فرار پزشک از جبران خسارت

جراحی زیبایی و شرایط فرار پزشک از جبران خسارت

جراحی زیبایی و شرایط فرار پزشک از جبران خسارت


امروز با موضوع جراحی زیبایی و شرایط فرار پزشک از جبران خسارت با شما همراه هستیم.

در میان ازدحام جمعیت در شهرهای بزرگی همچون تهران، همسان شدن چهره‌ها به سبب انجام عمل‌های زیبایی به شکل کاملا محسوسی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

باید اذعان داشت که بسیاری از اعمال جراحی زیبایی و ترمیمی برای دست یافتن به سلامت روانی، اعتماد به نفس، پذیرش و محبوبیت اجتماعی، تسهیل ازدواج، اشتغال و سایر منافع روانی و اجتماعی انجام می شوند.

اما این در حالی است که در برخی از موارد نیز گرایش به سوی اعمال جراحی زیبایی به واسطه اختلالات روانی، چشم و هم چشمی های نامطلوب اجتماعی و پیروی از مدها و تیپ های خاص صورت می گیرند.

وجود چنین مواردی به خوبی ارتباط عمیق مقوله جراحی را با مسائل اجتماعی، ارزش های فرهنگی و روانشناسی نمایان می‌سازند. از این رو پیچیدگی‌های تبیین مسوولیت پزشک در جراحی زیبایی به علت تفکر غیر درمانی و غیر ضروری بودن، دوچندان شده است.

دادسرای ناحیه 38 تهران کجاست

تا جایی که نظرات مختلفی در مورد چگونگی مسوولیت کیفری پزشک و جبران خسارت در این جراحی‌ها ارائه گردیده است؛ در این رابطه باید اذعان داشت که ریشه اغلب جنایات و خسارات ناشی از جراحی زیبایی عدم رعایت شرایط معافیت از مسؤولیت کیفری در قانون مجازات اسلامی است.

نکات مهم جراحی زیبایی و شرایط فرار پزشک از جبران خسارت

جراحی زیبایی به لحاظ حقوقی شامل چه تقسیماتی می‌شود

تحت چه شرایطی پزشک از مسوولیت عمل زیبایی نامطلوب مبرا خواهد بود؟

کدام نوع عمل جراحی عمل زیبایی محسوب می‌شود؟

قانونگذار چه مسوولیتی را بر دوش جراحان زیبایی قرارداده است؟

در جراحی زیبایی وفق بند ج ماده ۱۵۸ و ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و نیز ماده ۶۱۶ (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵، برای معافیت از مسؤولیت، باید ابتدا ضرورت انجام جراحی را با توجه به خطراتی که در آن وجود دارد احراز نماید، سپس به اخذ رضایت آگاهانه و آزادانه از بیمار بپردازد و خود از تخصص کامل در گرایش مربوطه برخوردار بوده و با توجه به غیر ضروری بودن جراحی زیبایی و عدم تصور هیچگونه فوریت در آن، از امکانات و ابزار حداکثری در انجام این اعمال، استفاده شود.

همچنین کارکرد برائت در جراحی زیبایی نمی تواند جابجایی بار اثبات باشد و در صورت جنایت کافی است که سببیت جراح در حادثه مشخص گردد و در این فرض جراح زیبایی است که باید از عهده اثبات تمامی تکالیف خود اعم از رعایت تناسب میان سود و خطر در جراحی و اطلاع رسانی و رعایت حداکثری موازین فنی و علمی و نظامات دولتی برآید.

وکیل خانواده ایرانی در یونان

طبق اصول و قواعد حقوقی چگونه مسوولیت پزشک احراز می‌گردد؟

مسوولیت کیفری ناشی از عمل پزشکی با خطای پزشک و زیان به بیمار و رابطه سببیت میان این دو محقق می شود؛ خطایی که گاه به واسطه مباشرت و گاه نیز به واسط تسبیب در ایراد ضرر، احراز می‌گردد.

اینها همان مواردی است که با عنوان ارکان مسوولیت پزشک از آن ها یاد می‌شود و با توجه به جرم انگاری خطای پزشکی در قانون مجازات اسلامی در نظام حقوقی ما تحت عنوان مسوولیت کیفری مورد بحث قرار می گیرد.

چه تقسیمات حقوقی ‌ای در حیطه پزشکی برای جراحی پلاستیک وجود دارد،؟

آنچه که در بررسی حقوقی دارای اهمیت است، تفکیک بین دو دسته جراحی زیبایی و جراحی ترمیمی می باشد. به طور کلی و با مشاهده اقسام جراحی پلاستیک، می توان گفت که جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی شاخه های جراحی پلاستیک هستند.

معیار تقسیم بندی جراحی زیبایی و ترمیمی به هدف از این نوع جراحی بستگی دارد.

اگر هدف صرفاً برای زیباسازی، بدون نقص و عیب ظاهری و معقول باشد ما با جراحی زیبایی روبرو هستیم و اگر برای اصلاح و ترمیم شکل، کارکرد یا عملکرد یک عضو باشد جراحی ترمیمی محسوب می گردد که خود می تواند به دو بخش جراحی ترمیمی حیاتی و جراحی ترمیمی انتخابی تقسیم شود.

منظور از جراحی ترمیمی حیاتی چیست؟

در مواردی که هدف از انجام جراحی اصلاح عملکرد یک عضو و دفع خطرات ناشی از وضعیت فعلی است، مثل جراحی انحراف بینی که توأم با اختلال تنفسی باشد یا جراحی تومورها و عفونت های خارجی که بقای آن ها می تواند سلامت فرد را به مخاطره اندازد. از این منظر جراحی ترمیمی حیاتی، به مانند سایر اعمال ضروری در حیطه پزشکی بوده و به معنای کامل درمانی به حساب می آید.

مرجع شورای ‌عالی حفاظت فنی

جراحی ترمیمی انتخابی چیست؟

این جراحی صرفا جهت اصلاح شکل عضو مورد نظر و رفع نقایص مادرزادی یا نقایصی که ناشی از حوادث و بیماری ها است، انجام می پذیرد.

فرد داوطلب این نوع جراحی در معرض عواقب بعدی و خطر از دست دادن جان یا عضو خود قرار ندارد، بلکه صرفاً به دلیل از دست دادن شکل طبیعی عضو مربوطه و نازیبایی حاصل از آن به چنین عملی مبادرت می ورزد.

نام دیگری که می توان بر این نوع جراحی گذاشت، جراحی ترمیمی اصلاحی است ،جراحی فک جلو یا عقب و یا جراحی اصلاح اسکارهای سوختگی.

در واقع این قبیل جراحی‌ها جهت مرتفع ساختن نقص عضو بیمار صورت می‌گیرد، نقصی که اگر به آن رسیدگی نشود هم، هیچ مشکلی برای فرد تا پایان عمر به وجود نمی‌آورد، اما اگر مورد جراحی قرار گیرد ضمن رفع نقص ظاهری، در عین حال ظاهر بیمار را هم زیباتر می کند.

معیار تشخیص یک عمل جراحی غیر اضطراری از جراحی اضطراری چیست؟

به طور کلی یک عمل جراحی غیر اضطراری را که ممکن است از لحاظ پزشکی انجام آن لازم باشد (مثل جراحی آب مروارید) یا این که الزامی برای انجام آن وجود نداشته باشد (مثل جراحی افزایش حجم سینه) جراحی انتخابی می نامند.

این مورد اخیر را که از لحاظ پزشکی هیچ نیازی به انجام آن وجود ندارد و صرفاً به واسطه اهداف دیگر به انجام می‌رسد جراحی اختیاری می نامند که در جراحی های زیبایی مشاهده می شود.

سرنوشت پرونده‌های جراحی‌ای که شخص به تشخیص خود یا سایر اشخاص غیر پزشک از زیبایی عمل رضایت ندارد به کجا ختم می‌شود؟

توضیحا این که اولاً کار یک جراح پلاستیک به مانند یک هنرمند است که علاوه بر ملاحظات علمی باید بر مسائل زیبایی شناختی مسلط باشد تا بتواند نتیجه حداکثر مطلوبی را برای متقاضی جراحی به ارمغان آورد. این مسأله خود آبستن طرح بسیاری از شکایات از جراحان زیبایی است. در گزارشی از سوی رییس سازمان پزشک قانونی ایران این گونه آمده است:

بهترین وکیل ملک زعفرانیه

«%۵۰ مراجعات به جراحان پلاستیک، برای زیبایی و ۵۰ % بقیه برای صدمات و آسیب های دیگر است، لذا افرادی که برای زیبایی مراجعه می کنند، چون به دنبال کیفیت خاصی هستند، شکایت آن ها بیشتر از بقیه مسائل پزشکی است.

ضمناً در بررسی پرونده های مطروحه در نظام پزشکی و سازمان پزشکی قانونی مشخص می شود که %۵۰ شکایت ها به خاطر یک سوءتفاهم مطرح شده است که قابل طرح و بررسی نیست… . (روزنامه ایران، شماره ۳۵۲۸، ۱۳۸۵ ش .، ص۴)

وکیل تضمینی در دعاوی جراحی زیبایی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *