رفع مزاحمت ملکی

رفع مزاحمت ملکی

رفع مزاحمت ملکی


امروز با موضوع رفع مزاحمت ملکی همراه شما هستیم.

تصرف اشخاص در ملک خود آزادانه است و می‌توانند تا موقعی که تصرف آن‌ها در حق دیگران ایجاد مزاحمت و ممانعت نکند، به هر نحوی که بخواهند دخل و تصرف داشته باشند.

هرگاه تصرف شخص در ملک خود منجر به ایجاد زحمت برای اشخاص و همسایگان گردد، در این صورت، می توان او را منع کرد و از ایجاد ضرر و سلب آسایش دیگران جلوگیری کرد.

این امکان وجود دارد که شخص یا اشخاصی با تصرفات خود در ملک متعلق و تحت تصرف دیگران، به نوعی تصرف نمایند که موجب زحمت و آزار و اذیت گردد که مالک ملک، نتواند از ملک خود نهایت استفاده را داشته باشد.

مزاحمت ملکی می‌تواند به دو شکل مطرح گردد، یکی اینکه شخص در ملک مالک حق تصرف داشته باشد ولی اقدامات او به نحوی باشد که شخص متصرف دیگر نتواند حق مالکانه ی خود را اعمال کند و موجب تغییراتی در ملک گردد.

دوم اینکه در ملک مالک هیچ گونه تصرفی نمی کند ولی در تصرف شخصی که به عنوان مالک، متصرف بوده است، مزاحمت ایجاد می کند و در تصرف او اخلال ایجاد می کند.

مزاحمت ملکی می‌تواند در مورد اشخاصی که حقی در ملک شخص مالک دارند و یا اینکه همسایه هستند اتفاق افتد.

چه مجازاتی در انتظار مجری توهین کننده به تیم استقلال خواهد بود؟

دیگر اینکه خود او مالک نیست ولی با این وجود به نحو عدوانی عمل می کند و با علم به عدم استحقاق خود اقدام به مزاحمت ملکی می کند و دیگری اینکه شخص با وجود حقی در ملک مورد تصرف می باشد ولی با این وجود مزاحم استیفای (استفاده) حقوق مالک می‌شود.

در ادامه این مقاله، به بررسی رویه قانونی رفع مزاحمت ملکی که توسط موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

سوالات متداول درباره رفع مزاحمت ملکی

– مزاحمت ملکی و مصادیق آن چیست؟

– موارد قابل اثبات در رفع مزاحمت ملکی چیست؟

– اقدام تامینی در رفع مزاحمت ملکی چگونه می باشد؟

– رفع مزاحمت ملکی در ملک مشاعی (مشترک) چگونه انجام می‌شود؟

– رفع مزاحمت ملکی توسط ارگان‌های دولتی به چه نحو است؟

مزاحمت ملکی

یکی از دعاوی شایع در مورد تصرف در مورد املاک و مستغلات اشخاص، دعوی رفع مزاحمت ملکی می باشد.

به دو صورت احتمال انجام آن وجود دارد و به این نحو که شخص به نحو عدوان (غیر قانونی و بدون رضایت مالک) و با اقداماتی که در ملک دیگری می کند مزاحم تصرف مالک و متصرف قانونی ملک مورد تصرف می‌شود.

دیگری اینکه شخص مزاحم به دلیل مجاورت ملک او در ملک شخص خواهان، با اعمال خود مزاحم تصرف مالکین دیگر می‌شود به این نحو که شخصی با ایجاد حفاری در معابر عمومی مقابل خانه ی خود در رفت و آمد اشخاص مزاحمت ایجاد می کند.

اما در دعاوی تصرف که یکی از آن‌ها دعوی مزاحمت ملکی است و با تصرف عدوانی و ممانعت از حق متفاوت می باشد.

شورای عالی مالیاتی

آن این است که در دعوای تصرف عدوانی و ممانعت از حق شخص با وجود عدم استحقاق خود در ملک تصرف می کند و مانع تصرف مالک می‌شود، ولی در این موضوع، شخص، مزاحم تصرف مالک می‌شود.

در مزاحمت ملکی، شخصی که مزاحمت ملکی او قانونی نبوده است به جهت ضرر و زیانی که از مزاحمت او به عمل آمده است از باب مسئولیت مدنی و تسبیب (سبب ایجاد ضرر شده است) در مقابل مالک ملک مسئول می باشد و باید ضرر و زیان مالک را جبران کند.

از جمله مصادیق مزاحمت ملکی، می توان به ایجاد مزاحمت صوتی همسایه در ساختمان، انجام مشاغل صوتی در ملک سایر افراد، دخل و تصرف در املاک دیگران که مانع استیفای دیگران از ملک خود می‌شود و غیره نام برد.

موارد قابل اثبات

در این دعوی برای اینکه مالک که اقدامات مانع، موجب عدم تصرف او شده است، بتواند رفع اثر کند، باید بتواند سه چیز را اثبات نماید:

– اثبات مزاحمت مزاحم و مالکیت خواهان و سبق (سابقه) تصرف او

– اقدامات و تصرفاتی که موجب مزاحمت ملکی می‌شود و به حد ضرورت نمی‌باشد.

– ضروری بودن اقدامات مزاحم، در صورت اثبات ضرورت قاعده ی عسر و حرج (سختی غیرقابل تحمل) بر قاعده لاضرر مقدم می‌شود.

– عدوانی (غیرقانونی و بدون رضایت مالک) بودن تصرفات خوانده یا مزاحم که موجب مزاحمت شده است.

مالک می‌تواند مزاحمت ملکی خوانده را با توجه به درخواست کارشناسی و یا قرار معاینه محل اثبات نماید.

در صورتی که قرارهای مزبور مزاحمت ملکی را اثبات نماید، حکم به رفع مزاحمت ملکی خواهد داد و در مقابل اگر ضرورت تصرفات خوانده اثبات گردید، خواهان می‌تواند به نظر کارشناس اعتراض نماید.

فروش مشروبات الکلی در فضای مجازی

اقدام تامینی 

با توجه به اینکه مزاحمت ملکی خود می‌تواند به صورتی باشد که در ان شخص مزاحم، با تصرف خود و مزاحم تصرف مالک شود و در حالت دیگر بدون اینکه تصرفی داشته باشد، مانع تصرف مالک گردد.

به همین خاطر مالک در جریان رسیدگی رفع مزاحمت ملکی، می‌تواند از دادگاه درخواست دستور موقت(که مبتنی بر انجام و یا عدم انجام کاری است) داشته باشد که به این نحو مانع اقدامات مزاحم گردد و از تصرف او خودداری کند.

رفع مزاحمت ملکی در ملک مشاعی

در صورتی که ملک به صورت مشاعی (مشترک) باشد، در این صورت اگر یکی از شرکای ملک، با اقدامات خود مزاحم تصرف شریک دیگر گردد و مزاحم  استیفای (استفاده) حق او باشد، شریک دیگر می‌تواند رفع مزاحمت ملکی توسط شریک دیگر را بخواهد.

رفع مزاحمت ملکی توسط ارگآن‌های دولتی

گاهی اوقات این امکان وجود دارد اشخاص دولتی که نماینده‌ی ارگان‌های دولتی هستند، با توجه به حیطه کاری خود، در املاک و مستغلات اشخاص و مالکین تصرفی نمایند که مزاحم تصرف مالک گردد.

در این صورت چون اقدام انان از موارد مربوط به تصدی شغلی نمی باشد،در نتیجه مالک با مراجعه به دادگاه رفع مزاحمت ملکی را مطالبه می کند.

مرجع صالح در رسیدگی به دعوی 

دعوی رفع مزاحمت ملکی یک دعوی غیر مالی اعتباری است که دادگاه واقع در محل مال غیرمنقول (مالی که قابل جابجایی و نقل مکان نیست) و ملک، صالح به رسیدگی می‌باشد.

دادگاه در صورت عدوانی بودن ممانعت خوانده و احراز مالکیت خواهان به موجب داشتن سند رسمی مالکیت،(البته در مواردی که در محل زمین و مال غیرمنقول اداره ثبت وجود نداشته باشد.

الزام به تنظیم سند خودرو

در واقع الزام به تنظیم سند رسمی و ثبت نشده باشد، سند عادی هم مثبت (ثابت کننده) مالکیت می باشد، دادگاه اقدام به رفع مزاحمت ملکی می کند.

شکایت کیفری رفع مزاحمت ملکی

هرگاه شخصی بخواهد از ملک خود رفع مزاحمت ملکی نماید، برای اقدام فوری و عاجل، می‌تواند دعوی رفع ممانعت کیفری خود را هم از طریق مرجع کیفری دادسرا و دادگاه کیفری دو اقدام کند.

 در این صورت رسیدگی، موثرتر خواهد بود، ولی تحقق رسیدگی کیفری رفع مزاحمت ملکی، منوط به این است که خواهان رفع مزاحمت ملکی، خود مالک ملک، باشد و مزاحم سو نیت داشته باشد.

تنظیم دادخواست رفع مزاحمت ملکی

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری متخصص جرایم ملکی، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری متخصص دعاوی ملکی، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری توسط وکلای متخصص ملک امکان پذیر است.

جهت هماهنگی با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره همراه وکیل پرونده جرایم ملکی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *