شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی

شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی

در دنیای امروز با پیشرفت راههای ارتباطی افراد با یکدیگر، زمینه فعالیت، همکاری و مشارکت اشخاص در زمینه مسائل تجارتی، روز به روز در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد. تنظیم قراردادهای تجاری داخلی، جهت رفع نیازهای تجارتی، موجب ایجاد تعهد و الزام طرفین به اجرای قراردادهای آن‌ها می‌شود. از همین رو، هرگاه در مورد اجرای تعهد مورد نظر اختلافی حادث گردد و یکی از طرفین از اجرای ان خودداری ورزد، می توان اجرای تعهد تجارتی را از دادگاه درخواست نمود. مرجع دیگری که می‌تواند با توجه به سرعتی که در رسیدگی دارد و در زمینه مورد نظر رای مقتضی صادر نماید که قابل اجرا باشد، نهاد داوری است.

با توسعه تجارت و قراردادهای تجارتی، در سطح بین‌الملل و فرای مرزهای کشورها، طبیعی است که تعهدات تجارتی، بین اشخاص متعدد و از کشورهای مختلف می‌باشد. در این زمینه هرگاه طرف دیگر با توجه به موقعیتهای شخصی و یا بین‌المللی نتواند به تعهد خود عمل نماید و یا در مقابل طرف دیگر با توجه به اجرای تعهد پذیرفته شده، تعهد تجارتی خود را انجام ندهد، می توان الزام شخص مقابل، به اجرای قرارداد و مطالبه ضرر و زیان را درخواست کرد. با توجه به اهمیت سرعت در اجرای تعهدات تجاری بین‌المللی و عدم امکان رسیدگی به دعاوی مربوط به موضوع تعهدات قرارداد تجاری بین‌المللی در دادگاه‌های داخلی هر یک از کشورها، مراجعی تحت عنوان نهاد داوری بین‌المللی که با توافق طرفین اختلاف تشکیل می‌شود، رای مقتضی صادر می کند که محکوم له، می‌تواند شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی را در کشور دیگری مطالبه نماید.

در این مقاله که توسط بهترین وکیل شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران و تهران تهیه شده است، به بررسی شرایط شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران، شرایط دادخواست شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران، مرجع صالح درخواست شناسایی و اجرای احکام داروی خارجی در ایران، معرفی معتبرترین مرکز شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران و معرفی بهترین وکیل شناسایی و اجرای احکام خارجی در تهران، پرداخته می‌شود.

وکیل متخصص حقوق مصرف‌کننده

سوالات مربوط به شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی

  • نهاد داوری تجاری بین‌المللی چه نهادی است و در چه مواردی ورود پیدا می کند؟
  • شرط ارجاع اختلاف طرفین به داوری بین‌المللی تجاری چیست؟
  • شرایط لازم برای شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران چیست؟
  • روش شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران چیست؟
  • موارد منع قانونی جهت شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران کدام است؟
  • بهترین وکیل شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در تهران و ایران کیست؟
  • مرکز معتبر شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران کجاست؟

نهاد داوری تجاری بین‌المللی

نهاد داوری تجاری بین‌المللی به عنوان یک مرجع، هرگاه طرف اختلاف تبعه ایرانی، شخصی با تابعیت غیر ایرانی باشد، در صورت داشتن شرط داوری در قرارداد و بنا به درخواست یکی از طرفین، اقدام به صدور رای نموده و زمینه را برای اجرای احکام داوری خارجی مهیا می‌نماید. داوری تجاری بین‌المللی با توجه به موضوعات شایع در روابط تجاری که شامل خرید و فروش کالا و خدمات، حمل و نقل کالا، بیمه، امور مالی، خدمات مشاوره‌ای،‌ سرمایه‌گذاری، همکاریهای فنی، نمایندگی، حق‌العمل‌کاری و پیمانکاری می‌شود، می‌تواند در سریع ترین زمان ممکن، اقدام مقتضی نماید.

ارجاع اختلاف طرفین به داوری تجاری بین‌المللی

در قراردادهای تجاری بین‌المللی، با توجه به اینکه یکی از طرفین قرارداد شخص خارجی محسوب می‌شود، به همین خاطر در صورت ایجاد اختلاف، نهاد داوری بین‌المللی، در صورت توافق طرفین صلاحیت رسیدگی به اختلاف طرفین را داراست، در نتیجه می‌تواند با توجه به ادله و مستندات طرفین، اقدام به صدور رای و حکم نماید.

وکیل ملک در نیاوران

مهمترین شرط برای رسیدگی به اختلاف طرفین در داوری تجاری بین‌المللی، وجود توافق طرفین برای حل اختلاف توسط مرجع داوری می باشد که این خود می‌تواند به صورت یک موافقت نامه کتبی و یا به صورت شرط ضمن قرارداد تجاری باشد و در این زمینه هم باید محل تشکیل داوری، زبان داوری به همراه قانون حاکم بر داوری تعیین، تا ملاک رسیدگی معین گردد. در صورتی که طرفین قانون حاکمی را برای صدور رای انتخاب و تراضی نکرده باشند، داور باید بر اساس قواعد بین‌الملل، از جمله قاعده حل تعارض اقدام به تعیین قانون حاکم نماید.

با ختم رسیدگی داوری، رای و حکم مورد نظر مطابق با جریان دادرسی صادر می‌شود و بعد از ان نوبت به شناسایی و اجرای رای داوری خارجی می‌رسد. محکوم له می‌تواند شناسایی و اجرای رای داوری خارجی را در کشوری غیر از کشور داوری بخواهد؛ بنابراین امکان درخواست اجرای احکام داوری خارجی در کشور ایران موجود است و این خود می‌تواند معلول دو امر باشد:

  • با توجه به اینکه موضوع شایع در قراردادهای تجاری بین‌المللی در زمینه امور مالی است، در نتیجه ممکن است که برای شناسایی و اجرای رای داوری خارجی، محکوم علیه اموالی در ایران داشته باشد که بتوان به موجب رای داوری خارجی و درخواست محکوم له اموال او را در انجا توقیف نمود.
  • طرفین به موجب موافقت نامه داوری، ایران را به عنوان کشور صالح جهت اجرای احکام داوری خارجی توسط مراجع قضایی، انتخاب و توافق نمایند.

شرایط لازم برای اجرای احکام داوری خارجی در ایران

با توجه به اینکه ایران جهت تنظیم، شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی، به کنوانسیون نیویورک ملحق گردیده است، تنها در صورت شرایط ذیل، مراجع قضایی صالح در ایران می‌توانند اقدام به شناسایی و اجرای رای داوری خارجی در ایران نمایند:

نحوه دفاع در پرونده آدم ربایی

– جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون را منحصرا در مورد اختلافات ناشی از روابط حقوقی قراردادی یا غیر قراردادی که حسب قوانین جمهوری  ‌اسلامی ایران تجاری محسوب می‌شوند، اعمال خواهد کرد.

–  جمهوری اسلامی ایران فقط آراء داوری اعضای کنوانسیون نیویورک را بر اساس رابطه متقابل،  شناسائی و اجرا خواهد کرد که در قلمرو یکی از‌ دولتهای عضو کنوانسیون صادر شده باشد.

– در صورتی که موضوع اختلاف در داوری تجاری بین‌المللی، مربوط به اموال و منابع دولتی باشد، طبق اصل 139 قانون اساسی باید به تصویب هیات وزیران و مجلس رسیده باشد.

نحوه شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران

در صورتی که محل رسیدگی به اختلاف طرفین داوری، محلی غیر از ایران باشد ولی قانون ماهوی و قانون صالح بر اجرای رای داوری ایران باشد؛ یا اینکه محل رسیدگی به اختلاف در ایران ولی قانون ماهوی حاکم بر داوری بر اساس قانون خارجی باشد، رایی که داور صادر می‌نماید، دارای عنصر خارجی و در نتیجه، رای داوری خارجی خواهد بود. بعد از صدور احکام داوری خارجی، با توجه به اینکه رسیدگی خاتمه می یابد، نوبت به شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی می‌رسد که محکوم له می‌تواند درخواست شناسایی و اجرای رای داوری خارجی در ایران را تقاضا نماید.

برای شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران، شرایط و مواردی مورد نیاز است که در این زمینه منابعی به عنوان راهنما جهت اجرای احکام داوری خارجی حاکم است که شامل قانون اجرای احکام مدنی و همچنین کنوانسیون شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی تنظیم شده در نیویورک می‌باشد. ایران به عنوان یک کشور ملحق به کنوانسیون شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی نیویورک، در صورتی که یکی از طرفین اختلاف تقاضای شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران را داشته باشد، باید ان را از دادگاه و مراجع صالح در ایران بخواهد.

دعوای حقوقی تسلیط ید

شناسایی، اولین قدم برای اجرای احکام داوری خارجی است و به همین خاطر بر اساس قانون کنوانسیون نیویورک، شخص خواهان با درخواست از دادگاه صالح در ایران، تقاضای شناسایی ان را می‌نماید. شناسایی رای داوری خارجی، به اقدامی گفته می‌شود که دادگاه مفاد رای داوری تجاری بین‌المللی صادره را بررسی می‌نماید و در صورتی که منع قانونی برای اجرای احکام داوری خارجی وجود نداشته باشد، دستور اجرای احکام داوری خارجی را مانند احکام داخلی صادر می کند. بنابراین متقاضی شناسایی و اجرای رای داوری خارجی باید موارد و مفاد ذیل را در نظر داشته باشد:

– نسخه اصلی مصدق یا تصویر مصدق رای داوری خارجی

– ارائه مدرکی مبتنی بر وجود موافقت نامه داوری بین‌المللی بین طرفین اختلاف که می‌تواند به صورت شرط ضمن عقد و یا یک قرارداد داوری مجزا باشد.

– هر دولت متعاهد، احکام داوری را طبق آئین دادرسی ایران که حکم به ان مستند است به عنوان‌ حکم لازم‌الاتباع شناسائی و آن‌ها را اجرا خواهد نمود.

هزینه شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران، مطابق هزینه‌های دادرسی داخلی خواهد بود.

– مرجع صالح جهت شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران، دادگاه شهرستان محل اقامت یا محل سکونت محکوم‌علیه و اگر محل اقامت یا محل سکونت ‌محکوم‌علیه در ایران معلوم نباشد دادگاه شهرستان تهران خواهد بود.

موارد منع قانونی جهت اجرای احکام داوری خارجی در ایران

در صورتی که یکی از موارد ذیل در جریان اجرای احکام داوری خارجی، معلوم گردد، مرجع صالح می‌تواند به موجب درخواست محکوم علیه از اجرای احکام داوری خارجی در ایران ممانعت به عمل بیاورد:

وکیل ابطال سند رسمی

– در صورت عدم اهلیت طرفین در مورد موافقت نامه داوری و یا عدم تایید موافقت نامه داوری توسط قانون صالح به رسیدگی.

–  اخطار صحیح به طرفی که علیه وی به حکم استناد شده در مورد انتصاب داور یا زمان رسیدگی داوری داده نشده یا قادر نبوده است به گونه ‌دیگری مورد خود را مطرح کند.

– حکم در مورد موضوع اختلافی است که در ان شرط ارجاع به داوری پیش‌بینی نشده باشد.

– تشریفات لازم جهت داوری و رسیدگی، بر اساس توافق طرفین نبوده و یا اینکه مطابق با قانون حاکم انجام نشده است.

– رای داوری خارجی، لازم الرعایه نشده باشد و یا موجب قانون کشور صالح حکم نقض، یا معلق شده باشد.

در موارد دیگر ممکن است که دادگاه صالح در ایران از شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی  خودداری نماید:

– موضوع اختلاف به موجب قانون کشور ایران از طریق داوری قابل حل و فصل نباشد.

– شناسائی یا اجرای احکام داوری خارجی با نظم عمومی کشور ایران مغایرت داشته باشد.

وکیل متخصص شناسایی و اجرای رای داوری خارجی در ایران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی محمد رضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری در تهران به همراه تیم وکلای برجسته و خبره در مسائل مربوط به داوری بین‌المللی و پذیرش وکالت شناسایی و اجرای احکام داوری خارجی در ایران، داوری در قراردادهای تجاری بین‌المللی، داوری در قراردادهای تجاری داخلی، درخواست اجرای رای داوری داخلی و خارجی، اعتراض ثالث به رای داوری و تمامی خدمات داوری، اقدام به مشاوره و قبول وکالت شما عزیزان در موضوعات مورد نظر می‌نماید.

نویسنده: سید محسن میرقاسمی – کارشناس ارشد حقوق خصوصی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *