اقامت ترکیه با خرید و اجاره ملک

اقامت ترکیه با خرید و اجاره ملک

 

کشور آسیایی-اروپایی ترکیه، از انجایی که بخشی از ان در حوزه جغرافیایی اروپا و بخشی دیگر در آسیا واقع شده است به کشور میان قاره‌ای معروف است. همین موقعیت مکانی کشور ترکیه، هر ساله بر تعداد گردشگران این کشور با هدف لذت بردن از مکان‌های دیدنی می‌افزاید. علاوه بر اهداف گردشگری، افراد با اهدافی دیگر همچون تحصیل، سرمایه‌گذاری و کار به کشور ترکیه نیز سفر می‌کنند. در این بین بسیاری از افراد هستند که علاقه ‌مند به اخذ اقامت دائم یا موقت ترکیه هستند. یکی از روش ‌های پیش‌ رو برای اخذ اقامت دائم یا موقت ترکیه، خرید و اجاره ملک در این کشور است.

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به دنبال پاسخ به سوالات پیرامون علل رونق خرید و فروش ملک در ترکیه، امکان اخذ اقامت ترکیه، افتتاح حساب بانکی و مدارک مورد نیاز برای انتقال سند در این مقاله می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در زمینه نحوه اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید و اجاره ملک، با کارشناسان ارشد مهاجرت در دپارتمان مهاجرت و حقوق بین ‌الملل تماس حاصل فرمایید.

 

معرفی کشور ترکیه

موقعیت جغرافیایی ترکیه، آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ ای در کنار سواحل زیبا، رقابتی بودن قیمت‌ ها در کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورهایی که امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک را فراهم آورده‌اند، همچون فرانسه، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا، رشد چشمگیر صنعت ساختمان ‌سازی و رشد صنعت گردشگری، کسب جایگاه ششم اقتصاد بزرگ اروپا در سال 2015 با توجه به رشد تولید ناخالص ملی به ارزش 720 میلیارد دلار در سال و هفدهمین جایگاه اقتصادی در سطح جهان، افزایش سطح رفاه اجتماعی با توجه به رشد اقتصادی از علل رونق خرید، فروش و اجاره ملک در ترکیه می‌باشند. دولت ترکیه با توجه به تمایل روز افزون سرمایه‌گذاران از سراسر جهان به سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در کشور ترکیه، امتیازهایی را برای این سرمایه‌گذاران قایل شده است. یکی از این امتیازات، اعطای اقامت موقت و دائم کشور ترکیه است.

خرید اتومبیل در ترکیه

 

شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید و اجاره ملک

ایرانیان با استفاده از پاسپوررت ایرانی خود تنها امکان اقامت به مدت 90 روز در کشور ترکیه را دارند. افرادی که به دنبال اقامت با طول مدت بیشتر از 90 روز می‌باشند، می‌بایست به راه ‌هایی همچون خرید یا اجاره ملک متوسل شوند. از طریق خرید و اجاره ملک امکان اخذ اقامت حداقل 6 ماه تا 5 سال در ابتدا (اقامت موقت) و سپس اقامت دائم وجود دارد.

طبق قوانین جدید اقامتی کشور ترکیه مصوب 10 آوریل 2018، بعد از خرید ملک ابتدا اقامت موقت یک ساله طبق قانون حمایت بین ‌الملل و خارجیان شماره 6458 اعطا می‌گردد. این اقامت موقت یکساله را می‌توان هر ساله تمدید و بعد از 5 سال تبدیل به اقامت دائم ترکیه نمود. پیش از تاریخ 10 آوریل 2018، ابتدا اقامت موقت دو ساله اعطا می‌گردید.

در گذشته امکان دریافت اقامت موقت کشور ترکیه، از طریق اجاره ملک وجود داشته است. در حال حاضر دیگر این امکان وجود نداشته و اقامت افرادی که در گذشته اقامت موقت کشور ترکیه از طریق اجاره ملک را کسب کرده‌اند، دیگر تمدید نمی‌گردد.

با خرید ملکی با ارزش یک میلیون دلار آمریکا، امکان دریافت کارت شهروندی ترکیه وجود دارد. امکان افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه به دلار یا یورو نیز برای افرادی که در کشور ترکیه ملک خریداری می‌کنند، وجود دارد.

تنها املاک واقع در اراضی شهری و با متراژ حداکثر 30 هکتار  قابل خریداری می‌باشد. لذا املاک روستایی یا واقع در مناطق نظامی قابل خریداری نمی‌باشند.

علاوه بر مبلغ پرداختی بابت خرید ملک هزینه ‌های جانبی از جمله مالیات بر انتقال سند، استخدام مترجم و دیگر هزینه‌ ها باید صرف شود. مالیات بر انتقال سند، 4 درصد از ارزش ملک می‌باشد. طبق قوانین ملکی و مالیاتی کشور ترکیه، مالیات بر انتقال سند یا به صورت مساوی از سوی خریدار و فروشنده پرداخت و یا به صورت توافقی پرداخت می‌گردد.

پزشکی ترکیه

 

طریقه‌ی اقدام برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

افرادی که متقاضی اخذ اقامت موقت یا دائم ترکیه هستند، به سایت اداره مهاجرت ترکیه مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل می‌نمایند. بعد از تکمیل فرم مربوطه، روز و زمان ارائه مدارک از طریق این سیستم اعلام خواهد شد. محل برگزاری مصاحبه و ارائه مدارک نیز اداره مهاجرت شهر محل وقوع ملک می‌باشد. هزینه مربوط به صدور کارت اقامت ترکیه، 80 دلار یا 63 لیر می‌باشد.

 

انتقال ملک خریداری شده در کشور ترکیه به وراث

در صورتی که صاحب ملک خریداری شده در کشور ترکیه فوت نماید، بازماندگان در صورتی که طبق قوانین ایران به عنوان وارث به شمار آیند، ملک باقی مانده از متوفی در کشور ترکیه قابل انتقال به وراث می‌باشد. بنابراین این ملک یا به وراث منتقل و یا از سوی وزارت امور مالی به فروش رسیده و مبلغ معادل ارزش ملک به وراث اعطا می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند مالکیت به خریدار

سند ملک

اصل و ترجمه‌ی مدارک شناسایی خریدار از جمله کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت

جو از پایان کار ملک و فیش پرداخت مالیات

بیمه ‌نامه حوادث

عکس فروشنده (یک قطعه 4*6) و عکس خریدار (دو قطعه 4*6)

*در صورتی که خرید ملک از طریق وکیل انجام شود، اصل، کپی و ترجمه (با تایید وزارت امور خارجه و دادگستری کشور صادر کننده) وکالتنامه نیز لازم است.

*در صورت استخدام مترجم برای انجام امور مربوط به انتقال سند، مترجم باید مترجم رسمی زبان ترکی استانبولی باشد.

 

بهترین وکیل مهاجرت به ترکیه در تهران

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری و با حضور گروه وکلای تخصصی مهر، پاسخگوی کلیه سوالات شما در زمینه نحوه اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید و اجاره ملک می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی و تخصصی با کارشناسان ارشد ما در دپارتمان مهاجرت و حقوق بین ‌الملل تماس حاصل فرمایید.

وکیل اعاده دادرسی

موسسه حقوقی و مهاجرتی مهر پارسیان تنها دفتر حقوقی در ایران است که شرکت خدمات سرمایه گذاری و تجاری در کشور آلمان را به ثبت رسانیده و در اروپا دارای دفتر می‌باشد.

 

دپارتمان مهاجرت و حقوق بین‌الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *