شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در آلمان

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در آلمان

افراد با روش های متفاوتی به آلمان مهاجرت می کنند. اما انچه که میان این افراد مشترک است، تمایل به اخذ گواهینامه رانندگی در آلمان می‌باشد. در این راستا موسسه حقوقی مهاجرتی مهر پارسیان، اطلاعاتی را در خصوص انواع گواهینامه و شرایط اخذ گواهینامه در آلمان به شما ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات در خصوص جزییات، با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

سوالات درباره شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در آلمان

  • گواهینامه های معتبر رانندگی در کشور آلمان به چه نوعی هستند؟
  • چه مدارکی جهت صدور گواهینامه آلمانی لازم می‌باشند؟
  • بهترین موسسه حقوقی بین‌المللی تهران کدام است؟
  • برای شرکت در آزمون تئوری اخذ گواهینامه رانندگی چه سطح زبانی لازم است؟
  • هزینه‌های صدور گواهینامه بین‌المللی چقدر است؟

انواع گواهینامه

افراد به محض تصمیم به اقدام برای رانندگی در کشور آلمان، با نیاز به دو نوع گواهینامه رو به رو هستند:

نوع اول، گواهینامه بین‌المللی می‌باشد. گواهینامه بین‌المللی برای کسانی که ویزای اقامتی دارند، حداکثر 6 ماه اعتبار دارد. در واقع، شما پس از تمدید ویزای اولیه که اعتبار ان 3 ماه است، حداکثر 3 ماه مجاز به رانندگی با گواهینامه ی بین‌المللی هستید.

گواهینامه ی بین‌المللی با ترجمه ی گواهینامه اصلی شما فرق دارد. برای دریافت گواهینامه ی بین‌المللی باید به دفاتر مشخصی در شهر خود مراجعه کرده و در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، گواهینامه ی بین‌المللی دریافت نمایید.

گواهینامه ی بین‌المللی تنها در کنار اصل گواهینامه معتبر است. لذا در صورت بین‌المللی کردن گواهینامه، دقت نمایید که اصل گواهینامه را همراه خود نیز داشته باشید.

گواهینامه بین‌المللی رانندگی در ایران توسط دفتر خدمات جهانگردی و ایرانگردی و نماینده های ان در شهرستآن‌ها صادر می‌شود.

جستجوی کار در آلمان

نوع دوم، گواهینامه آلمانی می‌باشد. طبق قوانین راهنمایی رانندگی آلمان، شما باید برای رانندگی در کشور آلمان تنها تا 3 ماه پس از آغاز دوران اقامت خود مجاز به استفاده از گواهینامه بین‌المللی هستید. در صورتی که مدت اقامت شما بیش از این زمان است، می‌بایست گواهینامه آلمانی را اخذ نمایید. برای تبدیل گواهینامه خود به گواهینامه آلمانی، باید آزمون تئوری و عملی (شهری) کشور آلمان رو دوباره بدهید.

مدارک لازم جهت صدور گواهینامه رانندگی آلمانی

– اصل کارت اقامت آلمان

– اصل گواهینامه ی معتبر ایرانی که تاریخ اولین صدور ان پیش از شروع اقامت شما در آلمان باشد.

– ترجمه رسمی گواهی نامه ی ایرانی به زبان آلمانی توسط مترجم رسمی یا در مراکز ADAC

– یک عدد عکس پرسنلی بیومتری. (Passbill)

– گواهی شرکت در کلاس کمک های اولیه (Erste Hilfe)

– گواهی سلامت چشم (Sehtest)

– گواهی ثبت نام در یک آموزشگاه رانندگی

مدارک را باید پس از اخذ وقت از اداره ی راهنمایی و رانندگی (Straßenverkehrsamt) شهر محل سکونت در آلمان، حضوری تحویل دهید. بعد از این که اداره راهنمایی و رانندگی آلمان صحت اصالت گواهینامه شما را از طریق کنسول ایران در آلمان از اداره ی راهنمایی رانندگی ایران استعلام نماید، نامه ای مبنی بر مجاز بودن شما به شرکت در آزمون رانندگی به شما داده می‌شود. از تاریخ درخواست، یکسال تمام وقت دارید که آزمون تئوری رانندگی آلمان را با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

سطح زبان جهت شرکت در آزمون تئوری رانندگی در آلمان

افراد متقاضی دریافت گواهینامه بین‌المللی ملزم به حضور در کلاس آموزش تئوری نیستند. هرچند حضور در کلاس های آموزش تئوری کمک زیادی به یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی در آلمان و در نتیجه در امتحان عملی ( شهری) به شما کمک خواهد کرد.

دوره‌های کارآموزی در آلمان

هرچند برخی از متقاضیان با سطح A2 نیز توانسته اند در امتحان تئوری موفق شوند، اما به نظر می‌رسد که حداقل سطح لازمB1  می باشد؛ چرا که زبان بکار رفته در سوالات آزمون گواهینامه آلمانی یک زبان تخصصی و خاص است. البته که خیلی از سوالات تکراری هستند و کلمات سخت هم به مراتب تکرار می‌شوند، پس یادگیری آن‌ها را آسان تر می کند. شما می توانید با هر سطح زبانی، شروع به خواندن سوالات کرده و در کنار آمادگی آزمون رانندگی آلمانی سطح زبان خودتان را نیز بهتر کنید.

 

هزینه‌های لازم جهت اخذ گواهینامه آلمانی

شما در هر قسمت از کار (ترجمه، کمک های اولیه، تست چشم، آموزشگاه رانندگی، اداره راهنمایی و رانندگی) مبالغ مختلفی را پرداخت می کنید که به طور میانگین این تبدیل گواهینامه برای هر فرد در مجموع، حدود 700 یورو هزینه دارد.

شما از تاریخ شروع اقامت خود در آلمان دو سال مهلت دارید تا برای تبدیل گواهینامه اقدام نمایید. بعد از دو سال علاوه بر دو امتحان تئوری و عملی، باید حداقل 14ساعت کلاس رانندگی شهری هم بگذرانید و به همین دلیل هزینه ی گواهینامه از حدود 700 یورو به حدود 1500 یورو افزایش پیدا می کند. توجه کنید که درخواست تبدیل گواهینامه با ثبت درخواست و ارائه ی مدارک در اداره ی راهنمایی رانندگی شهر خود در کشور آلمان صورت می‌گیرد.

اگر پیش از مهاجرت به کشور آلمان گواهینامه نداشته اید، لازم است که از ابتدا در کلاس های رانندگی در آلمان شرکت نمایید و هزینه شما هم حدود 1500 یورو می‌شود. به این نکته توجه کنید که اگر شما ساکن آلمان هستید، نمی توانید به ایران برگشته و گواهینامه بگیرید و سپس ان گواهینامه را در آلمان تبدیل نمایید. بدین معنی که تاریخ اولین صدور گواهینامه شما باید پیش از تاریخ شروع اقامت شما در کشور آلمان باشد تا بتوانید ان را تبدیل به گواهینامه آلمانی نمایید و دیگر نیازی به شرکت در کلاس ها از ابتدا و پرداخت هزینه‌های بیشتر نداشته باشید.

درخواست اقامت آلمان از طریق ازدواج

از زمان ثبت نام در آموزشگاه رانندگی و تشکیل پرونده، به مدت یک سال فرصت دارید تا در هر دو امتحان تئوری و عملی شرکت نمایید و در صورت قبولی، گواهینامه ی آلمانی دریافت کنید.

در صورتی که در کلاس های تئوری شرکت نمی کنید، می توانید از نرم افزارهایی که به صورت رایگان قابل دانلود و استفاده هستند، بهره بگیرید.

معرفی بهترین موسسه حقوقی بین‌المللی در ایران

شما می توانید برای اطلاع از ریز هزینه ها و جزئیات دیگر در خصوص اخذ گواهینامه رانندگی در آلمان با مشاوران ما در موسسه حقوقی مهر تماس حاصل نمایید.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با حضور گروه وکلا و مشاوران تخصصی در زمینه مهاجرت، توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از تخصصی ترین موسسات حقوقی و مهاجرتی در سطح کشور حفظ نماید. جهت مشاوره حقوقی در خصوص مهاجرت و نیز سایر امور مربوط به پرونده‌های مهاجرتی با مشاورین متخصص مهاجرتی ما در موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، تماس حاصل فرمایید.

 

دپارتمان حقوق مهاجرت و بین‌الملل گروه وکلای مهر

4.9/5 - (26 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *