خرید اتومبیل در ترکیه

 

خرید اتومبیل در ترکیه

 

یکی از دغدغه های افرادی که تمایل به مهاجرت به ترکیه و یا هر کشور دیگری دارند، شرایط خرید ملک در کشور مقصد و همچنین شرایط دریافت گواهینامه رانندگی و خرید اتومبیل در کشور مقصد است. کشور ترکیه در ر.وزهای اخیر و با توجه به جو روانی حاکم بر بازار ارز و طلا در ایران و نگرانی مردم در تبدیل پول نقد به کالاهای سرمایه ای، مد نظر سرمایه گذاران ایرانی قرار گرفته است.

با توجه به رشد بازار خو درو در ترکیه، و گوناگونی کارخانه های سازنده خو درو فعال در بازار ترکیه، اتومبیل از طریق نمایشگاه ها، نمایندگی شرکت های خو درو سازی و همچنین تبلیغات در فضای مجازی به فروش می‌رسد.

در این نوشتار کوتاه که توسط مشاورین حقوق مهاجرت و بین‌الملل گروه وکلای مهر تخصصی ترین تیم مشاوره مهاجرتی در ایران تهیه شده است، به سوالات عرزیزان درباره شرایط خرید اتومبیل در ترکیه برای ایرانیان مقیم ترکیه پرداخته خواهد شد.

 

چه کسانی امکان خرید اتومبیل در ترکیه را دارند؟ آیا می توان هر نوع خو درویی را در ترکیه خریداری نمود؟ شرایط واگذاری تاکسی در استانبول به خارجی ها چیست؟

هر یک از اتباع خارجی، که به طریق قانونی دارای اقامت دائم یا موقت ترکیه می باشد، امکان خریداری کردن اتومبیل در ترکیه را دارد. پروسه ثبت وسایل نقلیه و اسناد مورد نیاز توسط خارجی ها همانند شهروندان ترکیه است، شماره پلاک ماشین برای افراد خارجی ساکن ترکیه از گروه MA / MZ می باشد و یک خو درو جدید، لازم است ظرف سه ماه پس از خرید در دفاتر ثبت عبور و مرور ثبت شود.

ثبت شرکت در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای ثبت اتومبیل جدید در ترکیه شامل موارد زیر است:

سند فروش از یکی از دفاتر اسناد رسمی (Noter SatışSenedi)

فاکتور فروش (Fatura)

سند معاینه فنی (Karayolu uygunluk belgesi)

برگه مالیات (ÖTV makbuzu)

بیمه اجباری شخص ثالث موتور (Zorunlu Motor Sigortas)

 

آیا امکان خرید خو دروی معاف از مالیات برای یک خارجی در ترکیه وجود دارد؟

هر فرد خارجی که اجازه اقامت معتبر دائم یا موقت در ترکیه را دارد می‌تواند یک خو درو نو و یا کار کرده از یک خارجی دیگر خریداری کند و یا خو درو مورد نظر خود را از هر کشور خارجی وارد ترکیه کند.

این استثناء مالیات بر خو درو به این معنی است که یک خارجی می‌تواند از یک فروشنده مجاز بدون پرداخت مالیات ویژه مصرف (Özel Tüketim Vergisi، ÖTV) یا مالیات بر ارزش افزوده (Katma Değer Vergisi، KDV) یک خو درو جدید خریداری کند.

نکته: تنها مالیاتی که باید پرداخت شود مالیات بر جاده سالیانه (باندلر) است.

این مزایای مالیاتی رایگان فقط برای یک اتومبیل و یک اجازه اقامت می‌باشد. فقط اعضای خانواده مرتبط می‌توانند این ماشین را رانندگی کنند. شهروندان ترکیه اجازه این نوع خرید و یا رانندگی این خو دروها را ندارند. این نوع خرید معاف از مالیات از تسهیلات دولت ترکیه برای خریداران خارجی املاک در ترکیه می‌باشد.

خو دروهای معاف از مالیات معمولا به عنوان پلاک آبی شناخته می‌شوند (Mavi Plaka) و دارای شماره ثبت  “MA / MZ” هستند. ثبت خو درو در “مجوز آبی” ذکر شده است و تا انتهای زمانی که در کارت اقامت ثبت شده  معتبر است. اگر کارت اقامت تجدید نگردد، جریمه برای فرد مذکور در نظر گرفته می‌شود.

وکیل بین المللی در استانبول

 

آیا با خرید ملک در ترکیه می توان اقامت دائم ترکیه را به دست آورد؟

توجه متقاضیان سرمایه گذاری در ترکیه را به این نکته جلب می نمایم که با خرید ملک در ترکیه، امکان دریافت اقامت یکساله و تمدید ان وجود دارد. هر چند خرید ملک در ترکیه، به سختی امکان دریافت شهروندی ترکیه را به خریدار می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که با داشتن مجوز کار در ترکیه، می توان با وجود سایر شرایط، نسبت به خرید امتیاز تاکسی در استانبول اقدام نمود.

بهترین موسسه مهاجرتی در ایران

انجام هر گونه معامله و یا عقد قرارداد در خارج از کشور نیاز به مشاور حقوقی مجرب دارد. گروه وکلای مهر با همراهی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان که با نظارت و راهبری محمدرضا مهری، برترین مشاور مهاجرتی در ایران اداره می‌شود، از ابتدای پروسه مهاجرت و سرمایه گذاری در ترکیه، امکان همراهی شما عزیزان را دارد.

جهت دریافت مشاوره حقوقی و مهاجرتی آنلاین با برترین وکلای مهاجرتی تهران، با ما تماس بگیرید.

 

دپارتمان حقوق مهاجرت و بین‌الملل گروه وکلای مهر

5/5 - (20 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *