اعتراض شخص ثالث

اعتراض شخص ثالث

اعتراض شخص ثالث


امروز به بررسی شرایط اعتراض شخص ثالث خواهیم پرداخت.

اعلام ختم رسیدگی به پرونده حقوقی، با صدور رأی توسط قاضی رسیدگی کننده به پرونده امکان‌پذیر است.

هر یک از طرفین پرونده، که رای دادگاه علیه آن‌ها صادر شده است، امکان اعتراض به رای و تجدید نظرخواهی از رای دادگاه را دارند.

اما در مواردی، به جز خواهان و خوانده (اصحاب دعوی) حقوق شخص ثالثی نیز مورد تعرض قرار می گیرد و این شخص ثالث، بدون قرار گرفتن در شمار اصحاب دعوی و بدون حضور در جلسات دادگاه، دچار ضرر و زیان ناخواسته ای می‌شود اما چون یکی از اصحاب و طرفین دعوی نیست، امکان اعتراض مستقیم به رای دادگاه و تجدیدنظرخواهی ندارد.

  • آیا تاکنون، شنیده اید که در دادگاهی رأیی صادر شده باشد و باعث تضییع حق شخص ثالث شده باشد؟
  • از راه‌های اعتراض شخص ثالث به رای دادگاه، اطلاعی دارید؟
  • مرجع رسیدگی به اعتراض شخص ثالث،کدام دادگاه است؟
  • دادخواست اعتراض شخص ثالث، به طرفیت چه کسانی تقدیم دادگاه می‌شود؟
  • رای صادر شده در پرونده اعتراض شخص ثالث، قابل تجدیدنظرخواهی می باشد؟
  • موسسه حقوقی معتبر، جهت درخواست مشاوره حقوقی درباره اعتراض شخص ثالث، کدام است؟
  • آیا برای تقدیم دادخواست اعتراض شخص ثالث، نیاز به خدمات وکیل پایه یک دادگستری می باشد؟
  • ویژگی هایی وکیل متخصّص در اعتراض شخص ثالث چیست؟
وکیل اعاده دادرسی در شیراز

نگارش این مقاله، در موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با تکیه بر توان مشاورین حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری در قالب گروه وکلای مهر و تحت نظارت مستقیم محمدرضا مهری فارغ التحصیل حقوق کیفری و جرم شناسی از آمریکا، یکی از معدود موسسات حقوقی ایران می باشد که همه اعضا موسس ان وکیل پایه یک دادگستری می‌باشند.

شخص ثالث

هر پرونده حقوقی دو طرف دارد که خواهان و خوانده نامیده می‌شود. ممکن است در هر پرونده حقوقی خواهان و یا خوانده متعدد باشند.

در بعضی از موارد، اگر یکی از طرفین دعوی، درخواست جلب شخص ثالث، به جز اصحاب دعوی را ضروری تشخیص دهد با تقدیم دادخواست جلب ثالث، تقاضای دعوت از شخص ثالث را می‌نماید.

اگر کسی غیر از طرفین دعوی در حین رسیدگی و تا هنگام اعلام ختم رسیدگی، برای خود در پرونده مطرح شده حقی متصور باشد می‌تواند به عنوان ثالث وارد دعوی طرفین شود اما در بعضی مواقع شخص ثالثی که در دعوی طرفین برای خود حقی متصور است، تا زمان صدور و قطعیت رأی دادگاه متوجه موضوع دعوی نمی‌شود.

این شخص، می‌تواند به عنوان معترض ثالث به رأی صادر شده از دادگاه اعتراض نماید که در ادامه خواهد آمد.

اعتراض شخص ثالث

هرشخص اعم ازشخص حقیقی یا شخص حقوقی، زمانی که متوجه شود حکمی از دادگاهی صادر شده و این حکم در حقوق و مالکیت وی خللی وارد آورده، می‌تواند به عنوان شخص ثالث به هر نوع حکمی که از دادگاه عمومی انقلاب و یا تجدیدنظر صادر شده است اعتراض خود را تقدیم دادگاه نماید.

فضاهای اداری دستگاه ‌های اجرایی کشور

در مواردی که حکم داوری صادر می‌شود نیز، شخص ثالث می‌تواند به رای داوری اعتراض نماید.

اعتراض شخص ثالث با لحاظ شرایط ذیل، قابل پذیرش است.

شرایط پذیرش اعتراض شخص ثالث

شخص ثالث یا نماینده و وکیل وی در هیچ یک از جلسات رسیدگی به عنوان اصحاب دعوی و یا عنوان دیگری حضور نداشته باشند.

رأی مورد ادعا، حقی از شخص معترض ثالث تضییع کرده باشد.

رای صادر شده، اجرا نشده باشد و اگر هم اجرا شده باشد، ثابت شود که حقوقی که مستند دعوی اعتراض ثالث می باشد، ساقط نشده باشد.

معترض ثالث به حکم داور، اثبات نماید که خود یا وکیل و نماینده وی در تعیین داور حضور نداشته اند.

انواع اعتراض ثالث

۱-اعتراض ثالث اصلی

به اعتراضی اطلاق می‌شود که ابتدا و مستقیم از سوی شخص ثالث مطرح می‌شود یعنی به محض اطلاع شخص ثالث از صدور حکمی که به منافع وی خلل وارد آورده است، نسبت به حکم صادر شده، به عنوان ثالث، اعتراض می‌نماید.

اعتراض شخص ثالث اصلی به دادگاهی که حکم قطعی مورد اعتراض را صادر کرده است تقدیم می‌شود.

اعتراض شخص ثالث اصلی به طرفیت محکوم له و محکوم علیه و با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی انجام می‌شود.

اگر دادگاه تجدیدنظر، مرجع صدور رای قطعی مورد اعتراض باشد، دادخواست اعتراض ثالث، به دادگاه تجدیدنظر استان تقدیم می‌شود ولی رسیدگی طبق مراحل دادگاه نخستین است.

۲-اعتراض ثالث طاری

به اعتراضی گفته می‌شود که در حین رسیدگی به پرونده دیگری، رای قطعی دادگاهی، علیه یکی از طرفین اقامه می‌شود.

شخصی که رای دادگاه به ضرر وی اقامه شده است، بدون تقدیم دادخواست و در جلسه رسیدگی، اعتراض ثالث طاری خود را به دادگاه رسیدگی کننده، تقدیم می‌نماید.

تامین دلیل

اما اگر درجه دادگاه رسیدگی کننده از دادگاه صادرکننده رای مورد اعتراض پایین تر باشد، لازم است دادخواست اعتراض ثالث به همان دادگاه صادر کننده رای قطعی، تقدیم، تا طبق اصول آیین دادرسی مدنی به اعتراض وی رسیدگی شود.

مهلت تقدیم دادخواست اعتراض ثالث در این فرض، بیست روز پس از جلسه رسیدگی است که شخص اعتراض خود را به حکم دادگاه بالاتر، ابراز داشته است.

آثار تقدیم دادخواست اعتراض ثالث

تقدیم دادخواست اعتراض ثالث، موجب توقف اجرای حکم قطعی نمی‌شود.

اما اگر معترض ثالث درخواست توقف اجرای حکم تقدیم دادگاه نماید و بنا به تشخیص دادگاه رسیدگی کننده به اعتراض ثالث، تشخیص دهد که اجرای حکم عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت، با اخذ تامین مناسب، دستورتوقف اجرای حکم، بنا به ضرورت پی گفته، خواهد داد.

در صورت وصول اعتراض ثالث طاری و تشخیص دادگاه رسیدگی کننده به دعوای فعلی که ممکن است رای مورد اعتراض، در صورت رسیدگی و نقض، ممکن است در این پرونده موثر باشد، دادرسی را متوقف می‌نماید.

در غیر این صورت به رسیدگی دعوی اصلی ادامه داده و رای مقتضی صادر خواهد نمود.

چنانچه دادگاه پس از رسیدگی، اعتراض شخص ثالث را موجه و وارد تشخیص دهد، ان قسمت از حکم که مورد اعتراض شخص ثالث قرار گرفته را نقض می‌نماید و اگر حکم دادگاه قابل تفکیک نباشد، کل حکم لغو خواهد شد.

وکیل دعاوی اعتراض ثالث تهران

همان طور که بارها یادآوری گردید، موسسه حقوقی معتبر، موسسه ای است که موسسین موسسه حقوقی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری باشند.

وکیل فوتبالیست‌ها

عده ای که فاقد دانش حقوقی و فاقد پروانه وکالت پایه یک دادگستری هستند و با مداخله در امر وکالت دادگستری و تجاهر به وکالت، موجب ورود ضرر و زیان مالی و حیثیتی به افراد جامعه می‌شوند.

در بدو ورود به هر موسسه حقوقی معتبر، پروانه وکالت پایه یک دادگستری مدیر موسسه حقوقی را مطالبه و مشاهده فرمایید. پروانه وکالت دادگستری، قابل استعلام از کانون وکلای دادگستری می‌باشد.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره همراه وکیل اعتراض ثالث

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *