین دستور تخلیه با حکم تخلیه متفاوت است و هر یک قوانین جاریه خود را دارد.

در صورتی که موجر مبلغی را به عنوان تضمین یا ودیعه یا قرض الحسنه بابت عین مستاجره از مستاجر دریافت کرده باشد، تخلیه و تحویل مورد اجاره توسط مستاجر، به استرداد ان سند یا وجه به مستاجر موکول خواهد شد.

دادگاه صالح جهت اخذ دستور تخلیه

بر اساس قانون شورای حل اختلاف، رسیدگی به تمامی‌ دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به‌ جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه، در صلاحیت شورای حل اختلاف می‌باشد.

وکیل با تجربه دیوان عدالت اداری

اگر عین مستاجره (ملک مورد اجاره) مسکونی باشد، به موجب مقررات قانون شورای حل اختلاف، رسیدگی به دعاوی تخلیه ان در صلاحیت شورا خواهد بود، اما در صورتی که موضوع قرارداد اجاره املاک تجاری می باشد که در زمره مقررات حق کسب و پیشه و سرقفلی است، مرجع رسیدگی به دعاوی درخواست تخلیه در این خصوص، دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود.

همچنین در صورتی که طرح دعوا و درخواست تخلیه ملک مورد اجاره به طرفیت سازمان‌ها، دوایر و نهادهای دولتی باشد، به موجب مقررات شورای حل اختلاف، شورای حل اختلاف فاقد صلاحیت رسیدگی خواهد بود و مرجع رسیدگی به این دعاوی دادگاه محل وقوع ملک است.

اعتراض به دستور تخلیه یا توقف در اجرای دستور تخلیه

دستور تخلیه برخلاف حکم تخلیه، قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی نمی باشد.

اما نکته ای که باید خاطر نشان کرد ذکر این مطلب است که عملیات اجرایی تخلیه طبق اثبات شرایطی، می‌تواند متوقف شود و ان هم زمانی است که قرار توقیف عملیات اجرایی تخلیه به موجب ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی صادر شود.

این ماده بیان می دارد:

“در صورتی که دستور تخلیه مورد اجاره صادر شود و مستاجر، نسبت به اصالت قرارداد مستند دستور تخلیه، شکایتی داشته و یا مدعی تمدید قرارداد اجاره باشد، شکایت خود را به دادگاه عمومی محل وقوع ملک تقدیم می‌نماید.

اعلام شکایت مانع اجرای دستور تخلیه نمی باشد، مگر اینکه دادگاه رسیدگی کننده، شکایت مستاجر را مدلل بداند.

در این صورت، پس از اخذ تامین متناسب با ضرر و زیان احتمالی موجر، قرار توقف عملیات اجرایی تخلیه را صادر خواهد نمود “

ماهیت حقوقی ضمانت نامه بانکی

توقیف عملیات اجرایی دستور تخلیه امری بسیار مشکل است زیرا پس از ابلاغ دستور تخلیه به مستاجر، می‌بایست در ظرف سه روز تخلیه محل صورت بگیرد در غیر این صورت مامور اجرا، دستور تخلیه عین مستاجره را اجرا می کند.

بنابراین، بسیار مشکل و بعید است که مستاجر در ظرف سه روز دادخواست خویش را به دادگاه تقدیم کند و دادگاه هم در همان مدت سه روز تشکیل جلسه دهد، به درخواست مستاجر رسیدگی نماید، دلایل مستاجر را موجه تشخیص دهد و قرار توقیف عملیات اجرایی را صادر کند.

مگر اینکه مرجع قضایی بدون انکه مستاجر دادخواست داده باشد، درخواست توقیف عملیات اجرایی را از طرف مستاجر بپذیرد و قرار توقیف عملیات اجرایی تخلیه را صادر کند.

بنابراین، بهترین راه برای مستاجر اقدام از طریق دادرسی فوری است.

وکیل متخصص در اعتراض به دستور تخلیه

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر، امکان ارائه خدمات تخصص و مشاوره حقوقی املاک به هم وطنان عزیز داخل و خارج از کشور را دارد.

گروه وکلای مهر، با مشاوره مستقیم بهترین وکیل املاک،  محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از ۱۵ سال سابقه در مشاوره حقوقی املاک، بوده و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره همراه وکیل دادگستری تهران

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

۱۵ دیدگاه

  • با سلام
    موجر با مراجعه به شورای حل اختلاف دستور تخلیه مستاجر ظرف سه روز گرفته است و مبلغ ودبعه ۳۰ میلیون تومان را فیش واریز کرده..
    ۱- ۳۰ میلیون در صلاحیت شورا است یا خیر؟
    ۲- در ظهر قرارداد مهلت ۴۵ روز از زمان اضهار رسمی موجر به مستاجر مهلت تخلیه نوشته شده که موجر آنرا رعایت نکرده و. شورا هم بدون توجه به این نکته و یا عمدآ دستور تخلیه صادر کرده. که با مراجعه مستاجر به احرای احکام شورا خودشان تعجب کردند. و مهلت مجدد دادند.
    ۳- مستاجر قبل از این مهلت ملک را تخلیه کرده و کلید را به شورا برده است جواب شورا این بوده که همراه موجر یا نمایندن از تخلیه ملک اطمینان حاصل شود که این موضوع نیز توسط مستاجر و موجر انجام شد ولی موجر حاضر به امضا نشده است و طلب ۱۵ روز اجاره معوقه و شارژ ساختمان و مبالغ اضافی تر از وجوه متعارف با کسر از مبلغ سپرده به شورا را دارد که شورا هم قبول کرده است . آیا این تخلف نیست؟
    در آخر با تشکر از توجه شما لطفآ راهنمایی کنید بنده راضی به پرداخت وجه به موجر از مبلغ سپرده یه شورا نیستم و پول را احتیاج دارم و یا اینکه با حکم دادگاه تمکین میکنم.
    سپاسگزار

    • سلام
      در مورد سوال اول، موضوع رسیدگی تخلیه عین مستاجره بوده و ربطی به مبلغ ۳۰ ودیعه نداره و این از این جهت بوده که موجر به تعهد مالی خودش عمل باید بکنه تا بتونه دستور تخلیه بگیره.
      در مورد سوال دوم که باید پول پرداخت کنید یا خیر، با توجه به توضیحاتتون اگرچه شورا قبول کرده که شما بعد از اظهارنامه ۴۵ روز فرصت داشتید، و این اجازه رو به شما داده، ولی بابت ۱۵ روزی که در منزل بعد از انقضای مدت اجاره سکونت داشتید و منتفع شدید، باید اجرت المثل پرداخت کنید.

  • سلام . لطفا کمک کنید ما صاحب خانه ای هستیم که آنرا برای فروش گذاشته بودیم مشتری آمد و تا نوشتن پای نوشتن قل نامه رفتیم اما چون سند خانه وام داشت سند خانه را به همرا صاحب بنگاه برای گرفتن وام ازما طلب کرد و ما جهت اعتماد به او سندرا دادیم اما او به مدت ۳ سال سندرا نزد خود داشته و پولی به ما نداد درحالی که ماهم مدام با او تماس میگرفتم که سندرا بیاور ما از فروش خانه منصرف شدیم اما او به دادگاه رفت و سندرا به نام خود زده و حکم تخلیه خانه را آورده خواهش میکنم ما درمدت ۳ روز چطوری تخلیه کنیم او به ما پولی نداده چطور ممکنه دادگاه این کارو کرده باشه چراآخه

    • سلام احتمالا رای غیابی الزام به تنظیم سند گرفتند و اگه نوشته شما درست باشه، قابل واخواهی و اعتراض است

  • سلام . آیا میشود سر حکم تخلیه اعتراض زد چون قاضی به ما گفته سر حکم نمی شود اعتراض زد چون به مرحله ی اجرا و تخلیه رسیده ولی یه وکیل به ما گفتند که میتونیم شکایت اون آقارو بکنیم به عنوان کلاهبردار و گفتند که شکایت بکنیم رسیدگی میشودآیا واقعا رسیدگی میشود ممکنه حکم لغو شود؟

  • باسلام. یک مورد دستور تخلیه از حل اختلاف صادر شده البته بدون احراز اسناد مالکیت واحراز مالک.یعنی با مبایعه نامه عادی دستی دستور تخلیه صادر شده و اجراءهم شده ولی تخلیه ای صورت نگرفته.تکلیف چیست؟

    • سلام اگه رای اجرا شده چطور تخلیه ای انجام نشده است.
      برای مشاوره حقوقی لطفا تماس بگیرید.
      برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
      راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری
      ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵
      ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶
      ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷
      شماره های همراه
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵
      تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹
      دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

  • سلام صاحب خانه حکم تخلیه گرفته از دادگاه آیا این تخلف نیست؟؟ ما پنج ماه دیگر مهلت داریم و اجاره عقب افتاده را نیز پرداخت کردیم چگونه اعتراض کنیم؟

  • سلام.ببخشید یک سوال دارم.دستور تخلیه صادره از سوی شورای حل اختلاف مگه قابل اعتراض نیست؟چون یک دستور تخلیه شورا صادر کرده وبه صورت دادنامه صادر کرده ودرذیل رای نوشته که این رای قطعی است .الان مستاجر باید چیکار کند .باید دادخواست تجدیدنظر از رای شورا بدهد یا دادخواست دیگه ای ؟لطفا راهنمایی بفرمایید(درضمن در متن رای آورده که دادگاه دستور تخلیه رو صادر کرده درحالی که شورا رای را بدون حضور مستاجر صادر کرده).

    • سلام موارد در مقاله کامل توضیح داده شده در صورت تمایل به مشاوره و ارائه راهکار توسط وکیل با شماره های ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ الی ۵ تماس بگیرید تا وقت مشاوره براتون تعیین بشه

  • سلام‌باتوجه‌به‌ابطلای‌مستاجربه‌کرونا
    شوراحل‌اختلاف‌دستورتخلیه‌صادرکرد
    آیاقابل‌اعتراض‌هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *