درخواست تصحیح رای داور

درخواست تصحیح رای داور

درخواست تصحیح رای داور، به داور یا هیات داوران تقدیم می‌شود و قابل طرح در دادگاه نیست. داوری، طریق حل و فصل اختلافات طرفین در خارج از دادگاه می باشد، که اگر به نحو صحیحی اجرا شود، به میزان قابل ملاحظه ای از پرونده‌های مطروحه در دادگاه، کاسته خواهد شد. درخواست تصحیح رای داور، در امور کیفری بی معناست، چرا که در امور کیفری، داور صلاحیت ورود ندارد و حتی توافق طرفین مبنی بر ارجاع پرونده‌های کیفری و یا ارجاع تخلفات انتظامی به داوری، لازم الرعایه نیست و خلاف قانون است. هر چند که طرفین، می‌توانند تمامی مشکلات و مسائل کیفری حقوق و یا انتظامی را خارج از مراجع رسمی به صورت داوری و صلح و سازش خاتمه دهند، اما داور حق صدور رای در مسائل کیفری یا انتظامی را ندارد. در مواردی هم، ممکن است که داور در صدور حکم و رسیدگی، دچار اشتباه در محاسبه و یا ابهام در صدور رای شود. در این گونه موارد، درخواست تصحیح رای داور و یا بنا به تصمیم خود داور، در شرایطی، امکان صدور رای اصلاحی توسط داور یا داوران وجود دارد. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، با همکاری بهترین وکیل دادگستری در تهران، اقدام به جمع آموری و تدوین موضوعاتی از قبیل، شرایط درخواست تصحیح رای داوری، مهلت تقدیم درخواست تصحیح رای داور، راههای رفع ابهام از رای داوری و وکیل متخصص در پرونده‌های داوری را نموده است که در ادامه خواهید خواند.

سوالات متداول درباره درخواست تصحیح رای داور

  • شرایط تقدیم درخواست تصحیح رای داوری چیست و آیا داور یا داوران بدون درخواست تصحیح رای داوری از سوی طرفین هم می‌توانند اقدام به صدور رای اصلاحی نمایند؟
  • اشخاصی که حق درخواست تصحیح رای داوری دارند چه کسانی هستند؟
  • آیا امکان تغییر در ارکان و مفاد رای داوری با درخواست تصحیحح رای داوری وجود دارد؟
  • رفع ابهام و یا تفسیر رای داوری به عهده کیست؟
  • درخواست تصحیح رای داور با درخواست بطلان رای داور چه تفاوتهایی دارند؟
  • در صورت عدم تصحیح رای داور توسط داور یا داوران، چه اقدامی باید انجام داد؟
دفتر وکیل مهاجرت در تهران

مهلت تقدیم درخواست تصحیح رای داور

برداشتی که از ماده ۴۸۷ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی می‌شود، این است که رای داوری مستفاد از روح ماده ۳۰۹ از همین قانون، قبل از پایان یافتن مهلت اعلام تصمیم داوران یا داور، تصحیح رای داوری، از طرف خود داور صورت می‌گیرد و نیازی به تقدیم درخواست تصحیح رای داور وجود ندارد. پس از انقضای مهلت تصمیم گیری داور، تا قبل از پایان یافتن زمان اعتراض به رای داوری، امکان تقدیم درخواست تصحیح رای داور وجود دارد. به این شرح که با توجه به مهلت سه ماهه داور برای صدور رای داوری، اگر داور، در ماه دوم  و قبل از انقضای مهلت اعلام نظر نهایی، اقدام به صدور رای نمود و بر اساس درخواست یکی از طرفین، یا اطلاع داور از اشتباه قابل تصحیح رای داوری، مطابق قانون، داور می‌تواند نسبت به صدور رای اصلاحی اقدام نماید. اما اگر بعد از این مهلت و پس از صدور رای داوری و ابلاغ ان به طرفین، در مهلت اعتراض به رای داوری، درخواست تصحیح رای داور تقدیم شود، باز هم داور می‌تواند نسبت به صدور رای اصلاحی و تصحیحی اقدام نماید.

مراحل صدور و ابلاغ رای تصحیحی داور

پس از وصول درخواست تصحیح رای داور، داور یا داوران ظرف بیست روز، با بررسی محتو یات پرونده، اگر موضوع قابل اصلاح باشد، اقدام به صدور رای تصحیحی داوری می‌نمایند. رای تصحیحی داور نیز مانند رای اصلی، به طرفین ابلاغ می‌شود. اگر قبل از درخواست تصحیح رای داور، یکی از طرفین، دادخواست ابطال رای داوری، تقدیم دادگاه نموده باشد، دادگاه رسیدگی کننده در صورت رسیدگی به اعتراض، تا اتخاذ تصمیم داور درباره درخواست تصحیح رای داوری و یا انقضای مهلت داوران، رسیدگی را متوقف خواهد نمود. داور یا داوران موظفند، در متن رای تصحیحی به صراحت اعلام نمایند که ابلاغ رای اصلی بدون رای تصحیحی ممنوع است.

وکیل خود باشید

درخواست تفسیر رای داور

در مواردی که رای داور، به دلیل مبهم بودن قابلیت اجرا نداشته باشد، طبق ماده ۲۸ قانون اجرای احکام مدنی، رای داوری اگر درباره موضوع معینی صادر نشده باشد، قابلیت اجرا ندارد. در صورت عدم امکان اجرا، یکی از راههای زیر قابل پیشنهاد استک

  1. در این گونه موارد، قرار رد درخواست اجرای رای داوری، توسط دادگاه مجری رای داوری صادر می‌شود. لازم به ذکر است، این قرار قابل اعتراض در دادگاه‌های تجدید نظر استان می‌باشد.
  2. اما راه دیگری به غیر از درخواست تصحیح رای داور، با توجه به اینکه ممکن است رای داوری اشتباه محاسباتی داشته و یا سهو قلم در ان رخ داده باشد، و طرفین در مهلت مقرر نسبت به تقدیم درخواست تصحیح رای داوری اقدامی انجام نداده باشند، بر اساس مجوز حاصل از ماده ۲۷ قانون اجرای احکام مدنی و بند ۱ ماده ۳۲ قانون داوری تجاری بین‌المللی مصوب۲۶/۰۶/۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی، داور می‌تواند، از سوی خود و یا به درخواست هر یک از طرفین، هرگونه اشتباه در محاسبه مبلغ یا مدت، اشتباهات نگارشی و یا اشتباهات مشابه در رای داوری را اصلاح نماید. مهلت درخواست طرفین در قانون اخیر الذکر، ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رای می باشد و داور حداکثر ظرف ۳۰ روز از وصول درخواست تصحیح رای داور، موظف به اصلاح یا تفسیر رای می‌باشد. مهلت ۳۰ روزه مذکور در قانون داوری تجاری بین‌المللی مبهم است و مشخص نیست که ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رای داور مورد نظر قانون‌گذار بوده و یا ۳۰ روز پس از ابلاغ رای دادگاه ملاک عمل می‌باشد.
  3. اگر طرفین در مهلت های مقرر در قانون متوجه اشتباهات داوری نشده باشند و داور هم راسا نسبت به اصلاح رای داور و تصحیح ان، اقدام ننموده باشد، راه حل مناسب و عادلانه این است که شعبه ای که پرونده برای اجرای رای به ان ارجاع شده است، مراتب را با تعیین وقت رسیدگی و دعوت از داور و طرفین و یا با ارسال احضاریه ای برای داور و با تعیین مدت معین، نسبت به استفسار رای از داور اقدام نموده و تصمیم مقتضی اتخاذ نماید. با توجه به اینکه هدف از ارجاع دعوا و اختلاف به داوری، حل و فصل خصومت و دعاوی خارج از دادگاه می باشد، راه حل سوم به عدالت قضایی نزدیکتر است.
موانع الزام به تنظیم سند رسمی

درخواست تکمیل رای داور

اگر هنگامم رسیدگی به درخواست صدور رای داوری و زمان صدور رای داوری، یکی از موارد مورد درخواست رای داوری، مغفول مانده و توسط داور یا داوران، درباره یکی از موضوعات مطرح شده در درخواست داوری، اظهار نظر انجام نشده باشد، امکان صدور رای تکمیلی یا رای پیروی داوری در شرایط زیر وجود دارد. بر اساس بند ۲ ماده ۳۲ قانون داوری تجاری بین‌المللی، هر کدام از طرفین که مدعی مغفول ماندن موضوعی در رای داوری هستند، می‌توانند ظرف ۳۰ روز از ابلاغ رای داوری با ارسال اخطاری برای طرف مقابل و داور، درخواست صدور رای تکمیلی نماید. اگر داور این موضوع را بپذیرد، ظرف ۶۰ روز از تاریخ وصول درخواست تکمیل رای داور، نسبت به صدور رای تکمیلی اقدام خواهد نمود. با توجه به اطلاق ماده، به نظر نگارنده، در داوری داخلی هم این حق برای طرفین وجود دارد.

تفاوت درخواست تصحیح رای داور با درخواست بطلان رای داور

درخواست تصحیح رای داور، فقط در مواردی است که طرفین اعتراضی به اصل رای ندارند و رای داوری مورد مناقشه نیست، بلکه یکی از طرفین اشتباه محاسباتی یا سهو قلم را متذکر می‌شود که قابل تصحیح توسط داور یا داوران است. اما در درخواست بطلان رای داور، داور حق تصمیم گیری ندارد و دادگاه صالح اقدام به رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد نمود.

مشاوره حقوقی و قبول داوری

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی مهر پارسیان، با مشاوره و قبول داوری توسط محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، اقدام به مشاوره حقوقی درباره شرایط تعیین داور در قرارداها، تنظیم موافقتنامه داوری، درخواست صدور رای داوری، درخواست ابلاغ رای داوری، درخواست اجرای رای داوری، دادخواست ابطال رای داوری، درخواست تصحیح رای داوری، درخواست تکمیل رای داوری و تنظیم لایحه جهت ارائه به دادگاه‌های رسیدگی کننده به موضوعات داوری، مشاوره حقوقی و قبول داوری را در دستور کار خود دارد. جهت دریافت مشاوره حقوقی حضوری با موسسه حقوقی محمدرضا مهری، تماس بگیرید.

وکیل سرقفلی شمال تهران

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *