تعارض اجراییه ها در محکومیت مالی

تعارض اجراییه ها در محکومیت مالی

تعارض اجراییه ها در محکومیت مالی

 

در این مقاله، موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با همراهی و مشاوره محمدرضا مهری سرپرست گروه وکلای مهر تهران، مطالبی را در مورد تعارض اجراییه ها در محکومیت مالی و تقدم هر یک از آن‌ها، و معرفی بهترین وکیل وصول مطالبات در تهران،  منتشر می‌نماید.

 

مرجع صدور اجراییه به جهت توقیف اموال

الف: مرجع قضایی صدور اجراییه: با ارائه دادخواست با موضوع و خواسته مطالبه وجه نقد و یا عین معین مرجع قضایی و دادگستری که وظیفه ی رسیدگی به خواسته را داراست، با توجه به دلیل و مدرکی که مثبت ادعای خواهان باشد، مرجع رسیدگی بر حسب دلیل و سند ابرازی متفاوت است.با توجه به اینکه غالبا محکومیت مالی شخص به پرداخت وجه نقد و یا عین معین به موجب سند ارائه شده ی خواهان صادر می گردد، بسته به اینکه سند ابرازی از کدام موارد باشد، مرجع صدور اجراییه متفاوت است.

هرگاه سندی را که خواهان در مقام مطالبه‌ی وجه به مرجع قضایی ارائه می‌دهد، سند رسمی و عادی غیر لازم الاجرا باشد، دادگاه حقوقی عمومی و یا شورای حل اختلاف، صلاحیت لازم را به جهت صدور اجراییه به موجب مفاد سند مزبور را دارا خواهد بود.

ب: مرجع شبه قضایی جهت صدور اجراییه: هرگاه سند ابرازی خواهان از جمله اسناد رسمی و عادی لازم الاجرا باشد، توقیف و اجراییه به جهت وصول اموال طلبکار و خواهان، واحد اجرای ثبتی خواهد بود که مفاد و موضوع سند لازم الاجرا را به جهت استیفای طلب خواهان اجراییه، توقیف خواهد نمود و به اجرا می گذارد.

مرجع حل اختلاف دعاوی مالیاتی

 

تفاوت اجراییه های ناشی از محکومیت حقوقی و تجاری

اگرچه در محکومیت های مالی، موضوع و مفاد مندرج در اسناد می‌تواند به صورت وجه نقد و یا عین معین باشد که طلبکار نسبت به توقیف آن‌ها می‌تواند اقدام نماید، ولی به لحاظ قانونی در صورتی که محکومیت مالی ناشی از عمل و منشا حقوقی یا تجارتی باشد، متفاوت خواهد بود و می‌تواند نسبت به اجراییه های متعدد و متعارضی که نسبت به اموال بدهکار و محکوم علیه صادر می‌شود، ملاک عمل باشد.

هرگاه منشا بدهی و تعهد مالی شخص متعهد، عمل تجارتی خواه عمل تجارتی ذاتی و یا تبعی باشد، و در نتیجه شخص بدهکار به جهت حکم ورشکستگی محکوم به عدم تصرف در اموال گردد، با توجه به اینکه ممکن است برای عمل تصفیه اموال، توقیف صورت پذیرد و اشخاص متعددی طلبکار وی باشند و هر کدام دارای اجراییه هایی هم برای وصول طلب خود باشند، تعارض اجراییه پیش خواهد آمد که در این صورت به نسبت رفع تعارض اجراییه و با توجه به اینکه همه ی طلبکاران مستحق در استیفای طلب خود در اموال محکوم علیه هستند، در نتیجه در صورت تعارض اجراییه ها، هر کدام از طلبکاران به نسبت طلب خود حق استیفا از اموال را خواهند داشت. ولی در صورتی که اجراییه های متعدد به موجب محکومیت های حقوقی و غیرتجاری نسبت به اموال محکوم علیه یا بدهکار صادر شود، در نتیجه هر کدام از طلبکاران یا خواهآن‌ها که محکومیت و اجراییه ی آن‌ها مقدم تر باشد، می‌تواند نسبت به وصول همه ی طلب خود از محل توقیف اموال و فروش و مزایده اقدام نماید و اگر مالی باقی ماند، مابقی به طلبکاران به جهت استیفای طلب پرداخت می‌شود.

رسیدگی به اعاده دادرسی مدنی

 

اولویت طلبکاران در تعارض اجراییه ها در محکومیت مالی

در صورتی که نسبت به اموال بدهکار برای پرداخت طلب، طلبکاران متعددی وجود داشته باشد و هر کدام از آن‌ها دارای اجراییه برای استیفای طلب خود باشند، به دلیل اینکه ممکن است اموال بدهکار و محکوم علیه مکفی برای ایفای دیون نباشد، بحث تعارض اجراییه در محکومیت مالی حادث می‌شود که هر کدام از طلبکاران در استیفای طلب خود دارای الویت و ترتیب و اهمیت در استیفا از طلب خود از محل اموال بدهکار و محکوم علیه خواهند بود. در نتیجه در هر مورد که اجراییه‌های متعدد به قسمت اجرا رسیده باشد، دادورز (‌مامور اجرا) باید حق تقدم هر یک از محکوم ‌لهم را به ترتیب‌ زیر رعایت نماید:

۱- اگر مال منقول یا غیر منقول محکوم‌علیه نزد محکوم‌له رهن یا وثیقه یا مورد معامله شرطی و امثال ان یا در توقیف تأمینی یا اجرایی باشد، ‌محکوم‌له نسبت به مال مزبور به میزان محکوم‌به بر سایر محکوم‌لهم حق تقدم خواهد داشت.

۲- خدمه خانه و کارگر و مستخدم محل کار محکوم‌علیه نسبت به حقوق و دستمزد شش ماه خود.

۳- نفقه زن و هزینه نگهداری اولاد صغیر محکوم‌علیه برای مدت شش ماه و مهریه تا میزان دویست هزار ریال.

۴ – بستانکاران عادی و بدون رجحان طبقات مذکور در بندهای دوم و سوم نسبت به بقیه طلب خود و سایر بستانکاران.

هرگاه پس از اینکه بستانکاران به ترتیب هر طبقه طلب خود را از اموال محکوم‌علیه وصول نمودند، اگر چیزی زاید از طلب آن‌ها باقی بماند به طبقه بعدی داده می‌شود و در هر یک از طبقات دوم تا چهارم اگر بستانکاران متعدد باشند مال محکوم‌علیه به نسبت طلب بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

وکیل فرجام خواهی

بهترین وکیل وصول مطالبات

تیم وکلای متخصص دپارتمان تخصصی اجراییه های ثبتی به جهت وصول مطالبات، با توجه به تسلط و تجربه ای که در موضوعات مربوط به اجرای احکام دارا هستند، آماده ی مشاوره، تنظیم دادخواست و قبول وکالت شما مراجعین و متقاضیان محترم می‌باشند، بنابراین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم وقت به جهت دریافت مشاوره حضوری و یا تلفنی با موسسه ی حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید و موضوع حقوقی خود را با ما به مشورت بگذارید. خدمات موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان در موضوعات مطالبه و وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده، مطالبه مهریه از طریق شورای حل اختلاف، مطالبه وجه چک، مطالبه وجه سفته، مطالبه وجه اسناد عادی، مطالبه طلب از تاجر ورشکسته و سایر مطالبات مالی می باشد که همگی از طریق بهترین گروه وکلای ایران انجام حواهد شد.

دپارتمان وصول مطالبات گروه وکلای مهر تهران

۴.۱/۵ - (۷ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *