تولد بیست سالگی نود

تولد بیست سالگی نود

تولد بیست سالگی نود


امسال در تولد بیست سالگی نود ، پرمخاطب ترین برنامه ورزشی شبکه سه سیما، این برنامه از جدول پخش این شبکه حذف شده است.

عدم اجازه ی پخش برنامه نود در سال ۹۷ که همیشه جذاب ترین آیتم ها را دربرنامه ویژه سال تحویل داشت، همه ی عاشقان فوتبال و این برنامه را نگران کرد؛ اتفاقی بی سابقه که در این ۱۹ سال نیافتاده بود.

نکات مهم تولد بیست سالگی نود

چه اتفاقی برای پرمخاطب ترین برنامه ورزشی شبکه سه سیما افتاد؟

سازمان صداوسیما چه وظایفی درجهت نظارت بر برنامه ها دارد؟

کدام نهاد صلاحیت رسیدگی به تعطیلی و تعویق برنامه های تلویزیونی را دارد؟

علت حذف برنامه نود از کنداکتور شبکه سه چه بود؟

تعطیلی برنامه نود در چه زمانی رخ داد؟

درست پس از انتخاب شدن نود به عنوان«برترین برنامه تلویزیونی جشنواره جام جم» و «بهترین چهره تلویزیونی سال به وسیله آرای مردم در جشن حافظ» عادل فردوسی پور از شبکه سه سیما کنار گذاشته شد و مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما اعلام کرد که ازاین به بعد این برنامه باگروهی جدید پخش می­شود.

وکیل کیفری در شمیران

مدتی بعد برخلاف صحبت­های مطرح شده از سوی رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر ماندن عادل فردوسی پور در شبکه سه، مدیر روابط عمومی این سازمان از جدایی عادل فردوسی پور از برنامه نود خبر داد.

وظایف قانونی سازمان صداوسیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی چیست؟

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهادی حاکمیتی برحسب قانون اساسی به طور انحصاری فعالیت می­کند؛ از سویی دیگر به دلیل شمار بالای مخاطبان خود درسراسر کشور، جزوی از موضوعات حوزه عمومی هم محسوب می­گردد.

رسانه ملی نیازمند نظارت ملی است؛ نمایندگان رئیس جمهور درشورای نظارت برسازمان صداوسیما  طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی موظف به نظارت برحسن اجرای کلیه امور سازمان صداوسیما و حمایت از حقوق مخاطبان هستند.

کدام نهاد به نظارت بر برنامه های صداوسیما می­پردازد؟

در جهت تحقق این اهداف، شورای نظارت برسازمان صداوسیما تشکیل شده است؛ این شورا، نهادی نظارتی است که مسئول ارزیابی قوای سه گانه نظام از عملکرد رسانه ملی است. این شورا ۶ عضو دارد که ۲ عضو آن توسط رئیس جمهور، ۲ عضو توسط قوه قضائیه و ۲عضو بعدی از سمت مجلس انتخاب می­شوند.

آیا نظر مردم در تصمیمات شورای نظارت برصداوسیما در قضیه برنامه نود موثر بود؟

درپی واکنش های منتقدانه ی مخاطبان این برنامه و طرفداران عادل فردوسی پور، پایگاه اطلاع رسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما، که با هدف شفافیت سازمانی تشکیل شده تا از نظرات مردم در تصمیم گیری ­ها استفاده کند.

نظرسنجی با موضوع تغییر مجری نود مطرح کرد؛ در مجموع ۲۰۲هزار و۱۹۴ رای به ثبت رسید که ۱۸۸هزار و۱۰۷ نفر مخالفت خود را اعلام کرده بودند یعنی ۹۳ درصد آرا !!!! و تنها ۷درصد موافق این تغییر بودند.

نمونه رای محکومیت انتظامی پزشک

نکته جالب قضیه اینجاست که شورای نظارت، نه تنها در جهت رسالت خویش عمل نکرد ونظرات مخاطبان صداوسیما را در تصمیم گیری خود ذره ­ای موثر ندانست بلکه با انتشار اطلاعیه­ ای اعلام کرد که تعطیلی ۹۰ از اختیارات صداوسیماست و آن را ذیل اختیارات سیاستی و اجرایی مدیران ارشد سازمان دانست.

جالب تر اینکه دریکی از بندهای این اطلاعیه رعایت اصول و ضوابط اطلاع رسانی مناسب و اقناع افکار عمومی را درمورد برنامه های پرمخاطب ، شایسته دانسته است!!!!! اقدامی که دقیقا خلاف آن را درباب برنامه ای با سرقفلی ۲۰ ساله در شبکه ۳ اتخاذ کرد!!

خلا قانونی سازمان صداوسیما در رابطه با این قضیه چیست؟

از مهم ترین وظایف این نهاد، نظارت برحسن انجام کلیه امور وتذکرات لازم درمورد تخلفات و انحرافات در جهت اصلاح آن در برنامه های صداوسیماست.

درحالی که این نهاد نظارتی خود را دربرابر افکار عمومی و سلیقه اکثر افراد جامعه پاسخگو نمی­داند و تاکنون هیچ گزارشی از نظارت خود برای عموم منتشر نکرده که تخلف یا شاید انحرافی که موجب شده یک برنامه ای با درصدبالای مخاطبان از کنداکتور شبکه سه صداسیما حذف شود، چیست.

اینها همگی نشان دهنده ناتوانی این شورا درانجام وظایفش هست؛ شورایی که تاکنون حتی یک دلیل قانع کننده برای حذف این برنامه به مخاطبانش اعلام نکرده است.

علت اصلی حذف پربیننده ترین شبکه ورزشی چه چیز است؟

هرعقل سلیمی با دیدن فقط چند قسمت از برنامه ۹۰ که درکنار مباحث ورزشی که درواقع رسالت اصلی خودش بود، به مهم ترین مسائل روز جامعه هم می­پرداخت، این را متوجه می­شود که نمی­تواند انحراف یا تخلفی نابخشودنی توسط تهیه کننده و مجری این برنامه که مدرک دکتری خود را در زمینه مدیریت رسانه گرفته است و شاید بتوان گفت بی تردید از باسوادترین افراد درحوزه کاری خودش است، رخ داده باشد؛ که اگر این­گونه بود بجزحذف این برنامه، گزارشگری گزارش­های فوتبال نیز از وی سلب نمی­شد.

وکیل کلاهبرداری در اسلامشهر

با این اوصاف شاید بتوان مهم ترین مشکل را خلا قانونی مناسب و جامع در بحث نظارت سازمان صداوسیما و روی کارآمدن افرادی دانست که صلاحیت کار در این سازمان را ندارند؛‌ یازنگری این قوانین شاید درآینده چاره ساز باشد.

وکیل دعاوی علیه صدا و سیما

تهران- lمیدان ونک- گاندی جنوبی- خیابان ۱۴- پلاک۱۴- طبقه۴- واحد ۹- دفتر وکالت دکتر مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه وکیل دعاوی علیه صدا و سیما

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *