دادسرای خانواده تهران

دادسرای خانواده تهران

دادسرای خانواده تهران


امروز با معرفی دادسرای خانواده تهران همراه شما هستیم.

دادسرای خانواده تهران و یا دادسرای ویژه سرپرستی و امور محجورین تهران، در راستای انجام وظیفه و اعمال اختیارات دادستان تهران در امور  محجورین و سرپرستی صغار، تحت عنوان دادسرای ناحیه ۲۵ تهران یا اداره سرپرستی مشغول فعالیت در شهر تهران است.

وظایف ذاتی دادسرای خانواده تهران، درباره اموالی است که برای صغیر به ارث می ماند  و همچنین درخواست نصب قیم و سرپرست برای صغار و محجورین.

در این راستا، شعبی از دادگاه خانواده تهران نیز در این دادسرا تشکیل شده و به امور حسبی رسیدگی می‌نمایند.

رسیدگی به جرایم در حوزه خیانت در امانت قیم یا سرپرست نسبت به مال در اختیار وی به عنوان امین، و سایر جرایم ارتکابی، در این حوزه نیز، در صلاحیت دادسرای ناحیه ۲۵ تهران می‌باشد.

دادسرای خانواده تهران غیر از رسیدگی به امور حسبی و درخواست ها از دادگاه خانواده تهران درباره این موضوعات، به سایر جرایم خانواده رسیدگی ننموده و سایر مسائل مربوط به جرایم عمومی خانواده، در دادسرای عمومی تهران رسیدگی می‌شود.

سوالات احتمالی شما درباره دادسرای خانواده تهران و شرح وظایف دادسرای خانواده تهران، با مشاوره محمدرضا مهری، بهترین وکیل خانواده تهران، پاسخ داده می‌شود.

وکیل خانواده

سوالات احتمالی درباره دادسرای خانواده تهران

(دادسرای ناحیه۲۵ تهران، ویژه رسیدگی به امور سرپرستی صغار و محجورین)

دادسرای ناحیه ۲۵ تهران، دادسرای سرپرستی صغار و محجورین در کجا واقع شده است؟

آیا دادسرای سرپرستی صغار و محجورین، در شهرهای دیگر و مناطق تهران، شعبه دارد؟

وظایف و صلاحیت های دادسرای خانواده تهران، سرپرستی صغار  و محجورین، چیست؟

رسیدگی به جرایم عمومی خانوادگی در صلاحیت کدام دادسرای تهران است؟

جهت اطلاع از وظایف وصلاحیت های دادسرای خانواده تهران، مطالعه این متن به شما پیشنهاد می‌شود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید

ماهیت دادسرای ویژه خانواده

با توجه به فرایند قانون جدید آیین دادرسی کیفری در مورد تخصصی شدن کار دادگاهها، دادسراها، در کنار دادگاه ها که موظف به رسیدگی مقدماتی در مورد کشف جرم هستند، به صورت تخصصی در حوزه های خاص در امور کیفری، فعالیت می کنند.

یکی از دادسرهایی که به طور تخصصی همراه با دادگاه خانواده در امور کیفری اقدام می کند، دادسرای ویژه خانواده می‌باشد.

این دادسرا بر خلاف دادسرای عمومی که به جرایم علیه خانواده، صلاحیت رسیدگی و کشف جرم دارد، اقدام به رسیدگی نمی کند بلکه صلاحیت این دادسرا در مورد جرایمی می باشد، که در حوزه امور حسبی واقع می‌شود.

یکی از وظایف و اختیاراتی که دادستان دارا می باشد رسیدگی به امور اشخاص محجور و بی سرپرست جامعه است.

به دلیل اینکه این اشخاص دارای ضعف خاصی از نظر جسمی و عقلی می‌باشند، برای حفظ حقوق مالی و غیر مالی و اداره ی امور شخصی آن‌ها دادستان، تدابیری را در نظر می گیرد تا حقوق این افراد را حفظ کند و در همین راستا اقدام به تعیین قیم و ولی و سرپرست برای او می کند.

اجازه خروج از کشور

صلاحیت رسیدگی دادسرای ویژه خانواده تهران

اگرچه با تعیین قیم و سرپرست برای اشخاص محجور، زمینه حفظ حقوق این افراد تا حدودی تامین می‌شود ولی همواره باید بر اقداماتی که قیم و سرپرست نسبت به اموال و امور مالی او انجام می‌دهد، نظارتی وجود داشته باشد.

به همین خاطر، انجام معاملات قیم نسبت به اموال مولی علیه و محجور باید با نظارت و رضایت دادستان باشد و نمی‌تواند بدون رضایت او مالی از اموال مولی علیه را به خود بفروشد یا حتی صلح نماید.

در مورد اعمال تصرف در مورد اموال غیر منقول حتما باید رضایت دادستان باشد.(۱۲۳۴ق.م.)

در صورتی که قیم و یا سرپرست، در انجام وظیفه خود کوتاهی نماید و به عمد در امور مالی و اموال محجور که به او سپرده شده است، تصرفاتی را به نفع خود و به ضرر محجور منظور دارد، از این جهت مرتکب جرم خیانت در امانت می‌شود و دادستان دادسرای ویژه خانواده صالح به رسیدگی جرم مورد نظر می‌باشد.

همچنین در مورد سایر امور حسبی که ممکن است جرمی در این حوزه واقع شود، رسیدگی مقدماتی به جرم هم، در صلاحیت دادسرای ویژه خانواده خواهد بود.

به طور کلی دادسرای ویژه خانواده در مورد جرایمی که قیم و یا سرپرست می‌تواند در مورد محجور و اموال او مرتکب شود صالح به رسیدگی است.

مصادیق رسیدگی به جرایم امور حسبی در قوانین در دادسرای خانواده تهران

– با توجه به تعریف امانت در قانون مجازات اسلامی، امین و قیم  محجور که مسوول نگه داری اموال وی می باشد، باید در مورد نگه داری اموال وی امین باشد و مصلحت او را رعایت کند.

وکیل دادگستری شمال تهران

 اقدامی علیه اموال او به عمد انجام ندهد که موجب ضرر وی گردد. از جمله تلف کردن و یا استعمال کردن و یا منتقل کردن اموال محجور به خود.

در صورتی که اقدام به انجام این امور نماید به مجازات جرم خیانت در امانت محکوم خواهد شد.

– ماده ۵۹۶ قانون مجازات اسلامی

 هر کس با توجه به ضعف شخصی و سو استفاده از ضعف نفس او یا حوائج شخصی افراد غیر رشید، سند تجاری یا غیر تجاری را که موجب التزام وی و یا برائت ذمه گیرنده سند و یا شخص دیگری شود، اخذ نماید و به این ترتیب موجب ضرر شخص شود و در صورتی که مرتکب شخصی باشد که سمت قیمومت و یا وصایت و سرپرستی شخص مزبور را داشته باشد، در این صورت به مجازات جبران خسارت و حبس تعزیری درجه ۴ محکوم می‌شود.

– هرگاه شخصی که در خواست گواهی انحصار ورثه نماید با علم به عدم وراثت خود اقدام به تحصیل و اخذ انحصار ورثه نماید و یا با علم وجود وراثی غیر خود، بر خلاف حقیقت گواهی را اخذ نماید، کلاهبردار محسوب می گردد.

اگرچه این جرم از مصادیق خاص کلاهبرداری می باشد ولی با توجه به اینکه این جرم در امور حسبی واقع شده و از موارد رسیدگی دادسرای ویژه خانواده می‌باشد.

هر گاه متصرفین و اشخاص امین که اموال متعلق به اشخاص مجهول الوارث و یا مدیونین به اشخاص مزبور را در تصرف خود دارند و ظرف مدت مقرر در قانون(۱۰ سال در اموال منقول) و (غیر منقول در ۲۰ سال)عین و منافع مال را به دولت تادیه ننماید به مجازات خیانت و در امانت محکوم می‌شود.

وکیل خانواده شمال تهران

رسیدگی به همه این جرایم، در دادسرای خانواده تهران و یا به عبارتی دادسرای ناحیه ۲۵ تهران، ویژه رسیدگی به امور محجورین و سرپرستی صغار، انجام می‌شود.

دادسرای صالح برای رسیدگی به جرایم علیه خانواده تهران

در حوزه ی امور خانواده، اقداماتی تعریف شده است که جرم می‌باشد. و برای هر کدام تعریف خاص و مشخصی وجود دارد که قابل مجازات است.

از جمله آن‌ها می توان به جرایم ترک انفاق، عدم ثبت نکاح، طلاق، فسخ نکاح، رجوع از طلاق، و بطلان و انحلال نکاح، انکار زوجیت، ازدواج با زن شوهر دار و یا عده دار، فریب در ازدواج، جلوگیری از ملاقات با فرزند و ازدواج بر خلاف مقررات مواد ۱۰۴۱ و ۱۰۶۱ق.م. اشاره کرد.

از انجایی که برای رسیدگی به هر جرمی در مرحله مقدماتی دادسرا صالح می باشد.

این قاعده در مورد امور کیفری علیه خانواده هم صدق می کند و رسیدگی به این جرایم در صلاحیت دادسرای عمومی می باشد و نه در صلاحیت دادسرای تخصصی خانواده.

وکیل متخصص دادسرای خانواده

انتخاب وکیل خانواده، و مشاوره حقوقی با بهترین وکیل خانواده تهران، پس از بررسی سوابق و مدارج علمی وکیل پایه یک دادگستری، امکان‌پذیر است.

پس از مطالعه و تحقیق درباره توان مندی های وکیل مورد نظر، امکان مراجعه به وی وجود دارد.

نشانی جدید دادسرای خانواده تهران (دادسرای ناحیه ۲۵ تهران، ویژه رسیدگی به امور محجورین و سرپرستی صغار)

تهران- خیابان سئول- خیابان رسید یاسمی

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

وکیل پایه یک دادگستری تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل آنلاین دادسرای خانواده

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

شماره تلفن دفتر وکیل دادسرای خانواده

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *