تفاوت مالکیت منافع و حق انتفاع

تفاوت مالکیت منافع و حق انتفاع

تفاوت مالکیت منافع و حق انتفاع


امروز با پاسخ به سوالی درباره تفاوت مالکیت منافع و حق انتفاع با شما هستیم.

الفاظ حقوقی وقتی که توسط اهل فن به کار می روند، مقاصد خاصی را با خود به همراه می آورند و دلالت بر موضوعی درونی خواهند داشت.

برای تفسیر هر نوع قرارداد حقوقی، مشاوره با وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در پرسش و پاسخ های حقوقی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، قابل مطالعه است.

نکات مهم در بررسی موضوع تفاوت مالکیت منافع و حق انتفاع

راه تفسیر کلمات به کار برده شده در قراردادهای حقوقی چیست؟

جستجوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی چگونه انجام می شود؟

تفاوت مالکیت منافع و حق انتفاع چیست؟

✍️در مالکیت منافع، لحظه‌ها و ذره‌های منفعت در ملک صاحب آن به وجود می‌آید اما در حق انتفاع، منفعت به مالک عین تعلق دارد و در ملک او هم به وجود می‌آید و صاحب حق فقط می‌تواند از آن متنفع شود. ( ماده ۴۰ قانون مدنی )

◀️برای مثال در اجاره، مستاجر بر اثر عقد مالک منافع عین مستاجره می‌شود و می‌تواند آن را به دیگری منتقل کند اما در حق سکنی، صاحب حق، مالک منافع نیست تا حق تصرف در آن را داشته باشد و به همین جهت اجاره ملکی که موضوع حق انتفاع قرار گرفته، از طرف صاحب حق نیز صحیح نیست، مگر اینکه مقصود از اجاره واگذاری اصل حق باشد.

وکیل ورشکستگی به تقلب

به بیان دیگر مالکیت منفعت حقی است کامل که امتیازهای مالکیت را دارد. در حالی که حق انتفاع به آن حد کمال نرسیده و صاحب آن تنها از حق استعمال و انتفاع بهره‌مند است.

فرض کنیم باغی برای مدت دو سال به اجاره داده شود. در این مدت مستاجر مالک منافع باغ یعنی میوه‌های آن است؛ بنابراین در روزی که مدت اجاره پایان می‌یابد، آنچه از میوه‌ها بر سر درختان باقی است، به او تعلق دارد و می‌تواند پس از مدت اجاره نیز آنها را بچیند.

اما اگر حق انتفاع از همین باغ به مدت دو سال به او واگذار شده بود، چون منتفع، مالک منافع نمی‌شد، ذره‌های میوه نیز در ملک او به وجود نمی‌آمد و به صاحب اصلی باغ تعلق داشت.

جز اینکه او می‌توانست ظرف دو سال از آنها بهره‌برداری کند. بنابراین در آخرین روز سال حق او نیز از بین می‌رفت و دیگر نمی‌توانست میوه‌هایی را که هنوز بر درخت باقی است، بچیند.

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قراردادها

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل قراردادهای حقوقی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳
  • ۰۹۱۲۱۲۸۱۰۱۴
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دفتر وکالت مجازی

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *