دعوای الزام به فک رهن چیست؟

دعوای الزام به فک رهن چیست؟

دعوای الزام به فک رهن چیست؟


با بررسی موضوع دعوای الزام به فک رهن چیست؟ و مرجع قضایی صالح به رسیدگی همراهتان هستیم.

قرارداد عقد رهن، قراردادی است که به موجب آن بدهکار مال خود را به عنوان وثیقه به طلبکار می دهد و پس از اتمام مدت قرارداد و بازپرداخت دین، طلبکار می­بایست مال را به شخص برگردانده و در اصطلاح مال را آزاد کند. در غیر اینصورت بدهکار جهت جلوگیری از تضییع حق خود می­بایست با ارائه دادخواست از طریق محاکم قضایی دعوای الزام به فک رهن مطرح نماید.

یکی از دعاوی ملکی، دعوی الزام به فک رهن وثیقه ملکی در رهن بانک است. که در حال حاضر حجم قابل توجهی از دعاوی مطروحه در محاکم دادگستری را نیز به خود اختصاص داده است.

نکته: آن چه که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که گاهی به جهت اینکه دعاوی الزام به فک رهن ملک به درستی اقامه نمی­شود و مراحل قانونی فک رهن ملک به درستی صورت نمی­گیرد، این دعاوی نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

فرض های مختلف دعوی الزام به فک رهن ملک

دعوی الزام به فک رهن ملک ممکن است در چند فرض مختلف رخ دهد که به بررسی هر کدام از حالات طرح دعوی الزام به فک رهن ملک پرداخته می شود.

  1. فرض اول: فردی بابت بدهی که به شخص دیگری دارد ملک خود را در رهن او قرار می دهد. این عمل بدین جهت است که تضمینی برای طلبکار باشد که بدهکار اقساط طلب خود را و یا در موعد مقرر بدهی خود را تسویه می­نماید و چنانچه بدهکار به تسویه بدهی خود اقدام ننماید طلبکار بتواند با فروش ملک مرهونه، طلب خود را از قیمت ملک مطالبه نماید. در این مواقع راهن ملک خود را به رهن مرتهن می­گذارد و زمانی که طبق قرارداد بدهی خود را تسویه کند بایستی ملک از رهن مرتهن خارج گردد و چنانچه مرتهن پس از پرداخت بدهی نسبت به فک رهن از ملک رهنی اقدام ننماید راهن می­تواند بر علیه مرتهن دعوی الزام به فک رهن ملک را مطرح نماید.
  2. فرض دوم :گاهی ممکن است ملکی به فروش برسد که ملک مزبور در رهن بانک و یا شخصی باشد. در این مواقع فروشنده ملک را با سند عادی یا همان مبایعه نامه به خریدار می­فروشد و بنا را بر این می­گذارد که تا مدت مقرری ملک را از رهن خارج نماید و همان زمان نیز ملک را به نام خریدار سند بزند. اما موفق به فک رهن از ملک مزبور نمی­گردد، مسلم است که خریدار از عدم فک رهن ملک متحمل ضرر و زیان می­گردد که در این مواقع می­تواند دعوی الزام به فک رهن ملک را اقامه نماید.
  3. فرض سوم :حالت سوم یکی از معمول ترین و شایع ترین حالاتی است که دعوی الزام به فک رهن ملک اقامه می­گردد. امروزه یکی از قراردادهای شایع ملکی، قرارداد مشارکت در ساخت است که در این نوع از قراردادها به جهت وام هایی که سازنده از بانک دریافت می­نماید ملک در رهن بانک است و البته سازنده متعهد می­شود که ملک را از رهن بانک خارج نماید. بدیهی است که چنانچه سازنده نسبت به فک رهن از ملک مزبور اقدام ننماید، مالک می­تواند بر علیه سازنده دعوی الزام به فک رهن ملک در رهن بانک را اقامه نماید.

در چه صورتی طرح دعوی الزام به فک رهن وثیقه ملکی در رهن بانک ممکن است؟

منظور از دعوی الزام به فک رهن ملک در رهن بانک بدین معناست که؛ درخواست آزادسازی ملکی انجام شود که به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار دارد. این امر به وفور در خرید خانه های وام دار مشاهده می­شود و بدین معناست که ملک به جهت بدهی هایی که بابت وام های دریافتی از بانک اخذ شده است در رهن بانک است و تا تسویه کامل وام ها امکان فک رهن از ملک مزبور وجود ندارد.

خرید چنین خانه هایی به جهت اینکه در رهن بانک است، معمولا به موجب سند عادی معامله می­گردد و بنا را بر این قرار می­دهند که با تسویه وام ها، سندرسمی به نام خریدار ثبت گردد. البته لازم به ذکر است که خرید این قبیل املاک از آن جایی که با سند عادی و قولنامه ای است، این امکان وجود دارد که فروشنده تخطی نماید و این قبیل املاک را با قولنامه و وعده تنظیم سند پس از تسویه بدهی بانک به افراد دیگری نیز بفروشد.

در این مواقع چنانچه مالک از فک رهن ملک در رهن بانک و تنظیم سندرسمی به نام خریدار امتناع نماید، امکان طرح دعوی الزام به فک رهن ملک در رهن بانک وجود دارد و پس از آن نیز امکان الزام به تنظیم سندرسمی می­گردد.

منظور از مراحل قانونی فک رهن ملک، جهت طرع دعوای الزام به فک رهن چیست؟

جهت طرح دعوای الزام به فک رهن وثیقه ملکی، مراحل قانونی فک رهن ملک بایستی به درستی انجام گیرد. چرا که در غیر این صورت ممکن است دعوی الزام به فک رهن ملک به نتیجه قانونی ختم نگردد و نتیجه مطلوب را برای مالک وثیقه ملکی در برنداشته باشد.

مراحل اجرای حکم الزام به فک رهن

  1. اولین اقدام برای فک رهن، ارائه نامه درخواست فک رهن به بانک می­باشد، در این مرحله ابتدا فرد به بانک مورد نظر مراجعه کرده و درخواست فک رهن خود را ثبت می­کند.
  2. ارسال اظهارنامه مبنی بر فک رهن در زمان مقرر.
  3. ثبت دادخواست الزام به فک رهن ملک.
  4. تعیین وقت رسیدگی و ارائه دفاعیات طرفین.
  5. اجرای حکم.

دادگاه در زمان مقرر به موضوع رسیدگی و حکم صادر می­نماید و چنانچه خواسته خواهان با اسناد و مدارک صحیح اقامه و طرح شده باشد، حکم به الزام به فک رهن صادر می­گردد و بر علیه محکوم علیه اجراییه صادر می­شود و چنانچه محکوم علیه در مهلت مقرر به اجراییه ترتیب اثر ندهد امکان توقیف اموال وی وجود دارد.

مرجع قضایی صالح به دعوی الزام به فک رهن ملک در رهن بانک کدام دادگاه است؟

با عنایت به قانون آیین دادرسی مدنی، دعاوی الزام به فک رهن ملک از دعاوی ملکی است و دعاوی ملکی نیز جزء دعاوی غیر منقول به حساب می آید و دادگاه صالح به رسیدگی به دعاوی غیر منقول دادگاه محل وقوع مال غیر منقول است که در مورد دعوی الزام به فک رهن ملک در رهن بانک نیز دادگاه صالح به رسیدگی دادگاه محل وقوع ملک در رهن است.

زمانی که دادگاه در دعوی الزام به فک رهن ملک حکم به فک رهن صادر نماید پس از صدور حکم، اجراییه توسط دادگاه صادرکننده رای بدوی صادر می­گردد. و در این مواقع چنانچه محکوم علیه دعوی الزام به فک رهن ملک در مهلتی ده روزه از صدور اجراییه، نسبت به فک رهن ملک اقدام ننماید، در این صورت محکوم له می­تواند درخواست توقیف و فروش اموال محکوم علیه را بنماید تا بدین وسیله از محل فروش اموال محکوم علیه نسبت به فک رهن ملک اقدام گردد.

البته راه حل دیگری که در پیش پای محکوم له قرار دارد این است که می­تواند در ابتدا با اموال شخصی خود نسبت به فک رهن ملک اقدام نماید و سپس نسبت به توقیف اموال محکوم علیه و جلب وی جهت وصول بدهی خود بابت فک رهن ملک اقدام نماید.

نکته: البته ناگفته نماند که پرداخت بدهی جهت فک رهن نباید قبل از مراجعه به بدهکار باشد.

دعوی الزام به فک رهن ملک یکی از دعاوی است که به جهت تخصصی بودن گاها در طرح و نتیجه بخشی آن مشکلاتی ایجاد می­گردد. جهت دریافت مشاوره در خصوص رهن خانه، رهن ماشین و تنظیم قرارداد عقد رهن و با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

* به جهت خرید و فروش خانه های وام دار و در رهن بانک گاه نیاز به طرح دعوی الزام به فک رهن ملک در رهن بانک بر علیه فروشنده وجود دارد و بدیهی است که در این دعاوی باید نهایت دقت به خرج داده شود و مشاور حقوقی و وکیل ملکی متخصص می­تواند کمک شایانی نماید.

نکات مهم در خصوص ثبت دادخواست الزام به فک رهن

* دادخواست الزام به فک رهن، اعم از رهن خانه، خودرو، ملک و…. دادخواستی است که به موجب آن خواهان (بدهکار) از دادگاه خواستار صدور حکم مبنی بر الزام خوانده دعوی به فک رهن مال مورد وثیقه می­شود. خواهان ضمن ثبت دادخواست الزام به فک رهن، با شرایط شکلی موجود و ارائه خواسته خویش در قالب متن دادخواست، می­بایست تمامی اسناد و مدارک قرارداد رهن و عدم فک رهن از جانب طلبکار را ضمیمه و پیوست دادخواست نماید.

** هزینه دادخواست الزام به فک رهن یا همان هزینه ناشی از دادرسی؛ در اموال منقول مطابق با تعرفه و طبق نظریه کارشناس رسمی دادگستری است. اما در مورد اموال غیر منقول، هزینه دادرسی بر اساس ارزش منطقه ای ملک هست.

جهت دریافت مشاوره تسهیلات بانکی با گروه مشاوره تخصصی حقوق بانکی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید

آیا ارائه دادخواست جهت دعوی الزام به فک رهن ملک نسبت به ملکی که در بازداشت است امکان پذیر است؟

دعوی الزام به فک رهن ملک در رهن برای ملکی که در بازداشت است مستند به ماده ۵۶ قانون اجرای احکام منع قانونی ندارد

آثار حقوقی قولنامه

در پاسخ به این سوال که آیا امکان طرح دو دعوی الزام به فک رهن ملک با دعوی الزام به تنظیم سندرسمی بین محاکم حقوقی اختلاف است، برخی از محاکم طرح این دو دعوی را به صورت همزمان مجاز می­دانند و برخی دیگر معتقدند که ابتدا باید دعوی الزام به فک رهن ملک مطرح گردد و پس از اعمال فک رهن درباره ی الزام به تنظیم سندرسمی ملک دادخواست داده شود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۲۱ امتیاز)
قلع و قمع مستحدثات

۵ دیدگاه

  • با درود در بهمن ماه سال ۹۱ یک واحد آپارتمانی را به صورت پیش فروش خریداری کردم. در تابستان ۹۳ آپارتمان ۸ طبقه مذکور تکمیل و تحویل خریداران گردید. اما در اردیبهشت ۹۳، سازنده، سند مادر را که هنوز تفکیک نشده بود و پایان کار هم نگرفته بود به همراه تعدادی سند دیگر در رهن بانک صادرات قرار داد و از بانک به صورت عام وام کلان گرفت و به عبارتی کل سندها از نظر حقوقی به هم مرتبط شد ند. در واقع سند مادر آپارتمان ما بعد از تکمیل شدن ساخت آپارتمان، در رهن بانک قرار گرفته است و هنوز هیچ یک از سندها به دلیل بدهی فک رهن نشده است و علاوه بر این بانک می خواهد کل آپارتمان ها را مصادره کند. حال سوال بنده این است با توجه به اینکه تمام خریداران مجموعه آپارتمانی ما تنها یک مبایعه نامه از مشاور املاک همراه با کد رهگیری دارند و واحد بنده که قولنامه آن مربوط به بهمن ۹۱ می باشد و نیز زمان به رهن رفتن سند مادر، اردیبهشت ۹۳ می باشد، آیا بعد از طرح شکایت در دادگاه، بانک می تواند واحد خریداری شده ما را مصادره کند؟ لطفا” از نظر حقوقی راهنمایی کنید با تشکر

    • سلام
      با توجه به اینکه انتقال ملک به شما مقدم بوده حق شما بر بانک مقدم می باشد و بانک به عنوان منتقل الیه آخر، حقی جز شکایت کیفری تحت عنوان کلاهبرداری و معرفی مال دیگری به عنوان مال خود ندارد؛ ولی چون سند قولنامه عادی بوده اگه تقدم تاریخ تنظیم مبایعه نامه رو، نسبت به بانک اثبات کنید، می تونید از اجراییه ی بانک، جهت مصادره ی آپارتمان خودداری کنید.

  • درود اینجانب یک واحد را سال ۹۲ فروختم ضامن وام مسکن خودم بودم و وام به نام اینجانب می باشد، از آنجا که وکالت بلا عزل به خریدار دادم و ایشان اقساط پرداخت نمی کنند هر جا می خواهم وام بگیرم بدهکارم و ایشان هر بار چندین قسط عقب هستن لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه باید ایشان را ملزم به انتقال وام نمایم؟ با سپاس در صورت امکان چاسخ را به ایمیل اینجانب مرهون فرمایید.

    • سلام امکان انتقال وام وجود نداره مگر اینکه در قراردادتون شرط شده باشه
      مفاد قراردادتون باید توسط وکلا بررسی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *