شیوه اعتراض به احکام مالیاتی

شیوه اعتراض به احکام مالیاتی

شیوه اعتراض به احکام مالیاتی


امروز با موضوع شیوه اعتراض به احکام مالیاتی با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

برخی افراد با این پندار که احکام مالیاتی، احکامی لاتغییر هستند، هرگز به اعتراض مالیاتی نمی‌اندیشند.

وکلای موسسه حقوقی مهرپارسیان با تجارب بالا در زمینه امور مالیاتی هم اکنون آماده ارایه مشاوره و قبول پرونده‌های اعتراض مالیاتی در سراسر ایران هستند.

نکات مهم شیوه اعتراض به احکام مالیاتی

  • برگ تشخیص چیست؟
  • چگونه به احکام مالیاتی اعتراض نماییم؟
  • وظیفه شورای عالی مالیاتی چیست؟

برگ تشخیص مالیات چیست؟

سازمان امور مالیاتی، بررسی ها و رسیدگی صورت گرفته ی خود را در قالب “برگ تشخیص مالیات” به مودی مالیاتی اعلام می دارد و طی آن بر اساس اظهارنامه مالیاتی که مودی، تنظیم و تسلیم کرده بود و برابر رسیدگی هایی که ماموران مالیاتی نسبت به اظهارنامه تسلیمی و عملکرد واقعی مالیات دهنده بعمل می آورند میزان مالیاتش را تعیین می‌کند.

در حقیقت برگ تشخیص مالیات سندی است که سازمان امور مالیاتی طی آن نوع و میزان مالیات مودی را مشخص می‌کند.

ابلاغ برگ تشخیص مالیات به چه نحو صورت می‌پذیرد؟

سازمان امور مالیاتی پس از صدور برگ تشخیص مالیات اقدام به ابلاغ آن به نشانی مودی (مالیات دهنده) می کند و بدین ترتیب، مالیات دهنده را از نظر خود آگاه می سازد و به مالیات دهنده (مودی) فرصت قانون می دهد که اگر به نوع و میزان مالیات تشخیصی، اعتراض دارد نسبت به شکایت از برگ تشخیص به یه هیات حل اختلاف مالیاتی اقدام نماید.

نحوه اعتراض به احکام مالیاتی به چه نحو است؟

اعتراض به احکام مالیاتی به یکی از این طرق صورت می‌پذیرد،توافق با اداره امور مالیاتی، هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی، هیات حل اختلاف مالیات ی تجدید نظر، شورای عالی مالیاتی، هیئت مقرر در ماده ۲۵۱ مکرر

نحوه توقیف اموال دولت و شهرداری

آیا برگ تشخیص مالیات قطعی و غیر قابل اعتراض است؟

برابر ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم برگ تشخیص مالیات قطعی نیست، یعنی مالیات دهنده تا یک ماه پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات” فرصت اعتراض به آن را دارد.

در صورت عدم اعتراض مودی، مالیات مندرج در برگ تشخیص مالیات قطعی خواهد بود و مودی مالیاتی، مکلف به پرداخت مالیات مندرج در برگ تشخیص مالیات خواهد شد.

در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ شده و وی نسبت به آن معترض باشد می‌تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصا یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

در ابتدا جهت کوتاه نمودن مسیر رسیدگی، اعتراض به صورت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد. در این مرحله بر اساس دلایل و اسناد و مدارک، مالیات تعدیل شده و یا جهت رسیدگی به هیات های حل اختلاف ارجاع می‌گردد.

 اعتراض در هییت حل اختلاف مالیاتی بدوی به چه شکل است؟

رسیدگی در هیات ها اصولا به صورت حضوری بوده و مودی یا نماینده وی و نیز نماینده اداره امور مالیاتی می تواند در جلسه رسیدگی حاضر شوند.

رسیدگی به پرونده های مالیاتی در این هیات ها به صورت تخصصی و با حضور قاضی، نماینده سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده تشکل ها یا مجامع حرفه ای انجام می‌شود.

بر اساس ماده ۲۴۷ قانون مالیاتهای مستقیم، آراء هیات‌های حل اختلاف بدوی غیر قطعی و قابل اعتراض ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رای به مودی می‌باشد.

بهترین کشور برای تحصیل ایرانیان

اعتراض در هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به چه نحو است؟

در اصلاحات قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۸۰ ماده ۲۴۷ از مواد قانون مالیات ها حذف گردید و در واقع رسیدگی هیئت های حل اختلاف به صورت یک مرحله ای درآمد و اعتراض به آرای هیئت حل اختلاف فقط قابل رسیدگی در شورای عالی مالیاتی گردید.

لیکن به موجب ماده واحده قانون الحاق یک ماده به عنوان ماده ۲۴۷ به قانون مالیات های مستقیم  1388 این ماده مجددا احیا گردید و به موجب آن در صورتی که آرای هیات های حل اختلاف بدوی ظرف بیست روز پس از ابلاغ (مطابق ماده ۲۰۳) مورد اعتراض کتبی مودی یا ماموران مالیاتی قرار گیرد، قابل رسیدگی در هیئت حل اختلاف تجدید نظر خواهد بود.

نظر به این که رسیدگی های مقرر در شورای عالی مالیاتی یا دیوان عدالت اداری بسیار بطئی و طولانی است، قانون گذار پیش بینی نموده است که بسیاری از اختلافات مالیاتی در همان مراحل اول حل و فصل گردد. این راه حل، هم برای دستگاه مالیاتی سودمند است و هم مودیان مالیاتی، زیرا دستگاه مالیاتی هرچه سریع تر به وصول مالیات می پردازد و وضعیت مودی نیز روشن وشفاف می گردد.

شورای عالی مالیاتی چه صلاحیتی دارد؟

هر گاه مودی یا اداره امور مالیاتی در موعد مقرر نسبت به رأی قطعی هیأت حل اختلاف مالیاتی شکایت داشته باشد، مرجع رسیدگی به آن شورای عالی مالیاتی می باشد.

این شورا به شکایات مطروحه که با دلایل و یا ارائه اسناد و مدارک صراحتا یا تلویحا ادعای نقض قوانین و مقررات موضوعه یا ادعای نقص رسیدگی شده باشد، بدون ورود به ماهیت امر صرفا از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه به موضوع رسیدگی و مستندا به جهات و اسباب و دلایل قانونی رأی مقتضی بر نقض آرای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و یا رد شکایت مزبور صادر می‌نماید.

مسئولیت کیفری و مدنی پزشک

هیئت مقرر در ماده ۲۵۱ مکرر دارای چه صلاحیتی است؟

این مرجع رسیدگی به عنوان یکی از طرق شکایت فوق العاده رسیدگی به شکایات از مالیات های قطعی می باشد که به علت انقضای مهلت های اعتراض قابل طرح در مرجع دیگری نیست.

دستور رسیدگی در این مرجع که با وزیر امور اقتصادی و دارایی می باشد به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب وزیر ارجاع می گردد. رای اکثریت قطعی و لازم الاجرا می‌باشد.

لازم به ذکر می باشد که آرای این هیئت قابل شکایت در دیوان عدالت اداری کشور می‌باشد.

وکیل شکایت امور مالیاتی

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *