شرایط عمومی استخدام


امروزه، موضوع استخدام به یکی از بزرگ ترین و اصلی ترین دغدغه های فکری جوانان ایران،و داشتن امنیت شغلی به یکی از آرزوهای این نسل تبدیل شده است، مباحث استخدامی یکی از پرکاربردترن مباحث حقوقی محسوب می گردد که در قانون مدیریت خدمات کشوری، مفصلا بیان شده است. دانستن شروط عمومی برای استخدام، از اصلی ترین مطالبی است که باید افراد جو یای کار، از ان مطلع باشند. طبق قوانین استخدامی در آزمون های رسمی،  امتیازاتی برای ایثارگران ، جانباز آن و خانواده های شهدای عزیز در نظر گرفته شده و همچنین از مهم ترین شرایط برای استخدام، شرط سنی می باشد از دیگر مسائل مهمی که در رابطه با اشتغال، پیش می‌آید، مسئله سن و شرایط بازنشستگی و همچنین بازنشستگی پیش از موعد است، شرایط عمومی استخدام، تحصیل همزمان بااشتغال، کار درحین تحصیل، شرایط بازنشستگی پیش از موعد، شرایط برخورداری از مرخصی زایمان زنان شاغل، شرایط برخورداری ایثارگران، از تسهیلات استخدامی در قانون استخدام کشوری وقانون جامع ایثارگری، موسسه حقوقی معتبر، جهت مشاوره حقوقی استخدامی، آشنایی باقوانین استخدامی و مشاوره با وکیل متخصص در امور استخدامی، ازجمله سوالاتی است، که ذیلا به توضیح این مطالب می‌پردازیم.
شرایط عمومی استخدام در دستگاههای اجرائی به شرح ذیل است:
الف- داشتن حداقل سن 25 سال تمام و حداکثر 40 سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین با مدارک تحصیلی دکتری 45 سال.
ب- باید، تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
ج- انجام دادن خدمت دوره ضرورت(خدمت سربازی) یا معافیت قانونی برای مردان.
د- نداشتن هیچ نوع اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.
ه- نداشتن سابقه محکومیت جزائی موثر.
و- دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک معادل (برای مشاغلی که مدارک معادل در شرایط احراز آن‌ها پیش‌بینی شده است)
ز- سلامت جسمی و روانی و توانایی انجام کاری که برای ان استخدام می‌شوند حسب آئین نامه‌ای که به پیشنهاد سازمان، به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
ح- اعتقاد به دين اسلام،یا یکی از ادیانی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است .
ط- التزام به قانون اساسی ایران.
تبصره1- به کار گیری غیردائم و تعیین حقوق و مدت اشتغال اتباع خارجی برحسب قانون و مقررات خاص خود انجام میگیرد.
تبصره 2- استخدام اشخاص در دستگاههای اجرائی در مشاغلی که نیاز به تخصص دارد و کارشناسی و بالاتر از آن‌ها وابسته به احراز توانایی انان در مهارتهای پایه و علوم فناوری‌ اطلاعات می‌باشد که عنوآن‌ها و محتو یات مهارتهای مذکور توسط سازمان امور اداری واستخدامی کشور، تهیه و ابلاغ می گردد.
تبصره 3- استخدام ایثارگران و خانواده‌های انان براساس قوانین مصوب مربوطه خواهد بود.
تبصره 4- قوانین و ضوابط گزینش، به همان شکل سابق باقی خواهند ماند.
تبصره5 –  به کار گیری افراد با مدارک تحصیلی دیپلم و یا با حداقل سن کمتر از رقم مذکور در این ماده در موارد یا مناطقی خاص برای مدت زمان معین و برای فرزندان شهدا فقط در شغل هایی که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران برسد مجاز است.
دستگاههای اجرائی، این امکان را دارند که در مواردی که در قوانین و ضوابط قبلی مورد عمل خود، شرایطی را جدای از شرایط مقرر در ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشند، ان را ملاک عمل خویش قرار دهند.

بهترین وکیل ملکی تهران

محدودیت سنی در قوانین استخدام
استخدام در دستگاههای اجرایی به دو روش انجام می‌شود:
1-استخدام رسمی برای پستهای دائمی حاکمیتی
طبق ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری حداقل سن برای استخدام رسمی؛ 25 سال و حداکثر ان 40 سال و در مقطع دکتری 45 سال است وبرای کم تر ازسن مذکور باید در موارد معین و یا مناطقی خاص برای مدت زمان معین و برای فرزندان شهدا فقط در شغل هایی که به پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران برسد مجاز است.
2- استخدام پیمانی برای پستهای موقت سازمانی
در این نوع استخدام سن کارمند در پایان مدت قرار داد استخدام، نباید از 65 سال و برای مشاغل تخصصی، از 70 سال بیشتر باشد.
ایثارگر به چه کسی می گویند؟
ایثار گر در لغت و در کلمه به معنی شخصی است که از جان خود برای نجات جان دیگران گذشت میکند و جان خود را در خطر می اندازد .
چه کسانی مشمول قانون ایثارگری می‌شوند؟
در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، ایثارگر به شخصی گفته می‌شود که برای حفظ دستاوردهای انقلاب و دفاع از کیان نظام و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدید و تجاوز دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده ورزمنده شناخته شود.
احراز مصادیق ایثارگری و تشخیص دادن اینکه ازکارافتادگی مشمولان این قانون در چهارچوب قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طبق آیین‌نامه‌ای است که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانباز آن و آزادگان شامل همسر، فرزند و والدین آن‌ها میباشد.
ب ـ شهید و مفقودالاثر: به شخصی گفته می‌شود که جان خود را در راه دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، جلوگیری از تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار نثار نماید و یا در این رابطه مفقودالاثر محسوب گردد.
ج ـ جانباز: به شخصی گفته می‌شود که سلامتی اش را در راه دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدید و تجاوز دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار از دست داده و به اختلال و نقص جسمانی یا روانی دچار گردد.
د ـ اسیر: به شخصی گفته می‌شود که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل و یا خارج از کشور گرفتار شود و هویت و وضعیت او مورد تأیید مراجع صلاحیتدار قرار گیرد.
هـ ـ آزاده: به شخصی گفته می‌شود که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، جلوگیری از تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و شرورها در داخل و یا خارج از کشور اسیر شود و بعد از ان آزاد شود. همچنین کلیه افرادی که از تاریخ ۲۸/۵/۱۳۴۲ تا ۱۶/۱۱/۱۳۵۷ با توجه  به مبارزات و مجاهدات امام خمینی (ره) به دلایل امنیتی، مذهبی یا اتفاقات سیاسی دیگر حداقل به مدت سه ماه در بازداشت یا حبس قطعی بوده‌اند.
استمرار این شرایط در طول دوران اسارت و یا زندان، باید به تأیید مرجع صلاحیتدار برسد.
و ـ رزمنده: به شخصی گفته می‌شود که در راه دفاع و حفظ ارزشها و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، جلوگیری از تهدیدها و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و شرورها با تأیید مراجع ذی‌صلاح، فعالانه حضور داشته باشد.
رزمندگان موضوع این بند در استفاده از تسهیلات این قانون که شامل ایثارگران است، مستثنی می باشد و دولت مکلف است اقدامات قانونی مورد نیاز را جهت رسیدگی به امور انان به عمل آورد.
ز ـ خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب، یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.
ح ـ خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانباز آن و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آن‌ها می‌شود.
ط ـ در صورت فوت شدن شخص جانباز و آزاده مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط به وی، به خانواده تحت تکفل او تعلق می‌گیرد.

انواع دعاوی بانکی

محدودیت سنی دراستخدام ایثارگران
بند الف ماده 71 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بیان میدارد که تا زمان پایان قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، موظفند حداقل ده درصد 10% اعضای هیأت علمی خود را از میان ایثارگران؛ ( رزمندگان با بیش از شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانباز آن بالای بیست و پنج درصد (۲۵%)، آزادگان بالای سه سال اسارت، فرزندان جانباز آن بالای پنجاه درصد (۵۰%)، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند،) بر حسب مورد توسط استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دستگاههای دیگر یا تغییر وضعیت کارکنان غیرهیأت علمی فراهم و انان را به عنوان عضو هیأت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرائی مرتبط و تأثیر ان در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون استخدام نمایند. وظیفه ی اجرای این حکم مستقیماً برعهده وزرا و رؤسای دستگاههای فوق الاشعار می باشد، مقامات مذکور در این رابطه، خودشان مجاز به اخذ تصمیم گیری هستند.

بازنشستگی:
بازنشستگی به معنی شاغل نبودن شخص بیمه شده به علت بالا رفتن سن و نداشتن توانایی سابق میباشد.

علل بازنشستگی و شروط ان:
الف. به علت بالا رفتن سن و رسیدن سن بازنشستگی: کارگر یا شخص بیمه شده بعد از سالها کار و تلاش به علت رسیدن به شرایط و سنی که قانون تعیین کرده، بازنشسته می‌شود.
ب. بازنشستگی افرادی که مشغول کارهای سخت و زیان آور یا مناطق بد آب و هوا هستند: در این نوع بازنشستگی به دلیل شرایط سخت کاری که زیان آور هستند مانند کار در معادن ، در این حالت شخص بیمه شده قبل از موعد رسیدن به سن مذکور در قانون و یا با داشتن سابقه کامل بازنشسته خواهد شد.
ج. موقعیت  اقتصادی، اجتماعی و سیاسی:  در بعضی از موارد  بر اساس شرایط خاص اقتصادی مانند نرخ بیکاری گسترده یا بحران و زیاد بودن نیرو یا برخی ویژگی های خاص قشر کثیر، دولت تصمیم میگیرد افرادی را قبل از موعد مقرر بازنشسته نماید.
در این رابطه می توان به بازنشستگی با بیست و پنج سال سابقه برحسب قانون نوسازی صنایع و یا بازنشستگی قبل موعد کارکنان دولت و بازنشستگی بانوان با ۲۰ سال سابقه کاری اشاره نمود.

مجازات تخریب آثار تاریخی

شرایط بازنشستگی:
در قانون تامین اجتماعی دو معیار مهم برای احراز بازنشستگی وجود دارد:
الف: رسیدن به سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان.
ب.حق بیمه ی مقرره را حداقل به مدت ده سال پرداخت کرده باشند.
داشتن این دوشرط توما لازم است. البته در تبصره1 ماده 76 قانون تامین اجتماعی اینگونه بیان شده که اشخاصی که 30 سال تمام سابقه ی کاری دارند و حداقل حق بیمه ی مذکور در قانون را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته باشد به شرط اینکه سن مردان به 50 سال تمام و سن زنان 45 سال رسیده باشد می‌تواند تقاضای مستمری بازنشستگی نماید.
شرایط بازنشستگی در کارهای سخت:
در مشاغل سخت اشخاصی که 20 سال به صورت متوالی و 25 سال به صورت متناوب در کارهای سخت اشتغال داشته باشند و حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته باشند، می‌توانند بدون رعایت شرط سنی از سازمان تامین اجتماعی تقاضای بازنشتگی نماید.
موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با همکاری گروه وکلای مهر با کادری مجرب، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و کارشناسان حقوقی تحت مدیریت محمدرضا مهری با سابقه ای درخشان در تمامی زمینه های حقوقی بین‌المللی و داخلی ، امور مربوط به ثبت، دعاوی خانواده ، دعاوی چک ، داوری ، مطالبه‌ی مهریه ، دعاوی بین کارگر و کارفرما، مطالبه‌ی حقوق و سنوات معوقه و امور استخدامی و غیره آماده ی پذیرش پرونده‌ها و ارائه ی خدمات به شما سروران گرامی می‌باشد. تمامی پرونده‌های موکلین، بااستفاده از دو وکیل پایه یک دادگستری وبایک جق الوکاله، انجام وپیگیری خواهد شد.

5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *