دادخواست مطالبه قیمت زمین از شهرداری

دادخواست مطالبه قیمت زمین از شهرداری

در صورتی که شهرداری طرح اجرایی مصوب و قانونی نداشته باشد اما مانع از این بشود که مالک زمین یا ملک استیفای منفعت کند و در زمین یا ملک خود نتواند سلطه مالکانه داشته باشد و در حقیقت زمین دیگری را به تصرف خود در بیاورد، مالک می‌تواند علیه شهرداری طرح دعوا نماید و با ارائه مدارک و مستندات قانونی شهرداری را محکوم نموده و قیمت زمین را از شهرداری مطالبه نماید. در این مقاله که توسط مشاور حقوقی موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه و تنظیم شده سعی بر ان شده است که نحوه تنظیم دادخواست مطالبه قیمت زمین از شهرداری، مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوا علیه شهرداری، نحوه تملک اراضی و املاک توسط شهرداری، معرفی بهترین وکیل دیوان عدالت اداری، بهترین وکیل دعاوی علیه شهرداری و مرجع صالح طرح دعوا علیه شهرداری مورد بررسی قرار گیرد.

مباحث مرتبط با دادخواست مطالبه قیمت زمین از شهرداری

  • نحوه تملک املاک و اراضی توسط شهرداری و نحوه تنظیم دادخواست جهت مطالبه بهای زمین از شهرداری
  • مدارک و منضمات دادخواست مطالبه قیمت زمین از شهرداری و مطالبه خسارت از شهرداری
  • مرجع صالح جهت طرح دعوای مطالبه بهای زمین از شهرداری
  • بهترین وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌های مربوط به شهرداری و مطالبه قیمت زمین از شهرداری

نحوه تملک اراضی و املاک توسط شهرداری

اصول و قواعد حقوقی نشانگر ان است که چنانچه مقررات و قوانین مالکیت رعایت نشده باشد و شهرداری به صورت غاصبانه، زمین را تصرف کرده باشد مالک می‌تواند از طریق طرح دعوای خلع ید، شهرداری را محکوم به خلع ید و قلع بنا و مستحدثات نماید. با این وجود رویه قضایی و آرایی که از مراجع قضایی صادر شده است این نظریه را نپذیرفته اند و اعتقاد دارند که هنگامی که شهرداری، ملک مورد نظر را تصرف نموده و ان را به پارک، خیابان یا کو چه تبدیل می کند در حقیقت ملک غصب شده، به عنوان ملک تلف شده محسوب شده و مطابق مواد عام قانون مدنی در باب غصب، شهرداری محکوم به پرداخت قیمت روز ملک غصب شده می‌شود.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری تهران

سوالی که معمولا طرح می‌شود این است که در مورد تصرف ملک توسط شهرداری، آیا تنها می توان قیمت عادله ملک را مطالبه نمود یا اینکه می توان شهرداری را محکوم به انتقال ملک به مالک نمود؟ در پاسخ باید گفت مطابق ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری ها مصوب 1370 مالک تنها می‌تواند قیمت ملک، زمین یا بنا را به نرخ روز با تقدیم دادخواست مطالبه نماید.

تعیین قیمت ملک تصرف شده توسط شهرداری

مطابق تبصره 1 ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری ها پس از تقدیم دادخواست و ارائه مدارک و مستندات قانونی، بهای زمین یا ملک به وسیله گروهی مرکب از سه نفر که می‌بایست از کارشناسان رسمی دادگستری و مورد اطمینان باشند تعیین خواهد شد. نحوه انتخاب کارشناسان سه نفره به این صورت است یک کارشناس رسمی توسط مالک ملک، یک کارشناس به وسیله شهرداری و سومین کارشناس به انتخاب طرفین انجام می‌شود. مطابق تبصره 2 ماده واحده فوق الذکر چنانچه در انتخاب کارشناس رسمی سوم فی مابین شهرداری و خواهان توافق حاصل نشود انتخاب کارشناس رسمی مورد وثوق به صلاحدید دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است در صورتی که محل وقوع ملک، فاقد کارشناس رسمی دادگستری باشد مطابق ماده 29 قانون کارشناس رسمی مصوب  1317 اقدام خواهد شد.

نحوه تنظیم دادخواست جهت مطالبه قیمت زمین از شهرداری

خواهان برای طرح دعوای مطالبه قیمت زمین می‌بایست طرح دعوا با عنوان خواسته مطالبه قیمت عادله زمین یا ملک نماید. در دادخواست مشخصات خواهان اعم از نام، نام خانوادگی، آدرس قید شود. دادخواست می‌بایست به طرفیت شهرداری ( خوانده دعوا ) طرح می‌شود. در قسمت خوانده مشخصات شهرداری و چنانچه شهرداری شهرهای بزرگ از قبیل تهران، مشهد، اصفهان و . . . می باشد قید این مطلب که شهرداری کدام ناحیه است الزامی می‌باشد. شرح دادخواست نیز می‌بایست مشخصات پلاک ثبتی ملک مورد نظر که توسط شهرداری غصب شده است بیان شده و از ریاست محترم دادگاه حقوقی تقاضای رسیدگی به پرونده شود.

بهترین وکیل منطقه ۲ تهران

مطالبه اجرت المثل زمان تصرف از شهرداری

مطابق رویه قضایی  دادگاه ها، شهرداری تنها به پرداخت قیمت روز زمین یا ملک محکوم می‌شود و به پرداخت اجرت المثل زمان تصرف محکوم نخواهند شد. در این مورد رای شعبه 220 دادگاه عمومی حقوقی تهران می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که در دادنامه، مطالبه اجرت المثل از شهرداری را مردود دانسته است. دلایلی که دادگاه مطرح نموده است مبنی بر این است که زمانی می توان مطالبه اجرت المثل نمود که تصرف شهرداری به صورت غاصبانه باشد و البته دلیل دیگری که مطرح شده است این است که مطابق ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری ها، مالک فقط و فقط حق مطالبه قیمت ملک را دارد چرا که بر اساس ماده 323 قانون مدنی، خواهان در صورتی استحقاق دریافت اجرت المثل را دارد که تصرف، غاصبانه باشد. لذا این موضوع که شهرداری ملک مورد نظر را غصب کرده است یا خیر، می‌بایست در دادگاه صالح ثابت شود و بعد از اثبات، مدعی می‌تواند دادخواستی مبنی بر مطالبه اجرت المثل تقدیم دادگاه نماید. لازم به ذکر است که دادگاه محترم تجدید نظر استان ( شعبه 13 ) نیز رای دادگاه بدوی را با توجه به دلایل ابرازی تایید نموده است.

در مورد مطالبه خسارت وارده نیز می توان به رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 747-29/10/1394 که شرایط ایجاد مسوولیت مدنی را وجود تقصیر می داند و مطابق این رای، زمانی می توان شهرداری را به اجرت المثل ایام تصرف محکوم نمود که تقصیر، اثبات شود. بنابراین زمانی که مطابق قوانین تخلف از مقررات و نقض قانون احراز نشود مطابق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور که در حکم قانون است، محکوم نمودن شهرداری به پرداخت اجرت المثل ملک، وجاهت قانونی نخواهد داشت.

سند جعلی و استفاده از آن

مرجع صالح جهت تقدیم دادخواست مطالبه قیمت زمین از شهرداری

مطابق قواعد عام حقوقی در باب صلاحیت، حقوق و دعاوی که بر روی اموال غیر منقول وجود دارد به عنوان غیرمنقول تبعی شناخته شده و از انجا که مطابق ماده 11 قانون آیین دادرسی مدنی دعاوی غیر منقول در دادگاه محل وقوع ملک قابل طرح و رسیدگی است. اما بر اساس رای وحدت رویه شماره 31 دیوان عالی کشور، مطالبه وجه ملک و یا ثمن معامله، هر چند دعوا ناشی از اموال غیر منقول باشد، در محل اقامت خوانده مطرح می‌شود. در خصوص تجدید نظر بودن مطالبه قیمت زمین می توان گفت از انجا که مطابق ماده 331 قانون آیین دادرسی مدنی از انجا که دعوای مورد اشاره دعوای مالی محسوب می‌شود چنانجه ارزش ملک از 30 میلیون ریال بیشتر باشد قابل تجدید نظر در محاکم تجدید نظر استان می‌باشد.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مطالبه قیمت زمین از شهرداری

در قانون اساسی و قوانین موضوعه به ویژه قانون مدنی اصل احترام  به مال مردم مورد توجه قانون گذار قرار گرفته که البته این مهم مستلزم اين است كه چنانچه دستگاه های اجرایی یا حاکمیتی به ابنیه، املاک و اراضی احتیاج داشته باشند می‌بایست اقدام به جلب موافقت مالکان و رضایت آن‌ها نمایند و چنانچه شهرداری یا دستگاه های اجرایی بخواهند از طریق غصب یا قهر و غلبه بر ملک اشخاص حقیقی یا حقوقی استیلا یابند از اصل احترام به اموال مردم تخطی نموده و مالکان می‌توانند جهت احقاق حقوق حقه خویش به مراجع دادگستری، که مطالبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مرجع رسمی تظلمات است، مراجعه نمایند. چنانچه شما عزیزان در تنظیم دادخواست و طرح دعوای حقوقی جهت مطالبه بهای ملک یا زمین خود دچار مشکل حقوقی شده اید می توانید با موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان، بهترین موسسه حقوقی تهران و ایران تماس حاصل بفرمایید و از مشاوره تلفنی و حضوری گروه وکلای مهر برخوردار شوید. موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره گیری کادر تخصصی وکیل ملکی، در تمامی پرونده‌های ملکی قبول وکالت می‌نماید.

تغییر مجازات حبس

علی مهری-کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

3.2/5 - (15 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *