روش‌های اخذ تابعیت آلمان

روش‌های اخذ تابعیت آلمان

روش‌های اخذ تابعیت آلمان

 

طبق آمارها از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۵، حدود ۱.۶۰۵.۰۸۶ نفر تابعیت آلمانی را اخذ نموده ‌اند. افراد از کشورهایی همچون ترکیه، ایران، مونته نگرو، افغانستان، موراکو، لبنان، کرواسی، بوسنی هرزه‌گوین، ویتنام، پاکستان، لهستان، روسیه، اوکراین، عراق، اسرائیل و نیجریه برای اخذ تابعیت آلمان اقدام نموده ‌اند.

با توجه به افزایش درخواست‌ها برای اخذ تابعیت آلمان از سوی ایرانیان، دپارتمان مهاجرت و حقوق بین ‌الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان درصدد ارائه اطلاعات لازم در خصوص اخذ تابعیت آلمان، ترک تابعیت آلمان، اخذ تابعیت از طریق تولد در آلمان و اخذ تابعیت بعد از دریافت کارت شهروندی آلمان برآمده است.

 

ترک تابعیت آلمان

اتباع آلمانی که قصد اخذ تابعیت سایر کشورهای غیر اروپایی و کشور سوئیس را دارند، می‌بایست پیش از اخذ تابعیت جدید، تابعیت آلمانی را با کسب اجازه ترک کرده و یا تابعیت آلمانی‌ آن‌ها خود به خود سلب می‌شود.

 

اخذ تابعیت آلمان

قانون تابعیت آلمان در واقع قوانین حاکم بر اخذ، تغییر و ترک تابعیت آلمان و مبتنی بر هر دو اصل خون (jus sanguinis) و اصل خاک (jus soli) می‌باشد. به عبارت دیگر، اگر طفلی، صرف نظر از محل تولد، از پدر و مادر آلمانی (یکی از والدین آلمانی باشد نیز کفایت می‌کند) متولد شود، تابعیت آلمانی به او تعلق می‌گیرد (اصل خون). همچنین اگر طفلی از پدر و مادر خارجی در کشور آلمان متولد شود، با رعایت شرایط مورد نیاز، می‌تواند تابعیت آلمانی را اخذ نماید (اصل خاک). به جز موارد مربوط به اخذ تابعیت از طریق تولد، امکان اخذ تابعیت آلمان برای اتباع خارجی پس از گذشت شش تا هشت سال اقامت قانونی در آلمان وجود دارد. ، طبق قوانین تابعیت آلمان، شهروندان غیراروپایی و غیرسوئیسی، برای اخذ تابعیت آلمان، می‌بایست تابعیت قبلی خود را ترک نمایند. بنابراین شهروندان اتحادیه اروپا و کشور سوئیس، نیازی به ترک تابعیت اصلی خود به هنگام اخذ تابعیت آلمان ندارند. البته برخی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا اجازه دو تابعیتی را نمی‌ دهند.

اقامت آلمان از طریق کار

طرح اصلاح قوانین مربوط به تابعیت آلمان در سال ۱۹۹۹ تقدیم پارلمان و در تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۰۰ به اجرا درآمد. در قوانین اصلاحی جدید شرایط اخذ تابعیت آلمانی به نفع اتباع خارجی تعدیل گردید.
پیش از این قوانین مربوط به تابعیت آلمان در سال ۱۹۱۳ و طبق قوانین نورنبرگ آلمان نازی اصلاح گردید. این اصلاحات پس از شکست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ لغو گردید.

در نهایت کشور آلمان به کنوانسیون تابعیت اتحادیه اروپا، پیوسته و از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۰۵ به اجرا گذاشته است. طبق کنوانسیون ملیت اتحادیه اروپا، همه اتباع آلمانی به طور خودکار نیز شهروندان اتحادیه اروپا محسوب می‌گردند.

 

اخذ تابعیت از طریق تولد در کشور آلمان

اطفالی که از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۰ در کشور آلمان و از والدین خارجی متولد شوند، به دو شرط زیر محق به اخذ تابعیت آلمان می‌باشند:

  • والدین یا یکی از آن‌ها اقامت دائم آلمان را داشته باشد؛
  • طفل به مدت حداقل هشت سال در آلمان ساکن باشد.

افرادی که چنین شرایطی را دارند، تا سن ۲۳ سالگی فرصت برای اقدام در جهت اخذ تابعیت آلمان دارند؛ در غیر این صورت تابعیت وی لغو می‌گردد. افراد با اثبات حداقل یکی از موارد زیر رای نشان دادن پیوند خود با کشور آلمان پرونده تابعیتی خود را به جریان می‌اندازند:

  • تا سن ۲۱ سالگی، حداقل ۸ سال در آلمان سکونت داشته باشند؛
  • حداقل شش سال در مدارس آلمان تحصیل کرده باشند؛
  • فارغ‌التحصیل یکی از مدارس آلمان باشند؛
  • در دوره‌های آموزش حرفه‌‌ای در آلمان شرکت کرده و با موفقیت به پایان رسانده باشند.
کشور آلمان برای زندگی

در اکثر پرونده‌ها، اشاره به موارد بالا کفایت می‌کند؛ اما در صورت نیاز متقاضی می‌تواند با اشاره به این موضوع که تابعیت کشورهای دیگر اتحادیه اروپا یا کشورهایی همچون موراکو، نیجریه یا ایران را دارا نمی ‌باشد، پرونده خود را محکم ‌تر سازد. طبق قوانین کشورهایی که بدان اشاره شد، امکان ترک تابعیت به راحتی وجود ندارد.
شهروندان اتحادیه اروپا و کشور سوئیس در صورت تولد فرزند در کشور آلمان، بعد از ۵ سال می‌توانند اقامت دائم آلمان را اخذ نمایند.

 

تولد از پدر و مادر آلمانی

طفلی که از پدر یا مادر آلمانی متولد گردد (پدر و مادری که در زمان تولد فرزند تابعیت آلمانی را داشته باشند)، تابع آلمانی محسوب می‌گردد. محل تولد این طفل اهمیتی ندارد؛ لذا تولد چه در خاک آلمان و چه در سایر کشورها (طبق اصل خون)، باشد، طفل تابع آلمانی می‌گردد.

افرادی که قبل از تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۷۵ از پدر یا مادر آلمانی متولد شده‌اند، تابع آلمان محسوب می‌گردند.

افرادی که پیش از تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۷۵ متولد شده‌اند، تنها در صورتی که پدر تابع آلمانی بوده، تابعیت آلمانی به طفل تعلق می‌گیرد. در صورتی که پدر و مادر با هم ازدواج نکرده باشند، مادر می‌توانست درخواست اخذ تابعیت آلمانی فرزند خود را تا پیش از ۱ دسامبر ۱۹۷۷ ثبت نماید.

اگر طفل از پدر (با تابعیت آلمانی در زمان تولد) و مادری که ازدواج نکرده‌اند در تاریخ پیش از ۱ جولای ۱۹۹۳ متولد شده باشد، پدر با اعلام قبولی طفل به عنوان فرزند متولد از خود و ازدواج با مادر طفل تا پیش از تاریخ ۱ جولای ۱۹۹۸، امکان اخذ تابعیت برای طفل را فراهم می‌آورد.

وضعیت پناهندگان ایرانی در آلمان 2018

اگر طفل از پدر و مادر آلمانی در کشور خارجی متولد شود که خود والدین نیز در کشور خارجی غیر از آلمان بعد از تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ متولد شده و اقامت اولیه ان کشور را داشته باشند، تایعیت آلمان را اخذ نخواهد کرد، مگر:

  • طفل بدون تابعیت باشد؛
  • تولد طفل طی یکسال از تاریخ تولد در مراکز مسئول آلمانی ثبت گردد.

اگر طفل از پدر و مادر با کارت شهروندی آلمانی متولد گردد، در صورتی که پدر و مادر بعد از تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ در کشور خارجی غیر از آلمانی متولد شده و اقامت اولیه ان کشور را داشته باشند، امکان انتقال شهروندی آلمان به طفل وجود ندارد مگر در موارد زیر:

  • طفل بدون تابعیت باشد؛
  • تولد طفل طی یکسال از تاریخ تولد در مراکز مسئول آلمانی ثبت گردد.

افرادی که به عنوان فرزند خوانده‌ی شهروند یا تابع آلمانی هستند، در صورتی که طفل در زمان درخواست فرزند خواندگی زیر ۱۸ سال باشد، تابعیت آلمانی خود به خود به وی منتقل می‌گردد. در غیر این صورت، یعنی برای افراد بالای ۱۸ سال، دو تابعیتی به وجود می‌آید و طفل طبق قوانین کشور تابعیت اول خود و نیز قوانین تابعیتی آلمان، می‌بایست درخواست ترک تابعیت اولیه خود با رعایت قوانین مربوطه در ان کشور و حفظ تابعیت آلمانی را دهد.

 

اخذ تابعیت برای دارندگان کارت شهروندی آلمان

افراد با رعایت تمام شرایط ذیل امکان اخذ تابعیت آلمانی را دارند:

  • اقامت به مدت حداقل ۸ سال در کشور آلمان
  • داشتن اهلیت قانونی یا قیم قانونی
  • داشتن مجوز اقامت دائم کشور آلمان
  • اثبات توانایی مالی
  • عدم سوپیشینه کیفری
  • تسلط به زبان آلمانی
  • تسلط به قوانین و شرایط زندگی آلمان (شرکت در آزمون تابعیت در خصوص قوانین آلماان)
  • شرکت در آزمون شهروندی
وکیل سرمایه گذاری در آلمان

*افراد مسن، دارای معلولیت و بیماری می‌توانند با اثبات شرایط خود نیاز یبه شرکت در آزمون شهروندی ندارند.
*افرادی که برای اخذ تابعیت آلمان اقدام می‌نمایند، می‌توانند درخواست تغییر تابعیت همسر و فرزندان صغیر خود به تابعیت آلمانی را نیز بدهند. همسر و فرزندان نیازی به حضور به مدت ۸ سال در خاک آلمان ندارند.

 

موسسه معتبر مهاجرتی در آلمان و ایران

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری و گروه وکلای متخصص مهر، با داشتن شرکت مهاجرتی ثبت شده در فرانکفورت آلمان، همراه و همگام شما در تمامی مراحل مهاجرت به کشور آلمان می‌باشند. در صورت نیاز به اخذ مشاوره تخصصی در زمینه روش‌های اخذ تابعیت آلمان، با کارشناسان ارشد ما در دپارتمان مهاجرت تماس حاصل فرمایید.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، تنها موسسه حقوقی دارای همکار آلمانی در ایران می‌باشد.

دپارتمان مهاجرت و حقوق بین‌ الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *