اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 زمین شهری

اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 زمین شهری

اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 زمین شهری


امروز با موضوع اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری با شما هستیم.

تمایز اراضی موات از زمین های دیگر به اندازه ای اهمیت دارد که بر اساس اصل 45 قانون اساسی، این نوع از زمین ها در زمره  اموال عمومی دانسته شده است.

 اختیار اداره ان با حکومت اسلامی است تا به صلاحدید خویش و البته مطابق مصالح عمومی نسبت به این اراضی تصمیم گیری شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران، از انجا که مطابق متون فقهی، اراضی موات، ملکیت خصوصی ندارد و در اختیار حکومت اسلامی قرار می گیرد به فاصله اندکی بعد از انقلاب سال 57 در تاریخ 5/4/1358 قانونی به عنوان قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری به تصویب شورای انقلاب رسید.

قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری در تاریخ 27/12/1360 منجر به تصویب قانون جامع اراضی شهری (تصویب مجلس شورای اسلامی) شد.

تغییرات قانون زمین شهری در طول تاریخ

این قانون به مدت آزمایشی 5 ساله وضع شده بود و با اتمام مهلت اعتبار، قانون کنونی زمین شهری، جانشین ان شد.

می توان گفت در حقوق کنونی، قانون زمین شهری بر زمین هایی که در محدوده حریم استحفاظی شهرها، شهرک ها و محدوده قانونی شهرها حاکم می‌باشد.

گروه وکلای مهر، با همکاری محمد رضا مهری بهترین وکیل اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری در ایران، اقدام به انتشار مطالبی درباره نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری نموده است.

سال 1366 قانون اراضی شهری و سپس قانون زمین شهری به تصویب رسید که در قانون زمین شهری، در جهت تمایز زمین موات از زمین غیر موات کمیسیونی با عنوان کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری تعیین گردید.

سوالات متداول درباره اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

مطابق قانون، کدام مراجع و در چه مواردی باید از کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری استعلام نمایند؟

وکیل در منظریه

نحوه تشکیل کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری چگونه است؟

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری با چه ضوابط و بر اساس چه اصول و مستنداتی نسبت به تمایز نوعیت اراضی اقدام می‌نماید؟

ابلاغ نظریه کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری به چه صورت انجام می گیرد؟

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری چگونه محاسبه می‌شود؟

علت ایجاد کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

مواد 3، 4 و 5 قانون زمین شهری، اراضی را به 3 دسته بایر، موات، دایر تقسیم نموده است.

از لحاظ اینکه هر کدام از این نوع اراضی، دارای شرایط و خصوصیات و آثاری است و برای دارنده این اراضی، تکالیفی بوجود می‌آید بر همین اساس تشخیص نوعیت این اراضی اهمیت بسزایی دارد.

به همین علت مقنن در ماده 12 قانون زمین شهری، اقدام به تعیین کمیسیون ماده 12 نموده است تا با بررسی موقعیت اراضی، بر پایه ضوابط مقرر در آیین نامه و دستورالعمل مربوطه نسبت به اراضی تعیین تکلیف شود.

قانون زمین شهری و آیین نامه اجرایی ان، مواردی را که تمایز نوعیت اراضی الزامی است را تصریح کرده و برخی اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع اداری را در موارد ویژه ای به دریافت نظریه وزارت مسکن و شهر سازی در خصوص نوع اراضی مکلف نموده است.

این موارد عبارتند از:

استعلام در مورد صدور مجوز یا پروانه (ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری):

تمامی مراجع مرتبط با زمین شهری چنانچه بخواهند پروانه ساختمان یا حفر چاه یا اقدام به اخذ هر نوع پروانه نمایند ابتدا باید از وزارت مسکن و شهر سازی در مورد نوع اراضی استعلام نمایند.

استعلام در مورد نقل و انتقال اراضی

بند 11 ماده 19 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری در مورد نقل و انتقال زمین های شهری دفاتر اسناد رسمی را مکلف نموده است به اینکه پیش از انجام معامله نسبت به اراضی موضوع قانون، از وزارت مسکن و شهرسازی مراتب را استعلام نموده و مطابق نظر وزارت مسکن و قوانین مربوطه ی ان اقدام نمایند.

بهترین وکلای تهران

ثبت زمین و انجام تشریفات ثبتی

ادارات ثبت اسناد و املاک مطابق بند 10 ماده 19 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری مکلف می‌باشد. پیش از قبول ثبت اراضی به نام اشخاص از وزارت مسکن و شهرسازی، موافقت کتبی اخذ نمایند.

احراز و تفکیک زمین شهری

بند 10 ماده 19 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری، وظیفه دیگری نیز برای ادارات ثبت اسناد و املاک در نظر گرفته است که مطابق ان اداره ثبت قبل از تقسیم و تفکیک و افراز اراضی می‌بایست از وزارت مسکن و شهر سازی موافقت نامه کتبی دریافت کند.

نحوه تصمیم گیری کمیسیون 

همانطور که گفته شد تشخیص و تمایز انواع اراضی محدوده شهرها با توجه به ماده 12 قانون اراضی شهری این تکلیف را بر عهده کمیسیون مرکب از نمایندگان وزارت مسکن و شهر سازی و وزارت دادگستری قرار داده بود. لیکن به موجب ماده 12 قانون زمین شهری، این تکلیف به عهده وزارت مسکن و شهر سازی است.

نحوه تشخیص نوعیت اراضی توسط کمیسیون ماده 12

در مورد تمایز و تشخیص انواع اراضی اعم از بایر، دایر و موات می‌بایست دستورالعمل 3700/1-2/5/67 وزارت مسکن و شهر سازی تهیه و تنظیم کرده است را در دستور کار قرار داده (این دستورالعمل به سازمان زمین شهری ابلاغ شده است.)

مطابق این دستورالعمل کمیسیون 3 نفره به حکم وزیر مسکن و شهرسازی در هدف تمایز انواع اراضی تشکیل می‌شود (هرچند کلمه کمیسیون در قانون زمین شهری استفاده نشده است اما کلمه کمیسیون سابقه تاریخی دارد چرا که در قانون اراضی شهری با عنوان کمیسیون ماده 12 شناخته شده است.

نحوه تشکیل پرونده در کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

 مطابق ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری، مراجعی که خواهان اخذ نظر وزارت مسکن و شهرسازی در مورد نوعیت اراضی هستند می‌بایست مدارک ذیل را به دبیرخانه کمیسیون ماده 12 ارسال نمایند:

  1. مشخصات ثبتی اراضی
  2. سه نسخه از تصویر ( کپی ) نقشه ثبتی
  3. انعکاس وضعیت ملک به وسیله نقشه هوایی
دعوای الزام به فک رهن چیست؟

هنگامی که مدارک کامل و بدون نقص به دبیرخانه کمیسیون ماده 12 ارسال شود، کمیسیون مکلف به ثبت درخواست، اخذ استعلام و ارائه نظریه است. لذا بعد از دریافت تقاضا، کمیسیون نسبت به مدارک موجود تصمیم گیری می‌نماید.

رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

مهمترین قسمت کمیسیون ماده 12، صدور رای در مورد تعیین و تکلیف نوعیت اراضی است زیرا در صورتیکه زمین مورد نظر به عنوان موات اعلام شود، دولت به عنوان مالک معرفی شده و می‌تواند از زمین، منتفع شود و حتی چنانچه شخص، اسناد مالکیت را ارائه نماید از وی سلب مالکیت می‌شود.

در صدور رای و تصمیم گیری می‌بایست مفاد نظریه کارشناسی، معاینه و تحقیق و بازدید محلی قید شود. صورتجلسه ای تهیه می‌شود که در ان موقعیت جغرافیایی، موقعیت طبیعی زمین، نوع و جنس خاک، آب و هوای محل و شیب زمین و غیره درج می‌شود.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

1)کسانی که حق اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری را دارند

در مورد اینکه چه کسانی حق اعتراض به رای دارند قانون زمین شهری ساکت است و ماده 12 قانون زمین شهری فقط به این موضوع بسنده کرده است که رای تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی قابلیت اعتراض در دادگاه صالح را دارد.

البته از اطلاق بخش اخر ماده 12 این مفهوم استنباط می‌شود که مالک زمین اعم از مالک به موجب سند رسمی و سند عادی و نماینده قانونی مالک می‌توانند به رای صادره اعنراض نمایند.

البته با توجه به قواعد عام برای طرح دعوا و اعتراض به تشخیص، ذینفع و یا نماینده ی وی می‌توانند مبادرت به اعتراض نمایند.

2)مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

در مورد مهلت اعتراض نیز قانون زمین شهری ساکت است اما قانون تعیین مهلت اعتراض به شرح زیر حل مشکل نموده است.

نحوه دفاع در پرونده آدم ربایی

تعیین مهلت اعتراض به نظریه وزارت مسکن و شهرسازی موضوع ماده 12 قانون زمین شهری مصوب 1366.6.22″

‌تعیین مهلت اعتراض به نظریه وزارت مسکن و شهرسازی
‌بسمه تعالی
‌مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص “‌تعیین مهلت اعتراض به نظریه وزارت مسکن و شهرسازی موضوع ماده 12 قانون زمین شهری‌مصوب 1366.6.22”
‌ماده واحده – وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است نظریه خود را در تشخیص نوع زمین، اعم از آن چه تا کنون صادر نموده و به آن اعتراض نشده‌یا آن چه بعداً صادر می‌نماید به مالکین اعلام نماید.

مهلت حق اعتراض از تاریخ اعلام سه ماه تعیین می‌گردد.

در صورت عدم دسترسی یا استنکاف‌مالک از دریافت نظریه، بایستی طی دو نوبت به فاصله ده روزنظریه مذکور در روزنامه کثیرالانتشار آگهی، تا سه ماه از تاریخ آخرین آگهی، مدعیان‌می‌توانند اعتراض خود را به دادگاه تسلیم نمایند، در صورت عدم وصول اعتراض در مهلت مذکور تشخیص، قطعی و لازم‌الاجراء است.
‌موضوع “‌تعیین مهلت اعتراض به نظریه وزارت مسکن و شهرسازی موضوع ماده 12 قانون زمین شهری مصوب 1366.6.22” در اجرای بند هشتم‌اصل یکصد و دهم قانون اساسی در جلسه روز پنجشنبه مورخ سوم بهمن ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و طی‌ماده واحده فوق به تصویب رسید.
‌اکبر هاشمی رفسنجانی
‌رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

3)دلایل اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

خواهان باید تصویر گواهی شده مدارک و اسناد مالکیت را به ضمیمه دادخواست تقدیم دادگاه نماید همچنین چنانچه خواهان پیش از اقامه دعوا، اقدام به تامین دلیل یا جلب نظریه کارشناسی یا استشهادیه محلی نموده است در دادخواست تصویر مدارک را به مرجع صالح تقدیم نماید.

ضمن اینکه درج مشخصات مالک و ملک مورد نظر ( پلاک ثبتی ملک )، اینکه ملک مشاع است یا مفروز و سهم مالک، موقعیت زمین در شرح دادخواست قید شود.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

4)مرجع صالح و نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

ماده 12 مرجع صالح را دادگاه صالح تعیین کرده که مطابق مواد عام قانون آیین دادرسی مدنی می توان گفت که مرجع صالح جهت اعتراض، دادگاه محل وقوع زمین است و البته قسمت اخر ماده 12 به قطعی بودن حکم صادره توسط دادگاه صالح توجه داشته است.

اما در مورد قابلیت فرجام خواهی از حکم اختلاف نظر وجود داشت که هیات عمومی دیوان عالی کشور در رای شماره 33-13/12/64 به این اختلاف نظر پایان داده و مطابق رای وحدت رویه فوق، آرای موضوع ماده 12 را قابل فرجام خواهی ندانسته است.

بهترین وکیل اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

با عنایت به این موضوع که اراضی انواع مختلفی دارد و هر نوع از این اراضی، حقوق و تکالیفی را از یک طرف برای مالک و از طرف دیگر برای دولت به وجود می آورد، تشخیص نوعیت ان ضرورت دارد.

چنانچه شما عزیزان در کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری برای اثبات حقوق حقه خود دچار مشکل حقوقی شده اید می توانید با بهترین دادگستری جهت اعتارض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری در ایران مشاوره نمایید.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

موبایل وکیل زمین شهری

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *