اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه


امروز با موضوع اعسار از پرداخت مهریه با شما خواهیم بود.

با افزایش تورم و به تبع آن افزایش مبلغ سکه بهار آزادی، پرداخت تمام مبلغ مهریه در زمان مطالبه، برای خیلی از مردها غیرممکن است؛ از همین رو قانونگذار نهادی به عنوان اعسار از پرداخت پیش‌بینی کرده است که در صورت ناتوانی و اعسار بدهکار، دادگاه با تعیین اقساط ماهانه برای مدیون، امکان پرداخت را فراهم نماید.

تماس‌های مکرر با وکیل پایه یک موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان، مبنی بر چگونگی تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، مرجع صالح به رسیدگی دعاوی خانوادگی، شرایط دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، گروه وکلای مهر را مجاب نمود تا نوشتاری در این خصوص برای مخاطبین عزیز موسسه مهر پارسیان تهیه و تنظیم نمایند.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص اعسار از پرداخت مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

چنانچه مرد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه دهد حبس وی ملغی می‌شود؟

چنانچه به موجب اعسار از پرداخت مهریه، دادگاه حکم به تقسیط دهد و مرد با این وجود، از پرداخت مهریه امتناع نماید، دادگاه چه حکمی برای مرد در نظر می‌گیرد؟

مرجع صالح جهت تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه کجاست؟

مزایای بهره‌مندی از وکیل پایه یک دادگستری در وکالت از پرونده‌های مربوط به مطالبه مهریه، اعسار از پرداخت و تعدیل مبلغ مهریه چیست؟

بهترین وکیل مهریه تهران کیست؟

[/stextbox]

 

نهاد اعسار

اعسار به معنای نانوانی است و کسی که توانایی پرداخت دیون خود را ندارد، می‌تواند از نهاد اعسار مطابق قوانین آیین دادرسی مدنی و قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی استفاده نماید.

طلاق توافقی در دوران بارداری

اعسار در پرداخت به دو بخش اعسار از هزینه دادرسی و اعسار از محکوم‌به تقسیم می‌شود. اعسار از پرداخت مهریه در واقع همان اعسار از محکوم‌به می‌باشد؛ هنگامی که زن به دادگاه دادخواست مطالبه مهریه می‌دهد و مرد با حکم دادگاه محکوم به پرداخت مهریه می‌شود، مرد می‌تواند دادخواستی مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه تقدیم نماید.

آیا امکان وصول مهریه بیش از 110 سکه وجود دارد؟

در صورتی که مهریه زوجه تا میزان 110 سکه بهار ازادی باشد بعد از محکومیت مرد باید اعسار خود را در پرداخت ثابت کند. پس از اثبات عدم توانایی مرد در پرداخت مهریه، دادگاه مرد را به پرداخت اقساطی مهریه ملزم می‌نماید.

چنانچه مهریه بیش از 110 سکه بهار ازادی باشد، در این صورت دادگاه مرد را محکوم به پرداخت اقساطی مهریه تا 110 سکه نموده و اضافه بر 110 سکه، زوجه باید ثابت نماید که زوج توانایی پرداخت بیش از 110 سکه را دارد.

در صورتی که زن نتواند ثابت کند با صدور حکم دادگاه مبنی بر اعسار مرد باید به صورت اقساطی اقدام به پرداخت مهریه نماید.

لازم به ذکر است حتی پس از صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه، اگر اموالی اعم از منقول یا غیرمنقول توسط زوجه به دادگاه یا اجرای ثبت معرفی شود حکم به توقیف اموال داده می‌شود.

البته به استناد ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، مستثنیات دین قابل توقیف نمی‌باشد.

مراحل تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

پس از صدور حکم مبنی بر پرداخت مهریه، چنانچه مرد ادعای اعسار از پرداخت مهریه داشته باشد می‌تواند به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه نموده و مدارکی که گفته می‌شود را به دادخواست پیوست نماید:

وکیل رابطه نامشروع تهران

مدارک مورد نیاز جهت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

  • حکم محکومیت به پرداخت مهریه که توسط دادگاه صادر شده است، باید به دادخواست اعسار از پرداخت مطالبه مهریه پیوست شود.
  • تنظیم استشهادیه مبنی بر اعسار؛

حداقل دو نفر از شهود گواهی نمایند که مدعی اعسار نسبت به پرداخت مهریه تعیین شده است ناتوان است. به موجب ماده 9 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، مدعی اعسار باید دو شاهد به دادگاه معرفی نماید. شهود باید علاوه بر آگاهی از هویت، شغل و درآمد و نحوه امرار معاش مدعی اعسار، به این امر تصریح نمایند که با مدعی اعسار معاشرت داشته و از عدم توانایی مالی جهت پرداخت مهریه از جانب وی اشراف کامل دارند.

  • تکمیل فرم‌های مخصوص صورت اموال و دارایی مدعی اعسار و فهرستی از تمامی معاملات وی در سال گذشته.

 در چه صورت مرد با وجود عدم پرداخت مهریه، حبس نمی‌شود؟

همانطور که بیان شد پس از محکومیت مرد به پرداخت مهریه، اجراییه به وی ابلاغ می‌شود. پس از ابلاغ اجراییه چنانچه مطابق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت مالی، مرد ظرف سی روز دادخواست اعسار را تقدیم به دادگاه نماید مرد حبس نخواهد شد؛ در غیر این صورت زن می‌تواند حبس مرد را بخواهد.

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص اعسار از پرداخت مهریه

تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و به طور کلی دعاوی مربوط به مطالبه مهریه نیازمند دانش و تخصص حقوقی است.

برای تنظیم دادخواست و تنظیم لایحه حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید. موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر، با بهره‌مندی از کادر تخصصی وکیل مهریه، در تمامی پرونده‌ها و دعاوی خانوادگی همراه شما عزیزان می‌باشد.

وکیل طلاق توافقی ملاصدرا

وکیل اعسار از پرداخت مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر وکیل اعسار از پرداخت مهریه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام من دیگه واقعا خسته شدم شوهرم با اینکه وضعش خوبه و یا پاش خارجه یک قرون هم مهریه نداده تا الان … آقای وکیل گرامی من سوالم اینه اگر محکومٌ علیه، خانه‌ای در ایران و خانه‌ای در خارج از کشور داشته باشد، و هر دوی این خانه‌ها متناسب با شأن او در حال اعسار باشند و بیش از شأن او نباشند، آیا با توجه به آنکه محکومٌ علیه خانه‌ای در خارج از کشور دارد، خانه او در ایران برای وصول محکومٌ‌به قابل توقیف است یا آنکه جزء مستثنیات دین است؟

    • سلام روز به خیر

      در این خصوص باید مسکن واقع در محل سکونت شخص را ملاک قرار داد باید دید که محکوم علیه در چه کشوری ساکن است اگر وی در ایران ساکن باشد مسکن واقع در ایران جزء مستثنیات دین است و اگر او او ساکن خارج از کشور باشد مسکن واقع در ایران قابل توقیف و مزایده است است اگر او در هر دو کشور متناوباً سکونت داشته باشد باید محل سکونت اصلی او را قرار داد.

      دفتر وکالت محمد رضا مهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *