مجازات فروش اموال دیگران

مجازات فروش اموال دیگران

 

از معاملات رایج در سطح جامعه خرید و فروش ملک یا اموال دیگر است. اصلی ترین شرط صحت معامله این است که فروشنده باید مالک مالی باشد که قصد فروش ان را دارد. بنابراین جهت حمایت از مالکیت افراد و حفظ نظم اقتصادی در جامعه، قانون‌گذار مقرر کرده است که در صورت فروش مال غیر و اموال متعلق به دیگری بدون داشتن اذن و اجازه قانونی، مجازات کلاهبرداری در انتظار فروشنده و بعضا خریدار می‌باشد.

  • فروش اموال دیگران چه حکمی دارد؟
  • آیا خریدار مال غیر هم به مجازات کلاهبرداری محکوم خواهد شد؟
  • وظیفه مالک پس از اطلاع از فروش مالش توسط دیگری چیست؟
  • در صورت عدم اقدام مالک، چه عاقبتی در انتظار وی خواهد بود؟

در این مختصر با مشاوره محمدرضا مهری دانش آموخته حقوق از دانشگاه تهران و سرپرست گروه وکلای مهر تهران، به بررسی اجمالی ماده یک قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر که در سال ۱۳۰۸ به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است، خواهیم پرداخت.

ماده یک قانون راجع به انتقال مال غیر مقرر می دارد:

هر کس مال غیر را با علم به این‌که مال غیر است به هر نحوی اعم از عین یا منفعت بدون اجازه قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار‌ محسوب و مطابق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی محکوم می‌شود و اگر انتقال‌ گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد، نیز به مجازات کلاهبرداری محکوم خواهد شد. اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع، اظهارنامه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت ‌اسناد یا دفتر دادگاه عمومی یا یکی از دوایر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون مجرم محسوب خواهد شد.

سامانه پلیس امنیت اخلاقی

 

فروش مال غیر – مجازات فروش اموال دیگران

طبق ماده یک قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر، یکی از موارد که مشمول این ماده می‌شود، فروش مال غیر است. شخصی که مطلع باشد یک مال متعلق به وی نیست اما با این حال بدون مجوز قانونی، اقدام به معامله و فروش ان کند با ارتکاب جرم فروش مال غیر، مستحق مجازات کلاهبرداری می‌باشد. در واقع اگر فردی مال متعلق به غیر را بدون اجازه‌ی او انتقال دهد، مرتکب جرم شده‌ است. در چنین حالتی با توجه به ماده‌ی یک این قانون چنین شخصی کلاهبردار محسوب شده و به ۱ تا ۷ سال حبس محکوم می‌گردد.

 

مجازات خرید مال غیر

در بحث معامله و فروش اموال دیگران، گاهی ممکن است خریدار و فروشنده با یکدیگر نبانی نموده و خریدار با علم و اطلاع از اینکه فروشنده مالک مال نیست، اقدام به خرید مال غیر نماید، در این حالت خریدار نیز به مجازات کلاهبرداری مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

 

وظیفه‌ مالک مال در صورت اطلاع از به فروش رفتن مال او

اگر شخصی مال دیگری را بفروشد و مالک از این ماجرا مطلع شود، موظف است تا یک ماه به شخص خریدار اظهارنامه‌ای بفرستدو مراتب را به او اطلاع دهد که شخص دیگری بدون اجازه‌، اموال وی را فروخته‌ است. در صورتی که اقدام به انجام چنین کاری ننماید، خود او هم مجرم است و به بیش از ۶ ماه تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد.

 

تکلیف معامله‌ای که نسبت به مال غیر انجام شده است

غیر از جنبه کیفری و مجازات فروش اموال دیگران، نکته ای که حائز اهمیت است این که وضعیت معامله ای که بر روی مال غیر انجام شده چیست و چگونه خسارت مالک جبران خواهد شد. در انتقال مال غیر علاوه بر مجازات شخص فروشنده، معامله‌ی انجام شده معتبر نخواهد بود. معامله‌ای که نسبت به مال شخص دیگر انجام شده است، معامله فضولی گفته می‌شود. در واقع معامله کردن با مال غیر یا معامله فضولی به معامله‌ای گفته می‌شود که فرد نسبت به مال دیگری انجام می‌دهد بدون اینکه از جانب او نمایندگی یا وکالتی داشته باشد. تفاوتی ندارد که مالک مال واقعا راضی باشد یا نباشد.

وکیل پایه یک دادگستری سوهانک

برای مثال اگر در یک مجلس، یک نفر بدون اجازه‌ی شخصی مال او را به دیگری بفروشد و وی در ان مجلس حضور داشته و قلبا هم راضی به این فروش باشد اما هیچ حرفی نزند و رضایت خود را به زبان نیاورد، معامله باز هم فضولی خواهد بود. مالک مال یا باید برای فروش مال خود به دیگری وکالت و نمایندگی بدهد یا اینکه اگر نسبت به فروش مال خود توسط فردی دیگر رضایت دارد، اراده خود را به صورت صریح اعلام کند. مطابق حکم قانون مدنی در ماده‌ی ۲۴۷ در صورتی که شخص مال دیگری را بفروشد بدون اینکه از جانب او برای انجام این کار نمایندگی داشته باشد، معامله اعتبار نخواهد داشت.

در این حالت مالک مال پس از اطلاع یافتن از فروش مال خود، می‌تواند معامله فضولی را تنفیذ کند. در این صورت می‌توان گفت که این معامله صحیح است. قبلا نیز ذکر شد، در فروش مال غیر تفاوتی ندارد که مالک واقعا نسبت به انجام معامله رضایت داشته باشد یا اینکه رضایت نداشته باشد. از طرف دیگر تفاوتی ندارد که در معامله ذکر کند این مال به فرد دیگری تعلق دارد یا اینکه ذکر نکند. در تمامی این حالات، معامله‌ صورت گرفته از مصادیق معامله فضولی محسوب می‌شود و بدون تنفیذ مالک معتبر نیست.

وکیل پرونده فروش و انتقال مال غیر در تهران

ده وکیل برتر و متخصص دادگستری در ایران و از همکاران گروه وکلای مهر تهران، جهت انجام مشاوره حقوقی درباره پرونده‌های کیفری و مشورت درباره مجازات فروش اموال دیگران که شامل عین و منفعت خواهد بود و همچنین بررسی شرایط طرح شکایت فروش مال غیر و امکان اخذ نتیجه در پرونده هی کیفری و حقوقی در تمامی ساعات اعلامی در سایت گروه وکلای مهر آمادگی خود را اعلام می‌نمایند.

آیا برخورد مامور نیروی انتظامی با زن موتورسوار شهرک غرب قانونی بود؟

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *