وکیل جرایم سایبری تهران

وکیل جرایم سایبری تهران

وکیل جرایم سایبری تهران


امروز با معرفی وکیل جرایم سایبری تهران و بررسی جرم سایبری با شما هستیم.

 تعریف جرم رایانه‌ای

در رابطه با تعریف جرایم رایانه‌ای باید گفت در قانون ایران تعریفی کلی از جرم رایانه‌ای ارائه نشده است.

قانون‌گذار ایران تنها دامنه مصداقی جرایم رایانه‌ای را مشخص نموده است.

امروزه اعتقاد بر این است که هر جرمی که در ارتکاب آن به‌ نوعی دانش و فن‌آوری رایانه به­ کار رفته باشد از جرایم رایانه‌ای تلقی می‌شود، این تعریف دامنه استناد به جرایم رایانه‌ای را گسترش داده است.

به‌ عنوان‌ مثال در حال حاضر ممکن است شخص در ارتکاب جرم رایانه‌ای مشخصاً از خود رایانه استفاده نکند.

مثلاً بدون استفاده از رایانه و با استفاده از امواج الکترومغناطیس به داده‌های رایانه‌ای خسارت وارد سازد یا آن‌ها را پاک نماید؛ بدون آنکه حتی نزدیک به رایانه مورد تخریب شود.

یا حتی با استفاده از این امواج شماره‌ حسابی را تغییر داده و اقدام به کلاهبرداری رایانه‌ای نماید، بدون آنکه در این راه رایانه استفاده نموده باشد.

بر این اساس تعریف مبتنی بر استفاده از رایانه نمی‌تواند چندان معتبر باشد.

ضمن اینکه در قوانین برخی کشورهای دیگر، تعاریفی از جرایم رایانه‌ای ارائه‌ شده که بنا به مورد بسته به سیاست جنایی قانون‌گذاران آن کشورها در برابر این جرایم دامنه تعریف این جرم را گسترش می‌دهد یا محدود می‌کند.

می‌توان جرایم رایانه‌ای را جرایمی دانست که با استفاده از دانش یا فن‌آوری رایانه صورت می‌پذیرند.

این تعریف دانش‌محور از جرایم رایانه‌ای محسوب می‌شود.

به‌ عبارت‌ دیگر بر ضرورت استفاده از دانشی خاص در ارتکاب جرایم رایانه‌ای تأکید می‌نماید؛ زیرا همان‌طور که گفتیم این قبیل جرایم می‌توانند بدون استفاده از رایانه واقع شوند.

معاونت در جرم

مسئولیت کیفری در محیط سایبری

مفهوم مسئولیت کیفری

به طور کلی مسئولیت کیفری به معنی مسئول بودن و جبران خسارت در مقابل رفتاری است که صورت گرفته از مسئولیت کیفری نیز تعاریف بسیار زیادی ارائه داده‌اند.

یکی از نویسندگان حقوق جزای کشورمان به‌ طور کلی الزام شخص به پاسخگویی در قبال تعرض به دیگران یا نقض حقوقی که تحت عنوان حقوق آزادی‌های غربی و گاهاً تحت عنوان حقوق حمایتی جمعی و به‌ منظور دفاع از جامعه ارائه می‌شود را مسئولیت کیفری قلمداد کرده است.

یکی دیگر از نویسندگان با توجه به تعریف لغوی مسئولیت که به معنای موظف بودن به انجام کار معنا شده مسئولیت را نوعی التزام دانسته و معتقد است در قلمرو حقوق کیفری محتوای این التزام تقبل آثار و عواقب افعال مجرمانه است.

به عبارت صحیح‌تر تحمل مجازات که در قوانین کیفری سزای افعال سرزنش‌آمیز بر نظام به شمار می‌آید.

البته مسئولیت کیفری را می‌توان از دیدگاه دیگری نیز معنا کرد و آن نه التزام به تقبل آثار و عواقب افعال مجرمانه که استحقاق و سزاواری تحمل این عواقب است.

مسئولیت کیفری در محیط سایبر نیز به معنای تقبل آثار ناشی از فعل مجرمانه فرد است که در محیط اینترنت به وقوع پیوسته بنابراین مسئولیت در محیط سایبر مفهومی جدای از سایر موارد مسئولیت ندارد.

مسئولیت کیفری در قانون جرایم رایانه‌ای ایران

قانون‌گذار ایران در قانون جرایم رایانه‌ای فصل ششم از قانون را به موضوع مسئولیت کیفری اختصاص داده است.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین تغییری که قانون فوق‌الذکر در رابطه با مسئولیت کیفری ایجاد نموده، شناسایی و ایجاد مسئولیت کیفری برای اشخاص حقوقی است، ماده 19 و 20 قانون فوق‌الذکر در رابطه با مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی است.

وکیل کیفری در گیشا

ماده 19 قانون جرایم سایبری مقرر می‌دارد:

در موارد زیر، چنانچه جرایم رایانه‌ای به نام شخص حقوقی و در راستای منافع آن ارتکاب یابد، شخص حقوقی دارای مسئولیت کیفری خواهد بود:

الف) هرگاه مدیر شخص حقوقی (شرکت یا موسسه) مرتکب جرم رایانه‌ای شود.

ب) هرگاه مدیر شخص حقوقی دستور ارتکاب جرم رایانه‌ای را صادر کند و جرم به وقوع پیوندد.

ج) هرگاه یکی از کارمندان شخص حقوقی با اطلاع مدیر یا در اثر عدم نظارت وی مرتکب جرم رایانه‌ای شود.

د) هرگاه تمام یا قسمتی از فعالیت شخص حقوقی به ارتکاب جرم رایانه‌ای اختصاص‌یافته باشد.

ماده 20 قانون جرایم سایبری ایران

اشخاص حقوقی (شرکت و موسسات) موضوع ماده فوق، با توجه به شرایط و اوضاع‌ و احوال جرم ارتکابی، میزان درآمد و نتایج حاصله از ارتکاب جرم، علاوه بر سه تا شش برابر حداکثر جزای نقدی جرم ارتکابی، به ترتیب ذیل محکوم خواهند شد:

الف) چنانچه حداکثر مجازات حبس آن جرم تا پنج سال حبس باشد، تعطیلی موقت شخص حقوقی از یک تا نُه ماه و در صورت تکرار جرم تعطیلی موقت شخص حقوقی از یک تا پنج سال.

ب) چنانچه حداکثر مجازات حبس آن جرم بیش از پنج سال حبس باشد، تعطیلی موقت شخص حقوقی از یک تا سه سال و در صورت تکرار جرم‌ شخص حقوقی منحل خواهد شد.

البته باید عنوان نمود که با تغییر قانون ممکن است میزان جرایم تعیین شده تغییر نموده باشد.

عوامل رافع مسئولیت کیفری در محیط سایبری

مسئولیت کیفری «التزام به تقبل آثار عواقب افعال مجرمانه یا تحمل مجازاتی است که سزای افعال سرزنش‌آمیز بزهکار به‌ شمار می‌آید؛ لکن به‌صرف ارتکاب جرم نمی‌توان بار مسئولیت را یک‌باره بر دوش مقصر گذاشت.

اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری

بلکه پیش از آن باید بتوان او را سزاوار تحمل این بار سنگین دانست، تقصیری را که مرتکب شده‌ است، نخست به‌ حساب او گذاشت و سپس او را مؤاخذه کرد.

توانایی پذیرفتن بار تقصیر را در اصطلاح حقوقدانان «قابلیت انتساب» می‌نامند و آن را به برخورداری فاعل از قدرت ادراک و اختیار تعریف کرده‌اند.

بنابراین اگر مجرم مُدرِک یا مختار (با اراده و اختیار) نباشد مسئول اعمال خود نیست.

برای اینکه مسئولیت جزایی به معنای اخص کلمه وجود داشته باشد باید مجرم مرتکب تقصیری شده مجرمیت و این تقصیر قابل اسناد به او باشد.

معافیت از کیفر جرایم سایبری

قانون‌گذار ایران در قانون جرایم رایانه‌ای اشاره‌ای به عوامل رافع مسئولیت کیفری ننموده است.

بند ب ماده 19 اشاره به دستور مدیر و نقش این دستور در ارتکاب جرم دارد که در واقع اشاره به علل موجه جرم دارد نه عوامل رافع مسئولیت کیفری، به‌ هر حال باید اذعان داشت عوامل رافع مسئولیت در محیط سایبری تابع عوامل کلی رافع مسئولیت کیفری است، می‌توان این عوامل را در موضوعاتی مانند کودکی، جنون، اجبار معنوی و… دانست.

بنابراین باید اذعان داشت که عوامل رافع مسئولیت در محیط سایبری همان عوامل کلی رافع مسئولیت جزایی هستند که معمولاً در متون حقوق کیفری عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وکیل متخصص جرایم سایبری تهران

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل سایبری تهران، مطالعه پرونده توسط وکیل متخصص جرایم سایبری تهران، با شماره تماس‌های موسسه حقوقی و بین‌المللی تماس بگیرید.

وکیل ملکی شمال تهران

وکیل تجدید نظر ملک

ارکان جرم خیانت در امانت

 

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

جرم رایانه‌ای چیست؟

جرایمی مانند کلاهبرداری، جعل، سرقت و… که در فضای مجازی یا از طریق رایانه واقع می‌شوند؛ جرم رایانه‌ای گفته می‌شود.

مجازات جرایم رایانه‌ای چیست؟

بسته به نوع جرم واقع شده مجازات متفاوتی مانند حبس و جزای نقدی در پی خواهد داشت.

 

 

 

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

7 دیدگاه

  • اگر کسی از طریق ارسال پیامک اقدام به انتشار اکاذیب علیه فرد دیگری انجام بده کارش چه نوعی جرمش چیه؟

  • سلام وقت بخیر، پسرخاله ام یک سری عکسایی که تو مهمونی با هم بودیم رو در فضای مجازی خودش که صفحه اش قفل هم نبوده گذاشته و باعث شده عکسای من تو کل دوستان و آشناها و شهرمون که یه شهر کوچیکه پخش بشه میخواستم بدونم آیا افشای اطلاعات خصوصی دیگران در فضای مجازی جرم هست؟

    • سلام وقت بخیر
      افشای اطلاعات خصوصی دیگران جزیی از عناوین مجرمانه در قانون می‌باشد که دارای شرایط مشخصی است و همچنین باید مدارک و ادله علیه ایشان مستدل باشد.

  • با سلام
    فردی که با وی در ارتباط بودم مرا از طریق فضای مجازی تهدید به پخش عکس‌هایم کرده و یکی از
    عکس‌هایم را پخش کرده و حالا برای عدم پخش باقی عکس‌هایم اقدام به باج خواهی نموده، آیا می‌توانم
    از او به عنوان مجرم سایبری شکایت کنم؟

    • سلام وقت بخیر
      بله، شما پس از آماده کردن مدارک و مستندات خود طبق قانون جرائم رایانه‌ای و تحت عنوان مجرمانه تهدید و انتشار عکس خصوصی اقدام به شکایت نمایید؛ که در صورت اثبات اتهام علیه این فرد، شخص محکوم به حبس و پرداخت جریمه می‌شود ولی با توجه به حساس بودن ماجرا حتما به یک به یک وکیل متخصص امور کیفری مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *