شکایت از مهندس ناظر

شکایت از مهندس ناظر

شکایت از مهندس ناظر


امروز موضوع بسیار مهم شکایت از مهندس ناظر را بررسی خواهیم کرد.

مهندس ناظر ساختمان مانند تمامی مشاغل و حرفه های موجود، دارای وظایف و تکالیف قانونی هستند که در اکثریت موارد از این نکالیف و وظایف قانونی اطلاع ندارند و همین عدم آگاهی می‌تواند منجر به شکایت از مهندس ناظر شود.

مهندس ناظر گاه با بی احتیاطی، با بی مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی، عدم مهارت و گاه از روی عمد خود را در معرض مجازات یا مسئولیت‌های حقوقی، اداری و انتظامی قرار می‌دهد چرا که وظیفه مهندس ناظر تنها نظارت و بازدید ساختمان در حال احداث نیست. قانون برای مهندس ناظر، وظایف و تکالیفی را تبیین نموده است که عدم رعایت ان، حسب مورد موجب مسئولیت‌های کیفری، حقوقی یا انتظامی برای مهندس ناظر متخلف می‌شود. در این مقاله که توسط مشاور حقوقی موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان بهترین موسسه حقوقی ایران با بهره مندی از بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران، به سرپرستی محمدرضا مهری نوشته شده است سعی بر ان شده است تا چگونگی و مراحل شکایت از مهندس ناظر که از مسئولیت‌های قانونی خود سرپیچی نموده است را بررسی نماییم.

وکیل پرونده پیچیده ملکی

مباحث مرتبط به شکایت از مهندس ناظر

 

  • وظایف و مسئولیت‌های مهندس ناظر در احداث بنا چیست؟
  • مسوولیت حقوقی یا کیفری فرو ریختن بناهای نوساز با کیست؟ آیا می توان مسوولیت آواری ساختمان نوساز را به مهندس ناظر منتسب نمود؟
  • مرجع صالح رسیدگی به شکایت از مهندس نظر کجاست؟ چه اشخاصی حق شکایت از مهندس ناظر را دارند؟
  • بهترین وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌های شکایت از مهندس ناظر کیست؟

 

وظایف و تکالیف قانونی مهندس ناظر در احداث ساختمان

مهندس ناظر در حقیقت شخص حقیقی است که دارای پروانه نظام مهندسی از وزارت مسکن و شهرسازی باشد و با مجوز نظام مهندسی شایستگی نظارت بر احداث ساختمان را دارد.

وظیفه مهندس ناظر در تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری تبیین شده است که بر اساس ان مهندس ناظر موظف است،  در ساختمانی که با مسوولیت او احداث می‌شود بر عملیات اجرایی ساختمان و تطبیق ان با مشخصات درج شده در نقشه ساختمان و پروانه ساخت و ساز به طور مداوم در تمام مراحل احداث نظارت نماید.

مهندس ناظر در پایان کار می‌بایست انطباق بنا را با پروانه ساخت و ساز و محاسبات فنی مندرج در نقشه گواهی نماید.

سوال اصلی بحث

سوال اصلی بحث این است که چنانچه مهندس ناظر با توجه به تکلیف و وظایفی که دارد از این تکلیف سرپیچی نماید یا نظارت مهندس ناظر به شکل ظاهری باشد قانون برای مهندس ناظر چه ضمانت اجرایی پیش‌بینی کرده است؟

در پاسخ باید گفت اگر مهندس ناظر به معنای واقعی بر احداث ساختمان نظارت ننماید، از انجا که همواره قسمت عظیمی از سرمایه بخش های دولتی یا خصوصی به ساخت و ساز های مسکونی، آموزشی، تجاری و اداری اختصاص می یابد چنانچه مهندس ناظر، به هر دلیلی نظارت ننماید یا دقت در نظارت به خرج ندهد علاوه بر اینکه سرمایه به هدر می رود، در موارد بسیاری به خسارات جانی نیز منجر خواهد شد..

وکیل چک در تهران

بنابراین اولین وظیفه مهندس ناظر مطابق تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری این است که بر خلاف واقع گواهی ندهد و تخلفی را که مشاهده می‌نماید بلافاصله به شهرداری اطلاع دهد چرا که اگر از این وظایف سر پیچی نماید و کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم به تخریب ساختمان و جریمه بدهد، شهرداری موظف است با گزارش کتبی، تخلف مهندس ناظر را به شورای انتظامی نظام مهندسی اطلاع دهد.

شورای انتظامی نظام مهندسی و ساختمانی که در این پرونده‌ها مطابق ماده ۱۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صالح به رسیدگی است با جلب نظر کارشناس چنانچه مهندس ناظر را مرتکب تقصیر تشخیص دهد با عنایت به خسارت به بار آمده وی را به محدودیت کار از شش تا سه سال و در صورت تکرار تخلف به حداکثر مجازات محکوم می‌نماید. شورای انتظامی نظام مهندسی مکلف است محکومیت مهندس ناظر را در پروانه نظام مهندسی وی درج نموده و در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار کشور آگهی نماید.

ورود خسارت مالی و جانی به اشخاص ثالث در اثر تقصیر مهندس ناظر

مطایق قواعد حقوقی، مسوولیت به کیفری و مدنی تقسبم می‌شود. مسوولیت کیفری در جهت مجازات مجرم است که مطایق اصل قانونی بودن جرم و مجازات که از اصول مسلم حقوق جزا است باید در قوانین موضوعه قانونی وجود داشته باشد تا بتوان مهندس ناظر را در صورت انجام جرم  به عنوان مجرم تعقیب و مجازات نمود.

مطابق اصل ۴۰ قانون اساسی هیچ شخص اعم از حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند اعمال حق خود را وسیله اضرار به غیر یا تعدی به منفعت عمومی قرار دهد. بنابراین چنانچه مهندس ناظر مسوولیت نظارت بر ساخت و ساز را بر عهده گرفته است باید تمام محاسبات فنی را مطابق نظام مهندسی نظارت نماید. حال چنانچه از عدم نظارت دقیق مهندس ناظر حادثه مالی یا جانی به وقوع بپیوندد عدم آگاهی مهندس ناظر از مراحل ساخت و ساز و همچنین عملیات اجرایی ساخت در نزد مراجع قضایی قابل استماع نخواهد بود.

اثبات مالکیت با اسناد عادی

مطابق ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی چنانچه از تقصیر یا بی احتیاطی و بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی مهندس ناظر خسارت جانی منتهی به قتل غیر عمد حادث شود مهندس ناظر به یک تا سه سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

البته چنانچه اولیای دم مطالبه دیه نمایند مهندس ناظر محکوم به پرداخت دیه نیز خواهد شد. از طرف دیگر بر اساس ماده ۱ قانون مسوولیت مدنی هر کسی به عمد یا غیر عمد و بدون اجازه قانونی حقوق دیگران را تضییع نماید و به جان و مال دیگران خدشه ای وارد نماید از لحاظ مدنی مسوولیت جبران خسارات مادی و معنوی تضییع شده بر عهده او است.

مراجع صالح جهت طرح شکایت از مهندس ناظر

در مورد شکایت از مهندس ناظر باید قایل به تفکیک شد. به عبارت دیگر چنانچه از عدم نظارت دقیق مهندس ناظر جرمی به وقوع بپیوندد مطابق قواعد عمومی صلاحیت، دادسرای محل وقوع جرم می‌تواند مرجع پذیرش شکایت کیفری از مهندس ناظر باشد. شعبه بازپرسی در دادسرا پس از تحقیقات کافی چنانچه اعتقاد بر ارتکاب جرم توسط مهندس ناظر داشته باشد با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده را نزد دادستان ارسال می دارد تا با صدور کیفر خواست توسط دادستان یا نماینده وی مطابق قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پرونده به دادگاه جهت محاکمه مهندس ناظر ارسال شود.

اما چنانچه شکایت از مهندس ناظر جنبه کیفری نداشته باشد مرجع صالح مطابق ماده ۸۵ آیین نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شورای انتظامی استان است که صلاحیت رسیدگی به تخلفات انتظامی، حرفه ای و انضباطی مهندسین ناظر و اشخاصی که دارای پروانه اشتغال می‌باشند را دارد. بنابراین مطابق ماده ۸۵ فوق الذکر تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند شکایت مکتوب خود از مهندس ناظر را به ضمیمه اسناد و مدارک و شرح تخلف به دبیرخانه شورای انتظامی استان ارسال نمایند.

پاسخ آنلاین به سوالات حقوقی

البته شاکی می‌بایست توجه داشته باشد که مشخصات خود را به صورت دقیق در شکایت نامه قید نماید چرا که عدم رعایت ان مطابق تبصره ۳ ماده ۸۵  آیین نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان منجر به عدم استماع شکایت توسط شورای انتظامی خواهد شد بنابراین شکایت بدوی از تخلفات انضباطی و انتظامی مهندس ناظر در صلاحیت شورای انتظامی استان است که مطابق ماده ۱۷ قانون نظام مهندسی، شورای انتظامی استان از یک حقوقدان به معرفی رییس دادگستری استان و دو تا چهار مهندس خوشنام تشکیل می‌شود.

مجازاتهای انتظامی مهندس ناظر

پس از شکایت از مهندس ناظر و رسیدگی در شورای انتظامی و اثبات تخلف، مهندس ناظر مطابق ماده ۹۰ آیین نامه بسته به اهمیت تخلف انضباطی یا حرفه ای توسط شورای انتظامی نظام مهندسی محکوم به مجازات خواهد شد که این محکومیت ها درجات مختلفی دارد. محکومیت های ماده ۹۰ شامل اخطار کتبی، توبیخ کتبی، محرومیت موقت یا دائم از پروانه اشتغال، ابطال پروانه نظام مهندسی می باشد

تصمیم گیری شورای انتظامی نظام مهندسی استان

همانطور که بیان شد مرجع بدوی رسیدگی به تخلفات انضباطی مهندس ناظر، پس از شکایت از مهندس ناظر ساختمان، شورای انتظامی استان است که پس از بررسی مدارک و مستندات و اخذ نظریه کارشناس رای صادر می‌نماید. آرای صادره شورای انتظامی نظام مهندسی می‌بایست مستدل و مستند بوده و در ذیل رای صادره چگونگی اعتراض، مرجع اعتراض و همچنین مدت اعتراض به رای قید شود.

مرجع تجدید نظر از آرای صادره از شورای انتظامی استان

مطابق ماده ۹۳ ایین نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تمامی آرای صادره از شورای انتظامی استان اعم از رای مبنی بر تخلف مهندس ناظر و رای مبنی بر عدم تخلف، قابل تجدید نظر در شورای انتظامی نظام مهندسی می‌باشد.

ابطال مبایعه نامه

شورای انتظامی نظام مهندس متشکل از ۵ عضو می باشد یک عضو به معرفی رییس قوه قضاییه، دو عضو به معرفی وزارت مسکن و شهرسازی و دو عضو دیگر توسط شورای مرکزی منتسب می‌شوند. جلسات شورای انتظامی نظام مهندسی با دو سوم تشکیل شده و در تصمیم گیری به ۳ رای نیاز دارد.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در طرح شکایت از مهندس ناظر

اکثر پرونده‌هایی که در اثر تخلف مهندس ناظر در مراجع قضایی و یا شورای انتظامی نظام مهندسی مطرح می‌شود به دلیل تخصصی بودن نیاز به حضور وکیل پایه یک دادگستری دارد.

چنانچه شما عزیزان خدای ناکرده در اثر تقصیر یا بی احتیاطی مهندس ناظر یا کارفرما و یا هر شخصی دیگری متحمل خسارات جانی یا مالی شده اید قبل از هر اقدامی با بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران جهت طرح شکایت و پیگیری مراحل شکایت مشورت نمایید.

موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به عنوان بهترین موسسه حقوقی ایران با بهره مندی از گروه وکلای مهر به سرپرستی محمدرضا مهری به شما عزیزان در تمامی پرونده‌های کیفری، مدنی، ملکی و ثبتی مشاوره حقوقی ارائه داده و قبول وکالت می‌نمایند.

شماره های تماس

  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[stextbox id=’info’]

مشاوره حقوقی امور کاری و استخدامی

مشاوره حقوقی امور پولی و بانکی

مشاوره حقوقی امور مالی و مالیاتی

مشاوره حقوقی بورس و اوراق بهادار

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی

مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی آنلاین

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی حضوری

[/stextbox]

۵/۵ - (۲ امتیاز)

۱۸ دیدگاه

  • سلام وقت به خیر
    یه سوال دارم اگه دکتر مهری لطف کنن پاسخ بدن
    رای صادره از شورای انتظامی نظام مهندسی رو میشه تو دیوان عالی کشور باطل کرد؟

    • سلام
      رأی وحدت‌ رویه شماره ۷۸۶ ـ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

      مطابق قسمت اخیر اصل یکصد و پنجاه و نهم قانون اساسی، «تشکیل دادگاه‌ها و تعیین صلاحیت آنها منوط به حکم قانون است» و طبق ماده ۲۴ قانون سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوّب ۱۳۷۴، «نظرات شورای انتظامی نظام مهندسی با اکثریت سه رأی موافق، قطعی و لازم‌الاجرا است» و قطعیت مورد نظر مقنّن در ماده مذکور، اطلاق دارد. بنابراین، به نظر اکثریت اعضای هیأت عمومی، رأی شعبه ۲۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران که نظر صادره از شورای انتظامی نظام مهندسی را قابل اعتراض در مرجع قضایی ندانسته، صحیح و مطابق با موازین قانونی است.
      این رأی بر اساس ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعمّ از قضایی و غیر آن، لازم‌الاتّباع است.

      • با سلام
        با توجه به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کارشناس رسمی نظر کارشناسی نمیده و یکی از مشکلات سازمانی هست چون کارشناس باید مسقل باشه در جالی که کارشناس ماده ۲۷ نظر کارشناسی میده و از لحاظ قانونی و قوه قضائیه اعتبار نداره مگر به داخواست قاضی پرونده باشه که باید درخواست کنه که هیچ قاضی این کار تا به حال نکرده چون نمیدانند
        سوال من این چطوری از خود شورای انتظامی نظام مهندسی استان شکایت کنیم کجا باید رفت
        دومی سوال من این
        با توجه به نظریه کارشناس ماده ۲۷ نظام مهندسی که از طرف شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی شده و نظر کارشناسی داده و ناظر بی مسولیت بدون نظارت با خسارات مالی شده کجا باید شکایت بکنیم

        • سلام روز به خیر
          مرجع رسمی تظلمات در ایران قوه قضائیه هست.
          برای مطالبه خسارت میتونین طبق قانون مسئولیت مدنی به دادگاه حقوقی دادخواست بدین.
          در صورت نیاز به اطلاعات و مشاوره تکمیلی میتونین با وکلای گروه موسسه حقوقی مهر پارسیان مشاوره کنید.

  • با سلام و خسته نباشید
    یک شرکت با مسئولیت محدود، مهندسی تحت عنوان عضو هیئت مدیره (خارج از شرکا) پروانه خود را حقوقی کرده. در قرارداد بین شخص و شرکت ذکر شده که هیچ گونه مسئولیتی در قبال شرکت و مالیات ها مهندس ندارد. میخواستم راهنمایی کنین که آیا مالیات و مسئولیت های شرکت شامل مهندس میشود یا خیر؟

    سپاس فراوان

    • سلام دوست عزیز
      در شرکت با مسئولیت محدود فقط شرکا شرکت در قبال دیون شرکت مسئولیت خواهند داشت ولی عضو هیات مدیره ای که خارج از شرکا شرکت باشد در قبال بدهی‌های شرکت مسئولیت نخواهد داشت.

      • توضیحاتتون برای ساختمان عالی بود. راجع به پیچ و رولپلاک سنگ ساخمان و ریزش سنگ هم بنویسید تا بدونیم زمان ریزش سنگ و خسارت چیکار کنیم. سازنده هااصلا ساختمان رو درست عایق کاری نمیکنند.

        • سلام و احترام به گروه تولید محتوای موسسه مهر پارسیان جهت تهیه مطالب مورد نظر شما منعکس شد.

        • سلام مطالبتون‌تقریبا کانل و مفید بود. در مورد ریزش سنگ نما آنتیک هم توضیح بدید چون با چند نفر مشورت کردم‌ گفتن سنگ های آنتیک و پیچ و رولپلاک نمیشه کرد

          • سلام وقت شما بخیر
            اظهار نظر در این مطلب که متریال چگونه در بنا منصوب و ایمن می شود در صلاحیت مهندس ساختمان می باشد.

  • باسلام
    با توجه به اینکه نظام مهندسی استان تهران یا هر استانی یک فرمت قرارداد داخل سایت خودشون گذاشتند. ناظران و سارندگان اون را دانلود میکنند و مهر و امضای میکنند جالب این که ناظر نمی تواند در قرارداد دستکاری بکنه
    اگر هم یک حرف یا جمله ای را عوض کنه شورای انتظامی نظام مهندسی
    چرا اینطوری مگر قانون ندارم
    به نظر شما به عنوان وکیل دادگستری چه کار باید بکند

  • با سلام
    اینجانب با توجه به سابقه کار های عمرانی و همچنین با توجه به سابقه پرونده های قرارداد مشارکت در ساخت در بخش تامین دلیل در زمان حضور کارشناسان می توانم کمک کنم و از طرفی هم در خصوص توجه که در شورای نظام مهندسی استان ها دارم می توانم همکاری داشته باشم

  • با سلام و احترام
    یکی از دوستانم مهندس عمران ناظر سازمان نظام مهندسی هستم

    سوالی برای من فرستاده و من اون مطرح مکنم :

    آیا تغییر بندی از قرار داد نظارت مثل تغییر بند داوری ، که در قرار داد تیپ سازمان داور از طرف سازمان نظام مهندسی انتخاب میشود ، تخلف انتظامی محسوب می شود؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *