دادخواست ابطال پروانه ساختمان

دادخواست ابطال پروانه ساختمان

دادخواست ابطال پروانه ساختمان


امروز با آموزش نحوه تنظیم دادخواست ابطال پروانه ساختمان با شما هستیم.

با گسترش فضاهای شهری، شهرداری، با ایده‌ی سامان‌دهی و نظم بخشی به ساخت و سازها، مالکان اراضی و املاک در حریم شهری را ملزم به اخذ پروانه ساخت می‌نماید.

پروانه ساختمان سندی است که باید قبل از آغاز به کار توسط شهرداری صادر شود و اطلاعاتی از قبیل؛ مساحت زیر بنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات متقاضی صدور ان، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین است که در اختیار مالک قرار می‌گیرد.

در موارد عدم تطبیق ساخت و ساز ساختمان با ضوابط فنی و شهرسازی، اقدام به ابطال پروانه ساختمان می‌شود.

ماده100 قانون شهرداری ها اخذ پروانه را پیش از هر اقدام عمرانی يا تفكيك اراضی و شروع به ساخت ساختمان ضروری می‌داند.

 این مقاله به بررسی رویه ی قانونی ابطال پروانه ساختمان و نحوه تنظیم دادخواست ابطال پروانه ساختمان خواهد پرداخت. معرفی بهترین وکیل پایه یک دادگستری محمدرضا مهری در امور مربوط به پروانه‌های ساختمانی در تهران، از جمله موارد مندرج در این نوشتار است که جهت انتشار در وب سایت رسمی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، تهیه شده است.

سوالات مرتبط با دادخواست ابطال پروانه ساختمان

  • کدام مرجع برای تقدیم دادخواست ابطال پروانه ساختمان صالح است؟
  • مدت زمان اعتبار مجوز پروانه ساختمان چه مقدار است؟
  • موارد تقدیم دادخواست ابطال پروانه ساختمان کدامند؟
  • دستور اقدام تامینی مناسب در زمینه دادخواست ابطال پروانه ساختمان چیست؟
  • مدت زمان اعتبار مجوز پروانه ساختمان چه مقدار است؟
  • چگونه می‌توان برای ابطال پروانه ساختمان دادخواست تنظیم نمود؟
وکیل تخصصی پرونده قاچاق انسان

موارد ابطال پروانه ساختمان

در صورت عدم رعایت ضوابط ساخت وساز و نکات فنی، ایمنی و بهداشتی، پروانه ساختمان باطل خواهد شد که به ذکر برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت؛

– عدم توجه به حجم ساختمانی ذکر شده در پروانه شامل: عرض گذر، تعداد طبقات و سطح اشغال آن‌ها، در مقایسه با مساحت زمین

– تجاوز از حدود نقشه معماری که حداکثر توانایی طرح را از جهت متراژ، تعداد پارکینگ و فضاها تعیین می‌نماید

– عدم توجه به نقشه های سازه، برق و مکانیک

– هنگامی که حدود تراکم شهرداری طبق متراژهای موجود هر طبقه و نوع کاربری ان رعایت نشود

– عدم توجه به شرایط خاص زمین  و اقدام خلاف گزارش آزمایش مکانیک خاک

مرجع صالح برای تقدیم دادخواست ابطال پروانه ساختمان

در بررسی مرجع صالح به رسیدگی دعوای ابطال پروانه ساختمان باید قایل به تفکیک شد؛ اگر اشخاص حقیقی معترض به پروانه ساختمان و خواهان ابطال ان باشند مرجع صالح دیوان عدالت اداری خواهد بود.

در صورتی که خواهان ابطال پروانه ساختمان، شهرداری باشد، با توجه به تصریح مقنن در اصل 173 قانون اساسی که دیوان عدالت اداری را مرجع اعتراضات و تظلمات مردم نسبت به مامورین یا آیین نامه های دولتی می‌داند، شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی حق تظلم خواهی در دیوان عدالت اداری را نخواهد داشت.

کمیسیون ماده 100 شهرداری مرجع رسیدگی به درخواست ابطال پروانه ساختمان است که اعتراض به تصمیم این کمیسیون نیز در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار می‌گیرد.

اقدام تامینی برای دادخواست ابطال پروانه ساختمان

در مواردی که خواهان ابطال پروانه ساختمان نظر به اقدام تامینی برای حفظ حقوق خود داشته باشد، به تصریح ماده 316 قانون آیین دادرسی مدنی ، انجام عملی که حقوق وی را محفوظ بدارد، از موارد دستور موقت است.

دعوای خلع ید

پس اقدام تامینی مناسب برای درخواست ابطال پروانه ساختمان، صدور دستور موقت است. طبق قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، این دادگاه می‌تواند در مواقع لازم که موجب تضییع حقوق خواهان باشد، اقدام به صدور دستور موقت نماید.

همچنین قاضی شعبه دیوان عدالت اداری وظیفه دارد پیش از ورود به ماهیت دعوا، نسبت به احراز فوریت و ضرورت صدور دستور موقت اقدام نماید.

نمونه دادخواست ابطال پروانه ساختمان

ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام، موکل اینجانب آقای الف ج  به استناد سند مالکیت رسمی، پیوست مالک رسمی یک قطعه ملک مسکونی به پلاک ثبتی ….. فرعی از ….. اصلی بخش ….. تهران است.

ملک مجاور با پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی بخش …… تهران با عدم رعایت مو ازین فنی  مندرج در پروانه ساختمان موجب اخلال در عبور و مرور و ایراد ضرر به ملک موکل اینجانب شده‌ است.

نظریه کارشناس رسمی دادگستری در پرونده تامین دلیل از شورای حل اختلاف تهران نیز ضمیمه دادخواست تقدیم می گردد. لذا با توجه به مستندات پیوست، ابطال پروانه ساختمان مذکور مورد تقاضاست.

نمونه رای ابطال پروانه ساختمان

خواهان با تقدیم دادخواست مدعی شده ملک روبرو که واقع در بن بست است، عرض نا مناسبی برای احداث ارتفاع زیاد دارد، با این حال اقدام به احداث شش طبقه ساختمان نموده که موجب مزاحمت و همچنین مشرفیت بر ملک ایشان شده و خواهان ابطال پروانه ساختمان ملک مذکور شده‌ است.

شعبه 33 دیوان عدالت اداری با توجه به مدارک پیوست در پرونده و نظر به حداکثر ارتفاع مجاز در منطقه موضوع شکایت فوق را وارد تشخیص و به استناد مواد ۷ و ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال پروانه ساختمانی شماره…. نسبت به ان بخش از طبقات که به ملک خواهان سایه اندازی و مشرفیت دارد، صادر نموده و رای صادره را قطعی اعلام می دارد.

اقامت اروپا مونته نگرو

مدت زمان اعتبار پروانه ساختمان

زمان اعتبار پروانه ساختمان دو سال از تاریخ صدور است و تا دو سال نیز قابل تمدید می‌باشد. مصو به ای از شورای اداری، پروانه ساختمانی را به عنوان سند رسمی تلقی نموده با ذکر این موضوع آشکار است که نمی‌توان پس از صدور این پروانه اقدام به تغییر ان نمود مگر در قسمت اعمال تغییرات که در برگه به عنوان اصلاح پروانه انجام می‌شود.

برای طرح اعتراض به پروانه ساختمانی صادره از شهرداری، لازم است با تهیه برگ دادخواست و منضم کردن دلایل و مدارک اعتراض که باعث اثبات حقی برای معترض می باشد، به مرجع صالح، مراجعه و اعتراض خود را ثبت نماید.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در تهران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (11 امتیاز)

6 دیدگاه

  • سلام و وقت بخیر

    ببخشید ملکی در شهرستان دارم که با درخواست بنده بعنوان مالک از شهرداری، درصد اشغال معمول ۶۰% را با مجوز شهرداری به ۸۰% افزایش دادم و پروانه ساختمانی گرفتم.
    و تقریبا الان در مرحله انتهایی ساخت آن قرار دارم.
    اخیرا باخبر شدم که همسایه مجاور از شهرداری شکایت کرده که نباید افزایش ۶۰ به ۸۰ را مجوز میداده و با مراجعه به دیوان عدالت اداری، حکم قطعی ابطال پروانه را گرفته است.

    با توجه به وجود پروانه ۸۰ درصد و تیز تقریبا اتمام کار و همچنین داشتن رای مثبت کمیسیون ماده ۱۰۰ در برخی جزییات دیگر که منجر به پرداخت جرایم مربوطه ( علاوه بر موضوع پروانه ۸۰%) نیز شده است، من چکار میتوانم بکنم؟

    آیا باید کل ساختمان که اجزایش وابستگی کامل بهم دارند را تخریب کرد؟
    جواب مالکان طبقات که قرارداد خرید و فروش دارند و به اعتبار نقشه و پروانه و… برای زندگی خود برنامه ریزی کردند را چه کسی می دهد؟!!!

    لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون

    • سلام برای پاسخگویی به این سوال ملاحظه مدارک و مستندات توسط وکیل ضرورت دارد.
      در صورت تمایل اعلام بفرمایید تا وقت مشاوره با وکیل به صورت غیر حضوری براتون تنظیم بشه.
      البته از طریق سایت هم میتونین درخواست وقت مشاوره بفرمایید

  • سلام و آرزوی توفیق
    سوال :
    دهیاری روستای “م” اقدام به صدور پروانه ساخت جهت ساختمان اداری دهیاری روستای “م” نموده است. و بدون تشریفات قانونی ، اخذ تعهد نظارت از مهندس ناظر ، پرداخت هزینه نظارت و درخواست نظارت از مهندس ناظر اقدام به صدور پروانه ساخت و درج نام 2 نفر از مهندسین ناظر سازه در پروانه ساخت پیشگفته نموده است . آیا مهندس ناظر می تواند دادخواست ابطال پروانه را به دیوان عدالت اداری تقدیم نماید.با تشکر

    • سلام وقت شما بخیر
      در اينگونه موارد مهندس ناظر می‌تواند، مراتب را به سازمان استان،مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام نمايد و مرجع صدور پروانه ساختمان در این خصوص اتخاذ تصمیم می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *