تعویق صدور حکم

تعویق صدور حکم

تعویق صدور حکم


امروز با موضوع تعویق صدور حکم با شما هستیم.

در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر ان شده است که شرایط تعویق صدور حکم در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

تعریف تعویق صدور حکم و تفاوت ان با تعلیق اجرای مجازات

تعویق در لغت به معنای باز داشتن و عقب انداختن کار است اما در اصطلاح حقوقی عقب انداختن صدور حکم را تعویق صدور حکم می گویند.

 در واقع پس از احراز مجرمیت متهم، مطابق شرایط و اوضاع و احوال خاصی که قانون گذار تعیین کرده است، صدور حکم به تاخیر می افتد.

در اینجا لازم به ذکر است که تعویق صدور حکم با تعلیق اجرای مجازات متفاوت است.

تعلیق اجرای مجازات پس از صدور حکم است و اجرای مجازات مجرم را به تاخیر می اندازد، اما تعویق صدور حکم، در واقع صدور حکم محکومیت را به تاخیر می اندازد.

علاوه بر این، مدت قانونی تنها 6 ماه تا 2 سال می‌تواند باشد اما تعلیق اجرای مجازات 1 تا 5 سال امکان‌پذیر خواهد بود.

فلسفه صدور قرار تعویق صدور حکم

در صورتی که دادگاه، صدور حکم به محکومیت مجرمی که مجرم به عادت نبوده و برای اولین بار، با اثبات مجرمیت، در آستانه صدور حکم محکومیت کیفری قرار می گیرد را با این نهاد، در انتظار نگه دارد، می‌تواند عامل بازدارنده ای جهت عدم تکرار جرم توسط مجرم و اصلاح مجرم باشد.

با صدور قرار، مجرم، در طول مدت، خطر لغو قرار تعویق را حس نموده و در صورت صدور دستورات مناسب مراقبتی توسط دادگاه صادر کننده قرار تعویق، امکان اصلاح فراهم می‌شود.

شهادت در امور کیفری

در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، نهاد نوینی با هدف حمایت از مجرمین غیر خطرناک یا به نوعی جلوگیری از برچسب خوردن عنوان مجرمانه به ان ها تاسیس گردید که از نظام حقوقی فرانسه گرفته  شده است.

این رویکرد جدید که تاکنون در متون و قوانین ایران بی سابقه بوده است، بیان می دارد:

در جرایم موجب تعزیر درجه شش تا هشت، دادگاه می‌تواند پس از احراز مجرمیت متهم با ملاحظه وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم گردیده است در صورت وجود شرایط زیر صدور حکم را به مدت شش ماه تا دو سال به تعویق اندازد:

  • وجود جهات تخفیف مجازات مجرم
  • پیش‌بینی اصلاح مرتکب جرم
  • جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران شاکی و مدعی خصوصی
  • فقدان سابقه کیفری موثر در سوابق متهم

تعویق صدور حکم ساده و تعویق صدور حکم مراقبتی

نکته دیگری که در این باب می‌بایست بیان کرد، نوع تعویق می باشد که در حقوق ایران دو نوع تعویق ساده و تعویق مراقبتی پیش‌بینی شده است.

با توجه به تعاریف قانون مجازات اسلامی، تعویق ساده چنین است که مرتکب به طور کتبی تعهد می‌دهد در مدتی که دادگاه تعیین می‌نماید، مرتکب جرمی نشود و از نحوه رفتار وی نیز قاضی پیش‌بینی می‌نماید که در آینده نیز مرتکب جرم نمی‌شود.

اما در مراقبتی علاوه بر تعهدات تعویق ساده، مرتکب متعهد می‌شود که دستورها و تدابیری که توسط دادگاه مقرر شده است را در مدت تعویق رعایت کند یا به موقع اجرا بگذارد.

مقایسه تعویق صدور حکم در ایران و فرانسه

 در حقوق فرانسه، این گونه است که قانون گذار سه نوع تعویق ساده، همراه با آزمون و مراقبت، و همچنین تعویق همراه با دستور را تعیین نموده است.

تنظیم آنلاین لایحه حقوقی

مدت تعویق ساده و مراقبتی در حقوق ایران 6 ماه تا 2 سال در نظر گرفته شده است.

در صورتی که در حقوق فرانسه مدت هر یک از تعویق ها حداکثر یک سال می‌باشد.

در حقوق ایران یکی از شرایط لازم جهت استفاده از این نهاد، فقدان سابقه کیفری موثر است.

این در حالی است که در حقوق فرانسه مجرمین با سابقه محکومیت به جرایم شدید هم می‌توانند از این نهاد بهره مند گردند.

همچنین در حقوق ایران، فقط در جرایم تعزیری درجه هفت و هشت در خصوص بالغین و در مورد اطفال به طور عام قابل اجرا است اما در حقوق فرانسه، در تمام جرایم مگر در جرایم سنگین که مجازات بیش از 10 سال حبس دارند، قابل اجرا است.

موارد لغو تعویق صدور حکم

  • ارتکاب به جرم موجب حد،
  • ارتکاب به جرم موجب قصاص،
  • جنایات عمدی موجب دیه، یا تعزیر تا درجه هفت

در صورت ارتکاب به موارد فوق، دادگاه می‌تواند قرار تعویق را لغو و اقدام به صدور حکم محکومیت نماید. همچنین دادگاه می‌تواند در صورت اجرا نشدن دستورات تعیین شده توسط مجرم، تا نصف مدت مقرر در قرار و فقط برای یک بار، به مدت تعویق اضافه نماید یا تصمیم بر صدور حکم محکومیت بگیرد.

وکیل متخصص کیفری تهران

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و دارای سابقه قضایی در تهران، با همکاری موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از 100 وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل، آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد.

وکیل کیفری خیابان گاندی

گروه وکلای مهر، تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام. حکم من به تعویق افتاده است و الان می‌خواهم بدانم که بعد از گذشت مدت تعویق چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    • سلام. مطابق ماده 45 قانون مجازات اسلامی، پس از گذشت مدت تعويق با توجه به ميزان پايبندی مرتكب به اجرای دستورهای دادگاه، گزارش‌ های مددكار اجتماعی و نيز ملاحظه وضعيت مرتكب، دادگاه حسب‌ مورد به تعيين كيفر يا صدور حكم معافيت از كيفر اقدام می‌كند.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *