ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی

ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی

ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی


با موضوع ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی همراه شما هستیم.

بررسی ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی در نظام حقوقی ایران

محکومیت های مالی

محکومیت های مالی عبارت است از؛ احکامی که از مراجع قضایی صادر شده که به موجب آن خوانده محکوم به پرداخت مبلغ معینی مال و یا محکوم به تسلیم مال معینی می‌ شود. این احکام با درخواست خواهان از دادگاه که اقدام به رسیدگی می کنند، صادر می‌ شود.

نحوه اجرای محکومیت های مالی

هرگاه حکم دادگاه مبنی بر پرداخت مال معینی قطعی شد، خواهان یا محکوم له میتواند بر اساس قانون اجرای محکومیت های مالی، اجرای محکوم به را از واحد اجرای احکام مدنی بخواهد و شخص ملزم به پرداخت آن می گردد و اگر دین قسط بندی شده باشد، باید اقساط را در موعد مقرر پرداخت نماید. درصورت امتناع از انجام، به درخواست محکوم له، خوانده یا محکوم علیه بازداشت می‌ شود و همچنین میتواند معادل بدهی او، اموال او را توقیف نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

توقیف اموال در محکومیت های مالی

بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بعد از آن که حکم به پرداخت مالی صادر و قطعی شد، در صورت عدم پرداخت محکوم به، محکوم له یا خواهان میتواند با معرفی اموالی از خوانده، به واحد اجرای احکام مدنی، معادل بدهی از اموال وی را توقیف نماید. در نتیجه محکوم به از محل فروش و یا مزایده مال توقیف شده، استیفا می گردد.

تنفیذ صلح نامه

توقیف سرقفلی در محکومیت های مالی

توقیف سرقفلی در محکومیت های مالی، یکی از راه های وصول مطالباتی است که از طریق دادخواست مطالبه وجه و یا مطالبه وجه چک و سفته، از سوی دادگاه و یا شورای حل اختلاف، حکم به محکومیت بدهکار صادر می‌ شود. اما در زمان توقیف هر مالی از محکوم علیه، توسط واحد اجرای احکام، این نکته ضروری است که مالکیت فرد بدهکار نسبت به مال مورد درخواست توقیف، مسلم شود.

توقیف حق سرقفلی در محکومیت های مالی

اگر محکوم علیه به حکم دادگاه، محکوم به پرداخت مال گردید، درصورت عدم پرداخت معادل بدهی وی از اموال او توقیف می گردد. در صورتی که خوانده مالی داشته باشد با معرفی خواهان به واحد اجرای احکام مال اگر قابل توقیف باشد و در واقع از مستثنیات دین نباشد، توقیف و فروخته می‌ شود. یکی از حقوق مالی حق سرقفلی است که یک حق مالی است و در نتیجه قابل توقیف است.

در ادامه موارد توقیف حق سرقفلی در ذیل اشاره می شود؛

الف) توقیف حق سرقفلی و مالکیت ملک

حق سرقفلی یکی از حقوق مالی است که در صورتی که محکوم علیه محکوم به پرداخت گردد، میتوان در صورت عدم تادیه، اگر محکوم علیه دارای حق سرقفلی باشد، حق مذکور را توقیف کرد.
در صورتی که مالک عین ملک تجاری محکوم به پرداخت شده باشد و از پرداخت محکوم به خودداری کرده باشد، اگر حق سرقفلی را به مستاجر منتقل نکرده باشد، هم عین ملک و یا حق سرقفلی وی معادل بدهی مالک، قابل توقیف است و از محل آن‌ ها دین استیفا می‌ شود. ولی اگر حق سرقفلی منتقل شده باشد، فقط عین ملک قابل توقیف است.

شیوع ایدز در لردگان

ب) توقیف سرقفلی مستاجر بدهکار

اگر مستاجر به هر علتی بدهکار باشد و محکومیت مالی قطعی علیه او صادر شده باشد، اگر مالی داشته باشد معادل بدهی او از اموال و حقوق او قابل توقیف است. بنابراین اگر حق سرقفلی داشته باشد، این حق هم قابل توقیف است. البته شرط توقیف سرقفلی وی، منوط به انتقال حق از جانب موجر به او می باشد و درواقع این حق به او منتقل شده باشد.

توقیف حق سرقفلی مستاجر در صورتی امکان‌ پذیر است که در واقع با پایان مدت اجاره و یا درخواست تخلیه مستاجر از ملک تجاری، حق سرقفلی وی توسط مالک پرداخت گردد و مستاجر محق در مبلغ حق سرقفلی می باشد، دراین صورت معادل طلب محکوم له از محل مال سرقفلی تامین می‌ شود. بر اساس قانون اجرای احکام مدنی اگر وجهی از مدیون در نزد ثالثی باشد، قابل توقیف می‌ باشد. بر این اساس وجه سرقفلی مستاجر که موجر عهده دار پرداخت آن می باشد، میتواند قابل توقیف باشد.

ج) مزایده سرقفلی

بعد از اعلام وجود حق سرقفلی در نزد مدیون، طلبکار در جهت توقیف حق مزبور، از طریق واحد اجرا، به اداره ثبت اسناد و املاک، اطلاع می‌ دهد تا عملیات توقیفی را اجرا نماید و مانع نقل و انتقال آن شود.

بر اساس قانون اجرای احکام مدنی، پس از توقیف، مال ارزیابی و قیمت گذاری می‌ شود تا در مرحله بعد نسبت به مزایده اقدام شود. اگر وجود رضایت مالک برای انتقال حق سرقفلی (حق کسب و پیشه) جهت انجام مزایده و فروش مال و استیفای طلب از محل فروش آن ضروری است. پس از مزایده واحد اجرا موجبات انتقال حق سرقفلی (حق کسب و پیشه و تجارت) به برنده مزایده در دفاتر اسناد رسمی را فراهم می کند، مگر اینکه برنده مزایده خود مالک باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نکته: توقیف سرقفلی در محکومیت های مالی، به شرطی امکان‌ پذیر است که مالک سرقفلی، با میل و رغبت خود، حاضر به اجرای حکم دادگاه نیست و از اموال بدهکار، چیزی جز سرقفلی یک مغازه، یافت نمی‌ شود.

اجرای احكام دادگاه های خارجی

نکته: در موارد مطالبه مهریه، مطالبه وجه رسید عادی، مطالبه وجه چک، مطالبه وجه سفته، و یا هر دعوایی که موضوع آن مطالبه وجه باشد،خواهان میتواند قبل از تقدیم دادخواست، در حین رسیدگی و یا در زمان اجرای حکم، درخواست توقیف اموال بلامعارض خوانده را نماید.

نکته: اما توقیف سرقفلی در محکومیت های مالی، منحصر به موردی است که رای محکومیت قطعی صادرشده و محکوم علیه حاضر به اجرای حکم و پرداخت دین نیست.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری
ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (26 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *