انتقال سهم الشرکه در شرکت مدنى

انتقال سهم الشرکه در شركت مدنى

انتقال سهم الشرکه در شرکت مدنى

 

بر خلاف مقررات شرکتهای تجاری و اساسنامه های امضا شده بین شرکا، در شرکت مدنی، هر شریک می‌تواند بدون رضایت سایر شرکا، سهم الشرکه خود را منتقل به غیر نماید. اما اگر ضمن عقد خارج لازم حق انتقال سهم الشرکه در شرکت مدنی از شخص ساقط شده باشد و یا ضمن تعهدی جداگانه ملزم به عدم انتقال سهم الشرکه شده باشد، ممکن است بتوان انتقال سهم الشرکه در شرکت مدنی را از طریق دادگاه حقوقی ابطال نمود. گروه وکلای مهر، با توجه به سوالات مطرح شده درباره نحوه انتقال سهم الشرکه در شرکت مدنی، اقدام به پاسخگویی به این موضوع، به استناد رای صادر شده از دادگاه حقوقی تهران نموده است که نتیجه آن را در سایت رسمی موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مطالعه خواهید نمود.

رای دادگاه در موضوع انتقال سهم الشرکه در شرکت مدنی

تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ شماره رای نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۰۱۰۱۷۱۸

رای بدوی

در خصوص دعوی آقای ع.الف. به‌طرفیت غ.ف. با وکالت الف.ن. به خواسته مطالبه مبلغ ۰۰۰/۵۲۰/۷۳۵ ریال سهم الشرکه از قیمت و هزینه‌های حمل‌ و نقل و عوارض گمرکی مقدار ۵۶ تن کالا که از کشور عراق خریداری‌ شده است بدین شرح که خواهان و خوانده و یک نفر تبعه عراقی بنام الف.ش. در سال ۸۳ تصمیم به خرید ۶۰ تن کالا از کشور عراق می‌گیرند در این مشارکت هر یک از دو نفر خواهان و تبعه عراقی مبلغ پنجاه میلیون تومان و خوانده مبلغ چهل ‌و پنج میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌نمایند که در این میان مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۶۲ تومان بابت انتقال طلب شریک سوم (الف.ش.) و خرید کالاهای تحویل ‌شده به خوانده و نیز مبلغ یک‌صد و پانزده میلیون ریال بابت هزینه‌های حمل و عوارض گمرکی پرداخت ‌شده است درحالی‌که خوانده دعوی صرفا منکر ادعای خواهان است و دلیل کافی جهت رد ادعای خواهان ابراز نکرده و از طرفی حسب محتویات پرونده کلاسه۸۴/۱۹۱/۷۹ و نیز دادنامه شماره ۵۶۵-۳۱/۵/۸۹ شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران شراکت خواهان و الف.ش. به میزان دو سوم از یک‌ طرف و خوانده دعوی به میزان یک ‌سوم از طرف دیگر به اثبات رسیده است.

وکیل مشارکت در ساخت شمال تهران

بنابراین، دعوی خواهان صحیح و ثابت تشخیص داده و مستندا به ماده ۵۸۹ قانون مدنی و ماده ۱۹۸ آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۵۲۰/۷۳۵ ریال بابت اصل خواسته و نیز به ‌موجب ماده ۵۱۵-۵۱۹ آیین دادرسی مدنی وی را به پرداخت هزینه دادرسی به میزان ۴۰۰/۶۶۰/۱۴ ریال و حق‌الوکاله وکیل مطابق تعرفه قانونی در حق خواهان محکوم می‌گردد. همچنین به پرداخت خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت اجرای حکم براساس شاخص بانک مرکزی در حق خواهان محکوم می‌نماید رای صادره حضوری و قابل‌ تجدیدنظرخواهی است.

رئیس شعبه ۱۸۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای غ.ف. به‌طرفیت آقای ع.الف. از دادنامه شماره ۹۰۹ -۳۰/۱۱/۸۹ شعبه ۱۸۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب آن نامبرده محکوم به پرداخت ۰۰۰/۵۲۰/۷۳۵ ریال بابت اصل خواسته و پرداخت خسارت تاخیر تادیه و دادرسی گردیده است موجه و وارد تشخیص داده نمی‌شود زیرا از عطف توجه به اظهارات طرفین و نیز سوابق رسیدگی و کسب نظر کارشناس براساس مستندات اقامه ‌شده از سوی آنان، مشارکت مدنی فی‌مابین متداعیین و تبعه عراقی بنام الف.ش. در سال ۸۳ در واردات کالا از کشور عراق محرز و مسجل است و با توجه به انتقال سهم الشرکه عراقی به آقای ع.الف. مطابق مستندات اقامه ‌شده که مصون از ایراد و تعرض باقیمانده است و لحاظ اینکه در مشارکت مدنی هر یک از شرکا می‌تواند بدون رضایت سایر شرکا سهم الشرکه خود را به دیگری انتقال دهد و نیز لحاظ نظریه کارشناسی، دادنامه تجدیدنظر خواسته با رعایت اصول و قواعد دادرسی اصدار یافته است ایراد و اعتراض موجه و مدللی که موجبات نقض آن را فراهم آورد به عمل نیامده است به استناد ماده ۳۵۸ از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را تایید و استوار می‌گرداند. رای صادره قطعی است.

وکیل دعاوی بانکی خیابان باهنر

?مستشاران شعبه ۱ تجدیدنظر استان تهران

 

تحلیل حقوقی رای قطعی دادگاه درباره انتقال سهم الشرکه در شرکت مدنى

همان گونه که در صدر مقاله قید گردید، جهت انتقال سهام شرکت در شرکت مدنی که به صورت رسمی و طبق قانون تجارت به ثبت نرسیده است، تشریفات زائد وجود ندارد و امکان انتقال سهام بدون موافقت اعضا وجود دارد.

 

وکیل شرکت های تجاری و قراردادها

در کار تیمی گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، امکان تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی با رعایت موارد حقوقی، به چشم می خورد. جهت دریافت مشاوره حقوقی درباره چگونگی تنظیم شراکت نامه و معرفی بهترین وکیل امور قراردادها، با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق ثبتی و تجارت گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *