جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص


امروز با موضوع جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص با شما خواهیم بود

در جامعه افرادی که توانایی اداره امور مالی و یا غیر مالی خود را ندارند، به اصطلاح محجور گویند که طبق قانون، اداره امور این اشخاص به کسانی که صلاحیت این کار دارند واگذار می‌شود.

این اشخاص باید در امور مربوطه، رعایت غبطه محجور را کنند. این موضوع در حقوق کیفری تحت عنوان جرم سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص جرم نگاری شده است.

هدف از این موضوع این بود که افراد جامعه نسبت به افراد محجور و یا غیر رشید موظف به حفظ امانت اجتماعی و حقوق آن‌ها هستند.

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص، از صور خاص جرم خیانت در امانت است. هر کس از ضعف نفس یا هوی و هوس و یا حوایج شخصی غیر رشیدی استفاده کرده بر ضرر او نوشته یا سندی از قبیل قبض و حواله و برات و سفته و چک و به طور کلی هر نوع نوشته امانت و هر چیزی که موجب الزامی شود، از او بگیرد و به هر نحو و به هر طریقی که این کار را کرده باشد، جرم محسوب شده و قابل مجازات است.

در واقع کلیه افراد جامعه نسبت به نوشتجات یا اسناد متعلق به اشخاص غیر رشید، امین محسوب می‌شوند.

این جرم در واقع دارای شرایط لازم برای تحقق جرم است که بدون آن‌ها جرم محقق نمی‌شود. در این جرم، قانون‌گذار به ولایت، وصایت یا قیومت اشاره کرده است که این قرینه بر این است که در جرم سواستفاده از ضعف نفس اشخاص، منظور اشخاص افراد غیر رشید صرفا می‌باشند.

وکیل دادسراهای تخصصی تهران

نکات مهم

چه شرایط و اوضاعی برای تحقق جرم لازم است؟

اخذ نوشته یا سند در ماده قانونی مربوطه به چه معناست؟

مجازات و عوامل تاثیر گذار در این جرم چه مواردی است؟

شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جرم

از مهم‌ترین شرایطی که وجود آنها برای تحقق جرم لازم است، غیر‌رشید بودن قربانی و اخذ نوشته یا سند با سو‌استفاده از ضعف نفس ناشی از این عدم رشد است. در صورتی که هر یک از این شرایط برقرار نباشد، موضوع جرم تحقق نمی‌یابد. منظور از غیر رشید، افراد سفیه، مجنون و غیر‌بالغ را شامل می‌شود.

در صورتی که شخص با سواستفاده از ضعف یا هوی و هوس و یا حوایج شخصی غیر‌رشید، نوشته و یا سند را اخذ کند این جرم محقق شده و اگر بدون اقدام از سوی طرف مقابل سند یا نوشته در اختیار او قرار بگیرد این جرم تحقق نمی‌یابد.

در این جرم وجود علم متهم به وجود این حالت  یعنی عدم اطلاع ازمحجوریت و یا غیر رشید بودن و ضعف نفس در دیگری شرط است و بدون احراز سوء‌نیت و نتیجه عدم احراز وقوع جرم، نمی‌توان جرم را ثابت و حکم داد و چنانچه دلیل و بینه‌ای که دلیل مثبت بر اطلاع متهم شود احراز نشود جرم قابل اثبات نیست.

عمل مادی و فیزیکی این جرم

عمل فیزیکی این جرم در واقع اخذ نوشته یا سند است. نوشته‌ای که در مقام اثبات حق یا اسقاط ادعا قابل استناد باشد. اخذ مال از شخص غیر‌رشید از طریق سواستفاده از ضعف نفس یا ورود ضرر به شخص، مشمول این ماده قرار نمی‌گیرد. مانند این که کسی با سواستفاده از ضعف نفس شخص غیر‌رشیدی پول و یا هر اشیا مادی  او را تصاحب کند که در این حالت شامل این ماده قانونی نمی‌شود.

نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

لازم است بدانید که سند یا نوشته اخذ شده از غیر رشید مستلزم امضا او نیست بلکه مهم اخذ نوشته وسند التزام‌آور است.

در تحقق این جرم، لازم است نوشته یا سند موجب التزام شخص غیر رشید شود و ورود ضرر بالفعل لازم نبوده بلکه صرف احتمال ورود ضرر یعنی ضرر بالقوه، کفایت می‌کند. یعنی به محض گرفتن سفته‌ای از غیر رشید که برای او التزام ایجاد کند این جرم تحقق یافته بدون آن‌که سفته وصول شود.

مجازات  و عوامل تشدید در این جرم

مجازات استفاده از ضعف نفس شخصی یا هوی و هوس او یا حوایج شخصی افراد غیر‌رشید، علاوه بر جبران خسارت مالی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی به میزان یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال، می‌باشد.

اگر مرتکب این جرم، ولایت یا وصایت یا قیومت بر شخص غیر‌رشید داشته باشد، مجارات وی تشدید می‌شود که علاوه بر جبران خسارت مالی از سه تا هفت سال حبس خواهد بود.

وکیل متخصص در صور خاص از جرم خیانت در امانت (جرم سو‌استفاده از ضعف نفس اشخاص)

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره حقوقی با وکیل سو‌استفاده از ضعف نفس اشخاص مشورت و مشاوره داشته باشید. برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

5/5 - (14 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *