رشد جهانی جرایم مالی

رشد جهانی جرایم مالی

رشد جهانی جرایم مالی


امروز با موضوع رشد جهانی جرایم مالی چقدر است با شما همراه هستیم.

موسسه «پی‌دبلیوسی» به عنوان بزرگترین موسسه حسابرسی بین المللی طبق آماری اعلام نمود  که ۴۹ درصد موسسات مالی جهان اذعان درند که قربانی جرایم و تقلب‌های مالی و اقتصادی شده‌اند.

این موسسه طی نظرسنجی از ۷۲۰۰ پاسخ دهنده حقیقی و حقوقی در ۱۲۳ کشور جهان گزارشی با انگیزه شناسایی روش‌های تقلب مالی و جرایم اقتصادی را برای کمک به تعیین استراتژی نهادهای مالی و ناظر تنظیم کرده است.

به گفته این موسسه امسال شمار پاسخ دهندگانی که اعلام کرده‌اند قربانی تقلب‌های مالی شده‌اند به ۴۹ درصد رسیده است که بالاترین میزان از زمان برگزاری این نظرسنجی در سال ۲۰۰۱ میلادی محسوب می‌شود.

این افزایش می‌تواند هم به دلیل افزایش آگاهی عمومی نسبت به جرایم مالی و هم به دلیل توسعه بدافزارها و ابزارهای با تکنولوژی بالا توسط مجرمان برای امور مجرمانه باشد. جرایم مالی در قاره آفریقا بیش از سایر قاره‌های جهان با افزایش مواجه شده است و ۶۲ درصد پاسخ دهندگان آفریقایی اعلام کرده‌اند دست کم یک بار قربانی مجرمان مالی شده‌اند در حالی‌که خاورمیانه با ۳۲ درصد کمترین نرخ را دارد.

این موسسه دریافته است که میزان مخارج شرکت‌ها برای مقابله با فعالیت‌های متقلبانه افزایش یافته است و ۴۴ درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند در نظر دارند هزینه‌های امنیت مالی را افزایش دهند و ۵۴ درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند دست کم یک بار در ۲ سال گذشته به برآورد ریسک وقوع جرایم مالی در واحدهای تحت نظر خود پرداخته‌اند.

ایرادات حقوقی قرارداد مشارکت مدنی بانکی

به گفته این موسسه، سنگاپور یکی از بالاترین نرخ‌های جرایم اقتصادی و تقلب‌های مالی را دارد و ۳۵ درصد سازمان‎ها و شرکت‌های سنگاپوری در ۲ سال گذشته قربانی جرایم مالی شده‌اند.

نکات مهم رشد جهانی جرایم مالی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

پولشویی طی چه فرایندی صورت می‌پذیرد؟

پولشویی چند نوع است؟

مهمترین آثار پولشویی چیست؟

[/stextbox]

پولشویی از چه مراحلی تشکیل می‌شود؟

مرحله نخست، جای‌گذاری یا مکان‌یابی یا استقرار است که در این مرحله با تزریق درآمدهای حاصل از فعالیت‌های مجرمانه به شبکه مالی رسمی، با هدف تبدیل درآمدهای حاصل از جرایم از حالت نقدی به ابزارهای مالی اقدام می‌شود.

معمولاً در این مرحله وجوه کلان حاصل از جرایم را به مبالغ کوچکتری تقسیم می‌کنند که این اقدام از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌های داخلی یا دیگر موسسه‌های مالی رسمی و غیررسمی یا بیرون بردن پول از مرزها یا خرید کالاهای ارزشمند صورت می‌گیرد.

مرحله دوم، پنهان‌سازی یا لایه‌چینی است که در این مرحله تلاش می‌شود درآمدهای حاصل از جرایم از طریق معاملاتی که انجام می‌شود، از منشا خودشان جدا شوند.

مرحله سوم، مرحله ادغام و یکپارچه‌سازی است که از طریق فراهم کردن پوشش ظاهری مشروع با توجه به اینکه درآمدهای حاصل از جرایم از منشا خودشان هم جدا شده‌اند، این کار در قالب ایجاد موسسه‌های اقتصادی یا خریدهای کلان انجام می‌شود و از این راه به پول‌هایی که از طریق نامشروع به دست آمده است، صورت مشروع داده می‌شود.

مصادیق مهم پولشویی شامل چه مواردی است؟

پولشویی به چهار طریق شناسایی می‌شود:

پولشویی درونی: شامل پول‌های کثیف حاصل از فعالیت‌های مجرمانه در داخل خاک یک کشور می‌شود که در همان کشور شسته می‌شود.

مجازات رابطه نامشروع مادون زنا

پولشویی مهارشونده: شامل پول‌های کثیف به دست‌آمده از فعالیت مجرمانه است که در داخل یک کشور کسب و در خارج از آن تطهیر می‌شود.

پولشویی بیرونی: شامل پول‌های کثیف به دست آمده از فعالیت مجرمانه انجام‌شده در سایر کشورها است که در خارج نیز شسته می‌شود.

پولشویی وارد شونده: که شامل پول‌هایی است که از فعالیت مجرمانه در سایر نقاط به دست آمده و در داخل خاک یک کشور مورد نظر شسته می‌شود.

آثار مخرب پولشویی شامل چه وقایعی است؟

آلوده شدن و بی‌ثباتی بازارهای مالی.

بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام مالی.

تغییرات جبری و ناخواسته در تقاضای پول.

تغییر شدید در نرخ بهره و سود.

خروج پیش‌بینی نشده سرمایه از کشور.

تضعیف بخش خصوصی.

وکیل جرایم مالی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث جرایم مالی و سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]
امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *