به اجرا گذاشتن مهریه بعد از مرگ شوهر

به اجرا گذاشتن مهریه بعد از مرگ شوهر

به اجرا گذاشتن مهریه بعد از مرگ شوهر


در این مقاله با بررسی نحوه به اجرا گذاشتن مهریه بعد از مرگ شوهر با شما هستیم. در عین حال سعی می شود تا به سوال های زیر پاسخ داده شود.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شرایط دریافت مهریه بعد از فوت شدن همسر به چه صورتی است؟

دریافت جهزیه پس از فوت همسر به چه ترتیبی می باشد؟

آیا اگر رسید جهیزیه را نداشته باشیم جهیزیه را باز پس بگیریم؟

[/stextbox]

شرایط دریافت مهریه بعد از مرگ شوهر

حقوق مختلف مالی برای زن در نظر گرفته شده‌ است که قسمتی از آن‌ها با تزویج به زن تعلق میگیرد و تامین و پرداخت کردن آن بر عهده زوج است و بایستی آن را پرداخت نماید.

ولی بسیاری از مردمان تصور می نمایند پس از فوت زوج وضعیت مطالبه مهریه غیر ممکن بوده و زوجه، دیگر نمی‌تواند صاحب مهریه درج شده در عقدنامه وصلت باشد و آن را مطالبه نماید، در حالی که قابلیت و امکان دریافت مهریه برای زن موجود هست.
بر این اصول زوجه می تواند برای حالت مطالبه مهریه خویش به دادگاه خانواده محل اقامتش مراجعه نماید و دادگاه هم مبنی بر اموال باقی‌مانده از مرد، مهریه را به همسرش می دهد.

بعد از مرگ شوهر، در آغاز بایستی دیون او پرداخت شود، پدر و مادر شوهر‌، همسر یا این که همسران او و فرزندان او اعم از اشخاصی می‌باشند که بعد از فوت مرد از او می توانند ارث ببرند ولی پرداخت کردن ترکه تحت عنوان ارث به مورثان شوهر، بعد از پرداخت نمودن دیون و بدهی‌های شخص مهیا  است.
مهریه همسر هم قسمتی از دیون شخص محسوب شده و بعد از مرگ او , در صورت مطالبه همسرش، می بایست مهریه او هم پرداخت شود.
زن بعداز فوت همسرش تا هر وقتی که خودش عزم نماید، می تواند به دادگاه مراجعه نماید و مهریه خویش را مطالبه نماید.

تنفیذ وصیت نامه

زن میتواند از روش مراجعه به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی هم مهریه خویش را مطالبه نماید.

بدین صورت که قباله وصلت خویش را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و تقاضای صادر شدن اجرائیه نماید، آن گاه با اجرائیه صادر شده به واحد اجرای ثبت مراجعه و با معرفی اموال شوهر خویش، پرداخت مهریه را از این اموال مطالبه نماید.

اما هزینه درخواست اجرای مهریه از اجرای ثبت به اندازه نیم عشر ( ۵ درصد ) مبلغ کل درخواستی است که پس از اجرا , از محل ترکه پرداخت می شود .
چه زن مهریه را از دایره اجرای ثبت مطالبه نماید و چه بعد از صادر شدن حکم دادگاه، اجرائیه صادر شود، اجرائیه به وراث متوفی ابلاغ می گردد و ۱۰ روز مهلت داده خواهد شد تا طلب زوجه را پرداخت نمایند، در حالتی که که وراث شوهر، دیون متوفی را از اموال او نپردازند، زن میتواند با معرفی اموال متوفی به اجرای ثبت، تقاضای توقیف‌ اموال ‌کند و هم می تواند مطالباتی را که شوهر از افراد دیگری دارا است را توقیف نماید.

دریافت جهزیه پس از فوت همسر

در بعضی منطقه ها، همه لوازم جیزیه توسط زوج خریده می‌ شود و در بعضی نقاط  هم تهیه وسایل بزرگ جهیزیه با مرد می باشد در عین حال در بعضی مناطق  دیگر، زوجه همه لوازم را میخرد و این مساله، ملاک باز پس گرفتن جهیزیه می باشد.

به استناد قانون مدنی،‌ جهیزیه ‌متعلق به زن می باشد  و در صورت فوت زن، اموالی که از او بر جای مانده است به میزان سهم‌ الارث به ورثه های زن متعلق می شود.

در دوران عقد مهریه تعلق میگیرد؟

اگر زن و شوهر بچه داشته باشند، ربع مایملک  به مرد ارث میرسد و چنانچه فرزندی نداشته باشند، نصف اموال مرد به ارث رسیده و بقیه اموال میان سایر وراث تقسیم می‌شود.

جهیزیه تحت عنوان «امانت» دردسترس مرد قرار میگیرد. در شرایطی‌که مرد در به کارگیری از این وسایل, به صورت عمدی به آنان زخم رسانده یا این که آن‌ها‌ را بشکند, همسر او می تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکواییه , از او شکایت کیفری نماید.

اگر رسید جهیزیه را ندارید

درباره‌ی ‌کسانی که هیچ یک از این مورد ها یعنی سیاهه و فاکتور را دردسترس نداشته باشند, اموال مخصوص مرد به زوج و اموال مخصوص زن به زوجه تخصیص می یابد.

در حالتی که برای اموال مشترک, مدرکی در اختیار نباشد, این اموال به طور مشترک در بین زن و مرد تقسیم می‌گردد.

وکیل مجرب مهریه در تهران

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب بهترین وکیل مهریه در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

اجازه خروج از کشور

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

۳ دیدگاه

  • سلام و عرض احترام. سوال من این است که عده وفات زن حامله‌ای که یک ماه دیگر وضع حمل خواهد کرد تا چه زمانی است؟ ممنون از شما

    • سلام. مستند به ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی، عده وفات چه در دائم و چه در منقطع در هر حال چهار ماه و ده روز است مگر این که زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا‌ موقع وضع حمل است مشروط بر این که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت عده همان چهار ماه و ده روز ‌خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *